اخبار داغ

کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با دانا؛

امکان رفع معضلات نظام آموزشی، با انتخاب وزیری آگاه و جهادی/ ارکان انتخاب؛ «محبوبیت صنفی» و «کنشگری در هیئت دولت»

امکان رفع معضلات نظام آموزشی، با انتخاب وزیری آگاه و جهادی/ ارکان انتخاب؛ «محبوبیت صنفی» و «کنشگری در هیئت دولت»
کارشناس آموزش و برنامه‌ریزی درسی گفت: برای رفع معضلات فراوان نظام آموزشی کشور وزیری نیاز داریم که به صورت جهادی همواره در میدان باشد و نقش فعالی را در هیئت دولت ایفا کند؛ ضمن آنکه اشراف کامل به امورات ستادی و کلاسی این وزارتخانه داشته باشد.
[

کوهستانی کارشناس آموزشی و برنامه ریزی درسی در گفت گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در پاسخ به سوالی در رابطه با مهمترین خصیصه وزیر انتخابی وزارت آموزش و پرورش، (با تمرکز بر معضلات موجود در این حوزه)،  انتخاب چنین فردی را مشروط به شناخت عمیق و سابقه کار وزیر پیشنهادی در این وزارتخانه دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در تشریح این نظر افزود: اگر دقیق و جامع به این موضوع نگاه کنیم، انتخاب وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس محترم جمهور آینده در دولت سیزدهم باید با ویژگی ها و چارچوب های خاص و منحصر به فردی صورت بگیرد که قطعا این اتفاق خواهد افتاد، اما باید بگویم اولین موردی که دارای اهمیت بسیار زیادی در انتخاب شخص وزیر است در این نکته خلاصه می شود که وزیر آینده آموزش و پرورش باید شناخت دقیقی از حوزه کاری و کارهای ستادی این وزارتخانه داشته باشد.

شناخت وزارتخانه و تسریع در تصمیم گیری

,
,
, شناخت وزارتخانه و تسریع در تصمیم گیری, شناخت وزارتخانه و تسریع در تصمیم گیری,

کوهستانی با تصریح بر این نکته که وزیر آموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه انتخاب شود، ادامه داد: وزیر منتخب باید بخش بخش وزارتخانه آموزش و پرورش را مثل کف دست خود بشناسد تا بتوانند در مواقع حساس به سرعت تصمیم‌گیری کند؛ به بیان دیگر وزیر آینده آموزش و پرورش باید بر چالش ها و مشکلات و فرصت های امروز آموزش و پرورش اشراف داشته باشد تا در مورد مباحثی چون کمبود نیروی انسانی گرفته تا موارد دیگری  چون بازگشایی مدارس که در این برهه زمانی وزارت آموزش و پرورش با آن دست به گریبان است، تصمیم گیری کند.

,

وی اضافه کرد: باید تصریح کنم که این شاخص ها بسیار مهمی هستند که زیر مجموعه های گسترده ای دارند و تصور نشود که وزیر در نهایت روی چند نکته باید نظر بدهد؛ در حالیکه کارهای وزیر آموزش و پرورش بخاطر گستردگی این وزارتخانه بسیار وسیع و نفس‌گیر است و همتی والا می خواهد برای خدمت صادقانه در این عرصه مقدس.

سلسله مراتب آموزگاری تا وزارت

,
,
, سلسله مراتب آموزگاری تا وزارت, سلسله مراتب آموزگاری تا وزارت,

وی در تشریح این الزام که وزیر پیشنهادی دولت آینده باید از بدنه آموزش و پرورش باشد، گفت: وزیر باید از ابتدای خدمت خود کلاس رفته و به عنوان معلم تدریس کرده باشد، باید در مدرسه مدیریت کرده باشد، در مراحل بعدی باید در منطقه، منطقه داری کرده باشد و مسائل مختلف و آموزش و پرورش را بشناسد.

,

این سلسله مراتب باید به مدیر کلی آموزش و پرورش و معاونت وزرای گذشته هم رسیده باشد؛ این الزام ها و باید ها نگاه های جزئی و حداقلی برای انتخاب یک وزیر برای وزارتخانه ای است که امروز کمتر کسی با چالش های آن مواجه است است و قطعاً یکی ازا ین سمت ها مثلا معاون کل بودن در یک استان برای انتخاب وزیر به تنهایی کفایت نمی کند و این سمت ها باید به صورت یک سلسله مسئولیت در پی هم آمده باشد.

میزان توانایی وزیر در کارهای ستادی

,
,
, میزان توانایی وزیر در کارهای ستادی, میزان توانایی وزیر در کارهای ستادی,

این فعال صنف آموزش  و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: وزیر آینده باید تجربه و رزومه کار داشته باشد و تنها به پاراف کردن نامه ها بسنده نکند؛ چرا که نگاه عام امروزه در مورد قبول مسئولیتی چون وزارت دستور دادن و پاراف کردن نامه هایی است که صبح به صبح در کارتابل روی میزش گذاشته می شود؛ بی شک با چنین رویکردی کارها و مشکلات بر هم انباشته می شود و وضعیت هر روز بدتر از گذشته خواهد شد؛ همچنانکه معضلات امروز نتیجه چنین نگاه غلطی است که وزرای گذشته نسبت به کارها داشته اند.

انتخاب یک وزیر با دو رویکرد

,
,
, انتخاب یک وزیر با دو رویکرد, انتخاب یک وزیر با دو رویکرد,

کوهستانی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش که به مجلس پیشنهاد می شود باید با دو رویکرد و دو مأموریت وارد وزارتخانه آموزش و پرورش شود؛ یک رویکرد و یک مأموریت این است که در جمع خود معلمان و پرسنل وزارتخانه آموزش و پرورش و کارها و امورات جاری هر روزه این وزارتخانه با رأفت و اقتدار رفتار کند، تا نیروهای وی با جان و دل برایش کار کنند. با چنین رویکردی وزیر باید بتواند نیروها و معاونان خود را بدون هیچ ملاحظه و رودربایستی درست چینش و مدیریت کند تا ستادش را با کمترین خطا و بیشترین بازدهی مدیریت کند.

,


وی در ادامه بحث متذکر شد: ماموریت دوم وزیر برخورداری از مقبولیت و محبوبیت و دارا بودن روحیه کاملاً جهادی در هیئت دولت است. یعنی وزیر آموزش و پرورش با روحیه جهادی باید بتواند در بحث بودجه ورود کند و تا جایی که می‌تواند از حقوق معلمان و دانش‌آموزان دفاع کند. باید وزیر مطالبات اولیه آنها را از هیئت دولت طلب کند و نقش بسیار فعال در هیئت دولت داشته باشد و هیئت دولت برای حرفش احترام قائل شود.

نقش فعال وزیر در هیئت دولت

,
,
,
, نقش فعال وزیر در هیئت دولت, نقش فعال وزیر در هیئت دولت,

این کارشناسان آموزشی و برنامه ریزی درسی تصریح کرد: خیلی مهم است که وزیر آموزش و پرورش هر فصل در هیئت دولت خریدار داشته باشد و تنها به برخورداری از مدرک و رزومه ای غیر مرتبط با بحث تعلیم و تربیت بسنده نشود که مثلاً فلانی در چند وزارتخانه و در چند کسوت غیرمرتبط مسئولیت‌هایی داشته که بحث آموزش و پرورش هیچ ارتباطی با مشاغل و مسئولیت های قبلی وی نداشته است؛ بنابراین با تمام مشکلاتی که در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش با آن مواجه است یک وزیر نیاز داریم که به صورت جهادی همواره در میدان باشد و نقش فعالی را در هیئت دولت ایفا کند.


انتهای پیام/

,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه