اخبار داغ

گزارشی از بررسی بازارهای مجازی در ایام کرونا؛

کوچ کسب و کارهای حقیقی به فضای مجازی زیر سایه کرونا/ از فرار مالیاتی تا افزایش کلاهبرداری در دنیای غیرواقعی تجارت

کوچ کسب و کارهای حقیقی به فضای مجازی زیر سایه کرونا/ از فرار مالیاتی تا افزایش کلاهبرداری در دنیای غیرواقعی تجارت
طی سال های اخیر تجارت الکترونیکی رشد چشمگیری در ایران داشته، که با شیوع کرونا و تطعیلی بسیاری از بازارهای حقیقی، حضور در بازارهای مجازی طرفداران بیشتری پیدا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، نزدیک به 2 سال است که ویروس جدیدی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و همین موضوع سبب تعطیلی خیلی از مشاغل شده، اما این در حالی است که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی رونق پیدا کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

تغییراتی که کرونا در زندگی بشر به جا گذاشته، نه تنها در بخش های روزمره زندگی بلکه در اقتصاد را در سراسر جهان تحت تاثیر گذاشته، به گونه ای که روش های معمول و مرسوم تجارت محدود و کسب و کارها بیشتر به سمت نوین و مجازی پیش رفتند و از طرفی که بسیاری از مشاغل را تعطیل کرده، در گروهی ازمشاغل جان دوباره بخشیده است.

,

نکته قابل بیان این است که طی سال های اخیر در کشور ایران، تجارت الکترونیک رشد شتابانی را تجربه کرده و در پی آن با افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی، مشاغل آنلاین راه خود را به اقتصاد کشور باز کردند.

,

 

,

بیکار شدن 2 میلیون نفر در کشور طی سال 99

, بیکار شدن 2 میلیون نفر در کشور طی سال 99, بیکار شدن 2 میلیون نفر در کشور طی سال 99,

از زمان شیوع کرونا (اسفندماه سال ۹۸) در ایران، تراکنش های اینترنتی رشد چشمگیری را رقم زدند و در بازه زمانی اسفند تا اردیبهشت ماه تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن به طور میانگین افزایش ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرده است.

,

عبدالمجید شیخی، دکترای علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بجنا با اشاره به اینکه فعالیت های اقتصادی به دو دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: گروهی از فعالیت ها، مستلزم ازدحام هستند که در واقع ازدحام بیشتر درگیر با مشاغل بخش مجازی اقتصاد است، اما در بخش حقیقی اقتصاد، کرونا نمی تواند تاثیر آنچنانی را داشته باشد به علت آنکه در بخش حقیقی مواجه با ازدحام جمعیت نیستیم.

,

وی با اشاره به اینکه براساس آمار سال 99، حدود دو میلیون نفر در کشور از دایره اشتغال خارج شدند، گفت: عمده این افراد در بخش حقیقی مشغول به فعالیت بودند که به دلیل سو مدیریت دولت در هشت سال گذشته، بیکار شدند.

,

شیخی با بیان اینکه کرونا بیشترین تاثیر را بر بخش مشاغل خدماتی داشته است، گفت: از ابتدای کرونا تاکنون در این حوزه 740 هزار نفر، کار خود را از دست داده اند، زیرا خدمات بیشتر در بازار پولی، دلالی و توزیع صورت می گیرد.

,

 

,

, ,

 

,

تاثیرات کرونا بر بیکاری نسبت به سومدیریت دولت کمتر بوده است

, تاثیرات کرونا بر بیکاری نسبت به سومدیریت دولت کمتر بوده است, تاثیرات کرونا بر بیکاری نسبت به سومدیریت دولت کمتر بوده است,

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: از دلایل عمده کاهش نرخ اشتغال و بیکاری، سوء مدیریت دولت بوده است و کرونا در مقابله با کم کاری های دولت تاثیر کمتری داشته است.

,

شیخی با بیان اینکه ویروس کرونا برهزینه های مصرفی تاثیر گذاشته، افزود: برخی اقلام هزینه ای در سبد خانوار افزوده شده که قبلا شاهد آن نبوده ایم، به طور مثال قبل از شیوع کرونا اکثر خرید خانوارها به صورت حقیقی بود، اما امروز شاهد خرید مجازی هستیم و این یک هزینه واسطه ای را بر خانوار تحمیل می کند یا زمان وصول کالا به دست مشتری را افزایش می دهد، علاوه بر این هزینه های خرید ماسک و مواد ضدعفونی کننده به سبد خانوار افزوده شده است.

,

وی اظهار داشت: شیوع کرونا باعث افزایش قیمت برخی از کالاها و همچنین کاهش درآمدها به ویژه در بخش خدماتی بوده است، به طور کل تاثیر کرونا در بخش مجازی اقتصاد بوده و عدم سوء مدیریت تاثیر به سزایی در بخش حقیقی اقتصاد داشته است.

,

وی در ادامه گفت: افرادی که به سبب شیوع کرونا به سمت فعالیت در فضای مجازی کوچ کرده اند، مفید بوده اما هزینه های دیگر را به خانوار تحمیل کرده است.

,

 

,

فعالیت های مجازی، گامی در جهت فرارهای مالیاتی است

, فعالیت های مجازی، گامی در جهت فرارهای مالیاتی است, فعالیت های مجازی، گامی در جهت فرارهای مالیاتی است,

شیخی یادآور شد: متاسفانه فضای مجازی کنترل نمی شود؛ بستر فضای مجازی اینترنت است که نهایتا بخش اعظم هزینه ها و ارزش افزوده فضای مجازی به جیب خارجی ها می رود.

,

وی گفت: برای بهره وری حداکثری از فضای مجازی در گام نخست باید اینترنت داخلی پیاده سازی شود، ثانیا می بایست وزارت متولی امر، عوامل اقتصادی را وادار به ثبت  فعالیت کند، صندوق فروش داشته باشند و همچنین تراکنش های مالی این فعالین را رصد کنند و مالیات ها دریافت شود، اما این روزها فضای مجازی بهانه ای برای فرار مالیاتی شده است.

,

شیخی افزود: اگر بستر اینترنت ملی در داخل کشور ایجاد شود، تقویت فضای مجازی مشروط بر نظارت، کنترل، ثبت و رسمی کردن فعالیت فعالان در بخش مجازی، می تواند بسیار در رونق بخش اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

,

 

,

, ,

 

,

تولید کننده در بازار مجازی با حذف دلال، سودآوری می کند

, تولید کننده در بازار مجازی با حذف دلال، سودآوری می کند, تولید کننده در بازار مجازی با حذف دلال، سودآوری می کند,

محمد لسانی، کارشناس و پژوهشگر رسانه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه فضای مجازی به دلیل ذات متکثر و شبکه ای بودنش، باعث پیوستن ظرفیت های گوناگون به هم شده، خاطرنشان کرد: افراد از مناطق مختلف، محتوا بارگزاری می کنند و در نهایت شبکه ای از عرضه و تقاضا در کشور ایجاد شده، به همین خاطر فضای مجازی را می توان لقب بزرگترین کارگاه کارآفرینی عنوان کرد.

,

وی ادامه داد: افراد بسیاری هستند که با سرمایه اندک وارد این فضا می شوند و در حوزه های مختلف تعامل می کنند، ایده می آورند، تشکیل استارت آپ ها را می دهند، حمایت های شتاب دهنده ها را اخذ می کنند و عملا کسب و کار خود را IT Base  و مبتنی بر فضای مجازی ایجاد می کنند.

,

لسانی اظهارداشت: امروزه فضای مجازی یکی از نمودهای عدالت و دسترسی همگانی به مزایا و منافع است وهمین مساله باعث شده تا تولید کننده با حذف دلال به بازار مخاطب دسترسی مستقیم داشته باشد.

,

 

,

رشد 3 برابری تراکنش های خرید و فروش در ایام کرونا سراسر جهان

, رشد 3 برابری تراکنش های خرید و فروش در ایام کرونا سراسر جهان, رشد 3 برابری تراکنش های خرید و فروش در ایام کرونا سراسر جهان,

این کارشناس و پژوهشگر رسانه خاطرنشان کرد: فضای مجازی شبکه تولید کنندگان، مصرف کنندگان و تامین کنندگان را ایجاد کرده و می توان گفت در رکود و ضعف کسب و کارهای واقعی، به علت شیوع کرونا توانسته یک جهش و امیدی در دل جوانان ایجاد کند.

,

وی همچنین گفت: در عصری زندگی می کنیم ایجاد دو فضایی یا دو جهانیی رقم خورده و فضا و جهان حقیقی به فضا و جهان مجازی پیوند خورده است، به همین علت اصطلاحی داریم که می گوید امتداد کسب و کارها یا هویت خود را از فضای واقعی به فضای مجازی می کشند.

,

لسانی بیان داشت: فضای مجازی کشش فعالیت، حرکت و زیست مجازی را تشدید می کند و این مساله نیاز باعث می شود که نسبت به این قضیه جدی ورود شود، تا فرد در فضای مجازی غرق نشود.

,

این کارشناس و پژوهشگر رسانه گفت: عملا رشد بازارهای اینترنتی، رشد تراکنش های خرید و فروش های اینترنتی پس از شیوع کرونا در تمام دنیا، تقریبا سه برابر شده است.

,

 

,

, ,

 

,

کلاهبردای و نابهنجاری اخلاقی و جنسی، روی دیگر فضای مجازی

, کلاهبردای و نابهنجاری اخلاقی و جنسی، روی دیگر فضای مجازی, کلاهبردای و نابهنجاری اخلاقی و جنسی، روی دیگر فضای مجازی,

لسانی با بیان اینکه با رشد بازارهای اینترنتی مواجه هستیم، گفت: اما نکته قابل بیان این است که در کنار مواردی که به عنوان سویه ها و جنبه های مثبت تلقی می شوند، موارد منفی نیز با حضور در فضای مجازی وجود دارد.

,

وی یادآور شد: به طور نمونه در دو سال اخیر کلاهبرداری اینترنتی و نابه هنجاری های اخلاقی و جنسی در فضای مجازی، از هرزه نگاری تا تماشا و مصرف محتوای مستهجن افزایش پیدا کرده است و به نظر می رسد که مکش دنیای مجازی در دوران شیوع کرونا چندین برابر شده و این دنیا دارد انسان ها را به درون سیاهچاله فضای مجازی می کشد و هویت زیست دیجیتال آنها را تشدید می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه