اخبار داغ

در خراسان شمالی؛

تورم و کمبود اعتبارات تجهیز سطوح کشاورزی به سیستم نوین، آبیاری را کند کرد/ راندمان آبیاری فقط ۹/۵ درصد ارتقا یافت

تورم و کمبود اعتبارات تجهیز سطوح کشاورزی به سیستم نوین، آبیاری را کند کرد/ راندمان آبیاری فقط ۹/۵ درصد ارتقا یافت
سید اسماعیل سیدی گفت: تورم و کمبود اعتبارات روند تجهیز سطوح کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری را کند کرد، این در حالی است که تا پایان برنامه ششم توسعه می بایست به طور کامل ۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به این سیستم تجهیز می شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید اسماعیل سیدی، مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد، با این وجود، چند سالی است که استان به طور جدی با مسئله کم بارشی و خشکسالی مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

سیدی گفت: این وضعیت، اهمیت به اجرای طرح های مدیریت مصرف آب، افزایش بهره وری آب و افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را مهم و ضروری کرده است.

,

وی با بیان اینکه اجرای طرح های آبیاری نوین در سطح باغات و مزارع، احیا و مرمت قنات ها، اجرای کانال های آبیاری و انتقال آب با لوله به سطوح کشاورزی همچنین اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سدها از مهمترین برنامه هایی هستند که برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی کشور باید اجرایی شوند، عنوان کرد: در خراسان شمالی در زمینه اجرای طرح سیستم های آبیاری نوین مقرر شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه سطح ۵۰ هزار هکتار از سطوح کشاورزی مستعد شناخته شده استان به این سیستم تجهیز شوند.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تا به کنون در استان فقط ۳۸ هزار هکتار از سطوح کشاورزی مستعد شناخته شده به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده که ۲۰ هزار هکتار آن طی سال های ۹۲ تا ۹۹ اجرایی شده اند.

وی افزود: پیش بینی می شود که تکمیل اجرای این طرح در سطوح کشاورزی مستعد شناخته شده استان تا پنج سال آینده به طول انجامد.

افزون بر این، سیدی یادآور شد: اجرای سیستم آبیاری کم فشار نیز باید برای سایر سطوح کشاورزی که خرده مالکی هستند و در نقاط کوهستانی استان قرار دارند، اجرایی شود.

وی در ادامه به لایروبی، احیا و مرمت قنات ها در استان نیز اشاره و بیان کرد: تا به کنون ۹۹۰ رشته قنات دراستان احیا و مرمت شده اند که ۵۶۰ رشته آن طی سال های ۹۲ تا ۹۹ اجرایی شدند.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر احیا و مرمت ۷۰ رشته قنات دیگر نیز باید انجام شوند که با اختصاص اعتبارات، انجام آن در اولویت اجرا قرار می گیرند.

وی همچنین عنوان کرد: در استان، تا به کنون چهار هزار و ۴۹۱ کیلومتر احداث کانال انتقال آب و لوله گذاری به سوی سطوح کشاورزی استان انجام شده که ۳۵۷ کیلومتر آن طی سال های ۹۲ تا ۹۸ انجام شده است.

سیدی گفت: هنوز می بایست ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر از اجرای این طرح در بخش کشاورزی استان انجام شود.

وی به اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی زمین های کشاورزی در پایاب سدهای استان در سطح هزار و ۹۶۷ هکتار طی سال های ۹۲ تا ۹۹ نیز اشاره و عنوان کرد: اجرای این طرح هنوز باید در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر از بخش کشاورزی استان که دارای مطالعه است، اجرایی شود.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر این نکته که در حال حاضر میزان بهره برداری بخش کشاورزی استان از وجود آب های سطحی و زیرزمینی استان ۷۵ درصد است درحالیکه این بخش هنوز به طور میانگین با ۴۰ درصد کمبود تامین آب مواجه است، تصریح کرد: با تمام اقدامات اشاره شده که در بخش کشاورزی استان برای مدیریت بهره وری در مصرف آب انجام شده است، راندمان آبیاری در بخش کشاورزی استان طی یک دهه گذشته از ۳۷ درصد به ۴۶.۵ درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۶.۵ درصد از یک واحد آب، صرف آبیاری گیاه می شود و مابقی به علت اینکه هنوز بخش عمده ای از روش آبیاری کشاورزی در استان به صورت سنتی است، هدر می رود.

سیدی تصریح کرد: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش بهره وری از منابع آبی در این بخش به تامین اعتبارات لازم و به موقع برای اجرای پروژه های تعریف شده و اشاره شده، نیاز دارد که در این زمینه مکاتبات بسیاری نیز انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره بهره برداری منابع آبی در بخش کشاورزی و پیش بینی اتفاق فرونشست نیز اظهار کرد: کم بارشی ها، بروز خشکسالی، استفاده بی رویه از منابع آبی به خصوص از چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت آب از چاه های مجاز تهدید بروز فرونشست زمین را به همراه دارد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اجرای طرح سیستم های آبیاری نوین، احیا و مرمت قنات ها و دیگر طرح های مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی بروز فرونشست در زمین های کشاورزی را می کاهد.

وی درباره جایگزینی تامین منابع آبی برای بخش کشاورزی نیز بیان کرد: درصورتیکه استفاده از پساب های تصفیه شده و حتی بهره گیری از آب خلیج فارس برای بخش صنعت در دستور کار قرار گیرد، می توان اتکای صنعت به منابع آبی چاه ها و رودخانه ها را پس گرفت و منابع آبی چاه ها و رودخانه ها را در اختیار کشاورزی قرار دارد.

سیدی خاطر نشان کرد: در عین حال، درصورتیکه استفاده از پساب تصفیه شده برای بخش کشاورزی نیز مد نظر قرار گیرد، این پساب باید کاملا استانداردسازی شود.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه