اخبار داغ

معاون میراث فرهنگی استان کرمان خبر داد؛

افتتاح «بوتیک هتل» کرمان در شهریور ماه سال جاری/ برای رونق بازار قلعه محمود کسبه باید به محل کار برگردند

افتتاح «بوتیک هتل» کرمان در شهریور ماه سال جاری/ برای رونق بازار قلعه محمود کسبه باید به محل کار برگردند
مجتبی شفیعی گفت: کاروانسرای وکیل در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده و حدود 3 سال است که مرتب کار انجام می شود و قرار است در شهریور ماه در قالب یک «بوتیک هتل » افتتاح شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی شفیعی معاون میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان اظهار کرد: کاروانسرای وکیل یکی از کاروانسراهای مرمتی است که روزانه 70 نفر در قالب اکیپ حرفه ای در این مکان مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: این کاروانسرا در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده  و حدود 3 سال است که مرتب کار انجام می شود و قرار است در شهریور ماه در قالب یک «بوتیک هتل » افتتاح شود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان افزود: در این بوتیک هتل رقمی بیش از 50 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

شفیعی عنوان کرد: متاسفانه اعتبارات اندک است و اینکه در حوزه بازار بسیاری از مسائل در حوزه میراث نیست و دیگر دستگاه ها نیز دخیل هستند.

وی تصریح کرد: در بازار اکثریت کاروانسراها در مالکیت ما نیستند و تعدادی از آنها مربوط به اوقاف و یا بخش خصوصی هستند که آنها نیز باید در بحث مرمت مشارکت داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان خاطرنشان کرد: کاروانسراهایی که در مالکیت خود میراث فرهنگی بوده اند به بخش خصوصی واگذار شده اند، اگر اوقاف هم بتواند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند می تواند بسیاری از کاروانسراهایی که در راسته بازار قلعه محمود و میدان قلعه هستند را مورد مرمت و بازسازی قرار دهد.

شفیعی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه کاروانسراها ثبت ملی و میراث فرهنگی هستند مردم فقط میراث فرهنگی را خطاب قرار می دهند در صورتی که اوقاف نیز در این مکان ها انتفاعی دارد و در واقع منافعی دریافت می کند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: اداره اوقاف وظیفه دارد در حفظ و نگهداری بنایی که مالک است مشارکت داشته باشد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداده  و همه هجمه ها به سمت میراث فرهنگی رفته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی از شهروندان  ازخاموشی های اخیر در بازار گلایه دارند و می گویند که میراث فرهنگی بعد از مرمت برق را وصل نکرده است، افزود: در حال حاضر بازار قلعه محمود بعد از بازسازی، اداره برق با مشارکت شهرداری برق این منطقه وصل شده است و در هیچ جایی از بازار جهت اجرای پروژه قطعی برق وجود نداشته است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان همچنین در پاسخ به این سوال که تعدادی از خانه های قدیمی که در مجاورت بناهای تاریخی وجود دارند و اجازه بازسازی ندارند، اذعان کرد:  خانه هایی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند می توانند از محل طرح مشارکت میراث فرهنگی یکسری کمک های مالی دریافت کنند.

شفیعی خاطرنشان کرد: در شهر کرمان  در سه سال گذشته حدود 20 کارگاه مرمتی فعال در حوزه خانه هایی که در مالکیت بخش خصوصی بوده وجود دارد که برای نگهداری و حفاظت از این خانه ها مساعدت می کنند که هم اکنون بسیاری از  این خانه ها در وضعیت مناسبی هستند.

وی ادامه داد: مالکین خانه هایی که در فهرست ملی به ثبت رسیدند به اداره کل میراث فرهنگی مراجعه تفاهم نامه ای در این راستا امضا کنند که در سال آینده بتوانیم به آنها در بخش مرمت کمک مالی کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان اذعان کرد: در بحث حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی تا زمانی که مردم حس تعلقی نسبت به بناهای تاریخی نداشته باشند عملا میراث به تنهایی موفق نخواهد بود.

شفیعی گفت: مردم باید در مرمت و بازسازی و حفظ بناهای تاریخی مشارکت داشته باشند.

وی در رابطه با مرمت بازار قلعه محمود افزود: این بازار حدود 2 سال است که یک کارگروهی متشکل از معاونت عمرانی استانداری، شهرداری اداره اوقاف و میراث فرهنگی و دستگاه های خدمات رسان جهت مرمت تشکیل شده  که در حال فعالیت است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه بخشی از اعتبارات در سال جاری جهت مرمت مجدد راسته بازار قلعه محمود در نظر گرفته شده است، اذعان کرد: تا زمانی که کسبه بر نگردند و این مکان رونقی نداشته باشد ما شاهد آسیب ها و مشکلات خواهیم بود.

شفیعی با اشاره به اینکه 20 حجره در این راسته بازار مربوط به اوقاف می شود، عنوان کرد: از اداره اوقاف خواسته شده تا با اجاره دادن این مغازه ها باعث تشویق سایر کسبه ها شود که به این مکان برگردند و سبب رونق این بازار شوند.

وی گفت: تعدادی از مالکین نیز توسط جهاد دانشگاهی شناسایی شدند و از آنان خواسته شده که به محل کسب و کار خود برگردند و همچنین شهرداری نیز به آنها در راه اندازی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه