اخبار داغ

ادامه مشکل تأمین نهاده دامی در شهرستان‌های خراسان رضوی؛

سهمیه توزیع شده نهاده‌های دامی کافی نیست

سهمیه توزیع شده نهاده‌های دامی کافی نیست
کاهش نزولات جوی و فقر مراتع و از طرفی کمبود و گرانی نهاده‌های دامی شرایط نگهداری دام در روستاها را دشوار کرده و سهمیه‌های توزیعی بین دامداران از سوی جهاد کشاورزی جوابگوی نگهداری دام‌ها نبوده لذا دامداران مجبور به فروش دام‌های خود می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ تامین نهاده های دامی در شرایط خشکسالی یکی از مشکلات امروز دامداران در روستاها، بخش ها و شهرهای شهرستان رشتخوار است، شغل اغلب مردم با توجه به جمعیت بالای ساکن ۸۰ درصدی شهرستان رشتخوار در روستاها دامداری است و این موضوع اهمیت و جایگاه ویژه دامداری در این شهرستان را می رساند.

سید محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار، در گفت و گو با خبر نگار ما در رابطه با ظرفیت تولیدات محصولات دامی در این شهرستان، گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۱۸۰۰ تن گوشت قرمز و ۲۲۰۰ تن گوشت سفید و ۵/۱۲ تن عسل و ۱۱ تن پیله تر در مناطق مختلف رشتخوار تولید که بیانگر ظرفیت و پتانسیل این شهرستان می باشد، این تولیدات از ظرفیت تعداد دام سبک که بالغ بر ۲۰۹۰۰۰ رأس و دام سنگین ۶۸۰۰ رأس و ۱۴ واحد مرغداری و ۱۰ واحد پرورش شتر مرغ ۱۸۷۲کلنی زنبورعسل و ۳۰۰ جعبه نوغانداری یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۲۰۰۰ قطعه در این شهرستان حاصل شده است.

وی در خصوص وضعیت توزیع نهاده های دامی یارانه دار در این شهرستان اظهار داشت: در سال ۹۹ مقدار ۱۴۹۳۲ تن و همچنین در سال جاری با برگزاری جلسات کمیته بحران دام شهرستان و با حمایت و پشتیبانی بمنظور تأمین نهاده ها در ۴ ماهه اول مقدار ۵۷۰۰ تن نهادههای دام و طیور شامل جو، ذرت، سبوس و ... و همچنین مقدار ۱۰۲۵ تن در دو نوبت جو خشکسالی تأمین گردید و بین دامداران توزیع و در حال توزیع می باشد و با اختصاص سهمیه های توزیعی در مراحل سوم برای کارخانجات خوراک دام به منظور تأمین و تولید کنسانتره و مرحله چهارم بزودی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام استان در حال پیگیری می باشد.

اعظمی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی کمبود خوراک دام و علوفه تأثیر خشکسالی در این شهرستان بوده است، یادآور شد: خشکسالی در رشتخوار با کاهش ۵۰ درصد عملکرد و سطح زیر کشت محصولات زراعی شامل جو و گندم شهرستان اتفاق افتاده و همچنین تخریب مراتع توسط دامداران و کشاورزان به امید برداشت گندم و جو دیم بوده است که این امر مهم به علت عدم بارندگی و کاهش ۶۰% نزولات جوی علاوه بر تخریب مراتع باعث گردید که حداقل پوشش گیاهان مرتعی، از بین برود.


سهمیه نهاده ها و کنسانتره‌های دامی بر اساس طرح هویت بخشی دام انجام می شود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سهمیه نهاده ها و کنسانتره‌های دامی بر اساس طرح هویت بخشی دام انجام می شود, سهمیه نهاده ها و کنسانتره‌های دامی بر اساس طرح هویت بخشی دام انجام می شود,

در ادامه مهرابی مسئول تولیدات دامی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نیز گفت: از ابتدای شروع طرح هویت بخشی دام تا کنون ۱۷۳ هزار رأس دام سبک و ۶۸۰۰ رأس دام سنگین توسط مجریان طرح هویت بخشی گردیده و سهمیه نهاده ها و کنسانتره های دامی ابلاغی از سازمان جهادکشاورزی نیز براساس دستورالعملهای آن ستاد،  طبق خروجی اخذ شده از سامانه  مذکور بین دامهای منطقه توزیع می گردد.

وی علت کم شدن سهمیه کنسانتره دامی به ازای هر رأس در ماه را ناشی از ثابت بودن سهمیه ابلاغی و از طرفی افزایش تعداد دام هویت بخشی در هر ماه دانست.

سهمیه‌های ابلاغی و توزیعی بین دامداران از سوی جهاد کشاورزی جوابگوی نگهداری دام‌ها نیست

,
,
,
,
, سهمیه‌های ابلاغی و توزیعی بین دامداران از سوی جهاد کشاورزی جوابگوی نگهداری دام‌ها نیست, سهمیه‌های ابلاغی و توزیعی بین دامداران از سوی جهاد کشاورزی جوابگوی نگهداری دام‌ها نیست,

یکی از دامداران دهستان شعبه در این رابطه، اذعان داشت: با کاهش نزولات جوی و فقر مراتع و از طرفی کمبود و گرانی نهاده های دامی شرایط نگهداری دام در روستاهای چهارده بخش جنگل بسیار سخت و عملا غیر ممکن گردیده است. سهمیه های ابلاغی و توزیعی بین دامداران از سوی جهادکشاورزی جوابگوی نگهداری دامها نبوده و دامدارن مجبور به فروش دامهای خود  می شوند، که عواقب ناشی از این موضوع با مهاجرت و حاشیه نشینی شهرها در سالهای آتی نمود خواهد کرد لذا از مسئولین امر تقاضامندیم چاره ای جهت تأمین نهاده های دامی و یا خرید دام بیندیشند.

اورانی مدیر کل جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در سفر روز جمعه ۲۵ تیر ماه به رشتخوار در جلسه جمع بندی سفر استاندار، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۷ هزار تن انواع نهاده های دامی در اختیار دامداران عزیز در سطح شهرستان رشتخوار قرار گرفته و بزودی در راستای کمک به بخش دامداری این شهرستان ۵۰۰ تن نهاده دامی مازاد سهمیه به رشتخوار تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام/

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه