اخبار داغ

آسمان قم پیدا نیست+تصاویر

آسمان قم پیدا نیست+تصاویر
از ابتدای سالجاری تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته دو برابر شده و از ۶ روز به ۱۲ روز جهش یافته‌است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،این روزها شدت گرد و غبار در  قم به حدی است که آسمان پیدا نیست و شرایط برای گروه های حساس خطرناک است.

در سال آبی گذشته شاهد کاهش ۵۰ برابر بارندگی در سطح استان قم و افزایش آلاینده‌ها هستیم.

 از ابتدای سالجاری تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته دو برابر شده و از ۶ روز به ۱۲ روز جهش یافته‌است.

به گفته کارشناسان محیط زیست نیرو محرکه های اصلی تولید گرد و غبار در استان قم داخلی و حاصل چندین دهه فشار محیط زیستی بر منابع طبیعی منطقه از جمله توسعه اقتصادی و کشاورزی بی ضابطه، احساسی و غیر علمی، فعالیت های معدنی، وجود کوره های آجر پزی و خاکبرداری های صورت گرفته، برداشت از منابع آبی زیر زمینی و کسری تجمعی مخازن سفره های آبی، نشست زمین و در نتیجه تخریب بافت و ساختمان خاک، در کنار مهمترین عامل یعنی قطع کامل حق آبه های شاه رگ های  محیط زیستی دشت بزرگ مسیله قم  یعنی رودخانه قمرود و قره چای می باشد.

کانون های تولید گرد و غبار متعددی نیز در اطراف شهر قم وجود دارد که عمدتا به جهت فعالیت های عمرانی ، توسعه شهری، تخریب بستر مسیل ها، تخریب پوشش گیاهی و بویژه عملیاتهای خاکورزی کشاورزی در زمین هایی که سالها رها شده بود و زراعتی که به واسطه دوسال تر سالی در این زمین ها در حومه قم صورت گرفت و پس از خشکسالی بی سابقه سال اخیر این زمین های رها شده منشاء فرسایش بادی و تولید گرد و غبار شدیدی در استان شده است

همچنین فعالیت‌های واحد‌های صنعتی در اطراف شهر قم، نیروگاه حرارتی، موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های دیزلی از دلایل اصلی آلودگی هوا در شهر قم است، شهر قم از نظر تعداد موتورسیکلت‌ها نسبت به جمعیت، جز استان‌های کشور صدرنشین در این زمینه است.

مدیر محیط زیست قم گفت : کاهش بارندگی در سال آبی گذشته و خشکسالی بی‌سابقه ۵۰ سال گذشته وضعیت بحران گرد و غبار در قم را بغرنج تر کرده‌است.


مشکینی تاکید کرد: کانون‌های گردوغبار و ریزگرد در اطراف قم فعال است و در فصل تابستان جهت وزش بادهای غربی و شرقی این ریزگردها را به سمت شهر قم روانه می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم در این زمینه گفت : در روزهای آلودگی هوا در قم افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان، سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار از تردد غیر ضرور و فعالیت فیزیکی خارج از منزل و در فضای باز  اجتناب کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا،, قم فردا, ،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

, ,

, ,

, ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه