اخبار داغ

جلوه‌های آئینی عید قربان در بین مردم آذربایجان‌غربی

جلوه‌های آئینی عید قربان در بین مردم آذربایجان‌غربی
به طور معمول رسوم و آئین‌های گرامیداشت یک مناسبت خاص، ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم هر منطقه داشته و بر طبق فرهنگ آن منطقه گرامی داشته می‌شوند و به طور طبیعی عید قربان نیز این‌گونه بوده و در نزد مردم مسلمان و منطقه آذربایجان‌غربی با آیین‌های خاصی گرامی داشته می‌شود که در ادامه به این آداب و رسوم اشاره می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، عید قربان، روز ثبوت و اثبات عشق و تسلیم است؛ روزی که انسان در برابر معشوق، هیچ بودن همه چیز را می‌پذیرد، خود و همه چیز را فدای او می‌کند و «تعبد» را که نتیجه عرفان، شهود و دیدن یار است، به معرض دید می‌گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

عید قربان در دههم ذی الحجه در کنار ایام عید فطر در اول شوال، عید غدیر در هیجدهم ذی الحجه و عید مبعث در ۲۷ رجب روزهایی هستند که در دین مبین اسلام از آنها به عنوان عید یاد شده و از جایگاه والایی در نزد مسلمانان برخوردار هستند و با برگزاری آئین های ویژه ای در نزد مسلمانان گرامی داشته می شوند.

,

به طور معمول رسوم و آئین های گرامیداشت یک مناسبت خاص، ریشه در فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم هر منطقه داشته و بر طبق فرهنگ آن منطقه گرامی داشته می شوند و طبیعتا عید قربان نیز اینگونه بوده و در نزد مردم مسلمان و منطقه آذربایجان با آیین های خاصی گرامی داشته می شود که در ادامه به این آداب و رسوم در منطقه میاندوآب و آذربایجان اشاره می کنیم.

,

خانه تکانی

, خانه تکانی , خانه تکانی,

رسم است که قبل از فرارسیدن اعیاد، بانوان دست به کار شده و گرد و غبار از خانه می زدایند و در آستانه عید قربان نیز مانند همه اعیاد، خانم ها برای تمیز کردن و شستن غبار از خانه دست به کار می شوند تا خانه را برای عید قربان و ورود میهمانان آماده کنند.

,

ذبح قربانی

, ذبح قربانی, ذبح قربانی,

مشخصه عید قربان، ذبح قربانی است که در روز دهم ذی الحجه و روز عید انجام می شود و این جلوه از عید قربان را می توان در همه شهرها و روستاها و در همه کوی و برزن ها مشاهده کرد.

,

در منطقه آذربایجان و میاندوآب رسم بر این است که اعضای یک طایفه یا یک محله، با هم جمع شده و گوسفند  یا گاوی را خریداری کرده و آن را در روز عید قربان، ذبح می کنند و بخشی را به فقرا اختصاص داده و بخشی از آن را نیز سهم خود کنند.

,

در ذبح قربانی همه اعضای سهیم شده، بخشی از وظایف را بر عهده می گیرند که این امر سبب ایجاد فضایی پر از مهر و عطوفت و صمیمیت می شود.

,

جلوه های زیبای بندگی و عبودیت در صفوف نماز عید قربان

, جلوه های زیبای بندگی و عبودیت در صفوف نماز عید قربان, جلوه های زیبای بندگی و عبودیت در صفوف نماز عید قربان,

نماز عید قربان از جلوه های زیبای این روز بزرگ است که علی رغم مستحب بودن این نماز، حضور مردم مسلمان  و دیندار میاندوآب در صفوف نماز عید قربان و حضور اول وقت مردم همیشه مثال زدنی و بی نظیر بوده و مردم قبل از طلوع خورشید در مکان های اقامه نماز عید اجتماع می کنند.

,

صله ارحام

, صله ارحام, صله ارحام,

صله ارحام یکی از مهم ترین توصیه های دینی است که همواره مورد توجه مردم قرا دارد و این سنت حسنه و پسندیده به ویژه در ایام عید از شور و شوق خاصی برخوردار است.

,

صله ارحام و به دیدار بزرگترها رفتن، پای ثابت همه اعیاد مذهبی و ملی بویژه عید قربان است که در آن بر اساس یک سنت دیرینه و من باب احترام، کوچکترها به دیدار بزرگترها رفته و عید را تبریک می گویند.

,

در روز عید قربان  بازار دید و بازدید داغ داغ می شود و این را می توانی با شلوغ شدن خانه بزرگترهای خانواده های مشاهده کنی.

,

در این میان برخی از خانواده ها نیز رسم بر این دارند که در روز عید در منزل بزرگ خاندان جمع شده و در کنار یک دیگر این روز را بگذرانند.

,

غذای مخصوص

, غذای مخصوص, غذای مخصوص,

مردم بیشتر در این روز به پخت کباب با گوشت قربانی روی می آورند، در حالی که در گذشته کوفته غذای ثابت خانواده های آذربایجانی در این روز بوده که علی رغم جایگزینی با غذاهایی مانند چلو کباب، هنوز هم که هنوزهست برخی از خانواده ها پخت کوفته با گوشت قربانی را بر پخت کباب ترجیح می دهند.

,

عیدی برای نوعروسان

, عیدی برای نوعروسان, عیدی برای نوعروسان,

در این رسم، به مناسبت عید قربان، خانواده داماد، عیدی شامل گوشت، شیرینی ، لباس و ... را به همراه چند تن از زنان طایفه به عنوان عیدی به خانه نوعروس می برد.

,

البته برخی از خانواده ها هم که وضعیت مالی مناسبی داشته باشند، ترجیح می دهند به جای خریداری مقداری گوشت، یک دام را خریداری کرده و به عنوان قربانی برای ذبح کردن به خانواده عروس هدیه کنند.

,

اما آداب و رسوم عید قربان در نزد مردم آذربایجان تنها به این موارد خلاصه نمی شود بلکه مردمان این دیار، به اعمال و توصیه های دینی در مورد شب و روز عید قربان نیز توجه دارند که از آن جمله می توان  به قرائت ادعیه  و قرآن ، غسل عید، عطرزدن و مسواک کردن نام برد.

,

علاوه بر آن در روز نهم ذی الحجه نوای دعای عرفه از گوشه گوشه شهر به گوش می رسد و مردم در آستانه عید قربان؛ همه ساله دعای عرفه را قرائت می کنند که این موضوع نیز جلوه هایی زیبایی از عبودیت و بندگی را به نمایش می گذارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه