اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

۶۰ اکیپ دامپزشکی در عید قربان بر ذبح دام‌های کُردستان نظارت دارند

۶۰ اکیپ دامپزشکی در عید قربان بر ذبح دام‌های کُردستان نظارت دارند
ورمقانی گفت: تعداد ۸۰ نفر کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۶۰ اکیپ در سطح استان بصورت سیار و ثابت مستقر در ادارات دامپزشکی و کشتارگاه های دام، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی را بر عهده دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان کردستان همچون سال های گذشته، جهت تامین بهداشت عمومی جامعه و در راستای عمل به وظایف و مسئولیت های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی، آمادگی دارد در روزهای عید قربان، نسبت به بازرسی بهداشتی از دام های قربانی و لاشه های آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی  اقدام نماید.

وی گفت: از مردم شریف استان کردستان درخواست می شود به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت های قربانی و جلوگیری از اشاعه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه عید سعید قربان این اداره کل بهره گیری کنند.

وی افزود: توصیه های زیر در بالا بردن سطح بهداشت گوشت دام های قربانی و حفظ سلامت مصرف کنندگان  و به حداقل رساندن مخاطرات بهداشتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ ضروری است:

۱- با توجه به اینکه به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد جایگاه های موقت عرضه دام در سطح شهرستان های استان توصیه نمی شود، دام قربانی از طریق قصابی ها و مراکز مجاز سفارش و در کشتارگاه های دام کشتار شود.

۲- لازم است کلیه دام ها قبل از ذبح از طرف بازرسین دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید مورد ذبح قرار گیرد.

۳- مصرف گوشت دام های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی گردد چون احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

۴- بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود.

۵- توصیه می شود لاشه دام ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

۶- با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند توصیه می شود دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه باشد.

۷- با توجه به هماهنگی های بعمل آمده کلیه خدمات در کشتارگاه دام شامل ذبح دام، نگهداری و حمل و نقل لاشه ها رایگان بوده و پوست و چرم دام قربانی توسط کشتارگاه از صاحب دام خریداری می شود.

ورمقانی خاطر نشان کرد: تعداد ۸۰ نفر کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۶۰ اکیپ در سطح استان بصورت سیار و ثابت مستقر در ادارات دامپزشکی و کشتارگاه های دام، وظیفه ارائه خدمات بهداشتی را بر عهده دارند.

وی در پایان تاکید کرد:  هم استانی های عزیز می توانند در هر ساعت از شبانه روز با سامانه پیغامگیر ۱۵۱۲  اداره کل دامپزشکی استان کردستان تماس گرفته و پیغام خود را ارائه فرمایند، همچنین مردم شریف استان می توانند با شماره تلفن های ۳۳۴۱۵۲۴۱ الی ۳۳۴۱۵۲۴۵ اداره کل دامپزشکی استان کردستان و شماره تلفن های شبکه های دامپزشکی شهرستان سنندج:   ۳۳۱۷۹۸۸۰ – سقز: ۳۶۲۲۲۶۰۵ – بانه: ۳۴۲۶۵۶۳۰ – بیجار: ۳۸۲۲۳۹۹۱ – قروه: ۳۵۲۲۲۱۶۵ – دهگلان: ۳۵۱۲۹۵۶۳ – کامیاران: ۳۵۵۲۲۱۴۵ – مریوان: ۳۴۵۲۱۴۲۶ – سروآباد: ۳۴۸۲۳۶۷۴ – دیواندره: ۳۸۷۲۲۴۴۱ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه