اخبار داغ

پیشرفت ۲۶ درصدی پس از ۱۳ سال!

نیروگاه سیکل ترکیبی "راشد" بهار آینده وارد مدار می‌شود/ عدم صادرات برق نیروگاه در فاز اول

نیروگاه سیکل ترکیبی "راشد" بهار آینده وارد مدار می‌شود/ عدم صادرات برق نیروگاه در فاز اول
پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی برق "راشد" تربت حیدریه از جمله پروژه‌هایی است که طی سه بار کلنگ‌زنی، تنها ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا به وعده نماینده مجلس فاز نخست آن بهار آینده وارد مدار می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی راشد تربت حیدریه از جمله پروژه‌های  سفر ریاست جمهوری دولت دهم به استان خراسان رضوی است که در ابتدای سال 87 کلنگ آن به زمین زده شد، این پروژه که قرار بود طی سه سال به بهره برداری برسد بعد از گذشت ۱۳ سال هنوز به اتمام نرسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

این پروژه بعد از سال 87 نیز  دو کلنگ افتتاح عملیات اجرایی را به خود دیده است که اولی را وزیر نیروی وقت ،"چیت چیان" در سال ۹۳ بر زمین کوبید و قرار بود طی مدت سه سال به بهره برداری برسد و برق وارد مدار شود این اتفاق رخ نداد و برای بار دوم بهمن ۹۷ کلنگ دوم را "اردکانیان"، وزیر نیروی دولت دوازدهم به زمین زد حالا در تیر 1400 بر اساس اظهارات مدیر عامل شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه  پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از 26  درصد است.

,

آن چه بر پروژه احداث  نیروگاه برق راشد گذشته است

, آن چه بر پروژه احداث  نیروگاه برق راشد گذشته است, آن چه بر پروژه احداث  نیروگاه برق راشد گذشته است,

سال 96 مدیر عامل وقت نیروگاه راشد  به خبرنگار ما گفت:شرکت تولید برق راشد در سال87 برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی در تربت حیدریه به ثبت رسید و فعالیت های خود را به عنوان شرکت پروژه آغاز کرد.

,

اقدسی افزود: در این خصوص موافقت اصولی از وزارت نیرو و نیز مجوزهای دیگر از جمله زیست محیطی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنعتی، مجوز سوخت رسانی، مجوز اتصال شبکه و دیگر مجوزهای مورد نیاز دریافت  شد.

,

وی خاطر نشان کرد: به منظور تامین منابع مالی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی در دستور کار قرار گرفت و با فاینانسورهایی از کشورهای چین، کره جنوبی، ایتالیا و آلمان وارد مذاکره شدیم که در نهایت با اعلام اولویت از طرف وزارت نیرو و مذاکره با بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل، تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی آغاز شد و با پیگیری های انجام شده در سال ۹۵ طرح پروژه در بانک صنعت و معدن به تصویب رسید و برای ادامه مراحل در اسفند 95 به صندوق توسعه ملی جهت تایید ارسال شد.

,

وی بیان کرد: برای یافتن شریک مالی، با گروه مپنا(مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران)به عنوان بزرگ ترین سازنده تجهیزات نیروگاهی در خاورمیانه وارد مذاکره شدیم و مشارکت نامه ای منعقد شد و 40 درصد سهام شرکت در پروژه به نام این گروه انتقال یافت تا در تامین مالی نقش راهبردی ایفا کند.

,

وی به مشکلات پروژه اشاره کرد و گفت: مشکلات ارزی در دولت دهم بر اثر تحریم ها و زمان بر بودن و طولانی شدن فرایندهای پذیرش در بانک و صندوق توسعه ملی و گشایش اعتبارات بوده است.

,

نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه، متشکل از دو واحد گازی از نوع MAP2B هر کدام به ظرفیت نامی 183 مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت نامی 180 مگاوات (در مجموع 546 مگاوات) است.

,

این پروژه با هدف تأمین برق مطمئن و پایدار شبکه سراسری برق کشور به ویژه استان خراسان رضوی و ایجاد زمینه صدور برق به کشورهای همسایه همچنان در حال احداث است.

,

مدت زمان احداث پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه بر اساس گفته مسئولان در سال ۹۷، ۳۶ ماه بوده است و بر اساس مفاد قرارداد، شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا پیمانکار EPC ساخت و اجرای پروژه را برعهده دارد.

,

مقرر شده  است تا واحد اول و دوم گازی این نیروگاه تا پیک سال 1400 با شبکه سراسری برق سنکرون شود.

,

۸ خرداد ۱۴۰۰ ،مدیر عامل بانک صنعت و معدن کشور در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: ۲۱ میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی به طرح نیروگاه سیکل ترکیبی برق راشد تربت‌حیدریه تخصیص یافته  است و فاز نخست آن تا پایان اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.

,

این درحالی است که مدت ۳۶ ماه مقرر شده افتتاح پروژه تا نیمه بهمن ۱۴۰۰ به پایان می رسد.

,

"حسین مهری" در حاشیه بازدید از پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی راشد گفت: این پروژه از طرح‌های بزرگی است که تامین اعتبار آن توسط بانک صنعت و معدن انجام شده است.

,

اطلاعات پروژه

, اطلاعات پروژه, اطلاعات پروژه,

براساس اطلاعات سایت گروه مپنا شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه (زیر مجموعه شرکت هلدینگ تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان) در سال ۱۳۸۷ با سرمایه ثبتی ۱۵ میلیارد  ریال و با هدف احداث یک بلوک سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاواتی (دو واحد گاز و یک واحد بخار) تاسیس  شد.


در این زمینه قرارداد EPC (مهندسی، خرید تجهیزات و ساخت) نیروگاه با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) منعقد شده است. همچنین این شرکت موفق به انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق (ECA) نیز با وزارت نیرو شده است. زمین مورد نیاز به مساحت ۱۷۰ هکتار و دارای دو حلقه چاه آب خریداری شد که از این زمین ۶۰ هکتار آن به نیروگاه سیکل ترکیبی و ۱۱۰ هکتار آن به نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی اختصاص یافته است (این شرکت مجوز احداث ۴۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را از سازمان انرژی های نو ایران – سانا – دریافت  کرده است).

مجوزهای مورد نیاز از قبیل مجوز اتصال به شبکه برق سراسری از وزارت نیرو، مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست ایران، مجوز تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به صنعتی از وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مجوزهای مورد نیاز دریافت شده است.در تاریخ ۳۰/۰۷/۹۷ این شرکت موفق به انعقاد قرارداد مشارکت مدنی برای دریافت وام به میزان ۲۱۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۸ موفق به گشایش خط اعتباری (LC) به ارزش ۲۷۰ میلیون یورو شد.۶۰ درصد از سهام شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه متعلق به هلدینگ نورساخت اترک، ۲۶ درصد هلدینگ تامین آتیه و ۱۴ درصد آن متعلق به شرکت مپناست.

,
,
,
,
,
,

توانایی نداشتن  در بازپرداخت مطالبات سال ۹۸ توسط مپنا

, توانایی نداشتن  در بازپرداخت مطالبات سال ۹۸ توسط مپنا, توانایی نداشتن  در بازپرداخت مطالبات سال ۹۸ توسط مپنا,

 محسن میرزایی، معاون اقتصادی مالی "مپنا" مرداد ۹۹ در گفت وگو با خبرگزاری بورس پرس اظهار کرد: این شرکت از سال ۹۳ اقدام به مشارکت در ساخت نیروگاه برق راشد تربت حیدریه با شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان کرد، با توجه به هزینه‌های انجام شده، شرکت فوق به دلیل توانایی نداشتن در بازپرداخت مطالبات سال ۹۸ پیشنهاد تهاتر مطالبات گروه مپنا با ۷۰ درصد سهام شرکت های تولید برق راشد تربت حیدریه و صنایع فناوری نوساخت را داد که در این خصوص مبایعه نامه خرید سهام منعقد و پس از نهایی شدن در ۳۰ تیر تنفیذ و اجرایی شد.

,

وی افزود: فعالیت شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه در حوزه انرژی از جمله ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه است، در این خصوص شرکت اقدام به  دریافت مجوز احداث نیروگاه گازی با ظرفیت ۴۹۲ مگاوات در زمینی به مساحت ۱.۷ هزار متر مربع با استفاده از وام مصوب از محل صندوق توسعه ملی کرد که اعتبار اسنادی برای انجام امور مربوط به گشایش اختصاص یافته و عملیات اجرایی در حال انجام است.

,

پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از ۲۶ درصد

, پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از ۲۶ درصد, پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از ۲۶ درصد,

مدیر عامل شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پیشرفت فیزیکی  پروژه احداث نیروگاه هم اکنون چند درصد است  و پیش بینی شما برای افتتاح پروژه چه زمانی است گفت:  از زمان  شروع عملیات اجرایی تاکنون، پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از ۲۶ درصد است و در صورت فراهم شدن امکان برداشت به موقع از محل اعتبار اسنادی، بخش گاز نیروگاه در اواسط تابستان ۱۴۰۱ قابل بهره برداری خواهد بود.

علی سرابی درخصوص این سوال که  علت تاخیر در تکمیل پروژه چیست  و آیا روند تخصیص اعتبار به موقع انجام شده است؟ گفت: تحریم های ظالمانه مشکلاتی را در مسیر برداشت از محل اعتبار اسنادی به وجود آورده که تاثیر به سزایی در روند تاخیر اجرای پروژه داشته ولی همواره سعی شده با استفاده از منابع و امکانات محدود سرمایه گذار روند مثبت پیشرفت هر چند با شیب کمتر از حد انتظار حفظ شود.

وی در پاسخ به این سوال که علت تعطیلی و تعدیل نیرو در پروژه قبل از عید چه بود و هم اکنون  عملیات احداث پروژه متوقف است یا خیر؟گفت: به رغم کاستی های فراوان از شروع عملیات اجرایی کارگاه این پروژه هیچ گاه تعطیل نبوده است و با توجه به پیش نیاز فعالیت ها تغییر برخی پیمانکاران و جبهه های کاری را شاهد بودیم.

,
,
,
,
,

سرابی در پاسخ به این سوال که تامین مالی از صندوق ذخیره ملی برای پروژه  انجام شده   و چه میزان تاکنون محقق شده است؟ گفت: هر چند با تاخیر فراوان ولی تاکنون امکان برداشت 20درصد از محل اعتبار صندوق توسعه ملی فراهم شده است.

,

 مدیر عامل شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه درباره این که  آیا سهم ۴۰ درصدی مالی مپنا برای ساخت نیروگاه  هزینه شده؟ گفت:سهم آورده سرمایه گذار در این پروژه قبلا تامین  شده است.

,

توضیحات معاون فرماندار درباره پروژه 

, توضیحات معاون فرماندار درباره پروژه , توضیحات معاون فرماندار درباره پروژه ,

احسان کریمی، معاون عمرانی فرماندار تربت حیدریه نیز در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه در استان خراسان رضوی در ۱۲ کیلومتری شمال شرق شهرستان و در منطقه روستای اسفیوخ واقع شده است.

وی افزود: پروژه نیروگاه بلوکی راشد تربت حیدریه توسط سرمایه گذار شرکت تامین آتیه کارکنان برق خراسان و شرکت گروه مپنا در حال احداث و کارفرمای پروژه شرکت تولید برق راشد تربت حیدریه و مشاور آن شرکت مهندسی قدس نیروست.

کریمی خاطر نشان کرد: پروژه شامل دو واحد توربین گازی مدل MAP۲B_ MGT-۷۰(۳) به ظرفیت اسمی ۱۸۳ مگاوات و یک دستگاه توربین بخار به ظرفیت اسمی ۱۸۰ مگاوات و دو دستگاه بویلر بازیافت حرارتی (HRSG) با آتش اضافی به همراه مشترکات طبق طرح نیام و سیستم خنک کن از نوع ACC و پست AIS ۴۰۰ کیلو ولت (ظرفیت اسمی کل نیروگاه ۵۴۶ مگاوات) در شرایط ISO ساخته می شود.

کریمی خاطر نشان کرد: شرایط شروع قرارداد به این شرح است: تحویل زمین ۵ اسفند ۹۷ و گشایش LC توسط کارفرما در تاریخ ۲۵ تیر ۹۸ انجام شده است.

وی افزود: کلنگ زنی در ۱۱ بهمن۹۷ صورت گرفته و ابلاغ مشخصات فنی نیروگاه در تاریخ ۲۱ مهر ۹۸ شده است.

کریمی تصریح کرد: تاریخ تحویل زمین به پیمانکار ساختمانی ۲۷ اسفند ۹۸  است و شروع عملیات سایت گریدینگ در ۲۵ اسفند ۹۸ صورت گرفت.

وی ادامه داد:  تعداد نیروی انسانی در دوران بهره برداری ۹۰ تا ۱۵۰ نفر  است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

۲۱ میلیون یورو؛ گشایش ارزی

, ۲۱ میلیون یورو؛ گشایش ارزی, ۲۱ میلیون یورو؛ گشایش ارزی,

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه نیز اظهار کرد: در خصوص نیروگاه برق راشد تربت حیدریه باید این توضیح را بدهم که در خرداد سال گذشته که در مجلس حضور یافتم این پروژه به جهت تامین نشدن بخشی از فاینانس به صورت ارزی  دچار مشکل و منابع پیمانکار هم رو به اتمام بود و متاسفانه به جهت مشکلاتی که ما سال ۹۹ داشتیم در زمینه تامین ارز واحدهای تولیدی مقداری با وقفه روبه رو شد.

,

زنگنه افزود:  توانستیم در بانک مرکزی دستوری را بگیریم که در بین پروژه هایی که شرکت مپنا داشت براساس گفته خود دوستان مپنا  بیشترین گشایش ارزی را برای این پروژه به میزان ۲۱ میلیون یورو داشته باشیم.

,

وی با اشاره به سرعت پیشرفت پروژه خاطر نشان کرد: پروژه هیچ وقت تعطیل نبوده و فقط سرعت کار با کندی مواجه شده و بلافاصله کارگاه ها تجهیز و مجدد نیروهای بیشتری برای ادامه کار جذب شد.

,

این نماینده مجلس گفت: در بازدیدی که چند روز گذشته از سایت نیروگاه داشته ام تقریبا  بیشتر تجهیزات خریداری و در انبار دپو شده و ژنراتورهای اصلی وارد پروژه شده اند و یکی از آن ها نصب شده است و دیگری مراحل نصب خود را طی می کند.

,

زنگنه ادامه داد: مخازن در حال آماده سازی است که تقریبا همه زیرساخت ها کامل شده است و هم اکنون بحث های عمرانی پروژه باید پیگیری شود.

,

وی بیان کرد: برآورد پروژه این بوده که در بهمن ۱۴۰۰ وارد مدار شود اما به جهت مشکلات ارزی که در اوایل سال ۹۹ پیش آمد فکر می کنم که در نهایت فروردین ۱۴۰۱  می توانیم فاز اول نیروگاه  را راه اندازی کنیم و برق نیروگاه وارد مدار شود.

,

وی در پاسخ به این که صادرات برق از این نیروگاه برای چه وقت برنامه ریزی شده است؟گفت : با توجه به این که چند واحد صنعتی در منطقه در حال راه  اندازی است از جمله فولاد رخ که یکی از مسائل اصلی آن تامین برق است که چند سال پیش حدود پنج  میلیارد تومان پرداخت کرده اند اما متاسفانه به دلیل کمبود برق منطقه خراسان این برق تامین نشده است.

,

زنگنه تصریح کرد: بنابراین بخشی از این برق تولیدی را باید صرف شرکت های صنعتی داخلی کنیم، ما در شهرستان مه ولات متاسفانه با افت ولتاژ روبه رو هستیم و باید تقویت شود، لذا بعید می دانم در فاز اول نیروگاه بتوانیم نگاه صادراتی داشته باشیم و در فازهای بعدی باید تلاش کنیم تا برای مباحث صادراتی تصمیم گیری کنیم.

,

راه اندازی فاز اول تا اردیبهشت ۱۴۰۱

, راه اندازی فاز اول تا اردیبهشت ۱۴۰۱, راه اندازی فاز اول تا اردیبهشت ۱۴۰۱,

زنگنه این را هم گفت که یکی از اقدامات خوبی که در نیروگاه برق راشد در حال انجام می باشد این است که با توجه به وجود اراضی بسیار زیاد در سایت نیروگاه قرار شده تا از انرژی گرمایی که از نیروگاه به دست می آید گلخانه ایجاد شود.

,

وی اظهار کرد: همان طور که می دانید بخش عمده هزینه های راه اندازی گلخانه ها بحث انرژی گرمایی آن است که
ان شاالله از این ظرفیت نیروگاه برای ایجاد گلخانه استفاده کنیم.

,
,

زنگنه افزود: این قول را به مردم می دهیم که در فروردین یا اردیبهشت ۱۴۰۱ فاز اول نیروگاه برق راشد راه اندازی شود. 

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه