اخبار داغ

یادداشت؛

عرفه؛ لحظه به لحظه مثل اکسیر

عرفه؛ لحظه به لحظه مثل اکسیر
روز عرفه و ساعات ظهر تا غروب این روز بزرگ مانند اکسیر و کیمیا حائز اهمّیّت است و نباید چنین لحظاتی را با غفلت بگذرانیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، روز عرفه که مطابق با نهم ذی الحجه و روز قبل از عید قربان است، از روزهاى بافضیلت در اسلام می باشد که در این روز حاجیان از ظهر تا غروب در نزدیکی مکه در منطقه ای به نام عرفات توقف می کنند و بعضی از مراسم حج را به جا می آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, ،,

این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است؛ گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است و از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرده، برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است.  

,

روز عرفه روزى است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت‌ خویش دعوت کرده و سفره‌هاى جود و احسانش را براى آنان گسترده و شیطان در این روز حقیرتر و رانده‌ تر و خشمناک‌ تر از روزهاى دیگر است.

,

حاجت خواستن از غیر خدا در روز عرفه مکروه است و بر این اساس روایت شده که امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صداى سائلى را شنید که از مردم درخواست‌ کمک مى‌کرد و به او فرمود: «واى بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست مى‌کنى؟! و حال آنکه براى بچه‌هاى در رحم، در این روز امید مى‌رود که فضل خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند»

,

این روز با عظمت را باید قدر بدانیم و خود را برای ورود به درگاه خشوع و خضوع در مقابل پروردگار آماده کنیم. عرفه روز بزرگی است . دل های ما انسان ها در طول زندگی دچار غبارگرفتگی و زنگ زدگی می گردد؛ یاد خدا ، تضرّع، خشوع  و توسّل زنگها و غبارها را می زداید. خدای متعال روزهای مشخّصی را به عنوان فرصتهای برتر برای این زنگ زدایی و رنگ زدایی و غبارروبی برایمان قرار داده است که از جمله ی برترینِ آنها عرفه است.

,

پس باید قدر روز عرفه را بدانیم چرا که به فرموده ی رهبر حکیم انقلاب: "از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه لحظه ی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ مبادا اینها را با غفلت بگذرانیم."

,

برای این روز بزرگ در روایات اعمالی ذکر شده است که از جمله آن به غسل، زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام و نماز و می توان گفت که از اعمال مهم این روز خواندن دعای نورانی و عجیب امام حسین (علیه السّلام) در عرفه است می توان اشاره کرد که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است و پس از نماز ظهر و عصر خوانده می شود.

,

یک نمونه ی دیگر دعای امام سجاد (سلام الله علیه) است که در صحیفه ی سجّادیّه آمده است و اگر این دعاها را با توجه، تأمّل و با تفکّر، با اشک و خضوع بخوانیم، قطعا آثار و فواید و برکات آن را در قلب و زندگی خودمان احساس خواهیم کرد.

,

عباس پورطاهریان -کارشناس مذهبی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه