اخبار داغ

نماینده اداره کل زمین شناسی منطقه شمال شرق کشور عنوان کرد؛

وجود شکاف میان انجام مطالعات زمین شناسی و اقدامات اجرایی در خراسان شمالی

وجود شکاف میان انجام مطالعات زمین شناسی و اقدامات اجرایی در خراسان شمالی
حسنعلی حسین زاده گفت: مسئولان اجرایی خراسان شمالی به وظایف دفتر نمایندگی سازمان زمین شناسی در استان در زمینه انجام مطالعات اکتشاف، مخاطرات، مهندسی و آب اهمیتی نمی دهند، که این مسئله بیانگر آن است که در خراسان شمالی شکاف عمیقی میان انجام مطالعات زمین شناسی و اقدامات اجرایی وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسنعلی حسین زاده، نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور متولی تولید داده های زمین شناسی و اکتشاف در کشور است.

حسین زاده گفت: در سال ۸۳ بدنبال گزارش سازمان نقشه برداری در رابطه با کاهش تراز آب سطح زمین کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور با همکاری دانشگاه امپریال کالج مطالعات اولیه فرونشست دشت تهران شهریار را انجام داده و نخستین گزارش در مورد فرونشست جنوب تهران به صورت  گزارش و اولین نقشه InSAR تداخل سنجی راداری منتشر شد که این گزارش ماکزیمم فرونشست در حدود ۱۶ سانتی متر و متوسط فرونشستی در حدود ۶- ۷ سانتی متر را نشان می داد.

وی افزود: در همین سال مطالعات فرونشست کشور جزو کارهای سازمان زمین شناسی تعریف شد که  در سال های بعد با شدت گرفتن مسئله فرونشست در دشت های کشور، مسئولیت مطالعات بخش فرونشست بر عهده این سازمان قرار گرفت.

این مسئول تصریح کرد: هرچند مسئولیت مطالعات فرونشست به این سازمان واگذار شده با این وجود اعتبارات کافی به این سازمان اختصاص نیافته است.

وی در ادامه عنوان کرد: سازمان زمین شناسی براساس میزان اعتباراتی که هرساله دریافت می کند انجام مطالعات زمین شناسی و اکتشافی را مبتنی بر اولویت بندی انجام می دهد.

حسین زاده افزود: بطور مثال انجام مطالعات فرونشت در کشور در دشت های بحرانی استان های تهران، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و ... که با پدیده فرونشست مواجهه بودند را در اولویت مطالعات خود قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به استان خراسان شمالی اظهار کرد: دفتر نمایندگی اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق در سال ۹۳ در استان خراسان شمالی فعالیت خود را با اولویت مطالعات زمین شناسی و اکتشافی آغاز کرد که اکتشاف پهنه ی جنوب استان به وسعت هفت هزار کیلومتر مربع از شهرستان جاجرم تا فاروج مورد پی جوئی و ژئوفیزیک هوایی با بالگرد قرار گرفت.

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور تصریح کرد: هرچند که هنوز در خراسان شمالی (استانی که کشاورزی فعالیت اصلی اشتغال در آن محسوب می شود) وقوع فرونشست و عوارض سطحی ناشی از آن به مسئله حاد و بحرانی تبدیل نشده است، با این وجود، این اتفاق به صورت خزنده در حال پیشروی است و نباید از احتمال وجود آن غافل بود که در صورت بروز آن خسارت های جبران ناپذیری را به استان تحمیل می کند.

وی اعلام کرد: طی این مدت به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیشنهاداتی در حوزه زمین شناسی و اکتشاف ارایه شده که تاکنون استقبال قابل قبولی صورت نگرفته است.

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور یاد آور شد: طی فعالیت های این دفتر در خراسان شمالی هنوز جایگاه این سازمان در ستاد مدیریت بحران استان خالی است هر چند که عضویت سازمان زمین شناسی در ستاد مدیریت بحران بخش نامه شده است.

وی تصریح کرد: این دفتر برای مسئولان اجرایی استان ناشناخته است بطوری که با توجه به پیگیری های بسیار در این سال ها هنوز فضای اداری مناسبی در اختیار ندارد و در املاک خصوصی به صورت استیجاری به فعالیت خود ادامه می دهد.

حسین زاده گفت: با توجه به اینکه مسئولان اجرایی خراسان شمالی به وظایف و نقش این دفتر نمایندگی در استان در زمینه انجام مطالعات اکتشاف، مخاطرات، مهندسی و آب اهمیتی نمی دهند ممکن است فعالیت این دفتر در خراسان شمالی تعطیل شود.

وی در خاتمه تصریح کرد: در خراسان شمالی شکاف عمیقی میان انجام مطالعات زمین شناسی و اقدامات اجرایی ( یعنی میان سازمان زمین شناسی و دستگاه های اجرایی ذی ربط ) وجود دارد.

نماینده اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه شمال شرق کشور خاطر نشان کرد: مسئولان اجرایی استان ها باید با دفاتر زمین شناسی مستقر در استان ها همراهی و حمایت مالی و پشتیبانی داشته باشند تا مطالعات اکتشاف، مخاطرات، مهندسی و آب به موقع انجام و راهکارها برای مخاطرات پیشنگری شوند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه