اخبار داغ

به‌دنبال عدم ثبات در قیمت نهاده‌های دامی رخ داد؛

سود دامداران در جیب دلالان/ زنگ خطر گرانی گوشت در ماه‌های آینده به صدا در آمد

سود دامداران در جیب دلالان/ زنگ خطر گرانی گوشت در ماه‌های آینده به صدا در آمد
افزایش قیمت و عدم ثبات در قیمت نهاده‌های دامی و همچون عدم تأمین جو از طرف دولت باعث آسیب به صنعت دامپروری و واریز سود اصلی به جیب دلالان شده است که این امر می‌تواند طی ماه‌های آینده باعث گرانی گوشت شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ دامداری و دامپروری در کنار کشاورزی اهمیت بسیاری در اقتصاد خانوارهای روستایی شهرستان خلیل‌آباد در استان خراسان رضوی دارد و اصلی‌ترین سرمایه آنان به شمار می‌رود که اینک با مشکلات بسیار از جمله کمبود و گرانی نهاده‌ها مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

افزایش قیمت و عدم ثبات در قیمت نهاده‌ها باعث ضرر به دامداران شد؛ مشکلاتی همچون عدم تأمین جو از طرف دولت نیز باعث آسیب به صنعت دامپروری و واریز سود اصلی به جیب دلالان شده است.

, .,

دامداران خلیل‌آبادی با کوله باری از مسائل و مشکلات برای ادامه فعالیت چشم‌انتظار یاری مسئولان هستند تا حمایت آنان مرهمی بر زخم‌های این بخش باشد.

, .,

, ,

موافقت کمیسیون کشاورزی با افزایش قیمت شیر

, موافقت کمیسیون کشاورزی با افزایش قیمت شیر,

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگویی اظهار داشت باتوجه‌به مشکلاتی که در حوزه شیر و پایین بودن قیمتش وجود دارد، موجب کشتار دام‌های مولد در دامداری‌‌های کشور شده است.

,

وی همچنین ادامه داد: ضرورت دارد قیمت شیر به قیمت واقعی‌اش افزایش پیدا کند، سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تعیین قیمت تمام شده شیر را ۶۴۰۰ تومان تأیید کرده، کمیسیون با افزایش قیمت موافق است.

,

, ,

475 تن جو در حال توزیع است

, 475 تن جو در حال توزیع است,

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ در خصوص اقدامات جهاد در جهت کاهش مشکلات دامداران اظهار داشت: تخصیص 475 تن جو مازاد بر سهمیه از جمله اقداماتی بود که در جهت حل مشکلات دامداران شهرستان انجام گرفت و در حال توزیع است.

, صبح توس,

وی با تاکید بر اینکه پیگیر افزایش قیمت شیر خام و افزایش میزان تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای از سمت استان هستیم، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام گرفت میزان سهمیه تخصیصی کنسانتره یارانه‌ای از 100 کیلوگرم برای هر رأس دام به 140 کیلو رسیده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه امید داریم با پیگیری‌هایی که انجام شده و صبوری دامداران مطمئناً شرایط دامداری در سطح شهرستان بهتر از گذشته می‌شود، تصریح کرد: افزایش قیمت شیر خام، صادرات دام سبک و توزیع گسترده نهاده‌های دولتی به‌صورت هم‌زمان اتفاق خوبی است که می‌تواند دامداران را به آینده امیدوار کند ولی دامداران باید مقداری صبوری بیشتری داشته باشند.

,

وی با بیان اینکه دامداران در بحث تولید علوفه، کاشت ذرت علوفه‌ای، خارشتر و... اقدام کنند تا از این شرایط عبور کنیم چون توزیع نهاده به‌تنهایی پاسخ‌گو نخواهد بود، اذعان کرد: تأمین و توزیع بذر کشت‌های جایگزین نهاده‌های دامی در سطح شهرستان در حال انجام است و دامداران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

,

, ,

خلیل‌آباد زودتر از شهرستان‌های هم جوار سهمیه ابلاغی نهاده دامی را جذب و توزیع کرد

, خلیل‌آباد زودتر از شهرستان‌های هم جوار سهمیه ابلاغی نهاده دامی را جذب و توزیع کرد,

بنیامین حسین‌زاده، رئیس اداره تعاون روستایی خلیل‌آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: خشکسالی‌های اخیر باعث کمبود نهاده‌های دامی در سطح استان شده است ولی در شهرستان خلیل‌آباد بر اساس سهمیه‌های ابلاغی تمام آن را جذب کرده‌ایم و حتی زودتر از شهرستان‌های هم‌جوار این امر صورت‌گرفته است.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه در کل کمبود سهمیه و نهاده وجود دارد و مطمئناً دامداران از این اوضاع راضی نخواهند بود چون نهاده‌های دامی آزاد گران و نهاده‌های دامی یارانه‌ای کم است، خاطرنشان کرد: نهاده‌های جدید در راه است و مقداری از آن رسیده و در سطح شهرستان توزیع خواهد شد.

,

رئیس اداره تعاون روستایی خلیل‌آباد تصریح کرد: یک اتحادیه توزیع در خلیل‌آباد و روستاهای اطراف و 8 شرکت تعاونی در روستاهای مختلف داریم که کار توزیع نهاده‌های دامی را برعهده دارند.

,

, ,

کاهش 50 درصدی میزان دام روستای نقاب / افزایش قیمت شیر می‌تواند مشکلات را کمتر کند

, کاهش 50 درصدی میزان دام روستای نقاب / افزایش قیمت شیر می‌تواند مشکلات را کمتر کند ,

علی‌اصغر عربی نقابی، مسئول امور دام روستای نقاب در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: مشکلاتی که در بحث تأمین خوراک برای دام‌ها و مقرون‌به‌صرفه نبودن نگهداری دام باعث کاهش بیش از 50 درصدی میزان دام سنگین روستای نقاب شده است.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه شغل اکثر مردم روستای نقاب دامداری بود که بیش از 2 هزار دام سنگین در این روستا وجود داشت و امروز به هزار رأس رسیده است، خاطرنشان کرد: دام سبک این روستا نیز وضعیت شبیه به دام سنگین دارد و به دلیل افزایش قیمت آذوقه، توان نگهداری دام را ندارند.

,

مسئول امور دام روستای نقاب با تاکید بر اینکه نهاده دامی بی‌نهایت افزایش قیمت داشته درحالی‌که شیر خام و گوشت را ارزان خریداری می‌شود، تصریح کرد: اگر بخواهد با همین شرایط پیش برویم مطمئناً تا پایان سال حدود 90 درصد دام‌ها از بین خواهند رفت.

,

وی با اشاره به اینکه اگر قیمت شیر خام به بالای 6 هزار تومان برسد مقداری از مشکلات کم می‌شود ولی بازهم آذوقه دام گران است، اذعان کرد: توزیع نهاده‌های دامی در سطح روستا انجام شده است و جو و کنسانتره یارانه‌ای انجام شده است ولی این موارد دردی دوا نمی‌کند.

,

عربی با بیان اینکه وضعیت اختصاص نهاده دامی به دامداری‌های صنعتی خوب است و هر رأس گاو میزان 430 کیلوگرم نهاده یارانه‌ای دریافت می‌کند ولی فقط دو واحد گاوداری صنعتی در روستا وجود دارد و باقی به‌صورت بومی اداره می‌شود، عنوان کرد: افزایش اجاره‌بها آب نیز از دیگر مشکلات دامداران است که تقریباً با فرمول‌هایی که آبفا دارد سه برابر شده است.

,

وی با تاکید بر اینکه تقاضا داریم که صدای ما را به گوش مسئولان برسانید که تلاش خود را انجام دهند تا دامداری‌ها از بین نروند، تشریح کرد: مسئولان می‌توانند به روستا بیایند و دامداری‌های خالی از دام را ببینند، امرارمعاش اصلی روستای نقاب از دامداری است ولی با این شرایط زندگی برای دامداران مشکل می‌شود.

,

صنعت دامداری در خلیل‌آباد از سالیان گذشته منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم به‌خصوص روستاییان بوده است؛ بنا بر آمار مسئولان بخش اعظمی از اشتغال شهرستان در حوزه‌های کشاورزی و دامداری است که در چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو شده است و نبود حمایت کافی همه دستگاه‌های اجرایی از این بخش باعث مشکلات فراوانی شده است که باید هر چه سریع‌تر مسئولان برای مشکلات مطرح شده به دنبال چاره باشند.

, .,

تنگناها باعث شده بسیاری از آنها دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه و با قیمت بسیار اندک به دلالان بفروشند.

, .,

امید که اقدامات به‌موقع مسئولان منجر به حل مشکلات دامداران شود و از ورشکستگی صنعت دامپروری در سال جهش تولید جلوگیری شود.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه