اخبار داغ

مدیر مرکز جهاد کشاورزی رخ خبر داد؛

پیش بینی برداشت ۳۵۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع جلگه رخ

پیش بینی برداشت ۳۵۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع جلگه رخ
شیبانی گفت: امسال با توجه به کاهش نزولات آسمانی پیش بینی می شود از مجموع ۱۱۰ هکتار مزارع کلزا در بخش رخ ۳۵۰ تن دانه روغنی برداشت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شیبانی، مدیر مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ با بیان اینکه متوسط برداشت کلزا در منطقه حدود ۳ تن در هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال با توجه به کمبود نزولات آسمانی ۳۵۰ تن دانه روغنی از سطح زیر کشت این محصول در بخش رخ برداشت شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی اضافه کرد: خرید دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی به مبلغ ۱۱۰۰۰۰ ریال با رطوبت حداکثر ۲۰ درصد توسط اتحادیه تعاونی روستایی در قالب کشاورزی قرادادی انجام می‌شود.

,

شیبانی خاطر نشان کرد: مهمترین ارقام تولیدی کلزا در منطقه رخ از نپتون، امپریو و آرشیتکت است.

,

وی گفت: زراعت کلزا به عنوان محصول راهبردی و به منظور پایداری کشت گندم، تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشورکشت می‌شود که نظارت در زمان داشت و برداشت، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.

,

مدیر مرکز جهاد کشاورزی رخ بیان داشت: کشت دانه روغنی کلزا در رخ هرساله از ابتدای شهریور ماه شروع می‌شود وکشاورزان منطقه رخ از اوایل تیرماه دانه‌های روغنی کلزا را برداشت می‌کنند.

,

کشت نشائی چغندرقند در سطح 6 هکتار از اراضی بخش رخ انجام شد

, کشت نشائی چغندرقند در سطح 6 هکتار از اراضی بخش رخ انجام شد,

شیبانی اظهار کرد: با هدف کاهش میزان مصرف آب و سموم شیمیایی و علف کش های، تکنیک کشت نشایی چغندرقند برای دومین سال متوالی در6 هکتار از اراضی بخش رخ اجرایی شده و کشاورزان با دریافت تجربه در این نوع کشت می توانند 30درصد در مصرف آب صرفه حویی کنند.

,

مدیر مرکز جهادکشاورزی بخش رخ گفت: در این روش بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می گردد و به این دلیل در مصرف نهاده های تولید صرفه جویی می گردد.

,

وی افزود: در این روش هزینه وجین علف های هرز نیز حدود 50 درصد و میزان آبیاری حدود 30 درصد کاهش می یابد.

,

رئیس مرکز جهادکشاورزی رخ با اعلام جذب دو دستگاه نشا کار در بخش افزود: به جهت تقویت این کشت و حل مشکل انتقال نشا به زمین اصلی دستگاه نشاکار نیمه اتوماتیک چهار ردیفه چقندرقند با 80 درصد یارانه دولتی در بخش جذب و آماده به کار است. وی از دیگر مزایای کشت نشایی چغندر قند را یکنواختی سطح سبز محصول افزایش تولید و کاهش هزینه هاو کوتاه شدن مرحله داشت و کنترل و کاهش عوامل خسارت زا مانند علف های هرز و آفات و بیماری ها بیان کرد .

,

شیبانی گفت: حدود 3000 هکتار از اراضی منطقه رخ در سال زراعی جاری زیر کشت چغندر قند رفته که پیش بینی می شود به طور میانگین از هر هکتار 50 تن محصول برداشت شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه