اخبار داغ

گوسفندانی که از فرط بی پولی دامداران به کشتارگاه فرستاده می شوند؛

کشتار دام های مولد قصه ای پر غصه، اما واقعی/ دامداران قربانی کلیدی که قفل ها را می بندد

کشتار دام های مولد قصه ای پر غصه، اما واقعی/ دامداران قربانی کلیدی که قفل ها را می بندد
دست روی دست گذاشتن ها و سوء مدیریت ها و کلیدی که گویی قفل ها را بسته می کند و باز کردنی در کار نیست، شرایط را به این جا کشاند اما به نظر می رسد تمام دامداران منتظرند که با تغییر دولت صدایی که در این روزهای سخت از آن ها شنیده نشد و یا شنیده شد اما راهکار درستی در قبال ان اعمال نشد، پاسخ داده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ خوراک یکی از نیازهای اساسی برای بشر است که امروزه با توجه به محدودیت ها و استفاده ابزاری برخی کشورها از داشته های خود، تمامی کشورها سعی می کنند در تامین خوراک و زیر شاخه های آن خود کفا باشند هر چند که شاید این اتفاق در حد صد درصدی امکان پذیر نباشد اما وابستگی در این زمینه به عنوان یک اهرم فشار در زمینه های مختلف تلقی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

در این میان برخی از اقلام در تامین خوراک به عنوان یک کالای استراتژیک شناخته می شوند که در این زمینه می توان گندم را نام برد و برخی کالاهای دیگر در فرهنگ های مختلف دارای مصرف قابل توجه در یک کشور هستند که این تقاضا آن ها را به عنوان یک قلم مهم تلقی خواهد کرد هر چند که ممکن است این قلم یک کالای استراتژیک شناخته نشود.

,

در کشور ما با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم، نوع تغذیه و شرایط آب و هوایی و سنتی که وجود دارد گوشت جایگاه ویژه ای دارد و این موضوع از دیر باز مورد توجه بوده است و برای آن تقاضا قابل توجه نیز وجود دارد؛ البته همیشه میزان مصرف بین گوشت مرغ، گوسفند، گاو، ماهی و … دچار تغییراتی بوده است اما می توان گفت یکی از اقلام اصلی سبد غذایی مردم است.

,

*ثبات قیمت گوشت گوسفندی در بازار نتیجه پایین بودن قدرت خرید و نه تدبیر مسئولان

, *ثبات قیمت گوشت گوسفندی در بازار نتیجه پایین بودن قدرت خرید و نه تدبیر مسئولان, *ثبات قیمت گوشت گوسفندی در بازار نتیجه پایین بودن قدرت خرید و نه تدبیر مسئولان,

آمارها از خرید در سال های اخیر نشان می دهد گوشت مرغ یکی از مورد توجه ترین خریدهای گوشتی در بازار است که البته با بی تدبیری های انجام گرفته هم قیمت آن در دو سال اخیر تا بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است  هم در بازار کمیاب شده و حتی در مقاطعی در بازار نایاب شد و هم اکنون نیز فروش آن در برخی استان ها با محدودیت وزنی و در قبال کارت ملی انجام می شود؛ البته این در حالی است که تولید کننده آن نیز ناراضی است و بسیاری از آن ها از چرخه تولید خارج شده و ورشکسته شدند و بسیاری نیز از وضع موجود ناراضی هستند.

,

یکی دیگر از انواع گوشت ها که مورد توجه در بازار است گوشت گوسفند و گاو است که خوشبختانه برای مصرف کننده در دو سال اخیر با افزایش قیمت قابل توجه نسبت به برخی اقلام دیگر رو به رو نبوده است؛ البته این عدم افزایش قیمت بیشتر از اینکه در تدبیر مسئولان خلاصه شود در موضوع دیگری نمایان است.

,

عبدالرضا آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: 80 درصد دلیلی که قیمت گوشت قرمز در چندین ماه اخیر با افزایش قیمت رو به رو نبوده است قدرت خرید مردم است.

,

وی با بیان اینکه میزان کشتار ما نسبت گذشته افزایش نداشته است و هر چه زمان گذشته قدرت خرید مردم کم شده است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت گوشت بیشتر از قیمتی که عرضه می شود، برای دامدار تمام می شود که این موضوع اگر ادامه یابد در شهریور و مهر قیمت تغییر خواهد کرد

,

نایب رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در بازار همه چیز با افزایش قیمت روبرو بوده و گوشت قرمز از این قضیه استثنا بوده است؛ دامداران از آنجایی که با افزایش قیمت نهاده ها روبرو هستند به دلیل اینکه توانایی خرید آذوغه ندارند دام خود را به  فروش می رسانند که بتوانند برای دام های باقی مانده آذوقه تامین کنند

,

آری عدم قدرت خرید مردم باعث شد تا مردم تقاضا کمتری در این بازار داشته باشند و این عدم تقاضا در حالی که افزایش قیمت برای گوشت را مقدور نمی ساخت برخی از مدیران را توهم کنترل بازار برداشت و در حالی که با ژست های مدیریتی به تدابیر خود برای کنترل این قلم می بالیدند غافل از این بودند که این تورمی که در تولیدی دامداران رخ نداد به زودی زمینه را برای ناراسایی بزرگ فراهم خواهد کرد.

,

دامداران در حالی که نهاده های آن ها هر روز نسبت به روز قبل افزایش پیدا می کرد و  همچنین هزینه های کارگری، دارویی و … برای نگهداری دام نیز با تورم های چند ده درصدی همراه بود و خشکسالی نیز بانک های دسترسی به پوشش گیاهی طبیعی را برای بسیاری از دامداران سخت کرده بود، روز به روز شرایطشان سخت تر می شد.

,

*گوسفندهایی که از فرط بی پولی دامداران به کشتارگاه فرستاده می شوند

, *گوسفندهایی که از فرط بی پولی دامداران به کشتارگاه فرستاده می شوند, *گوسفندهایی که از فرط بی پولی دامداران به کشتارگاه فرستاده می شوند,

البته این ژست ها مدیریتی در حالی که بود که قدرت خرید مردم اجازه بالا رفتن قیمت گوشت قرمز را نمی داد اما به گفته دامداران در حالی که گوشت درجه یک قرمز 90 هزار تومان عرضه می شد باید این گوشت به قیمت 180 هزار تومان می رسید تا حداقل سود برای آن ها اتفاق می افتد که البته طبیعت بازار این اجازه را نمی داد.

,

ولی الله کریمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: قیمت جو، کاه، یونجه و دیگر اقلام چندین برابر شده است در حالی که قیمتگوشت همچنان ثابت مانده است.

,

این دامدار در جواب این سوال که پس چرا با توجه به عدم صرف باز گوسفندان از سوی دامدارن به کشتارگاه برده می شوند، گفت: وقتی من دامدار پول ندارم نهاده ها را برای گوسفندانم تهیه کنم و مدت زیادی است از کاری که دارم نیز سودی کسب نکردم مجبورم بخشی از گوسفندان را به کشتارگاه ببرم تا زمان بخرم و کمی پول برای خرید نهاده های برای دیگر گوسفندان داشته باشم.

,

او می گوید: البته اگر گوسفندان را به کشتارگاه هم نبریم از سوء تغذیه ای که دارند رفته رفته ضعیف می شوند و یا به همین دلیل تلف می شوند و یا با این ضعف بیماری گرفته و تلف می شوند.

,

البته شاید این صحبت در فکر عبور کند که حال دامداران از فروش گوشت ذینفع نیستند و فرآورده های چون شیر می تواند جبران این کاستی را انجام دهد اما متاسفانه در این زمینه نیز با سو تدبیر ها و با قیمت گذاری دستوری قیمت شیر نیز در مقابل هزینه های تولید هم خوان نبوده و دردی بر روی درد دامداران شد و تا چندی قبل نیز اصرار به اشتباه ادامه داشت.

,

امیر زرگران اظهار کرد: یک واحد گاوداری یک بنگاه اقتصادی است و زمانی که بنگاه اقتصادی نتواند محصول خود را با یک سود متعارف به فروش برساند دچار زیان می‌شود و ادامه‌ این روند، تعطیلی و ورشکستگی واحد را در پی خواهد داشت.

,

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان ادامه داد: سال گذشته افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی را داشتیم و از سال گذشته تا کنون نیز افزایش قیمت کرایه‌ حمل و نقل، حقوق کارگران، هزینه‌های واکسن و دارو و سایر هزینه‌های جانبی برای دامداران رقم خورده‌ است؛ این در حالی است که نرخ شیر از سال گذشته تا کنون ثابت است و مسلماً دامدار دچار زیان خواهد شد.

,

وی تصریح کرد: جالب اینجاست که قیمت مصوب شیر خام سال گذشته‌ ستاد تنظیم بازار بر اساس تأمین کالاهای ذرت، جو، سویا و سبوس توسط دولت بوده که آن هم صد در صد تأمین نشده و همان نیز افزایش قیمت داشته است.

,

*نقد می‌دهیم، نسیه می‌گیریم

, *نقد می‌دهیم، نسیه می‌گیریم, *نقد می‌دهیم، نسیه می‌گیریم,

زرگران با اشاره به اینکه پرداخت دامدار نقدی و برگشت مطالبات وی با چند ماه تأخیر است، عنوان کرد: به طور مثال برای خرید از بازارگاه، سهمیه‌ای از ذرت و جو و سویا توسط معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان برای شما در سامانه بازارگاه در نظر گرفته می‌شود که با اتمام خرید در همان زمان پول از حساب شما برداشت می‌شود اما بار خریداری شده با چند ماه تأخیر(بعضا بیش از سه ماه) به دست دامدار می‌رسد و در این مدت، دامدار چاره‌ای جز خرید از بازار آزاد که آن هم با افزایش قیمت همراه بوده ندارد؛ علاوه بر این مطالبات ما از فروش شیر به کارخانه هم با چند ماه تأخیر پرداخت می‌شود.

,

*افزایش قیمت و کمبود علوفه برای دامداران

, *افزایش قیمت و کمبود علوفه برای دامداران, *افزایش قیمت و کمبود علوفه برای دامداران,

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در رابطه با تأمین علوفه مورد نیاز دامداران گفت: امسال شرایط سخت خشکسالی را در کل کشور داشتیم اما آثار آن در اصفهان که رتبه‌ ویژه‌ای هم از لحاظ دامپروری و هم از لحاظ کشت علوفه دارد مشهودتر است؛ با نبود کشت و کار دامداران نیز در تأمین علوفه دچار مشکل شده‌اند.

,

وی افزود: در حال حاضر هم با کمبود علوفه و هم با افزایش قیمت علوفه داخلی، در حال پیگیری واردات علوفه به کشور با ارز ۴۲٠٠ هستیم و دولت باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای تأمین علوفه دامدار را انجام دهد چرا که اگر دیر اقدام شود، دیگر نتیجه مورد نظر را نخواهد داشت.

,

آنچه مشخص است اتفاقی که منجر به این حال و روز برای دامداران شده است افزایش بی حد و حساب در نهاده ها است که بخشی از این نهاده ها در تولید داخل و بخش دیگری وارداتی است و بدون شک نقش نوسانات ارز در آن پر رنگ است؛ البته راهکار کاملا مشخص بوده است و آن هم ارائه یارانه و بسته های دولتی برای این نهاده هاست تا با قیمت پایین تر به دست دامدار برسد.

,

*«دام‌های نان‌خور» در اصفهان دور از ذهن نیست

, *«دام‌های نان‌خور» در اصفهان دور از ذهن نیست, *«دام‌های نان‌خور» در اصفهان دور از ذهن نیست,

افزایش قیمت ها در نهاده ها به شکلی بود که برخی از نانوایی ها و برخی از دامداران از خرید نان برای خوراک دامشان خبر دادند که البته واکنش هایی متفاوتی داشت و برخی تایید وبرخی نیز تکذیب کردند؛ حسین ایراندوست در گفت و گو با صاحب نیوز؛ با اشاره به مطرح بودن موضوع  دام‌های نان‌خور در سطح کشور، اظهار کرد: مصرف نان در گاوداری‌های صنعتی اصفهان نمی‌تواند وجود داشته باشد، چون گاوداری‌های صنعتی مصارف بالایی دارند و بیشتر نان‌هایی که خرید و فروش می‌شود، نان های بی کیفیتی هستند و قطعاً به سلامت دام آسیب می رساند و گاوداری های صنعتی و بزرگ چنین ریسکی را نخواهند کرد اما ممکن است در گاوداری های سنتی و کوچیک چنین اتفاقی رخ بدهد ولی ما گزارش رسمی و مطمئنی در این باره نداشته‌ایم.

, صاحب نیوز,

معاون بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: نان از آرد تهیه می شود و اگر منبع غذایی خوبی باشد قطعاً قیمتش آن قدر ارزان نیست که گاودار بخواهد آن را جایگزین ذرت و جو بکند و درواقع چنین چیزی واقعیت ندارد، شاید دامداران روستایی که امکان خرید ذرت و جو را نداشته باشند و آسیاب کردن اینجور غلات برایش مقدور نباشد در حد چند گاو ممکن است این اتفاق رخ بدهد اما استان اصفهان که رتبه اول گاوداری‌های صنعتی کشور و رتبه اول تولید شیر را دارد، مباحث مصرف نان در گاوداری ها خیلی بی اهمیت است و مشکلی را از ما حل نمی کند.

,

وی با اشاره به تاثیرات مصرف نان در گاوداری ها، بیان کرد: نان محصولی مانند ذرت و جو است، اگر سالم و بدون نقص باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر کپک زده باشد حتی اگر جو یا ذرت هم باشد قطعاً در شیر و گوشت گاو ها تاثیر دارد، آنقدر ارزش گاو بالا است که کسی چنین ریسکی را نخواهد کرد که نان بی‌کیفیت به خورد گاوها بدهد، همچنین نان با کیفیت قیمت بالایی  نسبت به ذرت و جو در دارد و دلیلی ندارد که گاودار بخواهد ماده‌ای گرانتر و با ارزش غذایی پایین‌تر جایگزین غلات ارزان و با کیفیت بکند.

,

معاون بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی استان اصفهان، تصریح کرد: اگر نان جایگزین خوراک دام بشود، برای کشور مصیبت است زیرا امروزه امنیت غذایی و خوراک اصلی مردم کشور نان است و هزینه های زیادی می شود تا نان به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، در نگهداری دام‌ها باید امنیت غذایی باشد و  همچنین قطعا حفظ نان مردم از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، اگر نان بخواهد در مسیر تقویت دام برود، به‌طور قطعی  کشور دچار بحران می شود، امیدواریم  که ما به آن نقطه نرسیم و در استان اصفهان چنین موضوعی ایجاد نشود.

,

*دولت در راهبردها و راهکارها هر دو رفوزه شد

, *دولت در راهبردها و راهکارها هر دو رفوزه شد, *دولت در راهبردها و راهکارها هر دو رفوزه شد,

راهکاری که در دولت با اختصاص ارز 4200 تومانی به عنوان شاهکلید راهکار در کنار دیگر اقدامات انجام شد اما بیشتر از اینکه برای دامداران مفید باشد فرصتی برای دلالان و واسطه گران و سود جویان شد تا در سفره ای که با عدم نظارت دولت پهن شده بود بسیاری از این افراد سودهای آنچنانی به جیب زنند اما دامداران حتی در برخی از برهه های زمانی نتوانند برخی اقلام مصرفی دامی خود را حتی با ارز بالاتر از 30 هزار تومان خرید کنند.

,

سناریو ارز 4200 تومانی که اختصاص یافته بود خیلی زود مشخص شد که کارایی ندارد و سودی برای دامدار نخواهد داشت و باید این یارانه در زنجیره آخر در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و یا اینکه یک گام قبلتر در اختیار تولید کننده قرار گیرد اما همچنان بر یک تفکر اشتباه پافشاری شد تااینکه صدای دامدار از این همه بی ندبیری در آمد.

,

از دیگر راهکارهایی که انتظار می رفت دولت مد نظر قرار دهد تا قیمت گوشت قرمز کمی با روابط اقتصادی همخوان شود، یارانه هدف دار برای مصرف کننده در جهت خرید گوشت قرمز در کوتاه مدت و در بلند مدت بالا بردن قدرت خرید مردم، خرید و ذخیره سازی گوشت قرمز جهت ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا در بازار با این تفکر که گوشت قرمز نیز کمی به قیمت واقعی تمام شده خود نزدیک تر شود، همچنی در نظر گرفتن بسته های حمایتی برای دامداران برای جبران خسارت ها و همچنین در کنار آن بسته های تشویقی تولید نیز کار ساز بود که هیچکدام از این کاهخا انجام نشد؛ البته دولت علاوه بر رفوذگی در راهکارها در راهبردها نیز تدبیر لازم را نداشت و درست در شرایطی که باید روی صادرات گوشت و حتی درصدی دام اقدام می کرد آن را منع و در زمان های نیز که بتازار منع صادرات را می طلبد برخی بازارچه ها دام مولد را شکل قابل توجه خارج کردند.

,

بعد از این اتفاقات این دامدارها بودند که کارد به استخوانشان رسیده بود و با تجمعاتی اعتراضات خود را بیان داشتند و البته تاکید داشتند که این تجمع ها فقط یک اعتراض صنفی است که در این زمینه اخبار متعددی از مطالبات اینم قشر زحمت کش منتشر شده و تقریبا در خواست های آنان مبرهن و به حق است که امیدواریم مسئولان هر چه زودتر برای مشکلات آن ها راهکارهای عملی و کارساز به کار گیرند.

,

اما اگر مشکلات دامداران حل نشود چه پیامدهای خواهد داشت نکته مهمی است که البته شایان ذکر است که اگر هم اکنون نیز  راهکارها به نتیجه نشیند و مشکلات را حل کند حداقل پیامدهای آن برای یکی دو سال اینده وجود خواهد داشت و تبعات آن برای کشور قطعی است

,

اگر مشکلات خیلی زود راهکار نبیند در ابتدا بخش قابل توجه ای از افراد که در این صنعت به صورت صنعتی و سنتی مشغول هستند بیکار خواهند شد و یا به کارهای دیگری مشغول می شوند که شاید دیگر نتوان آن را به این چرخه تولید با این تجربه تلخ هیچگاه برگرداند؛ از طرفی دیگر گوشت که یک قلم پر مصرف و نقش ان در تضمین سلامتی جامعه پر رنگ است سناریو گوشت مرغ را به خود خواهد دید و با کاهش تو.لید و عرضه قیمت آن دو سه برابر خواهد شد که خرید آن از عموم جامعه دیگر بر نخواهد آمد.

,

*کشتار دام های مولد قصه ای پر غصه، اما واقعی 

, *کشتار دام های مولد قصه ای پر غصه، اما واقعی , *کشتار دام های مولد قصه ای پر غصه، اما واقعی ,

متاسفانه در این ماه ها آمارهای رسمی و غیر رسمی حکایت از این دارد که برخی دام های مولد نیز قربانی این سوء تدبیرها شده و در حالی که صاحبان و دامداران آن پس مخارج نگهداری آن ها برنیامده به کشتارگاه ها برده شدند که قصه ای پر غصه برای روزهای آینده دامداری ایران خواهد بود و سال ها باید تلاش شود تا این فقدان و ذخیره دوباره پر شود.

,

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس  با بیان اینکه بارها با دولت مکاتباتی در این زمینه داشته ایم و خواستار این شدیم که دولت به داد دامداران برسد، تصریح کرد: دامداران به علت گرانی، نبود نهاده و در نهایت عدم توانمندی مالی برای تامین آذوقه، دام های مولد و صغیر خود را به کشتارگاه می برند. این روند در آینده ای نه چندان دور موجب افزایش بی رویه قیمت گوشت و محصولات لبنی می گردد و در صورت عدم مدیریت صحیح، کشور را از مسیر خودکفایی به مسیر واردات هدایت می کند. مکاتبات متعدد مجلس با دولت مخصوصا وزارت جهاد کشاورزی و عدم رفع مشکلات، بیانگر عدم مدیریت صحیح در مجموعه های متولی می باشد.

,

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی آنگونه که باید و شاید عمل نکرد، روزی بحث گرانی مرغ، روزی نهاده های دامی صنعت دام و صنعت غلات و این روزها بحث دامداران و گرانی محصولات لبنی و… می شنویم، این ها از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که امیدواریم در این روزهای پایانی دولت، این وزارتخانه اقدام موثری در حل مشکلات انجام دهد.

,

مقتدایی خاطرنشان کرد: در نامه ای به رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور خواستار ورود شخصی و جدی ایشان شدم و الان بحث دامداران که در اصل بحث تامین گوشت و محصولات لبنی است، موضوع بسیار مهمی است که باید شخص آقای رئیس جمهور ورود کند.

,

نماینده اصفهان افزود: همچنین در نامه ای به رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار ورود فوری این سازمان و نظارت لازم و همچنین برخورد با ترک فعل های صورت گرفته از سوی متولیان امر در خصوص  وضعیت کنونی دامداران شدم.

,

هر چند که انتظار می رود شرایط اینگونه نشود اما دست روی دست گذاشتن ها و سوء مدیریت ها و کلیدی که گویی قفل ها را بسته می کند و باز کردنی در کار نیست، شرایط را به این جا کشاند اما به نظر می رسد تمام دادمداران منتظرند که با تغییر دولت صدایی که در این روزهای سخت از ان ها شنیده نشد و یا شنیده شد اما راهکار درستی در قبال ان اعمال نشد، پاسخ داده شود و آن ها دوباره دغدغه هایشان پیشرفت و بالا بردن بهره وری در کارشان باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه