اخبار داغ

ادامه مشکل تأمین نهاده دامی در شهرستان‌های خراسان رضوی؛

نوسانات نرخ علوفه خیال آسوده را از دامداران قوچانی گرفت

نوسانات نرخ علوفه خیال آسوده را از دامداران قوچانی گرفت
در پی ادامه مشکل تأمین نهاده دامی در شهرستان‌های خراسان رضوی و نواسانات قیمت نهاده‌های دامی، دامداران دچار مشکلات عدیده‌ برای تغذیه دام‌ هستند، از همین رو، برنامه‌ریزی دقیق در حوزه تأمین نهاده دامی از کلیدی‌ترین اقدامات اولیه برای پشتیبانی و حمایت از صنعت دامداری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت خوراک دام باعث شده هزینه‌های دامدار افزایش پیدا کند و همین امر گلایه‌های فراوانی را از عدم توجه دولت به این قشر از جامعه به وجود آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

دامداران مجبورند برای تأمین خوراک دام موردنیاز، دام خود را به بازار آزاد بیاورند و همین امر سبب شده عرضه و تقاضای محصولات دامی برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد.

,

البته شاید یکی از علت‌های اصلی کمبود نهاده دامی در کشور را خشک‌سالی عنوان کرد ولی دولت می‌توانست با برنامه‌ریزی درست و به‌جا پیش از بروز مشکل این مسئله را مدیریت نماید.  

,

مهران حیاتی، مدیر جهاد کشاورزی قوچان در خصوص این مشکل در گفتگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: خشک‌سالی و تحریم‌ها طی سال‌های اخیر به‌ویژه امسال باعث شده قیمت نهاده‌های دامی و علوفه افزایش داشته باشد اما در مقابل تولیدات دامدار همچون شیر ، گوشت و ... متناسب به این هزینه‌ها افزایش نیافته و ارزان‌تر وارد بازار می‌شود.

,

حیاتی با یادآوری اینکه نهاده‌ها برای دامداران حوزه صنعتی از طریق سامانه بازارگاه بر اساس پروانه اختصاص پیدا می‌کند، افزود: به مرغداری‌هایی که دارای مجوز جوجه ریزی هستند نیز نهاده از طریق حساب کاربری مشخصی تعلق می‌گیرد که این موضوع جلوی رانت و دلال‌بازی را می‌گیرد.

,

وی بیان کرد: سال گذشته 24 هزار و 562 تن نهاده‌های دامی جو، ذرت و سویا و 30 هزار و 274 تن کنستانتره در این شهرستان توزیع‌شده است.

,

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به اینکه 354 هزار و 511 رأس دام در این شهرستان توسط اداره جهاد هویت گذاری شده و این آمار به‌جز پلاک گذار دام توسط دامپزشکی و امور عشایری است، تصریح کرد: نهاده‌های دامی بر اساس هویت گذاری دام توزیع می‌شود لذا دامداران برای هویت گذاری باید از طریق انجمن صنفی یا نظام کشاورزی هویت گذاری دام خود را انجام داده زیرا تخصیص نهاده‌ها تنها بر اساس تعداد دام هویت گذاری شده است .

,

حیاتی بابیان اینکه ماهیانه 2 هزار تن کنستانتره در این شهرستان توزیع می‌شود، افزود: برای تیرماه 4 هزار تن کنستانتره توزیع خواهد شد و این میزان به‌جز سهمیه 3 هزار و 500 تنی عشایری و هزار و 750 تن جو یارانه‌ای است.

,

وی با تأکید بر اینکه 5 شرکت در این شهرستان وظیفه خرید جو را بر عهده دارد ، اضافه کرد: انبارها در سطح شهرستان پراکنده‌شده‌اند تا دامداران برای تهیه جو با مشکل روبرو نشوند .

,

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره خرید دام عشایری گفت: بر اساس قانون بره نر کیلویی 50 هزار تومان و میش ماده کیلویی 38 هزار تومان تنها برای دام‌های پلاک گذاری شده تعیین شد تا جلوی رانت و دلالی خریدوفروش دام عشایر گرفته شود.

,

یکی از دامداران قوچانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکل نهاده‌های دامی گفت: متأسفانه نهاده‌ای که برای ما می‌آید یک‌سوم نیاز ماست و مابقی باید از علف‌های بیابان تأمین شود.

,

وی تصریح کرد: متأسفانه قیمت تمام‌شده محصولات همچون شیر ، گوشت و دام زنده با یکدیگر هم‌خوانی ندارد و اگر این روالی که دولت پیش‌گرفته ادامه پیدا کند به‌طورقطع دامداران ورشکسته خواهند شد.

,

 یکی دیگر از دامداران در قوچان با اشاره به تأمین نهاده‌های دامی به‌صورت آزاد گفت: علاوه برنهاده قیمت علوفه آزاد نیز افزایش پیداکرده است و دامدار مجبور است با ضرر دامداری خود را سرپا نگهدارد.

,

وی تأکید کرد: اگر دولت برای خرید شیر و گوشت حمایت داشته باشد قطعاً مشکل دامداران نیز حل خواهد شد و مردم می‌توانند باقیمت متعادل‌تری شیر و محصولات دیگر لبنی را تهیه کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه