شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 09:28 منتشر شده در مورخ: 1400/04/28 شناسه خبر: 1752656
کارشناس مرکز مطالعات راهبردی:

عملکرد سازمان صدا و سیما در عرصه موسیقی یک وضعیت ضدفرهنگی است/ رسانه ملی مانند یک بنگاه شادمانی با فضاهای مجازی رقابت می‌کند

عملکرد سازمان صدا و سیما در عرصه موسیقی یک وضعیت ضدفرهنگی است/ رسانه ملی مانند یک بنگاه شادمانی با فضاهای مجازی رقابت می‌کند
محسن رفیعی گفت: نمره سازمان صدا و سیما در مبحث موسیقی، نمره قابل قبولی نبوده و حتی نزدیک به نمره قبولی هم نیست، وضعیت و کارکرد سازمان صدا و سیما در مبحث موسیقی یک وضعیت ناخوشایند و ضد فرهنگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مرکز مطالعات راهبردی اندیشکده فضای مجازی "ژرفا" در گفتگو با "تیتریک" گفت: سازمان صدا و سیما در بحث موسیقی به شدت ضعیف عمل کرده است و کارنامه قابل قبولی ندارد.

محسن رفیعی ادامه داد: نمره سازمان صدا و سیما در بحث موسیقی نمره قابل قبولی نبوده و حتی نزدیک به نمره قبولی هم نیست، وضعیت و کارکرد سازمان صدا و سیما در مبحث موسیقی یک وضعیت ناخوشایند و ضد فرهنگی است.

صدا و سیما در زمینه موسیقی کار فرهنگ سازی نکرده است

وی افزود: سازمان صدا و سیما به غیر از مقطعی در دهه ۶۰ هیچ گاه در موسیقی جدی، فاخر و ملی به طور اهم نپرداخته است، در ابتدای دهه ۷۰ بسیار هول هولکی و هضم نشده موسیقی پاپی را پذیرفت که نزدیک به بیست سال از تعطیلی آن در کشور می گذشت این پذیرش به صورتی بود که عرصه برای سایر موسیقی های ملی مثل موسیقی ردیف دستگاه و موسیقی نواحی به شدت تنگ شد.

این کارشناس تصریح کرد: وقتی به این قضیه اعتراض می شد جواب می دادند که به هر حال این خاص جوانان است و مردم این موسیقی را دوست دارند یعنی بهانه در خوشایند مردم بود، وقتی که یک خواننده پاپ را با تمام شاخصه ها و ظرایف تصویری می آوردند و او آهنگی را در استودیو با آن وضعیت اجرا می کرد و مورد استقبال و اقبال عمومی قرار می گرفت مردم دوست داشتند و می پذیرفتند و تقاضا می دادند.

رفیعی گفت: سازمان صدا و سیما هم یک بنگاه شادمانی شده بود و به جای اینکه به عنوان یک متولی فرهنگی ذهنیت ها را جهت دهی کرده و هدف گذاری کند و اذهان را از نقطه هایی به نقطه های متعالی دیگری راهبری پیدا کند. در قالب یک بنگاه شادمانی؛ موسیقی درخواستی پخش می کرد، یعنی رسالت اصلی خودش که فرهنگ سازی بود به حاشیه رفته بود.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما صرفاً یک برنامه موسیقی درخواستی شده بود یعنی در این قامت ظهور کرد، وقتی عرض می کنم که سازمان صدا و سیما نمره قبولی ندارد چون کار فرهنگ سازی نکرده است.

سازمان صدا و سیما در قالب یک بنگاه شادمانی با فضاهای مجازی در عرصه موسیقی  رقابت می کند

این کارشناس تاکید کرد: اگر به سبد شنیداری موسیقیایی مردم در طی سال های گذشته نگاهی بیندازید چند درصد از جمعیت شنونده موسیقی در کشور یک کار موسیقی سازنده و موسیقی ای که الآن شنیده شود و پنج دقیقه دیگر از یاد نرود گوش می دهند، موسیقی ای که اولین نتیجه آن تفکر و تعقل باشد، موسیقی ای که ریشه در ادبیات و فروزه های فرهنگی این مملکت داشته باشد.

رفیعی بیان کرد: هرچه که می شنویم چیپ است، الآن که در قالب یک بنگاه شادمانی با فضاهای مجازی رقابت می کند، یعنی انگار در بین سازمان صدا و سیما و شبکه های پخش کننده موسیقی نازل یک رقابت و یک مسابقه است و هر کدام از آنها یکی تأثیر گذاشته و تأثیر می گیرند هرچه که در فضای موسیقیایی که در سایت های فضای مجازی جاری است و می بینیم آیینه تمام نمای آن را در برنامه های موسیقی سازمان صدا و سیما به راحتی قابل مشاهده است و نگاه می کنیم.

موسیقی فاخر، جدی و ملی در سازمان صدا و سیما جایگاهی ندارد

وی ادامه داد: در برنامه های موسیقیایی که ترتیب می دهند هیچ موقع صحبت از موسیقی فاخر، جدی و ملی به میان نمی آید شب عید برنامه می گذارند و یک چهره ملی موسیقی را در آن برنامه نمی بینید.

رفیعی گفت: ده ها نفر را مثل ساهی لشکر در برنامه جمع می کنند کسانی که در موسقی پاپ، راک، رپ و... فعالیت می کنند و گاه می بینیم که فعالیت آن ها به یک سال هم نرسیده است و انبان و اندوخته این ها به یک آلبوم هم نرسیده است ولی سازمان صدا و سیما این ها را تبلیغ می کند.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: صدا و سیما این ها را به مخاطب عام خود معرفی کرده خط و جهت می دهد. یک نفر از فعالان موسیقی جدی و شریف چه در بحث موسیقی دستگاه و چه در بحث موسیقی متین نواحی در کنار این عزیزان به چشم نمی آید بنابراین عملکرد این سازمان در زمینه موسیقی به شدت ضعیف است.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1752656
ارسال نظر
نظرات