اخبار داغ

کرونا با موسسات قرآنی چه کرد؟

ورود اجباری اغلب فعالین قرآنی متخصص به مشاغل کاذب

ورود اجباری اغلب فعالین قرآنی متخصص به مشاغل کاذب
شیوع ویروس کرونا طی دو سال اخیر باعث شده بسیاری موسسات قرآنی فعالیت‌های آموزشی خود را در فضای مجازی ادامه دهند؛ ولی برخی نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق داده و با ورشکستگی روبرو شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ از اواخر بهمن‌ ۹۸ تب کرونا در کشور همراه با برخی کشورهای جهان بالا گرفت، مسئله‌ای که موجب تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا و اتخاذ تصمیمات مهم از سوی مسئولان مربوطه شد. یکی از این تصمیمات اتخاذ شده، تعطیلی مراکز آموزشی بود، موضوعی که در هفته‌‌های اخیر نیز ادامه داشت و به تبع آن مؤسسات و خانه‌های قرآن تعطیل شدند. هر چند در ابتدا و به دلیل نامعلوم بودن سرانجام کروناویروس، گمان می‌رفت که پس از پیک چند روزه و یا چند هفته‌ای، همه چیز به روال عادی بازگردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
لذا مدارس و دوره‌های آموزشی به دلیل جلوگیری از انتقال کرونا کماکان تعطیل ماند، اما اندک زمانی پس از آن تب، محدود شدن فضای آموزشی و استفاده از بستر فضای مجازی و اینترنت اوج گرفت و تشکل‌های قرآنی را نیز به این عرصه کشاند.
,

هرچند استفاده از فضای مجازی سبب شد تا مؤسسات قرآنی نیز خود را همگام با دیگر عرصه‌های آموزشی کشور به‌روز کنند، اما باز هم این موضوع برای مؤسسات مناطق کم‌برخوردار محرومیتی دیگر بود.

,
شیوع ویروس کرونا طی دو سال اخیر باعث شده بسیاری موسسات قرآنی فعالیت‌های آموزشی خود را در فضای مجازی ادامه دهند؛ ولی برخی نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق داده و با ورشکستگی روبرو شدند.
,
, ,
از زمانی که جهان درگیر ویروس کرونا شد، سبک زندگی مردم تغییر کرد و کسب و کارها نیز با مشکلات فراوانی روبرو شد به گونه ای که بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند و برخی نیز به کسب و کارهای دیگر مانند فضای مجازی رو آوردند تا شاید بتوانند بخشی از خسارت های وارده را جبران کنند.
,
 
,
در این میان مشاغل فرهنگی و هنری آسیب هایی فراوانی دیدند و موسسات قرآنی مردمی که بیشترین درآمدشان از برگزاری کلاس های آموزشی بود نیز با رکود و بحران روبرو شدند به گونه ای که فعالیت برخی از این موسسات تعطیل شد و به گفته برخی کارشناسان امید چندانی هم به فعالیت دوباره آنها نیست.
,
 
,
تعدادی از این موسسات مانند بسیاری شاخه‌های شغلی دیگر در این موقعیت کرونایی متاثر شده باشند و فعالیت های حضوری آنها ماه هاست متوقف شده و بسیاری موسسات نیز نتوانستند خود را با وضعیت موجود سازگار کنند و لذا فعالیت هایشان کمرنگ شد و فعالیت برخی موسسات نیز به طور کلی متوقف شد.
,
 
,
تاکنون تعداد زیادی موسسه قرآنی در سطح کشور به ثبت رسیده است ولی پیامدهای شیوع ویروس کرونا همچنان دامنگیر این موسسات است و برخی معتقدند اگر تغییری در فعالیت ها رخ ندهد و فکری برای این موسسات نشود، به زودی شاهد کاهش تعداد موسسات قرآنی خواهیم بود.
,
, ,
به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای رفع معضلات و مشکلات جامعه قرآنی هستیم
, به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای رفع معضلات و مشکلات جامعه قرآنی هستیم,
 
,
عماد ناصری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت هرمزگان اظهار کرد: چندین ماه است توفیق خدمتگزاری به جامعه قرآنی استان نصیب من و هیئت‌مدیره اتحادیه استانی مؤسسات قرآنی شده و به دنبال این هستیم که راه‌حل‌هایی برای رفع موانع، معضلات و مشکلات بر سر راه جامعه قرآنی پیدا کنیم.
,
 
,
وی افزود: با عنایت مدیرکل اوقاف و رئیس مرکز قرآنی این نهاد، تفاهم‌نامه‌ای جهت برون‌سپاری کلیه فعالیت‌های قرآنی اوقاف هرمزگان به اتحادیه منعقد شد. انتظاری که از سایر مجموعه‌های متولی قرآنی داریم، این است که به صورت ناظر عمل کرده و کلیه فعالیت‌های قرآنی خود را در اختیار اتحادیه بگذارند. اتحادیه قرآنی به تمامی مؤسسات و تشکیلات قرآنی استان وصل است و می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر واقع شود.
,
 
,
ثبت نام ۱۴۰۰ هرمزگانی در مسابقات سراسری قرآن
, ثبت نام ۱۴۰۰ هرمزگانی در مسابقات سراسری قرآن,
 
,
مدیرعامل مؤسسات قرآنی هرمزگان ادامه داد: نتیجه این حرکت را در واگذاری مسابقات قرآن اوقاف به اتحادیه شاهد بودیم. امسال هزار و ۴۰۰ نفر از طریق پیگیری‌های اتحادیه مؤسسات قرآنی در مسابقات سراسری قرآن ثبت‌نام کردند و از هفته آینده مرحله شهرستانی این مسابقات آغاز می‌شود.
,
 
,
ناصری تصریح کرد: همچنین از مجموعه اوقاف انتظار داریم که در زمینه اختصاص موقوفات قرآنی به اتحادیه با ما همکاری کنند و اگر زمینی در شهرها و روستاهای استان وجود دارد که امکان دارد در اختیار مؤسسات و خانه‌های قرآنی قرار گیرند، با ما همکاری داشته باشند تا مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان حداقل دغدغه مکان را نداشته باشند.
,
 
,
بودجه‌های اندک نهادهای قرآنی جوابگوی مشکلات شان نیست
, بودجه‌های اندک نهادهای قرآنی جوابگوی مشکلات شان نیست,
 
,
وی عنوان کرد: امید داریم مدیرکل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد استان تشکیل «انجمن خیرین قرآنی» را در اختیار اتحادیه قرآنی قرار دهند. اتحادیه نیز متعهد می‌شود از طریق صنایع بزرگ و خیرین استان پیگیر کمک‌های قرآنی در سطح هرمزگان باشد. نهادهای قرآنی بودجه‌های کمی دارند و شاید بتوانیم تأمین هزینه‌های مالی خود را از طریق این انجمن رفع کنیم.
,
 
,
مدیرعامل مؤسسات قرآنی هرمزگان بیان کرد: متأسفانه بیمه فعالان قرآنی با پیگیری‌های بسیاری که انجام شده هنوز میسر نشده است. البته برخی افراد بیمه بوده‌اند اما لیست بیمه‌شدگان باید به‌روزرسانی شود و افراد جدیدی وارد این لیست شوند. حدود ۳۰۰ نفر از اساتید و معلمان قرآنی که سال‌هاست در حال خدمتگزاری هستند و سنشان بالا رفته در اولویت اختصاص بیمه هستند.
,
 
,
ناصری اضافه کرد: جذب معلمان قرآنی در آموزش و پرورش یکی از معضلات بزرگ معلمان قرآنی است. تا جایی که پیگیری کردیم، اکثر این افراد مدرک کارشناسی و شرایط اختصاصی جذب را دارند اما متأسفانه در بحث اسناد مالی مشکلاتی دارند که نیاز به مساعدت مدیران استانی و پیگیری نمایندگان مجلس دارد. اخیراً شاهد بودیم که مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اعلام کرده که شخصاً پیگیری جذب معلمان قرآنی خواهد بود و اگر این مسئله در هرمزگان نیز پیش رود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
,
 
,
لزوم تخصیص اعتبار جهت رفع بخشی از مشکلات موسسات و خانه های قرآنی 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: اگر اعتباری به اتحادیه مؤسسات قرآنی برای تقسیم بین مؤسسات و خانه‌ها و فعالیت‌های قرآنی تخصیص داده شود، بخشی از مشکلات ما در حوزه فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و آموزشی مؤسسات حل می‌شود.
,
 
,
مدیرعامل مؤسسات قرآنی هرمزگان اظهار کرد: در زمینه تسهیلات اشتغال به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا به همراه مدیرکل تبلیغات اسلامی خدمت استاندار رسیدیم، اما تاکنون ترتیب اثر داده نشده است. بسیاری از صاحبان مشاغل این تسهیلات را دریافت کرده‌اند اما مجموعه‌های قرآنی از آن محروم مانده‌اند.
,
 
,
ناصری ادامه داد: مؤسسات از ابتدای شیوع کرونا بسیار متضرر شده‌اند و کسب و کار و مکان موسسه‌شان به مشکلات بسیاری برخورده است. هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم بانوی قرآنی که می‌گفت: «من تاکنون مدیرعامل موسسه‌ای در رودان بودم اما مکانم را از من گرفته‌اند و موسسه از دستم رفته و به این دلیل که کار و تخصص دیگری نداشتم در خانه‌های مردم کار می‌کنم تا درآمدی داشته باشم». متأسفانه بسیاری از فعالین قرآنی متخصص مجبور به ورود به مشاغل کاذب شده‌اند و این از دست رفتن نیروهای قرآنی است که بسیار تأسف‌بار است.
,
 
,
, ,
مؤسسات قرآنی معاف از مالیات هستند
, مؤسسات قرآنی معاف از مالیات هستند,
 
,
وی در پایان یادآور شد: در خصوص معافیت‌های مالیاتی مؤسسات قرآنی، مؤسسات بیشتر درگیر فعالیت‌های قرآنی بوده و تخصصی در زمینه پر کردن اظهارنامه مالیاتی ندارند. همه می‌دانند که مؤسسات قرآنی معاف از مالیات هستند و این مسئله دغدغه‌ای برای آنان به وجود آورده است. بسیاری از مؤسسات که معاف از مالیات بوده‌اند به دلیل پر نکردن اظهارنامه جریمه‌های سنگینی متقبل شده‌اند. اگر فرآیندی ایجاد شود که نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای مؤسسات نباشد، بخش دیگری از مشکلات آنان نیز حل می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه