اخبار داغ

در باب پروژه فرهنگی ۱۵ ساله؛

شعار تکراری شتاب در اجرای پارک موزه دفاع مقدس بیرجند/ وعده‌های ملانوری محقق می‌شود؟

شعار تکراری شتاب در اجرای پارک موزه دفاع مقدس بیرجند/ وعده‌های ملانوری محقق می‌شود؟
در حالی ملانوری استاندار خراسان جنوبی از شتاب بخشیدن به پروژه پارک موزه دفاع مقدس سخن می گوید که قبل از او معتمدیان و البته سایر استانداران قبلی هم همین حرف ها را می زدند. اما آنچه که مردم در نتیجه کار دیده اند، تقریبا هیچ و صفر بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان،این روزها اخبار امیدبخشی از شتاب گرفتن پروژه پارک موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی در رسانه ها بازتاب داشته است. پروژه ای که کلنگ آن 15 سال قبل بر زمین خورده است و هنوز هم هیچ اقدام دیگری برای آن انجام نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,
در حالی که از ۳۱ استان کشور تاکنون ۲۵ استان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خود را به بهره‌برداری رسانده‌اند اما متأسفانه در خراسان‌جنوبی به واسطه مسائلی چون کمبود اعتبار این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و بعد از گذشت سال‌ها پیشرفت آن در حد صفر است.
,
 
,
یک پروژه و سه بار کلنگ زنی
, یک پروژه و سه بار کلنگ زنی,
 
,

احداث پارک موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ مصوب شد و کلنگ آن در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در تقاطع خیابان صیاد شیرازی و قرنی بیرجند با حضور استاندار وقت خراسان جنوبی بر زمین خورد.

بعد از آن هم این پروژه در دوم خرداد ماه سال ۱۳۹۲ با حضور مسئولان و برای دومین بار کلنگ زنی شد که بنا به گفته مدیرکل وقت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی برای فاز نخست آن ۱۵ میلیارد تومان در همان سال اعتبار مورد نیاز بود.

بار دیگر این پروژه در ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۹ با حضور معتمدیان استاندار سابق کلنگ زنی شد.

در خصوص این پروژه، در ابتدا مشکلاتی در بحث تملک زمین وجود داشت که خوشبختانه اکنون رفع شده و در حال حاضر این پروژه برای شروع ساخت و ساز و فعالیت آماده است.

,
,
,
,
,
,
,
 
,
پارک موزه دفاع مقدس بیرجند هیچ پیشرفت اجرایی نداشته است
, پارک موزه دفاع مقدس بیرجند هیچ پیشرفت اجرایی نداشته است,
 
,
به گفته غلامرضا فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی زمین این پروژه حدود ۳۲ هکتار وسعت دارد و در تقاطع بلوار شهید صیاد شیرازی و خیابان شهید قرنی بیرجند قرار گرفته است که در صورت احداث و بهره برداری از آن جزو  ۵ باغ موزه بزرگ دفاع مقدس کشور خواهد بود.
,
 
,
وی با اشاره به مدت زمان طولانی اجرای این پروژه و کش و قوس‌های متعدد، مطرح کرد: سال‌ها از مدت زمان آغاز این پروژه می‌گذرد ولی تاکنون هیچ پیشرفت اجرایی نداشته و به‌صورت جدی و عمیق و به‌عنوان یک اولویت ارزشمند و تأثیرگذار به این موضوع توجه نشده است.
,
 
,
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای انجام ۱۳ هکتار فضای فرهنگی و ۱۸ هکتار فضای سبز و پارک به‌دنبال جذب منابع هستیم، گفت: خراسان‌جنوبی جزو آخرین استانی است که موزه دفاع مقدس ندارد و این در حالی است که زمین برای احداث موزه پیش‌بینی شده اما ساخت این موزه در گرو تأمین اعتبار است.
,
 
,
فلاحی افزود: فضای سبز، المان‌های دفاع مقدس، پارک کودک و دفاع مقدس، آبنمای موزیکال، زمین بازی پینت‌بال، بازسازی مناطق عملیاتی و نمایش ادوات نظامی، آمفی‌تئاتر روباز، نمایشگاه‌های فصلی یادمان شهدا، گالری‌های روباز و یادمان عروج از جمله قسمت‌های این مرکز فرهنگی خواهد بود.
,
 
,
نیازمند اهتمام شورای شهر و شهرداری هستیم 
, نیازمند اهتمام شورای شهر و شهرداری هستیم ,
 
,
وی با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی این پروژه نیازمند یک دستور جهادی است بیان داشت: کارهای عمرانی باغ موزه دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در زمینه بازگشایی معابر و کار در محوطه این پروژه آغاز شده است.
,
 
,
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی در خصوص اعتبارات این پروژه ملی- استانی، گفت: تاکنون ۳.۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شده که باید تخصیص یابد و مبلغی را نیز استاندار از محل اعتبارات توازن در نظر گرفته‌ که در مرکز باید به تصویب برسد.
,
 
,
فلاحی با گلایه‌ از بعضی از مسئولین شهری و استانی در خصوص نتیجه‌بخش نبودن اقدامات مربوط به این مرکز فرهنگی، گفت: با توجه به ارائه برنامه‌های مدون و جامع به شورای اسلامی شهر بیرجند و ارائه آن از سوی شورای شهر به شهرداری، متأسفانه تاکنون در راستای برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در حوزه دفاع مقدس اقدام قابل توجهی انجام نشده است.
,
 
,
وی با اشاره به تخصیص زمین مناسب با مساحت بالا در شهر مشهد به مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس، گفت: شورای شهر و شهرداری مشهددر سال گذشته مبلغی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس این شهر اختصاص داده‌اند که انتظار می‌رود شورای شهر و شهرداری بیرجند نیز در راستای به سرانجام رسیدن پارک موزه دفاع مقدس همکاری شایسته‌ای را انجام دهند.
,
 
,
شتاب در پروژه پارک موزه دفاع مقدس
, شتاب در پروژه پارک موزه دفاع مقدس,
 
,

در ۲۷ تیرماه امسال هم حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی در بازدید و ارزیابی روند اجرای کار و پیشرفت فیزیکی این پروژه، گفت: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان‌جنوبی از اساسی‌ترین پروژه‌ها و اقدامات فرهنگی است که در دستور کار استان قرار دارد.

وی افزود: در زمینه اقدامات اجرایی در این پروژه، تاکنون زمین مورد نیاز و نقشه کار تهیه شده و مقدمات کار برای اجرای عملیات عمرانی فراهم شده است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، با دعوت از دستگاه‌های متولی در آینده نزدیک روند اجرای این پروژه شتاب خواهد گرفت.

ملانوری خاطرنشان کرد: هدف ما از کمک به تسریع در روند اجرای کار با هم‌افزایی دستگاه‌ها این است که مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس به عنوان یک مرکز فرهنگی و تفریحی به‌زودی مورد‌بهره برداری قرار گیرد و مردم استان و مسافران بتوانند از این فضا به خوبی استفاده کنند.

ملانوری در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ و در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با تاکید براینکه احداث پارک موزه دفاع مقدس استان نیازمند همت جمعی تمام دستگاه‌های اجرایی است، اضافه کرد: به منظور ادامه کار و اجرای هر چه سریعتر و بهتر پروژه، جذب اعتبارات دولتی و استانی را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: معاونت امور عمرانی استانداری و مجموعه اداره‌کل حفظ آثار استان زمینه عملیاتی شدن پروژه را با اولویت‌بندی فاز محوطه‌سازی و احداث معابر اصلی را فراهم کنند و انشاء الله در فازهای بعدی سنگ بندی ابنیه و ساختمان‌ها را هم با حمایت دستگاه اجرایی استان می‌گذاریم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در زمینه تامین اعتبار پروژه هم از محل‌های استانی و ملی جاهایی که زمینه قانونی وجود داشته باشد، ورود پیدا خواهیم کرد تا اعتبارات خوبی به پروژه اختصاص یابد و روند آن شتاب گیرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
اما این گفته های ملانوری در حالی است که از زمان کلنگ زنی ابتدایی این پروژه تاکنون، استانداران وقت استان هم در خصوص این پروژه وعده های متعددی داده اند. بخصوص آقای معتمدیان که به عنوان یکی از پرتلاش ترین و جهادی ترین استانداران استان و البته ارباب وعده ها مطرح بود.
,
 
,
هرچه سریعتر شاهد عملیاتی شدن پارک موزه دفاع مقدس باشیم
, هرچه سریعتر شاهد عملیاتی شدن پارک موزه دفاع مقدس باشیم,
 
,
محمد صادق معتمدیان ۱۷ تیر ۱۳۹۹ در بازدید از زمین پارک موزه دفاع مقدس استان اظهارکرد: برای اجرای این پروژه باید از توان همه دستگاه‌های ذیربط استفاده شود و باید برای آن برنامه میان مدت و چند ساله را تعریف کنیم تا هرچه سریعتر شاهد عملیاتی شدن طرح باشیم.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه باید کمیته‌های مربوطه برای تأمین زیرساخت‌ها و برنامه ریزی این مجموعه هرچه سریعتر تشکیل شوند، افزود: لازم است به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه کارگروه مرتبط تشکیل شده و نتایج عملکرد کمیته ها بررسی شود و با مشخص شدن جهت گیری‌ها، باید تعیین شود که پروژه تا پایان سال به چه میزان پیشرفت خواهد داشت.
,
 
,
قفل پروژه را بگشاییم
, قفل پروژه را بگشاییم,
 
,
معتمدیان در ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ و در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هم، شروع به کار پروژه باغ موزه دفاع مقدس را از جمله موضوعاتی برشمرد که باید با ورود جدی همه دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شود.
,
 
,
وی افزود: مانع اصلی در عدم ورود دستگاه‌ها و عملیاتی نشدن این پروژه، نبود طرح جامع است که می‌بایست در حوزه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور به عنوان متولی کار اجرایی شود.
,
 
,
استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باغ موزه دفاع مقدس، پروژه ملی است که استانی شده، متذکر شد: این پروژه بزرگ براساس طرحی که ارائه می‌شود باید فازبندی و برای اجرای هر فاز، برنامه زمان‌بندی معین شود.
,
 
,
وی اظهار داشت: با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی می‌توانیم قفل این پروژه را بگشاییم و به روند اجرای کار شتاب ببخشیم.
,
 
,
معتمدیان ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ و در آیین آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه تمام تلاش بر این است که به وظیفه خود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عمل کنیم، اظهار داشت: عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس جز با همدلی بین دستگاهی و همت خیران محقق نمی‌شود و امیدواریم در این کار ماندگار که تداعی کننده نقش رزمندگان است به وظیفه خود عمل کنیم.
,
 
,
وعده های ملانوری محقق می شود؟
, وعده های ملانوری محقق می شود؟,
 
,
بر این اساس، در حالی ملانوری از شتاب بخشیدن به پروژه پارک موزه دفاع مقدس سخن می گوید که قبل از او معتمدیان و البته سایر استانداران قبلی هم همین حرف ها را می زدند. اما آنچه که مردم در نتیجه کار دیده اند، تقریبا هیچ و صفر بوده است.
,
 
,
اما امید است که این بازدیدها و گفته های ملانوری استاندار فعلی استان، در مورد پارک موزه دفاع مقدس، علی رغم گفته ها و بازدیدهای استانداران قبلی، نمایشی و با هدف انداختن عکس یادگاری نبوده بشد و این بار به حقیقت بپیوندد. امیدواریم بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال، طلسم عدم تحرک و پیشرفت این پروژه مهم فرهنگی شکسته شود و مسئولان بتوانند به حداقل وظیفه خود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عمل کنند.
,
 
,
10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت
, 10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت,

البته غلامرضا فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به اختصاص بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه باغ موزه دفاع مقدس گفت: پس از پیگیری های انجام شده برای این پروژه ۱۰ ساله، امسال بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان از بودجه ملی، ۵ میلیارد تومان از محل بودجه توازن سازمان مدیریت، ۱.۵ میلیارد تومان از منابع داخلی و یک میلیارد تومان هم با همکاری نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به آماده شدن نقشه ها و آغاز عملیات خاکبرداری در سطح ۳۳.۵ هکتار افزود: در ۶ ماهه اخیر، فونداسیون ۹۰ هزار متر مکعب اجرا شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با همکاری دستگاه های اجرایی و در اختیار دادن ماشین آلات، کار خاکبرداری در این پروژه شروع شده است، گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده فاز اول شامل محوطه موزه و ۱۸.۵ هکتار فضای سبز شهرداری منوط به تخصیص اعتبارات طی یک سال آینده به اتمام برسد.

 فلاحی پیشرفت فیزیکی فاز اول را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: برای انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار نیاز به تخصیص حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان اعتبار است.

وی تأکید کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده در صورت تخصیص صد درصدی اعتبارات اختصاص یافته در ۶ ماهه دوم امسال مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه