اخبار داغ

مدیر امور دام جهاد کشاورزی البرز:

کشتار دام مولد در البرز به دلیل کمبود نهاده دامی، گزارش نشده است/ با ۲۳ کارخانه آرد نیاز ۱۶ استان به سبوس را هم تامین می‌کنیم

کشتار دام مولد در البرز به دلیل کمبود نهاده دامی، گزارش نشده است/ با ۲۳ کارخانه آرد نیاز ۱۶ استان به سبوس را هم تامین می‌کنیم
مهرداد عبدالملکی گفت: تا کنون در البرز گزارشی مبنی بر کشتار دام‌های مولد به ما اعلام نشده است و در زمنیه تامین نهاده دامی مشکلی نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر امور دام جهاد کشاورزی البرز با اشاره به اینکه در استان ۱۵۵ هزار راس دام سنگین یعنی گاو و ۳۵۴ هزار راس دام سبک یعنی گوسفند داریم، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: سالیانه ۴۳۹ هزار تن شیر در استان تولید می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
مهرداد عبدالملکی افزود: البرز رتبه بیست و دوم کشور را از نظر تعداد راس دام گاو را دارد اما با توجه به تولید ۴۳۹ هزار تن شیر، رتبه هشتم تولید شیر در کشور را از آن خود کرده است، در زمینه میانگین تولید هر راس گاو هم، البرز رتبه دوم کشور را دارد.
,
 
,
وی اظهار داشت: روند مذکور نشان می دهد گاوداری‌های البرز در زمینه اصلاح نژاد اقدامات خوبی را انجام داده اند، دامداران اطلاعات و تحصیلات خوبی دارند و در صورت بروز هر گونه مشکل از کارشناسان متخصص استفاده می کنند.
,
 
,
عبدالملکی با اشاره به اینکه اغلب استان ها تعداد دام سنتی زیادی برای تولید محصولات گوشتی و لبنی دارند اما در استان البرز دام‌های صنعتی بیشتر است و این منطقه سهم کمتری از دام‌های سنتی دارد، تصریح کرد: در زمینه نهاده ها طی یک سال و نیم اخیر شرکت‌های خصوصی مشکلاتی داشند.
,
 
,
وی گفت: تا امروز ۸۰ درصد نهاده های دامی گاوداری‌های شیری صنعتی و ۱۰۰ درصد نیاز دام‌های سبک و سنتی مورد نیاز روستاها را تامین کرده‌ایم، نهاده‌های دامی با قیمت های مصوب به استان ها اختصاص داده شده و شامل کنجاله سویا، جو ذرت و سبوس خواهد بود.
,
 
,
عبدالملکی افزود: البرز در زمینه تولید سبوس یکی از استان‌های معین است و ۲۳ کارخانه آرد دارد، با توجه به مازاد تولید سبوس، ۱۶ استان دیگر سبوس خود را از البرز تامین می کنند، تشکل ها و اتحادیه ها با جهاد کشاورزی همراه بوده‌اند.
,
 
,
وی اظهار داشت: تا امروز خوشبختانه مشکلات دیگر استان‌ها دامنگیر البرز نشده است، سال ۹۹ و چند ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۷۶ هزار تن جو، ۸۷۵۵۲ کیلوگرم ذرت، ۴۴۹۱۸ کیلوگرم کنجاله، ۸۱۱ تن کلزا و ۹۵ هزار تن سبوس برای دامداران البرز تامین کرده‌ایم.
,
 
,
عبدالملکی تصریح کرد: خوشبختانه مشکل خاصی در زمینه تامین نهاده‌های دامی در البرز نداریم، مابقی نهاده دامی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای دامداری‌های شیری تامین نشده است را از کنستانتره دام غیر صنعتی یا کوچک روستایی تهیه کرده ایم تا مانع اختلال در کار آنها شویم.
,
 
,
وی گفت: در البرز سالیانه ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید شیر وجود دارد که به استان های همجوار صادر می شود، استان ما در سال قریب به ۱۲ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که ۳۸ درصد نیاز البرز را تامین می‌کند و مابقی از استان‌های دیگر وارد می‌شود.
,
 
,
عبدالملکی افزود: امسال شاید سال خوبی برای دامدار نباشد اما سعی می‌کنیم مشکلی برای آنها به وجود نیاید، همزمان با کاهش نزولات آسمانی مراتع فقیر شده‌اند، پرورش‌دهنده‌های دام سبک هم که عمدتا عشایر هستند قبل از موعد هر ساله به مناطق اصلی باز می‌گردند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه عشایر برای تامین نهاده دامی در مناطق قشلاقی نیاز به کمک جهاد کشاورزی دارند، اظهار داشت: تا کنون در البرز گزارشی مبنی بر کشتار دام‌های مولد به ما اعلام نشده است، دامداران البرز برای اصلاح نژاد ۷ نسل روی گاو کار می‌کنند و هزینه بالایی دارد.
,
 
,
مدیر امور دام جهاد کشاورزی البرز در خاتمه تصریح کرد: زمانی که نهاده دامی گاوداری‌ها تامین شود دامدار زحمات خود را با سلاخی گاو در کشتارگاه زیر سوال نمی‌برد، شاید در استان‌های دیگر دام روستایی باشد اما گوساله به دنیا آمده در البرز ۵ میلیون قیمت دارد و دامدار راضی به حذف دام خود نمی‌شود.  
 
,
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه