اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

سیاست های فرهنگی از همان ابتدای طرح،مشکل اجرایی دارند/ عفت اقتصادی، نخستین گام برای حفظ عفاف جامعه

سیاست های فرهنگی از همان ابتدای طرح،مشکل اجرایی دارند/ عفت اقتصادی، نخستین گام برای حفظ عفاف جامعه
مختاری گفت: دلیل اجرایی نشدن برنامه های فرهنگی خصوصا در حوزه عفاف و حجاب، بودجه ناکافی و آشنا نبودن با اصول تصمیم سازی در این حوزه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  مسروره مختاری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با سبلان ما ، به تبیین اقدامات نظام جمهوری اسلامی در گسترش و نهادینه کردن عفاف در جامعه پرداخت و گفت: دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص عفاف امری استراتژیک تلقی می شود چراکه دیدگاه ایشان ناظر به انسان مداری و تعریف انسان تراز انقلاب اسلامی است 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی  با بیان اینکه موضوع حجاب و پوشش ویژه زنان اختصاص به آئین اسلام نداشته و ندارد گفت: پوشش خاص زنان، در همه آئین های آسمانی مانند مسیحیت و یهودیت نیز مطرح بوده است. چنانکه در آئین زردشتیان حجاب وجود داشته و هم اکنون نیز در میان زنان سنتی که بر آئین پیشینیان زندگی می کنند و از فرهنگ مسلط زمان رنگ نگرفته اند هم چنان پوششی نزدیک به حجاب اسلامی رعایت می شود.

,

وی افزود: آثار باقی مانده از ملتها و اقوام پیشین در آئین ها و فرهنگ های مختلف حکایت از آن دارد که زنان معمولا پوشیده تر از مردان بوده اند.

,

مختاری به تصاویر حضرت مریم(س) در نقاشی های کهن تر مسیحیان یا پوشش زنان راهبه که به تبعیت از حضرت مریم(س)، خود را وقف مسایل معنوی و خدمت به بندگان خدا کرده اند دقیقا معیارهای حجاب رایج در میان مسلمانان را دارد و از نظر معیارهای قرآنی و روایی، حجابی کامل به حساب می آید.

,


وی افزود: این واقعیت نشان می دهد که اصل حجاب زنان پدیده ای جغرافیایی، تاریخی و نشات گرفته از شرایط آب و هوایی خاستگاه اسلام یا علاقه شخصی پیامبر اکرم (ص) و مردم یا شرایط خاص مردم جزیره العرب نبوده است بلکه دیدگاه اسلام در تائید آموزه های ادیان آسمانی قبل از خود است 

,
,

عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان به  تبیین آثار مثبت اجتماعی رعایت عفاف در جامعه اشاره کرد و گفت: کاهش چشمگیر جرائم و جنایات جنسی و جرائم مرتبط با امور جنسی،کاهش انحرافات جنسی، استحکام بنیان خانواده و کاهش آمار طلاق، ترغیب افراد به ازدواج و افزایش آمار آن، افزایش امنیت عمومی و سلامت اخلاقی، فراهم شدن بسترهای رشد و پیشرفت در عرصه­های گوناگون، تأمین آرامش و آسایش عمومی از جمله آثار  مثبت اجتماعی رعایت عفاف در جامعه است.

,

وی به آثار منفی اجتماعی عدم رعایت عفاف در جامعه نیز پرداخت و گفت: افزایش جرائم و جنایات جنسی و جرائم مرتبط با امور جنسی و در نتیجه کاهش آمار ازدواج، شیوع انحرافات جنسی در جامعه و کاهش آرامش عمومی، سست شدن بنیان خانواده­ها و افزایش آمار طلاق، کاهش امنیت عمومی و سلامت اخلاقی به دلیل شیوع فساد و فحشا، افزایش آمار فرزندان نامشروع از جمله پیامدهای منفی اجتماعی عدم رعایت عفاف در جامعه است.

,

مختاری در ادامه سخنان خود به اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و نهادینه کردن عفاف در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: توسعۀ فرهنگ مطالعه و کنکاش و تفکر در مفاهیم دینی توسط جوانان به منظور پذیرش درونی و قلبی و عمل به آن­ها، تبیین دایمی جایگاه والا و پراعتبار زن در اسلام و مقایسۀ آن با سایر مکاتب به منظور احساس برتری شخصیّت زن مسلمان نسبت به زنان سایر مکاتب و پرهیز از وری آوردن به جاذبه­ها و شخصیّت­های کاذب، تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و اصول و مبانی تربیت برای والدین، خصوصاً مادران نسبت به امر عفاف و حجاب و ایجاد حساسیت در آن­ها نسبت به آسیب­های ناشی از عدم رعایت آن برای خود، خانواده و فرزندان، اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی شایسته نظیر مدیران، معلمان و اساتید معتقد و عامل به رعایت حجاب و عفاف در کلیه مراکز اداری و آموزشی در کنار تبیین آموزه­های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت متناسب با قابلیت­ها و ویژگی­های زنان و مردان و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی آن­ها، احیا و ترویج سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر، افزایش آگاهی والدین نسبت به رعایت حجاب و عفاف خصوصاً در خانواده و نقش الگویی آنان در این امر و اهتمام جدی نهاد خانواده نسبت به تأمین نیازهای عاطفی و شخصیّتی فرزندان به ویژه دختران و تأثیر آن در شکل­گیری هویت دینی و اجتماعی آن­ها را از جمله به اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و نهادینه کردن عفاف برشمرد.

,

وی با بیان اینکه توجه دادن به رعایت و باور داشت حجاب و پوشش نه به عنوان یک اجبار اجتماعی بلکه به عنوان یک ارزش انسانی، دینی و معنوی و یک باور قلبی جهت مصونیت از زشتی­ها و آسیب­های اجتماعی از دیگر اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران در گسترش و نهادینه کردن عفاف در جامعه است، گفت: تقویت روحیه تعادل در جوانان در رویکرد آنان به مدگرایی و بیان مستدل و منطقی اثرات و پیامدهای مدگرایی افراطی و پرهیز از تقلید کورکورانه از مدهای غربی و تقویت مدگرایی ملی، تبیین ریشه­های تاریخی و فرهنگی و نشانه­های روشن از وجود حجاب و پوشش در ادیان الهی و جوامع دارای سابقه تاریخی و تمدن فرهنگی و همچنین تشویق و ترغیب خانواده­ها و جوانان به ازدواج آسان و آشنا نمودن آنان با معیارهای شرعی انتخاب همسر، حقوق و وظایف یکدیگر، تقویت روحیه ساده زیستی و قناعت پیشگی در زندگی و اهتمام جدی مراکز فرهنگی و کلیه رسانه­های کشور نسبت به الگوی مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگی خود (فیلم، سریال، تئاتر و...) و پرهیز از ایجاد تضاد و تناقض برای جوانان در این امر نیز از دیگر اقدامات دلسوزان نظام جمهوری اسلامی در نهادینه کردن حجاب در جامعه است.

,

عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با بیان اینکه عفاف چون خاصیت درونی دارد گسترش نمی یابد، بلکه در درون قلبها تعمیق پیدا می کند. به احادیث حضرت رسول اکرم (ص)و ائمه اطهار(ع)  در این خصوص اشاره کرد و گفت: طبق این احادیث رعایت هیچ چیز در آخر الزمان به اندازه عفت بطن و عفت فرج سخت نیست.

,

 توجه به عفت اقتصادی، نخستین گام در راه عفاف جامعه

,  توجه به عفت اقتصادی، نخستین گام در راه عفاف جامعه,  توجه به عفت اقتصادی، نخستین گام در راه عفاف جامعه,

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود بهعفت اقتصادیاشاره کرد و گفت: در این راستا نخست عفت شکم و به عبارت دیگر عفت اقتصادی مطمع نظر است. زمانی دل های مردم با عفت و ظاهرشان محجوب می گردد که شکم هایشان عفیف شود و به عبارت دیگر معیشت و اقتصادشان عفیف باشد، امام حسین (ع) در خطبه معروف خود در روز عاشورا علت پند نپذیرفتن سپاه دشمن را انباشته شدن شکم های مردم از لقمه حرام می داند.

,

وی افزود: از این منظر با زبان امروزی هر چه اقتصاد به سمت سرمایه داری پیش رود به این معنا که هرقدر نفوذ بانکها به دلیل ماهیت و ذات ربوی، بورس و بیمه به دلیل ماهیت قماری و سایر ابعاد کاپیتالیسم در معیشت و اقتصاد مردم پر رنگ تر و فربه تر باشد، اثر وضعی آن این است که عفاف و حجاب در جامعه کمرنگ و نحیف تر خواهد شد. بنابراین مهمترین عامل جلوگیرنده از ترویج عفاف و حجاب اقتصاد حرام تؤام با ربا و قمار در امروز جامعه است.

,

فطرت آدمی به سوی عفاف و حجاب است

, فطرت آدمی به سوی عفاف و حجاب است, فطرت آدمی به سوی عفاف و حجاب است,

مختاری با بیان اینکه فطرت آدمی به سوی عفاف و حجاب است، گفت: خداوند متعال فطرت مردم را با میل به سوی عفاف و حجاب سرشته است بنابراین اگر هیچ تبلیغ مستقیمی هم صورت نپذیرد در ازای برداشتن عوامل بازدارنده مردم خود به سوی عفاف و حجاب جلب خواهند شد.

,

وی به تشریح چرایی تغییرات سیاست های عفاف و حجاب در دولت ها پرداخت و گفت: روند شکل گیری یک سیاست ابتدا از طرح ریزی آغاز می گردد به عبارت دیگر طرح یا همان پلان در هر کاری که تمامی ابعاد و وجوه یک پدیده را بر روی یک سند ببیند مرحله نخست است و برای تحقق آن به برنامه ریزی افق دار  نیازمندیم و سپس بر اساس برنامه ریزی، سیاستها را تعیین می کنیم. در این راستا بودجه ریزی نیز مرحله­ آخر محسوب می گردد تغییر هر سیاست منوط به افق تعیین شده برای اجرایی شدن آن است متأسفانه در کشور ما سیاستهای عفاف و حجاب و یا هر سیاست دیگری از این روند پیروی نمی کند و چون ناکارایی و ناموزونی آن با شرایط واقعی مشخص می شود توسط دولتها دستخوش تغییر می گردد.

,

 عمده سیاست های فرهنگی کشور از همان ابتدای طرح مشکل اجرایی دارند

,  عمده سیاست های فرهنگی کشور از همان ابتدای طرح مشکل اجرایی دارند,  عمده سیاست های فرهنگی کشور از همان ابتدای طرح مشکل اجرایی دارند,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور ما معمولا طرح ریزی برای یک پدیده صورت نمی پذیرد و تنها به ارائه یک طرح اکتفا می شود، گفت: فرق طرح ریزی از یک طرح این است که تمامی ابعاد فرهنگی اقتصادی اجتماعی، سیاسی، امنیتی، رسانه ای، محیط زیستی یک پدیده دیده می شود. از این منظر معمولا مقام معظم رهبری هر چند وقت یک بار در خصوص پیوست های فرهنگی محیط زیستی طرح های ارائه شده در کشور تذکر می دهند. این مسأله به این معناست که ادبیات تصمیم سازی در جامعه ما نه تنها شکل سنتی و آزمون و خطایی دارد و نه تنها چشم انداز ندارد بلکه عموما تک بعدی بوده و به ابعاد دیگر ناظر نیست.

,

وی با بیان اینکه عمده سیاستها از همان روی کاغذ با مشکل مواجه اند و دلیل اجرایی نشدن  برنامه ها همین طور بودجه های ناکافی و نامقرون به صرفه نیز نپرداختن و آشنا نبودن با اصول تصمیم سازی است. البته می توان این مسأله را یکی از ایرادات اساسی دموکراسی در همه ی جوامع دانست زیرا هرکس حتی با ندانستن مبانی تصمیم سازی و تصمیم گیری وارد مصادر قدرت می شود و بسیاری از مشکلات و تبعات آن را موجب می گردد.

,

مختاری خاطر نشان کرد: اگر در خصوص ساماندهی وضعیت زنان در کشور سواد تصمیم سازی وجود داشت هرگز طرح توانمند سازی زنان در دهه هفتاد به تصویب و اجرا نمی رسید. طرحی که یکی از مهلک ترین ضربات را به دلیل عدم طرح ریزی به بدنه نظام خانواده  کشور وارد ساخت و با بالا بردن سن ازدواج، تضعیف و تحقیر مردان، پایین آوردن نرخ زاد و ولد و گسترش بی حدو حصر  و ناموزون اشتغال و تحصیل زنان نسبت به مردان موجب شد هم تشکیل خانواده و هم تحکیم خانواده و هم تناسل در جامعه ی امروز کشور با مشکلات جدی مواجه شود و هم مقدمات بروز یک انقلاب جنسی در جامعه را از بیست سال قبل رقم بزند.

,

 عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در پایان سخنان خود به لزوم بازخوانی و توجه عملکردی به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص عفاف و حجاب پرداخت و گفت: دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص عفاف امری استراتژیک تلقی می شود چراکه دیدگاه ایشان ناظر به انسان مداری و تعریف انسان تراز انقلاب اسلامی است 

,

وی به بیانیه گام دوم انقلاب  نیز اشاره کرد و گفت: اگر چهل سالی را که از انقلاب گذشته را به دو نیمه تقسیم کنیم،  رهبر معظم انقلاب در نیمه اول، مستقیما به علل و عوامل حجاب پرداخته و در نیمه ی دوم بیشتر به وجوه درونی تر، سیرتی تر و یا وجوه عفاف بیشتر پرداخته و در جهت تثبیت و تبلیغ جهانی آن سخن  گفته اند.

,

 

,

گفتگو: مهدی جدی

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه