اخبار داغ

بررسی وضعیت شاغلین قانون کار متاثر از شیوع بیماری ویروس کرونا؛

کرونا بیشترین تاثیر را بر مشاغل خدماتی گذاشت/ ثبت‌نام ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر جهت درخواست بیمه بیکاری در هرمزگان

کرونا بیشترین تاثیر را بر مشاغل خدماتی گذاشت/ ثبت‌نام ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر جهت درخواست بیمه بیکاری در هرمزگان
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان با اشاره به ثبت نام ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر جهت درخواست بیمه بیکاری در استان گفت: ویروس کرونا ۲۱ درصد در بخش صنعت، ۵ درصد کشاورزی و ۷۴ درصد در بخش خدمات تاثیر گذاشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز به ارائه گزارش وضعیت شاغلین قانون کار متاثر از شیوع بیماری ویروس کرونا پرداخت و گفت: سال ۹۹ با فراگیری ویروس کووید ۱۹ در کنار تبعات زیانباری که برای جامعه سلامت به همراه داشت آثار سوئی نیز در حوزه اقتصاد با کاهش درآمد تعطیلی کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای خدماتی و افزایش بیکاری به وجود آمد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, هرمز,

وی با بیان اینکه این آثار در همه جای کشور به یک سطح و میزان نبوده و به نوع اقتصاد و برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذی متفاوت است، افزود: با توجه به اینکه تاکنون پژوهش اساسی در خصوص اثر کرونا بر بیکاری به صورت کامل به عمل نیامده اما بر اساس داده ها به اطلاعات ثبت شده در سال ۹۹ می توان به نتایجی در این حوزه رسید.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سامانه بیمه بیکاری در ابتدای سال ،۹۹ تعداد بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده ناشی از بیماری کرونا در استان چهار هزار و ۸۶۵ کارگاه است که در ادامه به آمار تفکیکی اشاره خواهد شد.

ابراهیمی گفت: در بخش خدمات تعداد ۳۶۰۳ بنگاه آسیب دیده ۷۴ درصد و تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۴ کارگر بیکار شده ۸۰ درصد، در بخش صنعت و معدن ۱۰۴۱ بنگاه آسیب‌دیده ۲۱ درصد به تعداد دو هزار و ۴۰۲ کارگر بیکار شده ۱۷ درصد و همچنین در بخش کشاورزی تعداد ۲۲۱ بنگاه آسیب‌دیده ۵ درصد و تعداد ۳۲۷ کارگر بیکار شده ۳ درصد است.

وی با بیان اینکه ۲۰۳ نفر کارگر و ۱۰۳ بنگاه به عنوان اظهار نشده در سامانه ثبت شده است، ابراز داشت: به لحاظ ویژگی شاغلین بخش‌های اقتصادی، بخش (صنوف تولیدی) به میزان ۲۱ درصد، در بخش کشاورزی ۳ درصد و بخش خدمات با بیشترین آمار شاغلین متاثر از سوی ویروس کرونا به عنوان ۷۴ درصد گزارش شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: درصد کارگاه های آسیب دیده ناشی از کرونا، بخش صنعت ۲۱ درصد، کشاورزی ۵ درصد، در بخش خدمات ۷۴ درصد است و درصد شاغلین بنگاه های متاثر از کرونا بخش کشاورزی ۳ درصد، بخش صنعتی ۱۷ درصد و بخش خدمات ۸۰ درصد است.

ثبت نام ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر جهت درخواست بیمه بیکاری

ابراهیمی گفت: در این میان، تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر در سامانه مذکور ثبت درخواست بیمه بیکاری ثبت کرده اند که از این تعداد، حدود ۱۳ هزار و ۴۶۷ نفر یعنی ۹۴ درصد به عنوان مشمولین قانون کار، مقرری بیمه بیکاری (کرونایی) دریافت کردند که از این تعداد ۶ درصد باقی مانده به دلیل مشکلات حساب بانکی موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده اند.

وی تاکید کرد: بررسی آمار شاغلین استان هرمزگان حاکی از آن است که در کارگاه های با مالکیت بخش خصوصی و تعاونی به لحاظ نسبت یا حجم جامعه شاغلین مذکور از کل اشتغال استان بخش صنعت حدود ۳ درصد، بخش کشاورزی ۴ درصد و بخش خدمات با ۱۴ درصد با کاهش اشتغال مواجه شده اند به طوری که سهم آنها در بخش‌های اقتصادی در زیر بخش گردشگری و مراکز اقامتی و تفریحی ۵۸ درصد، تولید محصولات مواد غذایی غیر صنعتی ۱۸ درصد، تولید محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات ۹ درصد، تعمیر و نصب ماشین آلات ۸ درصد، تولید سایر فرآورده های معدنی غیر فلزی (بلوک زنی و قطعات بتنی و غیره) ۴/۷ درصد، تولید منسوجات و پوشاک (خیاطی ها و غیره) ۲/۶ درصد، زیر بخش آموزشی و فرهنگی ۲/۴ درصد، تولید چوب و محصولات چوبی ۳ درصد، فعالیت های آژانس مسافرتی و کاروان با ۵/۲ درصد به ترتیب نسبت به سایر زیربخش‌های صنعتی و خدماتی بیشترین کاهش اشتغال را داشته اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده شهرستانهای بندرعباس به کیش با بیشترین آمار ثبت درخواست بیمه بیکاری در بخش خدمات شامل؛ مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مربوط به گردشگری و هتلداری و اقامتگاه های تفریحی، توزیع آجیل و خشکبار، مجتمع های آموزشی مثل مهدکودک ها و موسسات غیر انتفاعی آموزشی و آرایشگاه های زنانه و مردانه بوده است. بعد از آن بخش صنعت عمدتاً در صنوف تولیدی خرد و کوچک شامل درب و پنجره سازی بلوک زنی و تولید قطعات بتنی شن و ماسه نانوایی‌ها نجاری ها و تولید و توزیع کیف و کفش و پوشاک است بیشترین آسیب پذیری را داشته اند.

برخی از بنگاه اقتصادی از تسهیلات بهره‌مند شدند

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به حمایت های دولت از بنگاه های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا، برخی از بنگاه اقتصادی از تسهیلات پروژه‌هایی بهره‌مند شدند که به تفکیک بخش‌های اقتصادی؛ خدمات ۲۲۹۲ کارگاه ۸۲ درصد با اشتغال ۴۰۵۷ نفر، صنعت و معدن ۳۴۳ کارگاه ۱۲ درصد اشتغال ۴۴۳ نفر، کشاورزی ۱۴۹ کارگاه ۶ درصد با اشتغال ۲۱۶ نفر بوده که جمع تعداد ۲۷۸۴ کارگاه با اشتغال ۴۷۱۶ نفر است.

وی به وضعیت شاغلین بیکار شده ایام کرونا اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر که با بهبود شرایط و اتخاذ سیاست‌های مناسب تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۰ ۱۸۳۸ نفر یعنی حدود ۷۶ درصد بازگشت به کار شده‌اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان اضافه کرد: با توجه به آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی استان هرمزگان در سال ۹۹ به تفکیک فعالیت بخش های اقتصادی در زمستان ۹۲ عمده ترین ریزش نیروی انسانی مربوط به شاغلان بخش خدمات به خصوص امور پیمانها و حمل و نقل و تعداد کمتر در بخش صنعت به خصوص زیربخش‌های ریخته گری بوده است.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در سال ۹۹ به خاطر بیماری ویروس کرونا گریبانگیر تمام کشورها و همچنین کشور ما شده است با حمایت های استاندار و همکاری دستگاه متولی با پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده متاثر از ویروس کرونا و همچنین اجرای معافیت های بیمه ای تعداد بیمه شدگان استان از ۲۹۰ هزار و ۶۴۶ نفر در اسفند ماه سال ۹۸ به تعداد ۲۹۱ هزار و ۲۲ نفر افزایش که این امر نشان دهنده افزایش تعداد ۳۷۶ نفر بیمه شده و تثبیت اشتغال است.

ابراهیمی با اشاره به ابلاغیه هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا با عنوان تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا که به بانک های عامل ارسال شده است، افزود: بانکها و موسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی از جمله تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبل تا پایان آبان ماه امسال هستند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان ابراز داشت: برخی از مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از جمله مهدکودک ها، تالارها، پارک های آبی و شهربازی ها که پیش از این مشمول برخورداری از تسهیلات کرونایی نبودند مشمول برخورداری از تسهیلات می شوند.

وی گفت: بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی اخذ شده توسط مشاغل و بنگاه های بخش های گردشگری، ورزش و جوانان و فرهنگ و هنر اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات جدید تا پایان شهریورماه سال جاری امهال شد.

ابراهیمی حمایت های مالیاتی، بانکی، بیمه ای و سایر حمایت‌ها از جمله تمدید مهلت بازپرداخت ها را از جمله حمایت های اقتصادی در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده دوران کرونا بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا عنوان کرد.

بانوان هرمزگان پیشتاز در فعالیت های اقتصادی هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی استان بر عهده بانوان است، گفت: زنان استان در بخش های مختلف اقتصادی حضوری پر رنگ دارند.
ابراهیمی ادامه داد: نرخ مشارکت زنان استان در عرصه کار بالاتر از میانگین کشوری است و بانوان استان به توانمندی های زیادی در زمینه های اقتصادی دست یافتند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان ابراز داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تغییراتی در کسب و کارها بوجود آمد که این امر ساختار کسب و کار را به سمت اقتصاد دیجیتال و آنلاین پیش برد.

وی بر کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش سهم استان در کسب و کارهای نوین تاکید کرد.

بیش از ۱۵۰۰ قرارداد یارانه دستمزد در هرمزگان منعقد شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: در راستای اجرای طرح یارانه دستمزد که با اولویت مناطق کم ‌برخوردار از اشتغال و بنگاه‌های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا درحال اجراست از سال گذشته تاکنون یکهزار و ۵۲۳ قرارداد منعقد شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سهمیه استان در سال جاری از اجرای طرح یارانه دستمزد یکهزار و ۳۵۰ نفر است، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۵ قرارداد در این خصوص منعقد شده است.

وی جامعه هدف این طرح را بنگاه های بخش تعاونی و خصوص و جویندگان کار با تحصیلات حداقل دیپلم با اولویت دانش آموختگان دانشگاهی عنوان و اضافه کرد: کاهش هزینه های به کارگیری نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری تولید و اشتغال در راستای حمایت از بنگاههای اقتصادی، افزایش فرصت اشتغال بویژه برای فارغ التحصیلان دانشگگاهی در بازار کار، حمایت از ارتقاء تولید داخلی و رقابت پذیری در بنگاههای اقتصادی و ارتقاء سطح سرمایه انسانی بنگاههای فعال بخش خصوص و تعاونی از جمله اهداف این طرح است.

ابراهیمی اضافه کرد: در این طرح جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم به غیر از مرکز استان) و بالاتر داشته باشند. اولویت با فارغ التحصیلان دانشگاهی است که سن آن ها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد (برای آقایان طول دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده می شود)، برای زنان سرپرست خانوار جویندگان کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

وی گفت: در طرح یارانه دستمزد به منظور کاهش هزینه‌های اشتغال به آن دسته از افراد کارآفرین که شغل اولی‌های دانشگاهی را جذب کنند تا سقف ۱۲ ماه معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورای عالی کار پرداخت می شود.

کسب رتبه پنجم ارزیابی عملکرد توسط اداره کل کار و تعاون هرمزگان

ابراهیمی از کسب رتبه پنجم ارزیابی عملکرد این اداره کل در سال ۹۹ خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی از عملکرد ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با رشد هفت رتبه ای نسبت به سال گذشته (۹۸) رتبه پنجم ارزیابی عملکرد سال ۹۹ را کسب کرد.

وی افزود: بر اساس شاخص های تخصصی هر معاونت در حوزه های اقتصادی، روابط کار، اشتغال و کارآفرینی، تعاون، توسعه مدیریت و منابع انسانی و فرهنگی اجتماعی، این اداره کل با مجموع ۸۵/۹۳ در بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور، با تلاش همکاران موفق به کسب این رتبه شد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، تحقق ماموریت‌های وزارت متبوع، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، شفافیت و مشارکت در امور، ارتقاء سطح پاسخگویی، تسهیل مسیر ارائه خدمت به مردم، بهبود خدمات رسانی، رشد بهره‌وری و شاخص‌های عملکردی اختصاصی و عمومی واجرای مقررات و دستورالعمل‌ها و سایر موارد تخصصی از جمله معیارهایی است که از سوی وزارت متبوع جهت ارزیابی و اعلام رتبه در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ارزیابی و سنجش عملکرد در ایجاد انگیزه و روحیه رقابتی اهمیت دارد، اظهارداشت: در راستای تحقق و پیشبرد برنامه ها و اهداف وزارت به منظور افزایش رضایتمندی و خدمات رسانی مطلوب به جامعه، بر اساس شاخص ارزیابی پیش بینی شده هر یک از معاونت های تخصصی این اداره کل، معاونت روابط کار و اجتماعی رتبه یک، معاونت اقتصادی رتبه چهار ، معاونت اشتغال و کارآفرینی رتبه پنجم،معاونت توسعه مدیریت و منابع رتبه ۷ و تعاون نیز رتبه ۱۶ را در بین ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سایر استان ها به دست آوردند.

وی اظهارامیدواری کرد: با تلاش و همکاری کارکنان مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، نقاط قوت فعالیت ها و عملکردها استمرار و در جهت مرتفع کردن کمبودها و نارسایی نیز تلاش بیشتری انجام می شود.

ضرورت توانمندسازی شغلی نیروی انسانی جوامع محلی مکران با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه ای

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران از پروژه های ملی و جز برنامه های وزارتخانه است، گفت: توانمندسازی شغلی نیروی انسانی جوامع محلی با استفاده از ظرفیت آموزش های فنی و حرفه ای ضرورت دارد.

وی افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان باید نیازهای آموزشی منطقه را بررسی و شناسایی کند و متناسب با نیازها، آموزش های نیروی انسانی را اولویت بندی کند.

 

انتهای پیام/

,

وی با بیان اینکه این آثار در همه جای کشور به یک سطح و میزان نبوده و به نوع اقتصاد و برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذی متفاوت است، افزود: با توجه به اینکه تاکنون پژوهش اساسی در خصوص اثر کرونا بر بیکاری به صورت کامل به عمل نیامده اما بر اساس داده ها به اطلاعات ثبت شده در سال ۹۹ می توان به نتایجی در این حوزه رسید.

,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان تصریح کرد: بر اساس آمار و اطلاعات ثبت شده در سامانه بیمه بیکاری در ابتدای سال ،۹۹ تعداد بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده ناشی از بیماری کرونا در استان چهار هزار و ۸۶۵ کارگاه است که در ادامه به آمار تفکیکی اشاره خواهد شد.

,

ابراهیمی گفت: در بخش خدمات تعداد ۳۶۰۳ بنگاه آسیب دیده ۷۴ درصد و تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۴ کارگر بیکار شده ۸۰ درصد، در بخش صنعت و معدن ۱۰۴۱ بنگاه آسیب‌دیده ۲۱ درصد به تعداد دو هزار و ۴۰۲ کارگر بیکار شده ۱۷ درصد و همچنین در بخش کشاورزی تعداد ۲۲۱ بنگاه آسیب‌دیده ۵ درصد و تعداد ۳۲۷ کارگر بیکار شده ۳ درصد است.

,

وی با بیان اینکه ۲۰۳ نفر کارگر و ۱۰۳ بنگاه به عنوان اظهار نشده در سامانه ثبت شده است، ابراز داشت: به لحاظ ویژگی شاغلین بخش‌های اقتصادی، بخش (صنوف تولیدی) به میزان ۲۱ درصد، در بخش کشاورزی ۳ درصد و بخش خدمات با بیشترین آمار شاغلین متاثر از سوی ویروس کرونا به عنوان ۷۴ درصد گزارش شده است.

,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: درصد کارگاه های آسیب دیده ناشی از کرونا، بخش صنعت ۲۱ درصد، کشاورزی ۵ درصد، در بخش خدمات ۷۴ درصد است و درصد شاغلین بنگاه های متاثر از کرونا بخش کشاورزی ۳ درصد، بخش صنعتی ۱۷ درصد و بخش خدمات ۸۰ درصد است.

,

, ,

ثبت نام ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر جهت درخواست بیمه بیکاری

, ثبت نام ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر جهت درخواست بیمه بیکاری,

ابراهیمی گفت: در این میان، تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر در سامانه مذکور ثبت درخواست بیمه بیکاری ثبت کرده اند که از این تعداد، حدود ۱۳ هزار و ۴۶۷ نفر یعنی ۹۴ درصد به عنوان مشمولین قانون کار، مقرری بیمه بیکاری (کرونایی) دریافت کردند که از این تعداد ۶ درصد باقی مانده به دلیل مشکلات حساب بانکی موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده اند.

,

وی تاکید کرد: بررسی آمار شاغلین استان هرمزگان حاکی از آن است که در کارگاه های با مالکیت بخش خصوصی و تعاونی به لحاظ نسبت یا حجم جامعه شاغلین مذکور از کل اشتغال استان بخش صنعت حدود ۳ درصد، بخش کشاورزی ۴ درصد و بخش خدمات با ۱۴ درصد با کاهش اشتغال مواجه شده اند به طوری که سهم آنها در بخش‌های اقتصادی در زیر بخش گردشگری و مراکز اقامتی و تفریحی ۵۸ درصد، تولید محصولات مواد غذایی غیر صنعتی ۱۸ درصد، تولید محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات ۹ درصد، تعمیر و نصب ماشین آلات ۸ درصد، تولید سایر فرآورده های معدنی غیر فلزی (بلوک زنی و قطعات بتنی و غیره) ۴/۷ درصد، تولید منسوجات و پوشاک (خیاطی ها و غیره) ۲/۶ درصد، زیر بخش آموزشی و فرهنگی ۲/۴ درصد، تولید چوب و محصولات چوبی ۳ درصد، فعالیت های آژانس مسافرتی و کاروان با ۵/۲ درصد به ترتیب نسبت به سایر زیربخش‌های صنعتی و خدماتی بیشترین کاهش اشتغال را داشته اند.

,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده شهرستانهای بندرعباس به کیش با بیشترین آمار ثبت درخواست بیمه بیکاری در بخش خدمات شامل؛ مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مربوط به گردشگری و هتلداری و اقامتگاه های تفریحی، توزیع آجیل و خشکبار، مجتمع های آموزشی مثل مهدکودک ها و موسسات غیر انتفاعی آموزشی و آرایشگاه های زنانه و مردانه بوده است. بعد از آن بخش صنعت عمدتاً در صنوف تولیدی خرد و کوچک شامل درب و پنجره سازی بلوک زنی و تولید قطعات بتنی شن و ماسه نانوایی‌ها نجاری ها و تولید و توزیع کیف و کفش و پوشاک است بیشترین آسیب پذیری را داشته اند.

,

, ,

برخی از بنگاه اقتصادی از تسهیلات بهره‌مند شدند

, برخی از بنگاه اقتصادی از تسهیلات بهره‌مند شدند,

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به حمایت های دولت از بنگاه های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا، برخی از بنگاه اقتصادی از تسهیلات پروژه‌هایی بهره‌مند شدند که به تفکیک بخش‌های اقتصادی؛ خدمات ۲۲۹۲ کارگاه ۸۲ درصد با اشتغال ۴۰۵۷ نفر، صنعت و معدن ۳۴۳ کارگاه ۱۲ درصد اشتغال ۴۴۳ نفر، کشاورزی ۱۴۹ کارگاه ۶ درصد با اشتغال ۲۱۶ نفر بوده که جمع تعداد ۲۷۸۴ کارگاه با اشتغال ۴۷۱۶ نفر است.

,

وی به وضعیت شاغلین بیکار شده ایام کرونا اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۳ نفر که با بهبود شرایط و اتخاذ سیاست‌های مناسب تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۰ ۱۸۳۸ نفر یعنی حدود ۷۶ درصد بازگشت به کار شده‌اند.

,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان اضافه کرد: با توجه به آمار بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی استان هرمزگان در سال ۹۹ به تفکیک فعالیت بخش های اقتصادی در زمستان ۹۲ عمده ترین ریزش نیروی انسانی مربوط به شاغلان بخش خدمات به خصوص امور پیمانها و حمل و نقل و تعداد کمتر در بخش صنعت به خصوص زیربخش‌های ریخته گری بوده است.

,

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که در سال ۹۹ به خاطر بیماری ویروس کرونا گریبانگیر تمام کشورها و همچنین کشور ما شده است با حمایت های استاندار و همکاری دستگاه متولی با پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده متاثر از ویروس کرونا و همچنین اجرای معافیت های بیمه ای تعداد بیمه شدگان استان از ۲۹۰ هزار و ۶۴۶ نفر در اسفند ماه سال ۹۸ به تعداد ۲۹۱ هزار و ۲۲ نفر افزایش که این امر نشان دهنده افزایش تعداد ۳۷۶ نفر بیمه شده و تثبیت اشتغال است.

,

ابراهیمی با اشاره به ابلاغیه هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا با عنوان تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا که به بانک های عامل ارسال شده است، افزود: بانکها و موسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی از جمله تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبل تا پایان آبان ماه امسال هستند.

,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان ابراز داشت: برخی از مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از جمله مهدکودک ها، تالارها، پارک های آبی و شهربازی ها که پیش از این مشمول برخورداری از تسهیلات کرونایی نبودند مشمول برخورداری از تسهیلات می شوند.

,

وی گفت: بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی اخذ شده توسط مشاغل و بنگاه های بخش های گردشگری، ورزش و جوانان و فرهنگ و هنر اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات جدید تا پایان شهریورماه سال جاری امهال شد.

,

ابراهیمی حمایت های مالیاتی، بانکی، بیمه ای و سایر حمایت‌ها از جمله تمدید مهلت بازپرداخت ها را از جمله حمایت های اقتصادی در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده دوران کرونا بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا عنوان کرد.

,

, ,

بانوان هرمزگان پیشتاز در فعالیت های اقتصادی هستند

, بانوان هرمزگان پیشتاز در فعالیت های اقتصادی هستند,

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی استان بر عهده بانوان است، گفت: زنان استان در بخش های مختلف اقتصادی حضوری پر رنگ دارند.
ابراهیمی ادامه داد: نرخ مشارکت زنان استان در عرصه کار بالاتر از میانگین کشوری است و بانوان استان به توانمندی های زیادی در زمینه های اقتصادی دست یافتند.

,
,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان ابراز داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تغییراتی در کسب و کارها بوجود آمد که این امر ساختار کسب و کار را به سمت اقتصاد دیجیتال و آنلاین پیش برد.

,

وی بر کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش سهم استان در کسب و کارهای نوین تاکید کرد.

,

, ,

بیش از ۱۵۰۰ قرارداد یارانه دستمزد در هرمزگان منعقد شد

, بیش از ۱۵۰۰ قرارداد یارانه دستمزد در هرمزگان منعقد شد,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: در راستای اجرای طرح یارانه دستمزد که با اولویت مناطق کم ‌برخوردار از اشتغال و بنگاه‌های به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا درحال اجراست از سال گذشته تاکنون یکهزار و ۵۲۳ قرارداد منعقد شده است.

,

ابراهیمی با اشاره به اینکه سهمیه استان در سال جاری از اجرای طرح یارانه دستمزد یکهزار و ۳۵۰ نفر است، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۴۵ قرارداد در این خصوص منعقد شده است.

,

وی جامعه هدف این طرح را بنگاه های بخش تعاونی و خصوص و جویندگان کار با تحصیلات حداقل دیپلم با اولویت دانش آموختگان دانشگاهی عنوان و اضافه کرد: کاهش هزینه های به کارگیری نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری تولید و اشتغال در راستای حمایت از بنگاههای اقتصادی، افزایش فرصت اشتغال بویژه برای فارغ التحصیلان دانشگگاهی در بازار کار، حمایت از ارتقاء تولید داخلی و رقابت پذیری در بنگاههای اقتصادی و ارتقاء سطح سرمایه انسانی بنگاههای فعال بخش خصوص و تعاونی از جمله اهداف این طرح است.

,

ابراهیمی اضافه کرد: در این طرح جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم به غیر از مرکز استان) و بالاتر داشته باشند. اولویت با فارغ التحصیلان دانشگاهی است که سن آن ها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد (برای آقایان طول دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده می شود)، برای زنان سرپرست خانوار جویندگان کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

,

وی گفت: در طرح یارانه دستمزد به منظور کاهش هزینه‌های اشتغال به آن دسته از افراد کارآفرین که شغل اولی‌های دانشگاهی را جذب کنند تا سقف ۱۲ ماه معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورای عالی کار پرداخت می شود.

,

, ,

کسب رتبه پنجم ارزیابی عملکرد توسط اداره کل کار و تعاون هرمزگان

, کسب رتبه پنجم ارزیابی عملکرد توسط اداره کل کار و تعاون هرمزگان,

ابراهیمی از کسب رتبه پنجم ارزیابی عملکرد این اداره کل در سال ۹۹ خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی از عملکرد ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانها، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با رشد هفت رتبه ای نسبت به سال گذشته (۹۸) رتبه پنجم ارزیابی عملکرد سال ۹۹ را کسب کرد.

,

وی افزود: بر اساس شاخص های تخصصی هر معاونت در حوزه های اقتصادی، روابط کار، اشتغال و کارآفرینی، تعاون، توسعه مدیریت و منابع انسانی و فرهنگی اجتماعی، این اداره کل با مجموع ۸۵/۹۳ در بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور، با تلاش همکاران موفق به کسب این رتبه شد.

,

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، تحقق ماموریت‌های وزارت متبوع، ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، شفافیت و مشارکت در امور، ارتقاء سطح پاسخگویی، تسهیل مسیر ارائه خدمت به مردم، بهبود خدمات رسانی، رشد بهره‌وری و شاخص‌های عملکردی اختصاصی و عمومی واجرای مقررات و دستورالعمل‌ها و سایر موارد تخصصی از جمله معیارهایی است که از سوی وزارت متبوع جهت ارزیابی و اعلام رتبه در نظر گرفته شده است.

,

ابراهیمی با اشاره به اینکه ارزیابی و سنجش عملکرد در ایجاد انگیزه و روحیه رقابتی اهمیت دارد، اظهارداشت: در راستای تحقق و پیشبرد برنامه ها و اهداف وزارت به منظور افزایش رضایتمندی و خدمات رسانی مطلوب به جامعه، بر اساس شاخص ارزیابی پیش بینی شده هر یک از معاونت های تخصصی این اداره کل، معاونت روابط کار و اجتماعی رتبه یک، معاونت اقتصادی رتبه چهار ، معاونت اشتغال و کارآفرینی رتبه پنجم،معاونت توسعه مدیریت و منابع رتبه ۷ و تعاون نیز رتبه ۱۶ را در بین ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سایر استان ها به دست آوردند.

,

وی اظهارامیدواری کرد: با تلاش و همکاری کارکنان مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، نقاط قوت فعالیت ها و عملکردها استمرار و در جهت مرتفع کردن کمبودها و نارسایی نیز تلاش بیشتری انجام می شود.

,

ضرورت توانمندسازی شغلی نیروی انسانی جوامع محلی مکران با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه ای

, ضرورت توانمندسازی شغلی نیروی انسانی جوامع محلی مکران با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه ای,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران از پروژه های ملی و جز برنامه های وزارتخانه است، گفت: توانمندسازی شغلی نیروی انسانی جوامع محلی با استفاده از ظرفیت آموزش های فنی و حرفه ای ضرورت دارد.

,

وی افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان باید نیازهای آموزشی منطقه را بررسی و شناسایی کند و متناسب با نیازها، آموزش های نیروی انسانی را اولویت بندی کند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه