اخبار داغ

آژیر فرونشست زمین، مدیریت منابع آب و خاک را زیر سوال برد

آژیر فرونشست زمین، مدیریت منابع آب و خاک را زیر سوال برد
مسئله فرونشست زمین در برخی استان‌ها از جمله تهران علاوه بر اینکه حیات محیط زیست را به مخاطره انداخته، دغدغه پیامدهای آن بر زیرساخت‌ها را نیز جدی کرده است؛ حال شاید این اتفاق بتواند تمامی استان‌ها را به انجام مطالعات زمین شناسی و اقدامات پیشگیرانه هدایت کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، با به صدا درآمدن آژیر قرمز پدیده فرونشست زمین در برخی از مناطق کشور از جمله در استان تهران در چند وقت اخیر، بروز یکی دیگر از مخاطرات زیست محیطی را به رسانه ها و مسئولان اجرایی کشور به ویژه به مسئولان اجرایی استان هایی از جمله خراسان شمالی که نشانه های پدیده فرونشست در استان آنها نمایان شده است را گوشزد کرد که خطری جبران ناپذیر به بیخ گوش حیات کشاورزی، منابع طبیعی، سکونتگاه های شهری و روستایی، تاسیسات، زیرساخت های نزدیک شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, عصر اترک,

هر چند که این مخاطره زیست محیطی، یک شبه بوجود نمی آید و در یک دوره زمانی طولانی مدت، وجود علل مختلف اتفاق چنین پدیده ای را رقم می زنند اما این باعث نمی شود که تصمیم گیران اجرایی از انجام مطالعات و پیش بینی مخاطرات زیست محیطی غفلت کنند.

,

درحالیکه رسانه ای شدن اتفاق فرونشست زمین در برخی از استان ها حکایت از آن دارد که دوباره دیر جنبیدیم.

,

زمانیکه می بایست اختصاص اعتبارات لازم و به موقع همچنین اتخاذ راهکارهای علمی برای مدیریت منابع آب های سطحی و زیرزمینی در سرزمینی که در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد همچنین برای اجرای پروژه هایی از جمله عملیات آب و خاک در حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی، مدرن سازی بخش کشاورزی و ... صرف می شد اما نشد و توجه به موضوع مورد بی مهری مسئولان اجرایی قرار گرفت، حال باید دوباره به صورت اورژانسی آستین انجام تحقیقات و صرف اعتبارات را بالا بزنیم تا روند پیشرفت این مخاطره زیست محیطی را کند و یا حذف کنیم هر چند که البته مقابله با این پدیده در گام نخست به انجام مطالعات دقیق در پهنه سرزمینی ایران و در گام دوم نیز به اتخاذ راهکارهای میان و بلند مدت نیاز دارد.

,

با این وجود، نکته قابل تامل آن است که رسانه ها در آینده پیشرو نباید از گوشزد کردن و تحلیل این موضوع در گفت و گو با کارشناسان غفلت کنند و مسئولان اجرایی به ویژه در خراسان شمالی که هنوز جایگاه تحقیقات پیشنگرانه را به رسمیت نشناخته اند از خواب غفلت بیدار شوند و حیات محیط زیست را حیات خود بدانند و با اختصاص دادن دو صندلی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی همچنین سازمان زمین شناسی کشور در ستاد مدیریت بحران استان ها دست پیش را بگیرند و اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت را سر لوحه برنامه ریزی های مالی و اجرایی خود قرار دهند.

,

در همین باره، یک کارشناس آبخیزداری در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: به طور معمول، فرونشست زمین در مناطقی رخ می دهد که بهره برداری از منابع آبی زیرزمینی بی رویه باشد.

,

وی گفت: وقتی ورودی آب به آبخوان کمتر از خروجی آب از آبخوان بوده باشد، تراز آب زیرزمینی آبخوان پایین می آید و بروز این پدیده را رقم می زند.

,

این کارشناس در ادامه با بیان اینکه تقاضا برای مصرف آب همواره وجود دارد همچنین خشکسالی ها نیز میزان آب موجود در آبخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: برنامه های مدیریت مصرف آب از منابع آبی موجود باید دراز مدت باشد.

,

وی با اشاره به خراسان شمالی اظهار کرد: هنوز در این استان نمونه ای از فرونشست در زمین های تحت مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی گزارش نشده است.

,

این کارشناس افزود: با این وجود، باید مطالعات در دشت های خراسان شمالی برای بررسی مسئله فرونشست در دستور کار قرار گیرد.

,

وی خاطر نشان کرد: انجام مطالعات امکان سنجی وقوع فرونشست در دشت ها به تدوین برنامه ریزی ها برای پیشگیری و یا مقابله با این پدیده کمک می کند.

,

, ,

افت سالانه۴۰ سانتی متری آب از منابع آبی زیرزمینی خراسان شمالی

, افت سالانه۴۰ سانتی متری آب از منابع آبی زیرزمینی خراسان شمالی, افت سالانه۴۰ سانتی متری آب از منابع آبی زیرزمینی خراسان شمالی,

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی سالانه میزان مصرف آب از منابع آبی سطحی و زیرزمینی برای امور شرب، کشاورزی و صنعت حدود 988 میلیون متر مکعب است.

,

واسطه گفت: 89 درصد از این میزان مصرف ( معادل 873 میلیون متر مکعب) برای بخش کشاورزی، 9 درصد از این میزان مصرف ( معادل 94 میلیون متر مکعب) برای بخش شرب و دو درصد از این میزان مصرف ( معادل 20 میلیون متر مکعب) برای بخش صنعت بهره برداری می شود.

,

وی در ادامه با بیان اینکه در استان، سالانه 434 میلیون متر مکعب آب از سه هزار و 370 حلقه چاه مجاز، 356 میلیون متر مکعب آب از سه هزار و 66 دهنه چشمه همچنین 86 میلیون متر مکعب آب از 653 رشته قنات برداشت می شود که جزو منابع آبی زیرزمینی هستند، اعلام کرد: بهره برداری آب از آبخوان های استان بیش از میزان تغذیه آبی این آبخوان ها است.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: در استان سالانه به طور متوسط 70 میلیون متر مکعب آب بیش از میزان تغدیه آبخوان های زیرزمینی برداشت می شود که این امر دشت های استان را با افت منابع آبی مواجه کرده است.

,

وی افزود: در حال حاضر چهار آبخوان شامل دشت های شیروان، صفی آباد، جاجرم و اسفراین آبخوان های ممنوعه بحرانی استان هستند.

,

واسطه بیان کرد: با توجه به وضعیت برداشت آبی که از آبخوان های زیرزمینی استان در جریان است، استان سالانه به طور میانگین 40 سانتی متر از سطح آب های زیرزمینی خود را از دست می دهد که البته در برخی از سال ها میزان سطح افت آب در منابع آبی زیرزمینی استان نیز بیشتر می شود.

,

وی خشک شدن چاه ها، قنات ها و چشمه ها همچنین شور شدن منابع آبی زیرزمینی و حتی هجوم جبهه آب شور به منابع آبی زیرزمینی شیرین را از جمله پیامدهای منفی افت سطح آب های زیرزمینی استان برشمرد.

,

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین افزود: افت سطح آب های زیرزمینی حتی موجب می شود که فضای میان دانه های خاک که از آب پر شده اند، این فضاها از وجود آب خالی شوند و فضای میان خاک معلق و به هم فشرده شود و در نهایت زمین دچار فرونشست بشود که فرونشست به صورت ترک، شکاف و فروچاله نمایان می شود.

,

وی عنوان کرد: تا به کنون در استان فرونشست زمین به صورت ترک و شکاف در زمین های کشاورزی منطقه قاضی واقع در شهرستان مانه و سملقان و در زمینه های منابع طبیعی منطقه سنخواست در شهرستان جاجرم مشاهده شده اند.

,

واسطه در ادامه با تصریح بر این مطلب که تا به کنون در استان هیچگونه تحقیقاتی در زمینه فرونشست زمین انجام نشده، یادآور شد: مسئولیت انجام مطالعات فرونشست زمین در استان ها بر عهده سازمان زمین شناسی کشور است.

,

با این وجود، وی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای استان درصدد است به زودی درخواست انجام مطالعات فرونشست زمین در خراسان شمالی را در شورای حفاظت منابع آب استان مطرح کند تا برای این مطالبه، مصوبه اخذ شود.

,

در عین حال، این مسئول، بر لزوم مدیریت مصرف آب از منابع آبی سطحی و زیرزمینی استان همچنین اجرای تغذیه مصنوعی به آبخوان های استان به عنوان دو راهکار بسیار مهم در پیشگیری و جلوگیری از تهدید فرونشست زمین تاکید کرد و گفت: در همین راستا، تا به کنون به منظور مدیریت منابع آبی استان، سند سازگاری با کم آبی مصوب و اجرای برنامه های این سند در دستور کار دستگاه های اجرایی ذی ربط قرار گرفته است که البته برای دست یابی به اهداف بلند مدت آن راه طولانی را در پیش داریم.

,

وی اظهار کرد: انسداد چاه های غیر مجاز از جمله مفاد اجرایی این سند راهبردی است که از سال 85 تا به کنون در استان هزار و 851 حلقه چاه غیر مجاز مسدود و پر شده اند.

,

واسطه افزود: با انسداد این تعداد چاه غیر مجاز 26 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: از هزار و 851 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده، انسداد 73 حلقه چاه از آنها در سال 99 انجام شد که انسداد این تعداد چاه غیر مجاز موجب شد تا 623 هزار متر مکعب آب از منابع آبی زیرزمینی استان صرفه جویی شود.

,

با این وجود، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعلام کرد: هنوز باید چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز دیگر در استان مسدود و پر شوند که عمق 80 درصد از آنها کمتر از 20 متر است و عمده بهره برداری از این چاه ها برای حفظ باغات بوده است.

,

واسطه خاطر نشان کرد: در سند سازگاری با کم آبی استان می بایست سالانه 300 حلقه چاه غیر مجاز مسدود و پر شوند.

,

, ,

تورم و کمبود اعتبارات، تجهیز سطوح کشاورزی به سیستم نوین آبیاری را کند کرده است

, تورم و کمبود اعتبارات، تجهیز سطوح کشاورزی به سیستم نوین آبیاری را کند کرده است, تورم و کمبود اعتبارات، تجهیز سطوح کشاورزی به سیستم نوین آبیاری را کند کرده است,

سید اسماعیل سیدی، مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد، با این وجود، چند سالی است که استان به طور جدی با مسئله کم بارشی و خشکسالی مواجه شده است.

,

سیدی گفت: این وضعیت، اهمیت به اجرای طرح های مدیریت مصرف آب، افزایش بهره وری آب و افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را مهم و ضروری کرده است.

,

وی با بیان اینکه اجرای طرح های آبیاری نوین در سطح باغات و مزارع، احیا و مرمت قنات ها، اجرای کانال های آبیاری و انتقال آب با لوله به سطوح کشاورزی همچنین اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در پایاب سدها از مهمترین برنامه هایی هستند که برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی کشور باید اجرایی شوند، عنوان کرد: در خراسان شمالی در زمینه اجرای طرح سیستم های آبیاری نوین مقرر شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه سطح 50 هزار هکتار از سطوح کشاورزی مستعد شناخته شده استان به این سیستم تجهیز شوند.

,

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تا به کنون در استان فقط 38 هزار هکتار از سطوح کشاورزی مستعد شناخته شده به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده که 20 هزار هکتار آن طی سال های 92 تا 99 اجرایی شده اند.

,

وی افزود: پیش بینی می شود که تکمیل اجرای این طرح در سطوح کشاورزی مستعد شناخته شده استان تا پنج سال آینده به طول انجامد.

,

افزون بر این، سیدی یادآور شد: اجرای سیستم آبیاری کم فشار نیز باید برای سایر سطوح کشاورزی که خرده مالکی هستند و در نقاط کوهستانی استان قرار دارند، اجرایی شود.

,

وی در ادامه به لایروبی، احیا و مرمت قنات ها در استان نیز اشاره و بیان کرد: تا به کنون 990 رشته قنات دراستان احیا و مرمت شده اند که 560 رشته آن طی سال های 92 تا 99 اجرایی شدند.

,

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر احیا و مرمت 70 رشته قنات دیگر نیز باید انجام شوند که با اختصاص اعتبارات، انجام آن در اولویت اجرا قرار می گیرند.

,

وی همچنین عنوان کرد: در استان، تا به کنون چهار هزار و 491 کیلومتر احداث کانال انتقال آب و لوله گذاری به سوی سطوح کشاورزی استان انجام شده که 357 کیلومتر آن طی سال های 92 تا 98 انجام شده است.

,

سیدی گفت: هنوز می بایست 11 هزار و 500 کیلومتر دیگر از اجرای این طرح در بخش کشاورزی استان انجام شود.

,

وی به اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی زمین های کشاورزی در پایاب سدهای استان در سطح هزار و 967 هکتار طی سال های 92 تا 99 نیز اشاره و عنوان کرد: اجرای این طرح هنوز باید در سطح هزار و 500 هکتار دیگر از بخش کشاورزی استان که دارای مطالعه است، اجرایی شود.

,

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با تاکید بر این نکته که در حال حاضر میزان بهره برداری بخش کشاورزی استان از وجود آب های سطحی و زیرزمینی استان 75 درصد است درحالیکه این بخش هنوز به طور میانگین با 40 درصد کمبود تامین آب مواجه است، تصریح کرد: با تمام اقدامات اشاره شده که در بخش کشاورزی استان برای مدیریت بهره وری در مصرف آب انجام شده است، راندمان آبیاری در بخش کشاورزی استان طی یک دهه گذشته از 37 درصد به 46.5 درصد رسیده است.

,

وی افزود: در حال حاضر 46.5 درصد از یک واحد آب، صرف آبیاری گیاه می شود و مابقی به علت اینکه هنوز بخش عمده ای از روش آبیاری کشاورزی در استان به صورت سنتی است، هدر می رود.

,

سیدی تصریح کرد: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش بهره وری از منابع آبی در این بخش به تامین اعتبارات لازم و به موقع برای اجرای پروژه های تعریف شده و اشاره شده، نیاز دارد که در این زمینه مکاتبات بسیاری نیز انجام شده است.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره بهره برداری منابع آبی در بخش کشاورزی و پیش بینی اتفاق فرونشست نیز اظهار کرد: کم بارشی ها، بروز خشکسالی، استفاده بی رویه از منابع آبی به خصوص از چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت آب از چاه های مجاز تهدید بروز فرونشست زمین را به همراه دارد.

,

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اجرای طرح سیستم های آبیاری نوین، احیا و مرمت قنات ها و دیگر طرح های مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی بروز فرونشست در زمین های کشاورزی را می کاهد.

,

وی درباره جایگزینی تامین منابع آبی برای بخش کشاورزی نیز بیان کرد: درصورتیکه استفاده از پساب های تصفیه شده و حتی بهره گیری از آب خلیج فارس برای بخش صنعت در دستور کار قرار گیرد، می توان اتکای صنعت به منابع آبی چاه ها و رودخانه ها را پس گرفت و منابع آبی چاه ها و رودخانه ها را در اختیار کشاورزی قرار دارد.

,

سیدی خاطر نشان کرد: در عین حال، درصورتیکه استفاده از پساب تصفیه شده برای بخش کشاورزی نیز مد نظر قرار گیرد، این پساب باید کاملا استانداردسازی شود.

,

, ,

مدیریت منابع آبی برای پیشگیری از فرونشست باید در دستور کار قرار گیرد

, مدیریت منابع آبی برای پیشگیری از فرونشست باید در دستور کار قرار گیرد, مدیریت منابع آبی برای پیشگیری از فرونشست باید در دستور کار قرار گیرد,

سید جواد میری سلیمان، کارشناس بخش جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: پدیده فرونشست زمین بر اثر بر هم خوردن تعادل لایه های زمین میان خاک با منابع آب یا نفت و یا گاز موجود در آن و جایگزین نشدن منبع جدید بجای منبع خارج شده، بوجود می آید.

,

میری سلیمان گفت: اتفاق فرونشست زمین مسئله ای است که به صورت تدریجی در طول زمان پدید می آید و نشانه های این اتفاق با گذشت زمان نمایان می شود.

,

وی با تاکید بر این نکته که خطر فرونشست زمین در کشور بسیار جدی شده، بیان کرد: نشانه های این اتفاق در خراسان شمالی نیز اتفاق افتاده است.

,

این کارشناس گفت: بر اساس نقشه فرونشست تهیه شده برای خراسان شمالی که توسط سازمان نقشه برداری کشور انجام شده، این مطالعه بیانگر آن بوده است که فرونشست زمین در شهرستان اسفراین در منطقه سنخواست با نرخ 6.6 سانتی متر در سال همچنین در شهرستان فاروج با نرخ 7.5 سانتی متر در سال، در شهرستان جاجرم با نرخ 8.5 سانتی متر در سال و در منطقه قاضی در شهرستان مانه و سملقان نیز با نرخ 9.5 سانتی متر در سال رخ داده است.

,

وی برداشت بی رویه آب از منابع آبی زیرزمینی، برداشت غیرمجاز آب با حفر چاه های غیر مجاز متعدد، جایگزین نشدن منابع آبی جدید از محل بارش برف و باران بجای منابع آبی خارج شده، گسترش سطوح کشاورزی، تخریب پوشش گیاهی در عرصه منابع طبیعی، کاهش توان نفوذ آب در خاک، جاری شدن سیلاب ها و روان آب ها، رهاسازی زمین های کشاورزی، شخم شیارهای نامتعارف در زمین های کشاورزی و تغییر مسیر رودخانه ها در دشت ها، گسترش سدسازی بجای آبخوان داری و آبخیزداری همچنین نپرداختن حق آبه زیست محیطی بالا دست سدها را از علل بروز فرونشست در استان برشمرد.

,

میری سلیمان همچنین خاطر نشان کرد: هنوز در واگذاری زمین به طرح ها و پروژه های مصوب، بر مطالعات قدیمی تکیه می شود.

,

وی افزود: این در حالی است که سند واگذاری زمین ها به طرح ها و پروژه ها دارای ایراد است چون مطالعات به روز و جامع در زمینه های منابع آبی موجود، پوشش گیاهی منطقه، ساختار زمین شناسی و ساختار خاک انجام نشده است.

,

این کارشناس به آخرین مطالعه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در زمینه بررسی سطح افت آب های زیرزمینی استان نیز اشاره و عنوان کرد: در این گزارش پیش بینی شده است که در سال 1400 متوسط افت سطح آب های زیرزمینی در دشت های قاضی و سنخواست در خراسان شمالی به بیش از 60 سانتی متر برسد.

,

وی گفت: بر اساس اندازه گیری از حجم آب دهی قنات ها در استان که توسط شرکت آب منطقه ای استان انجام شده است، حجم آب دهی قنات ها در مناطق قاضی و سنخواست بین 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.

,

میری سلیمان همچنین یادآور شد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال 98 موضوع گستره خشکسالی در استان را مورد ارزیابی قرار داد که این مطالعات حکایت از آن داشت  در دوره 10 ساله اخیر 13.1 درصد از گستره استان درگیر خشکسالی خیلی شدید، 13.9 درصد از گستره استان درگیر خشکسالی شدید، 16.1 درصد از گستره استان درگیر خشکسالی متوسط، 15.6 درصد از گستره استان درگیر خشکسالی خفیف بوده اند که بیشترین پهنه خشکسالی به ترتیب در شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین و راز و جرگلان بوده اند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود مهمترین راهکارهای پیشگیری از بروز فرونشست زمین را مدیریت مصرف منابع آبی از جمله بهره گیری از سیستم آبیاری نوین همچنین اجرای طرح های آبخوان داری، آبخیزداری، پخش سیلاب، پرداخت حق آبه زیست محیطی، اجرای عملیات بازچرخانی آب با ایجاد تصفیه خانه های محلی و تزریق آب به منابع آبی زیرزمینی و یا بهره گیری در بخش صنعت و کشاورزی عنوان کرد.

,

کارشناس بخش جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی همچنین افزود: در یک آینده میان و بلند مدت رویکرد تکیه بر اشتغال کشاورزی باید به سوی اشتغال های جدید و جایگزین هدایت شود.

,

وی تاکید کرد: ستاد مدیریت بحران به مدیریت ریسک تبدیل شود تا تغییر وضعیت منابع آب و خاک و بروز مخاطرات در عرصه های طبیعی به موقع پیش بینی و راهکارها به موقع اتخاذ شوند.

,

میری سلیمان همچنین بر لزوم توجه بخشی به انجام مطالعات توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز تصریح کرد.

,

, ,

مطالعات فرونشست زمین بدون مایه مالی

, مطالعات فرونشست زمین بدون مایه مالی, مطالعات فرونشست زمین بدون مایه مالی,

حسنعلی حسین زاده، نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور متولی تولید داده های زمین شناسی (حوزه های مختلف) و اکتشافی در کشور است.

,

حسین زاده گفت: بدنبال گزارش سازمان نقشه برداری در رابطه با کاهش تراز آب سطح زمین در سال 1383 کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور با همکاری دانشگاه امپریال کالج مطالعات اولیه فرونشست دشت تهران شهریار را انجام داده و نخستین گزارش در مورد فرونشست جنوب تهران به صورت  گزارش و اولین نقشه InSAR تداخل سنجی راداری منتشر شد که این گزارش ماکزیمم فرونشست در حدود 16 سانتی متر و متوسط فرونشستی در حدود 6- 7 سانتی متر را نشان می داد.

,

وی افزود: در همین سال مطالعات فرونشست کشور جزو کارهای سازمان زمین شناسی تعریف شد که  در سال های بعد با شدت گرفتن مسئله فرونشست در دشت های کشور، مسئولیت مطالعات بخش فرونشست بر عهده این سازمان قرار گرفت.

,

این مسئول تصریح کرد: هرچند مسئولیت مطالعات فرونشست به این سازمان واگذار شده با این وجود اعتبارات کافی به این سازمان اختصاص نیافته است.

,

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان زمین شناسی براساس میزان اعتباراتی که هرساله دریافت می کند انجام مطالعات زمین شناسی و اکتشافی را مبتنی بر اولویت بندی انجام می دهد.

,

حسین زاده افزود: بطور مثال انجام مطالعات فرونشت در کشور در دشت های بحرانی استان های تهران، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و ... که با پدیده فرونشست مواجهه بودند را در اولویت مطالعات خود قرار داده است.

,

وی در ادامه با اشاره به استان خراسان شمالی اظهار کرد : دفتر نمایندگی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در سال 93 در استان خراسان شمالی فعالیت خود را با اولویت مطالعات زمین شناسی و اکتشافی آغاز کرد که اکتشاف پهنه ی جنوب استان به وسعت هفت هزار کیلومتر مربع از شهرستان جاجرم تا فاروج مورد پی جوئی و ژئوفیزیک هوایی با بالگرد قرار گرفت.

,

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور تصریح کرد: هرچند که هنوز در خراسان شمالی (استانی که کشاورزی فعالیت اصلی اشتغال در آن محسوب می شود) وقوع فرونشست و عوارض سطحی ناشی از آن به مسئله حاد و بحرانی تبدیل نشده است، با این وجود، این اتفاق به صورت خزنده در حال پیشروی است و نباید از احتمال وجود آن غافل بود که در صورت بروز آن خسارت های جبران ناپذیری را به استان تحمیل می کند.

,

وی در ادامه به برداشت عمده آب از منابع زیرزمینی خراسان شمالی ( چاه های عمیق) برای امور کشاورزی به منظور آبیاری مزارع و باغات به صورت سنتی و غرق آبی همچنین مصارف صنعتی با وجود نصب کنتور های هوشمند در مناطقی از استان، مدیریت وبرنامه ریزی برای اصلاح استفاده از روش های نوین آبیاری برای کشاورزی و جایگزینی آب های بازیابی شده برای مصارف صنعتی را پیشنهاد کرد، با این وجود نباید در استان از شناسایی منابع آبی جدید(کارستی) و پایش فرونشست دشت ها در این حوزه غافل بود.

,

حسین زاده اعلام کرد: طی این مدت به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیشنهاداتی در حوزه زمین شناسی و اکتشاف ارایه شده است که تاکنون استقبال قابل قبولی صورت نگرفته است.

,

وی یاد آور شد: طی فعالیت های این دفتر در استان در حوزه های مرتبط با توجه به پیگیری های صورت گرفته و بخش نامه های موجود در جلسات ستاد مدیریت بحران استان و سایر بخش ها جایگاه این سازمان همچنان خالی است.

,

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق تصریح کرد: این دفتر برای مسئولان اجرایی استان ناشناخته است بطوری که با توجه به پیگیری های بسیار در این سال ها هنوز فضای اداری مناسبی در اختیار ندارد ودر املاک خصوصی به صورت استیجاری به فعالیت خود ادامه می دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه