اخبار داغ

سخنگوی شورای نگهبان:

اساسا شرع و قانون اساسی به دنبال حقوق مردم است

اساسا شرع و قانون اساسی به دنبال حقوق مردم است
سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر شورای نگهبان در موردی مصوبه‌ای را خلاف شرع یا قانون اساسی دانسته در راستای حقوق مردم بوده و کمک کرده مصوبه ابهام زدایی شود و به‌ پاسداری از حق مردم و قانون اساسی انجام داده است؛ اساسا شرع و قانون اساسی به دنبال حقوق مردم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: هرجایی که قانون اساسی وجود دارد یک نهاد صیانت کننده از قانون اساسی هم وجود دارد البته ممکن اسامی و عناوین متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از نظام‌های سیاسی دستگاه قضایی وظیفه صیانت از قانون اساسی را برعهده دارد افزود: در بعضی از کشورها مثل آلمان یک دادگاه یا دیوان قانون اساسی وجود دارد که این وظیفه را برعهده دارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در بعضی از کشورها مثل فرانسه نهادی با عنوان شورای قانون اساسی که یک مجموعه غیر قضایی و تخصصی است، این وظیفه را انجام می‌دهند عنوان کرد: در بحث نظارت بر انتخابات در بعضی از کشورها همین نهاد پاسدار قانون اساسی، نظارت بر انتخابات را انجام میدهد، در بعضی از کشورها به قوه مجریه یا قوه مقننه یا قضائیه و یا در بعضی کشورها کمیسیون ویژه انتخابات این وظیفه را انجام می‌دهد.

طحان نظیف با اشاره به اینکه در این دو سال عضویت در شورای نگهبان تلاش کردم در یک فضای تعاملی با مردم از طریق فضای مجازی یا مصاحبه این رابطه را برقرار کنم عنوان کرد: درباره تک تک اقداماتی که در شورای نگهبان انجام می‌دهیم می‌شود با مردم حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان در موردی مصوبه‌ای را خلاف شرع یا قانون اساسی دانسته در راستای حقوق مردم بوده و کمک کرده مصوبه ابهام زدایی شود و به‌ پاسداری از حق مردم و قانون اساسی انجام داده است ادامه داد: اساسا شرع و قانون اساسی به دنبال حقوق مردم است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در شورای نگهبان که جمع تخصصی و حرفه‌ای حضور دارند استدلال حرف اول و آخر را میزند نه سن و سال و هرکس یک رای دارد و این استدلال است که حرف اول و آخر را می‌زند ادامه داد: هیات ریسه شورای نگهبان متشکل از دبیر، قائم مقام دبیر و سخنگو هرساله با رای گیری انتخاب می‌شوند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: امیدوارم با همراهی اهالی رسانه گام‌های موثری را در جهت اطلاع رسانی در حوزه شورای نگهبان بردارم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه