اخبار داغ

جشن پرشکوه شکستن حصر نفس مسلمانان؛

عید قربان تجلی‌گاه خلوص و بندگی افراد در زندگی است

عید قربان تجلی‌گاه خلوص و بندگی افراد در زندگی است
روز دهم ماه ذی‌الحجه و عید قربان روز جشن شسکتن حصر نفس مسلمانان است، زیرا بنده مخلص از آزمونی دشوار، سربلند بیرون آمد خلوص و بندگی خود را در پیشگاه خدای بزرگ ثابت کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ عید قُربان یا عید الأضحی از عید‌های بزرگ مسلمانان در دهم ذی‌الحجه است. بنابر روایات اسلامی، در این روز خدا به ابراهیم خلیل فرمان داد تا فرزندش اسماعیل را قربانی کند. او اسماعیل را به قربانگاه برد، ولی جبرئیل همراه با «قوچی» نازل شد و ابراهیم آن را به جای اسماعیل قربانی کرد. سنّت قربانی در روز عید قربان در سرزمین منا به یاد آن رخداد است. مسلمانانی که برای حج، به زیارت خانه خدا می‌روند، طبق شروطی وظیفه دارند در منا قربانی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در این رابطه آیت الله حسن عالمی، عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک عید قربان، ذبح اسماعیل را نقطه عطف بندگی و تواضع در مقابل پروردگار عالی قدر دانست و گفت: انسان با قربانی کردن گوسفند، دل از تعلق به دنیا کم می کند هر چند که این حرکت نمادین گوشه‌ای از این دلبستگی‌ها است.

,

وی با بیان اینکه قربان یعنی ارتباط عمیق با خداوند است افزود: انسان با قربانی کردن گوسفند، دل از تعلق به دنیا کم می‌کند و به خدا تقرب می‌جوید؛ در واقع باید هوای نفس را قربانی کرد، چون خدابینی در پشت خودبینی کنار رفتن خود بینی مطرح می‌شود.

,

عضو مجلس خبرگان رهبری در زمینه نقش این روز در تحکیم روابط بین اعضای خانواده گفت: وقتی انسان اهل دعا و معرفت شد و انس با خدا گرفت، تلاش می‌کند رضایت خدا را جلب و مهربانی و محبت به خداوند نیز یکی از راه های تقرب به خداست.

, .,

وی افزود: با اشاره به اعمال روز عید قربان نیز به قربانی کردن که سنت اکید است، نماز عید قربان، غسل به قصد عید قربان، خواندن دعای 48 و 46 صحیفه سجادیه و دعای ندبه اظهار کرد: قربانی کردن به یاد فداکاری حضرت ابراهیم در ذبح اسماعیل و تجدید آن خاطره است و تذکر اینکه ما هم باید قربانی کنیم و در واقع در کل زندگی خواسته های نفسانی را قربانی کنیم تا به خدا برسیم؛ چرا که روزی که اطاعت خداوند متعال کنیم و به آن عمل کنیم آن روز عید ماست.

, .,

عالمی در زمینه فضایل خاص این روز نیز به آمرزش ویژه عید قربان اشاره و خاطر نشان کرد: باید نماز عید قربان را با شکوه هرچه بیشتر برگزار کنیم، سنت قربانی کردن را جدی بگیریم، اطاعت خداوند را در همه ایام به ویژه عید قربان پررنگ کنیم و به یکدیگر تبریک بگوییم.

, .,

وی با یاد آوری فلسفه وجودی روز عرفه تصریح کرد: این روز، روز فرود آمدن حضرت آدم در زمین، عرفات و توجه به ماجرای سجده نکردن شیطان بر آدم و جایگاه و معرفت به منزلت و شان خود است؛ لذا این روز، روز عرفه نام گرفت.

, .,

عضو مجلس خبرگان رهبری اعمال روز عرفه را غسل روز عرفه زیارت امام حسین (علیه السلام) ، دعای عرفه و مناجات شمرد و افزود: اهمیت این دعا در اقرار به یگانگی خداوند، اقرار به ریزترین و بزرگترین نعمت های خدادادی، روح توحید و اقرار به ذلت و ناچیزی بندگان خدا در پیشگاه حضرت حق تعالی است.

, .,

عالمی فضایل وارده بر این روز مبارک را چنین توصیف کرد: خواندن زیارت امام حسین (ع) در این روز برتر از هزار حج مستحبی، هزار عمره و هزار جهاد برشمرده شده است و در این روز فقط باید از خدا درخواست حاجت کرد.

, .,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه