اخبار داغ

گفتگو با دو خواهر کارآفرین اسفراینی:

درآمدزایی با تولید صابون‌ خانگی/ خلأ حمایت از جوانان کارآفرین همچنان پررنگ است

درآمدزایی با تولید صابون‌ خانگی/ خلأ حمایت از جوانان کارآفرین همچنان پررنگ است
مینا و مژگان تاج آبادی، دو دختر جوان خوش ذوق کارآفرین اسفراینی که بعد از گذراندن تحصیلات دانشگاهی، کار در حوزه صابون سازی را آغاز کردند و توانستند با یک کارآفرینی نو درآمدزایی داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از اسفراین، یکی از راههای تحقق سیاست های "اقتصاد مقاومتی" توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه است.  از همین رو در بند اول سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر واگذاری امور به مردم تصریح شده است؛ 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,


کسب و کار و مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به ویژه برای بیکارانی است که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند، اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی توانند جذب بازار شوند. فعالیت اقتصادی در محیط خانگی موجب امکان مشارکت اعضای خانوار برای انجام یک فعالیت اقتصادی مشترک بوده و جلوگیری از رفت و آمدهای شهری، صرفه جویی در هزینه های اجتماعی و در کنار خانواده بودن از مزایای مشاغل خانگی است.

,
,


امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شوند که از جمله مزایای آن، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب ، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی ، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء و خانواده و ... است. 

,
,

 

,

مینا و مژگان تاج آبادی، دو خواهر کارآفرین اسفراینی با لبیک به پیام مقام معظم رهبری در ایجاد اشتغال خانگی وارد میدان کار شده و توانسته اند با ایجاد اشتغال به موفقیت های فراوانی برسد. مینا دختر فعال اسفراینی در سال۸۶ وارد رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه بیرجند شد و در سال ۹۱ در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی دانشگاه فردوسی فارغ التحصیل شد.

,


وی در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: از سال 94 فعالیتم را در یک بخش خصوصی آغاز کردم و بیشتر وقتم را صرف امور کشاورزی و تحقیقات گیاهان دارویی کردم و اولین دوره کاربردی گیاهان دارویی را در فنی حرفه‌ای خراسان رضوی گذراندم و باتوجه به اینکه خواهرم در رشته مدیریت تحصیل کرده بودم، پیشنهاد دادم که با هم وارد بازار کار شویم.

,
,


تاج آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه من و خواهرم با هم دیگر کار را پیش می بردیم و علاقه مند بودیم و حمایت خانواده از رفتن به سمت تولید محصولات گیاهی سالم، بروم.

,
,


وی با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا، دوره صابون سازی را آموزش دیده بودیم و کار را آغاز کردیم، اما در سال 98 با گسترش کرونا به اصرار خانواده به اسفراین برگشتیم.

,
,

 

,

, ,


این بانوی کارآفرین اسفراینی گفت: در ابتدای شروع کار، صابون ها مشکل داشت، به همین دلیل نسبت به شرکت در کلاس های آنلاین و تخصصی اقدام کردیم و با ارتباط گرفتن با همکاران دیگر و معرفی کتاب های مختلف اولین صابونی که تولید کردیم، صابون زعفران بود که هزینه بالایی برای آن خرج شده بود.

,
,


وی با بیان اینکه صابون زعفرانی که تولید کردیم، از کیفیت بی نظیر و بالایی برخوردار بوده است، گفت: باتوجه به اینکه شهرستان اسفراین در منطقه کوهستانی واقع شده و گیاهان دارویی زیادی دارد، تصمیم بر این شد که از مواد اولیه که در شهرستان داریم بهره بگیریم.

,
,


تاج آبادی خاطرنشان کرد: در ترکیبات صابون ها از گیاهان دارویی، موم عسل، استفاده می کنیم، همچنین برای برخی از صابون های خاص از مواد اولیه وارداتی استفاده می شود.

,
,


وی ادامه داد: برای اولین بار در کانادا، یک خانواده صابون سازی سنتی را آغاز کردند و بعدها به دنبال آموزش های مختلف فرمول های متفاوت در دنیا دیده شد، همچنین در کشورهای اروپایی صابون سازی به عنوان یک شغل خانگی توسط مردم منبع درآمد شده است.

,
,


این بانوی کارآفرین اسفراینی اضافه کرد: برای شناخت گیاهان دارویی، اثرات و مضرات آنها، مواد موثرشان و تاثیرات آنها بر روی پوست، دوره آشنایی با محصولات آرایشی بهداشتی، مشاوره صحیح استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی و مشاوره دوره بیوتوتراپیست را گذراندیم.

,
,


وی با بیان اینکه چهار سال طول کشید که ما دوره ها را به صورت کامل پشت سر بگذاریم، گفت: در حال حاضر با یک شرکت بزرگ تولید جلبلک های ریز مغزی و شرکت دیگری در بخش آراموتراپی، رایحه درمانی و واردات اسانس های درمانی طبیعی هستند همکاری و فعالیت داریم.

,
,


وی بیان داشت: همکاری ما به این صورت است که مواد اولیه از سمت آنها ارسال می شود و ما بعد از تولید صابون را برای فروش می فرستیم.

,
,


تاج آبادی اضافه کرد: استقبال از صابون ها خوب است و بیشتر فروشمان از طریق تبلیغات مردمی است که بعد از خرید مشتری های دیگری را معرفی کرده اند.

,
,


وی با بیان اینکه در شهرهای کوچک کمتر مردم به این سبک کار اعتماد می کنند، گفت: در شهرستان اسفراین شاید جمعیت خیلی کمی نسبت به تولیدات ما اطلاع داشته باشند و بیشتر سعی می کنند از استان های دیگر خریدهایشان را انجام دهند.

,
,


بانوی کارآفرین اسفراینی خاطرنشان کرد: اغلب مشتریان فروشگاه ما از خارج استان هستند که بخشی زیادی از آنها از استان تهران خرید می کنند و از طر فی باتوجه به اینکه صابون های ما دارای قوام بالایی هستند و هر صابون حدود پنج ماه مصرف می شود، تا خرید بعدی با مشکل کمبود مشتری مواجه هستیم.

,
,

 

,

, ,

 

,


وی اظهار داشت: در داخل شهرستان امور بانوان فرمانداری برای دریافت وامی به مبلغ 30 هزار تومان به بانک ملت معرفی کردند، اما به دلیل عدم همکاری و به گونه ای سنگ اندازی، وام کنسل شد و مجدد به بانک رفاه معرفی شدیم که موفق به دریافت 10 میلیون تومان وام شد.

,
,


تاج آبادی اضافه کرد: ما از همشهریان اسفراینی تقاضا داریم، برای یک بار هم که شده است، از این صابون ها استفاده و از ما حمایت کنند، همچنین این افراد می توانند قبل از خرید به صورت کامل مشاوره شوند.

,
,


وی گفت: از مسئولان انتظار وجود دارد که زمان و انرژی را از قشر جوان نگیرند و راه را برای کارهای نو باز کنند تا انگیزه های جوانان رنگ بی رنگی به خود نگیرد.

,
,


تاج آبادی افزود: در کشور جوانان تحصیل کرده زیادی هستند، اما به دلیل اینکه هیچ ارتباط تعاملی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد، افرادی که درسشان تمام می شوند، باید به دنبال ایجاد تعامل باشد.

,
,


وی با بیان اینکه قیمت صابون های تولیدی ما خیلی مناسب هستند، گفت: به طور مثال صابون زعفرانی که دانه ای 90 هزار تومان به فروش می رسد و با مصرف دوبار در طول روز حدود هفت ماه کارایی دارد که قطعا این هزینه برای این مدت زمان مبلغ بالایی نیست.

,
,


این بانوی کارآفرین اسفراینی عنوان کرد: صابون هایی که ما تولید می کنیم با به روزترین فرمول ها ساخته می شود، ترکیبی از گیاهان دارویی و روغن های طبیعی است که عصاره طبیعی گیاهان اکثرا به صورت وارداتی هستند.

,
,


وی گفت: همچنین در ساخت صابون ها از مواد طبیعی همچون جلبک ها، آب میوه‌ها، عرقی جات، ادویه جاتی مثل زردچوبه و زعفران یا داروهایی مثل بابونه، استخودوس، گل انار یا انار، رازیانه و ...استفاده می کنیم.

,
,


تاج آبادی ادامه داد: درخواست آموزش از سمت استان های دیگر بالاست، اما باتوجه به اینکه هدف ما درآمدزایی است و به دنبال توسعه کار هستیم، تاکنون در مرحله آموزش ورود نکرده ایم.

,
,


وی یادآور شد: فروش محصول ما به صورت مجازی انجام می شود و بیشتر مشتریان ما در خارج استان هستند.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه