اخبار داغ

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آخرین گزارش برجام با گزارش‌های قبلی تفاوت داشت / دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا از قبل بلندتر شده است

آخرین گزارش برجام با گزارش‌های قبلی تفاوت داشت / دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا از قبل بلندتر شده است
محمدجواد جمالی نوبندگانی گفت: گزارشی که آقای ظریف به مجلس ارائه داد، تنها یک گزارش صرف نبود، بلکه نقدی به گذشته و توصیه‌هایی برای آینده و نیز کمی تحلیل در آن گنجانده شده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره آخرین گزارش سه‌‍ماهه برجام که توسط وزیر امور خارجه کشورمان به مجلس ارائه ‌شده است، اظهار داشت: گزارشی که آقای ظریف به مجلس ارائه داد، تنها یک گزارش صرف نبود، بلکه نقدی به گذشته و توصیه‌هایی برای آینده و نیز کمی تحلیل در آن گنجانده شده بود. او در این گزارش به نوعی از مذاکرات دفاع کرده و کلیاتی از سیاست خارجی و دیپلماسی کشور را در آن قید کرده است. درواقع این گزارش با گزارش‌های پیشین کمی متفاوت‌تر به نظر می‌رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

وی درباره مذاکرات وین گفت: مذاکرات وین هرچند مربوط به برجام است، اما کاملاً با مذاکرات سال ۹۲ تفاوت دارد. در سال سال ۹۲، دولت مذاکراتی را انجام داد و بعد از اینکه مذاکره کرد، مفاد آن را به تصویب مجلس وشورای نگهبان رسانده است، اما اکنون مذاکرات براساس طرحی پیش می‎‌رود که مجلس یازدهم به تصویب رسانده و باید طبق مصوبه مجلس پیش برود.

,

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام به شدت دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا بلندتر شده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حق دارد نسبت به رفتارها و صحبت‌های غرب و آمریکا بدبین و بی‌اعتماد باشد و براساس بی‌اعتمادی مذاکرات خود را پیش ببرد.

,

جمالی نوبندگانی افزود: رفتارهای آمریکا و غرب اجازه نداده که جمهوری اسلامی ایران از مواهب برجام بهره ببرد و حتی آنها به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران به مرحله فروپاشی و اضمحلال پیش ببرند که اخیراً پمپئو هم در کنفرانس منافقین براین موضوع تأکید دوباره داشته است.

,

او با اشاره به خطرات موجود در مکانیزم ماشه این‌چنین گفت: به فرض اینکه آمریکا به برجام بازگردد و ایران و طرف‌های غربی هم به تعهدات خودشان پایبند باشند، اما آمریکا هرگاه اراده کند می‌تواند مکانزیم ماشه را فعال و پرونده ایران را در شورای امنیت به جریان بیندازد و تمام قطعنامه‌ها دوباره بازگردد؛ لذا این دولت یا چه دولت بعدی باید تلاش کند که مکانیزم ماشه را از توافق برجام حذف کند و چنین مکانیزمی وجود نداشته باشد.

,

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، بیست و دومین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد. بخشی از این گزارش شامل آخرین وضعیت مذاکرات برجام و مذاکرات صورت گرفته در وین است .

,

در این گزارش آمده است: «آمریکا می‌خواهد این مذاکرات مقدمه مذاکرات بعدی و همچنین طولانی‌تر و سخت‌تر شدن برجام و مسائل منطقه‌ای و موشکی باشد درحالی‌که ایران موافق اضافه شدن هیچ‌چیزی به برجام نیست... بخش‌های‌ آسان مذاکرات به پایان رسیده و طرفین آن را پشت سر گذاشته‌اند، اکنون ما به قسمت سخت مذاکرات رسیده‌ایم که عبور از آن نیازمند تصمیمات سخت است، اما هیچ‌کدام از طرفین هنوز آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گرفتن این تصمیم سخت را ندارند!».

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه