اخبار داغ

دست یاری تولید به سوی مردم؛

برق از سر صنعت پرید/ کارگرانی که با صرفه‌جویی مردم دوباره مشغول به کار می‌شوند

برق از سر صنعت پرید/ کارگرانی که با صرفه‌جویی مردم دوباره مشغول به کار می‌شوند
واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری مانند تامین مواد اولیه، بهره بالای بانکی، مالیات، مسائل تامین اجتماعی و ... روبرو هستند و اگر مشکلات ناشی از قطع برق نیز به آن ها اضافه شود، چیزی از تولید باقی نمی‌ماند و خانواده‌ها در تامین معیشت خود با مشکل روبرو می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از راه آرمان، این روزها که به برخی واحدهای تولیدی سر بزنیم با کارگرانی موجه می شویم که به دلیل بیکاری راهی خانه می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ر, اه آرمان, ،,

 صنعت برق امسال با شرایط ویژه ای موجه شده است. کاهش ذخایر آبی پشت نیروگاه های سدها، افزایش بی سابقه دمای هوا، فعالیت ماینرهای غیرمجاز و خروج چند نیروگاه به دلیل تعمیرات موجب شده است تا خاموشی ها به سراغ کشور بیایند.

,

شرکت توانیر ابتدا با اعمال خاموشی بر بخش خانگی و تجاری تلاش کرد ساعات پیک مصرف را کنترل کند اما بی برنامگی در خاموشی ها موجب اعتراض مردم شد. در نتیجه شرکت توانیر تصمیم گرفت تا خاموشی ها را به سمت واحدهای صنعتی و تولیدی ببرد تا کمبود توان برق جبران شود.

,

اتفاقی که با اعتراض تولیدکنندگان و حتی بازار روبرو شد. عباس جبالبارزی عضو اتاق بازرگانی کرمان، در نشست هم‌اندیشی با موضوع قطع برق شهرک های صنعتی گفت: واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری مانند تامین مواد اولیه، بهره بالای بانکی، مالیات، مسائل تامین اجتماعی و ... روبرو هستند و اگر قرار باشد مشکلات ناشی از قطع برق نیز به آن ها اضافه شود تولید بسیار سخت تر خواهد شد.

,

جبالبارزی، با اشاره به ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: در این قانون آمده در هنگام کمبود برق، گاز و خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی نباید دراولویت قطع زیرساخت ها باشند و اگر این اتفاق افتاد صنایع می توانند خسارت های وارد شده برای جبران را اعلام کنند.

,


نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این رابطه خاطرنشان کرد: با قطع روزانه برق، واحدهای صنعتی با خسارت های چند صد میلیاردی روبرو می شوند در حالی که کل هزینه برق این واحدها 20 میلیارد تومان نیز نمی شود. 
وی ادامه داد: اگر با همین شیوه بخواهیم کار را ادامه دهیم چیزی از تولید باقی نمی ماند و تولیدکنندگان و کارفرمایان نمی توانند به پرسنل خود حقوق بدهند و خانواده‌ها در تامین معیشت خود با مشکل روبرو می شوند.

,
,
,

بهرام سبحانی رئیس انجمن فولاد هم در واکنش به اعمال محدودیت‌های اخیر توانیر در شرایط کمبود برق با ارسال نامه‌ای به علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: محدودیت‌های اخیر موجب تعطیلی کارخانه‌ها فولاد شده و اثرات نامطلوب بر تنظیم بازار داخلی محصولات فولادی دارد و باعث اخلال در روند صادرات و ارزآوری می‌شود .

,

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با ابراز نگرانی از قطعی برق در استان کرمان اظهار داشت: در استان، قطعی برق را از بخش مسکونی به واحدهای صنعتی منتقل کردیم و این  مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی و صنعتی به وجود آورده است.

,

وی با بیان اینکه سوءمدیریت وزارت نیرو در سال‌های گذشته برای کشور چالش ایجاد کرد و قیمت‌گذاری دستوری و اتخاذ تصمیمات این وزارتخانه سرمایه‌گذاری در صنعت برق را با چالش مواجه کرده است گفت: بخش خصوصی 30 هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت دارد.

,

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه وضعیت واحدهای صنعتی نگران‌کننده است و باید برای آن فکری کرد افزود: برآورد می‌شود که تنها در واحدهای معدنی مثل گوهرزمین و توسعه آهن و فولاد هفتگی نزدیک به 20 میلیون دلار خسارت ناشی از قطعی برق باشد که با احتساب فعالیت دیگر واحدهای استان، هفتگی 150 میلیون دلار خسارت به واحدهای صنعتی استان کرمان تحمیل می‌شود.

,

بابک اسماعیلی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان هم با تاکید بر اینکه به شدت مخالف قطع برق در شهرک های صنعتی هستیم، گفت: صنعتی که در شرایط و حالت فعلی یک چهارم ظرفیت خود تولید و مصرف برق دارد چگونه باز این میزان را کاهش دهد، اگر این خواسته وجود داشته باشد باید واحدها را تعطیل و دستمزد کارگران از طریق بیمه بیکاری تامین شود.

,

وی خطاب به دولت عنوان کرد: همه چیز دو طرفه است، همانطور که اگر برق به اندازه ظرفیت مصرف نشود جریمه آن از واحدها دریافت می شود حالا هم اگر خدماتی ارائه نمی‌شود باید خسارت آن پرداخت شود.

,

اسماعیلی بیان کرد: درست است که در صورت وجود برنامه و اطلاع قبلی برای قطع برق می‌توان از تخریب مواد اولیه و ادوات مورد استفاده جلوگیری کرد اما خسارت وارد شده و تامین حقوق کارگران چگونه ممکن خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه