اخبار داغ

گزارشی به مناسبت عید قربان؛

قربانی کردن نفس در کنار ذبح قربانی

قربانی کردن نفس در کنار ذبح قربانی
درسی که از داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع) و قربانی کردن فرزندش اسماعیل(ع) می‌گیریم این است که باید مطیع امر پرودگار بوده و نفس خود را قربانی کنیم تا به خداوند متعال نزدیکتر شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; عید سعید قربان، یکی از بزرگترین و مهمترین اعیاد مسلمانان است که معمولاً این عید را با ذبح قربانی می‌شناسیم. حجاج خانه خدا موظف به ذبح قربانی در روز عید سعید قربان هستند و امر واجب برای آن‌هاست اما مسلمانان دیگر نیز بنا بر توصیه دین اسلام در این روز اقدام به قربانی و توزیع گوشت آن در بین افراد مختلف به‌ویژه نیازمندان می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

قربانی کردن در روز عید قربان از داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع) و امتحان سختی که این پیامبر داد و به دستور خداوند متعال عمل کرد، باقی مانده است.

,

خداوند در قرآن کریم به داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرده و برای مثال در آیات 102 تا 106 سوره صافات از آن به عنوان یک آزمایش آشکار یاد می‌کند و می‌فرماید: «هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت «پدرم! هر چه دستور داری اجرا کن به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»* چون هر دو تسلیم شدند و او را به پیشانى افکند،*او را ندا دادیم که: «ای ابراهیم!* آن رؤیا را تحقق بخشیدی (و به مأموریت خود عمل کردی)!» ما اینگونه، نیکوکاران را جزا می‌دهیم!* این مسلّماً همان امتحان آشکار است!»

,

همه ما داستان قربانی کردن اسماعیل(فرزند حضرت ابراهیم«ع») را شنیده‌ایم و می‌دانیم که حضرت ابراهیم(ع) در این واقعه مورد امتحان الهی قرار گرفت و البته سربلند از این آزمون به بیرون آمد اما موضوعی که در اینجا مطرح است آیا هدف، ذبح فرزند و انسان بود یا هدف خداوند ار دستور قربانی کردن اسماعیل(ع) چیز دیگری بود.

,

قربانی کردن اسماعیل(ع)، درس و آموزه‌ای است که به ما نشان می‌دهد که انسان مومن و معتقد به خداوند یکتا باید تمام دارایی‌ها و امکانات خود را به عنوان یک امانت الهی دانسته و در راه خداوند هزینه کند. ذبح قربانی در روز عید قربان، نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی‌ها و جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال است و نشانی از قربانی کردن هواها و هوس‌های نفس و سربلندی در آزمون‌های الهی است و باید بدانیم که خداوند متعال همواره بندگانش را در مسیر امتحان قرار می‌دهد.

,

 

,

*‌ دوستداران خداوند بیشتر در معرض امتحان قرار می‌گیرند

, *‌ دوستداران خداوند بیشتر در معرض امتحان قرار می‌گیرند, *‌ دوستداران خداوند بیشتر در معرض امتحان قرار می‌گیرند,

حجت‌الاسلام علی ناصر، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) گفت: این امام بزرگوار در روز عرفه، فقیری را دیدند که گدایی می‌کند. تعبیری که هست اینکه امام سجاد(ع) به نوعی صدایشان را بلند کرده و گفتتد وای بر تو که در چنین روزی که لطف و رحمت الهی به همه بندگان حتی غیرانسان یعنی تمام موجودات عالم در این روز عرفه است، چطور در این روز، دست به روی بندگان دراز کردی؟

,

وی با بیان اینکه فقط و فقط با خداوند متعال باید ارتباط را برقرار کنیم، اظهار داشت: در خصوص عید سعید قربان این نکته مهم را باید توجه کنیم که انبیای الهی و در بین آن‌ها حضرت ابراهیم(ع) جزء آن‌هایی بودند که مورد امتحان‌های سختی قرار گرفتند تا به آن مقام برسند.

,

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه امتحان حضرت ابراهیم(ع) چند درس به ما داده است، خاطرنشان کرد: داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع) به ما نشان داد که همواره مورد امتحان هستیم و مخصوصاً آن‌هایی که محبّت اهل بیت(ع) و الهی در وجودشان است بیشتر در معرض امتحان قرار می‌گیرند.

,

وی با بیان اینکه به عبارت دیگر، بلا بیشتر برای اهل دوستداران خداوند است، افزود: لذا انبیای الهی و بعد آن اولیای الهی که حضرات معصومین(ع) هستند، سختی‌های بسیاری در زندگی کشیده‌اند و داستان حضرت ابراهیم(ع) نیز موضوع کوچکی نیست چرا که این پیامبر بزرگوار برای اینکه امتحانش را پس بدهد، مامور شد که سر فرزند خود را ذبح کند .

,

کارشناس مسائل مذهبی گفت: تربیت ابراهیمی که در شخصیت حضرت اسماعیل(ع) بود وی را به این درجه رساند که گفت: پدر بزرگوار! تو به آن چیزی که خداوند متعال به شما امر کرده را انجام بده و نترس از اینکه من فرزند تو هستم.

,

وی اظهار داشت: حتی در روایت است که حضرت اسماعیل(ع) خطاب به پدرش گفت: چشم‌ها و دست و پای مرا ببند تا دست و پا زدن من، رحمی در دل تو ایجاد نکند.

,

حجت‌الاسلام ناصر خاطرنشان کرد: در کنار این مادری مثل هاجر را می‌بینیم که برای امتحان الهی، حاضر است فرزند خود را قربانی کند.

,

 

,  ,  ,

*‌ مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، هاجرهای امروزی هستند

, *‌ مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، هاجرهای امروزی هستند, *‌ مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، هاجرهای امروزی هستند,

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: در روایات داریم که گویا وقتی که ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) سربلند از این امتحان بیرون آمدند، یک زخم کوچکی در حنجره اسماعیل(ع) بود که هاجر با دیدن این صحنه، نتوانست طاقت بیاورد و حالت غَش به او سر داد اما افرادی مثل حضرت زینب کبری(س) و مادرانی را می‌بینیم در صحرای کربلا که فرزندان و برادران خود را از دست می‌دهند و فرزندان‌شان در مقابل چشمان‌شان قطعه‌قطعه شدند اما دست از این امتحان الهی و حمایت از اهل بیت(ع) و حمایت از مسیر امام حسین(ع) برنداشتند.

,

وی با بیان اینکه مادران، همسران، خواهران و ختران شهدا، هاجرها و زینب‌های امروزی هستند که با وجود اینکه دیدند فرزندان، همسران و برادران‌شان در مقابل چشمان آن‌ها قطعه‌قطعه شده و به شهادت رسیدند اما صبر و استقامت را از هاجرها و زینب‌ها الگو کرفتند و انقلاب اسلامی ما به نقطه‌ای رسیده که حاصل تربیتِ هاجرهای زمان ما یکی از اسماعیل‌های زمان ماست که امیدواریم قدردان این نعمت باشیم.

,

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه ذبح قربانی، یکی از اَعمال روز عید سعید قربان است که قطعاً ثواب و برکات زیادی دارد، خاطرنشان کرد: یک معنای محتوایی از قربانی کردن این است که نفس خود را قربانی کنیم و در مقابل هواها و هوس‌های نفسانی و دنیوی، ایستادگی کنیم و با این قربانی نفس به خداوند متعال، تقرب جوییم و نزدیک باشیم.

,

 

,

*‌ هدف از قربانی فرزند، امتحان الهی بود

, *‌ هدف از قربانی فرزند، امتحان الهی بود, *‌ هدف از قربانی فرزند، امتحان الهی بود,

حجت‌الاسلام محمدرضا علی‌اکبری، استاد حوزه علمیه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: ممکن است این سوال در اَذهان باشد که مگر انسان هم می‌تواند قربانی شود؟!

,

وی افزود: هدف از داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع)، قربانی انسان نبود بلکه هدف، محک و امتحان الهی بود و خداوند می‌خواست ابراهیم(ع) را امتحان کند و هدف اصلی در واقع، قربانی نفس است.

,

حجت‌الاسلام علی‌اکبری خاطرنشان کرد: خداوند متعال می‌خواست ببیند حضرت ابراهیم و اسماعیل و حتی مادرش هاجر تا چه اندازه مطیع امر خداوند هستند.

,

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش تسلیم امر پروردگار شدند، اظهار کرد: وقتی هر 2 در برابر فرمان و امتحان الهی تسلیم شدند، اسماعیل(ع) جَبین خود را بر روی خاک گذاشت و ابراهیم(ع) نیز آماده فرمانبرداری شد.

,

وی تصریح کرد: درسی که از این حادثه می‌گیریم این است که نفس، منیّت و دنیاطلبی‌های خود را قربانی کنیم و انسان مطیع در برابر خداوند متعال باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه