اخبار داغ

نظارت بر محصولات لبنی سنتی تعطیل است

نظارت بر محصولات لبنی سنتی تعطیل است
هیچ نظارتی بر فروشندگان محصولات لبنی سنتتی نیست و آنها هر نرخی که دوست داشته باشند، می‌فروشند و در این میان سلامت جامعه است که در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هیچ نظارتی بر فروشندگان محصولات لبنی که در سالهای گذشته به صورت قارچ وارد کشور رشد کرده و به صورت کاملا خودمختار محصولات خود را به فروش می‌رسانند، نیست. در سایه عدم نظارت آنها به هر قیمتی که بخواهند محصولات خود را می‌فروشند و اصولا متولی برای نظارت آنها تعریف نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
نمونه آن افزایش قیمت فروش شیر خام به کیلویی ۸۵۰۰ تومان است که اخیرا فروشندگان محصولات لبنی به بهانه تعیین نرخ جدید شیر خام از سوی شورای قیمت‌گذاری انجام داده‌اند، جالب اینکه این‌ها پیش از تعیین قطعی هم قیمت را افزایش داده بودند.
,
 
,
مغازه‌های ماست بندی شیر را کیلویی ۵ هزار تا ۵۵۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند و به قیمت ۸۵۰۰ تومان می‌فروشند، این افزایش ۳۵ درصدی در حقیقت به بهانه تعیین نرخ شیر خام از سوی شورای قیمت‌گذاری که هفته گذشته اعلام شد، اما اجرا نشد، انجام شده است، این شورا نرخ شیر خام را ۶۴۰۰ تومان تعیین کرد، اما هنوز اجرایی نشده است.
,
 
,
 کارخانه‌های لبنی می‌گویند، باید دولت قیمت جدید محصولات لبنی را هم تعیین کند، زیرا از نظر آنها ۶۰ درصد قیمت تمام شده این محصولات را شیر خام تشکیل می‌دهد که در صورت بالا رفتن قیمت روی محصولات لبنی هم تاثیر خواهد گذاشت.  
,
 
,
تعداد لبنیاتی‌های سنتی در کشور طی چند سال گذشته ۵ برابر شده و تعداد آنها بر اساس آمارهای غیر رسمی حدود ۳ هزار واحد است که وزارت بهداشت مجوز بهداشت محیطی برای آنها می‌دهد، اما کسی بر نحوه عرضه محصول و قیمت آنها نظارتی ندارد و همواره بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی در این باره بحث بوده، اما هیچ وقت تکلیف نظارت بر این لبنیات سنتی‌ها مشخص نشده است.
,
 
,
 به دلیل ملاحظات بهداشتی برخی مخالف مصرف لبنیات سنتی بودند و مصرف آن را برگشت به ۲۰۰ سال پیش و قبل از کشف پاستوریزاسیون توسط پاستور عنوان می‌کردند، اما قیمت نسبتا ارزان و خوشمزه بودن آن باعث شده بود طرفدارانی هم داشته باشد.
,
 
,
در شرایطی که سرانه مصرف شیر در ایران نصف میانگین جهانی و یک پنجم کشورهای اروپایی است، گرانی شیر و فراورده‌های لبنی که اخیرا به دلیل گرانی خوراک و نهاده و نیز تصمیم گیری شورای قیمت گذاری به وجود آمده، به کاهش بیشتر محصولات لبنی منجر شده و سلامتی جامعه را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.
,
 
,
بنابراین اگر قرار است ماست بندی‌ها هم در کنار کارخانه‌های لبنی فعالیت کنند، باید به سلامت و بهداشت این مکان‌ها و قیمت‌هایی که در آنجا عرضه می‌شود، نظارت جدی شود.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
منبع: فارس
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه