اخبار داغ

آداب رسوم بیجاری‌ها در روز عید قربان/ از پختن نان تا سوراخ کردن گوش نوزادان دختر برای انداختن گوشواره

آداب رسوم بیجاری‌ها در روز عید قربان/ از پختن نان تا سوراخ کردن گوش نوزادان دختر برای انداختن گوشواره
عید سعید قربان از بزرگترین وارزشمندترین اعیاد مذهبی مسلمانان است که در گذشته های دور با آئینی ویژه در دیار گروس برگزار می شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، آداب و رسوم در هر استان و منطقه ای از دیار پهناور ایران اسلامی دارای ریشه های تاریخی و کارکردهای خاصی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی,

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و زندگی ماشینی برخی بر این باورند که سنت های قدیمی دست و پا گیر هستند اما اشتباه بزرگی است که سنت ها را کنار بگذاریم بنابراین احیای سنت های قدیمی گامی به عقب نیست بلکه برگی از تاریخ است که در عصر فناوری برای جوانان امروزی گم شده است.

,

عید سعید قربان از بزرگترین و ارزشمندترین اعیاد مذهبی مسلمانان در سراسر جهان است ،مردم دیار گروس به این عید مذهبی بسیار پایبند هستند و روی همین اصل دارای اعتقادات و سنت های خاص خود هستند.

,

, ,

پختن نان در شب عید قربان

, پختن نان در شب عید قربان, پختن, نان, در, شب, عید, قربان,

یکی از رسم های که در حال حاضر به وادی فراموشی سپرده شده است ،پختن نان در شب عید قربان در منازل بیجاری ها است.

,

در سال های گذشته که اکثر خانواده ها در منازل خود نان می پختند از سه روز قبل از عید قربان تمام وسایل نان پزیشان را با خمیر ترش آماده می کردند و درون سفره می گذاشتند و در مدت این سه روز دست به آن نمی زدنند و حتی دم سفره را هم باز نمی نمودند و عقیده داشتند با این کار به زیارت خانه خدا می روند.

,

, ,

بردن گوسفند سفید برای نوعروسان در شب عید قربان

, بردن گوسفند سفید برای نوعروسان در شب عید قربان, بردن, گوسفند, سفید, برای, نوعروسان, در, شب, عید, قربان,

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم بام ایران در روز عید سعید قربانی بردن یک راس گوسفند سفید و بدون نشانه که با پارچه توری قرمز تزئین شده است برای دخترانی که تازه عقد کرده اند و نوعروسانی که به خانه بخت رفته اند.

,

از قدیم الایام مردم دیار گروس بر این عقیده بودند که در شب عید قربان تمام گوسفندان ذکر خدا می کنند بخاطر این که در این روز قربانی می شوند و بر این باورند گوسفندی که برای قربانی مورد نظر است به سایر گوسفندان خبر می دهد که من فردا برای خدا قربانی می شوم.

,

سوراخ کردن گوش نوزادان دختر در روز عید قربان

, سوراخ کردن گوش نوزادان دختر در روز عید قربان, سوراخ, کردن, گوش, نوزادان, دختر, در, روز, عید, قربان,

یکی دیگر از رسومات عید سعید قربان در بیجار بام ایران ،سوراخ کردن گوش دختر بچه هایی است که تا کنون برای انداختن گوشوراه سوراخ نشده است .اغلب دختران در این روز به تاب بازی می پردازند ،زیرا عقیده دارند بازی کردن در این روز مبارک سلامتی جسمی و روحی می آورد.

,

, ,

آداب ذبح قربانی در روز عید قربان
بنا به سنت الهی در این دیار اکثر مردم چه تمکن مالی داشته باشند و چه کم بضاعت در این روز قربانی ذبح می کنند.

, آداب ذبح قربانی در روز عید قربان, آداب, ذبح, قربانی, در, روز, عید, قربان,
,

در روز عید قربان ،صبح زود ،قبل از اینکه قربانی را سر ببرند افراد خانواده بویژه بچه های خردسال دور آن جمع می شوند،ابتدا کمی آب به قربانی می دهند ،سپس چشمان آن را سرمه می کشند و مقداری نبات را از طرف راست در دهان قربانی می گذارند و از طرف چپ بیرون می آورند و سپس آن را بین افراد خانواده و گاهی بین چند همسایه تقسیم می کنند بر این باورند که نبات تبرک شده است.

,

خواندن دعای ذبح قربانی که در سوره انعام آیه 79،162 و 163 آمده از دیگر اعمال این روز برای ذبح قربانی است.شخص ذبح کننده در حالی که قربانی را رو به سوی قبله خوابانده و دو نفر دست و پای آن را گرفته و افراد خانواده با چهره های بشاش دورو بر آن جمع شده اند ،قربانی را سر می برد و در مسیر جاری شدن خون چاله ای می کنند که خون به درون آن هدایت شود ،زیرا عقیده دارند که قربانی حضرت ابراهیم است و تغذیه حیوانات نجس مانند سگ و گربه از خون ،گوشت ،استوان و سایر اعضای قربانی گناه دارد و از این رو حتی خون و تمام اعضای حرام آن و استخوانها را بعد از مصرف زیر خاک دفن می کنند.

,

, ,

تقسیم گوشت قربانی بین نیازمندان و همسایگان یکی دیگر از رسومات عید سعید قربان در گذشته های نه چندان دور در بیجار بوده است

,

حمام کردن در شب عید قربان

, حمام کردن در شب عید قربان, حمام, کردن, در, شب, عید, قربان,

در آبادیهای این منطقه تمام افراد خانواده شب عید قربان به حمام می روند زیرا بر این باورند که مویی روی شانه راست انسان وجود دارد که تمام مدت سال آب نمی خورد و خیس نمی شود ،بجر شب قربان و این امر به این منظور است که همگی پاک و مطهر باشند.

,

لازم به ذکر است با گذشت زمان و رواج زندگی ماشینی بسیاری از این آداب و رسوم در حال حاضر به وادی فراموشی سپرده شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه