اخبار داغ

گزارشی از روز عید قربان در خراسان شمالی؛

آداب و رسوم ترکمن های جرگلان درعید سعید قربان + تصاویر

آداب و رسوم ترکمن های جرگلان درعید سعید قربان + تصاویر
یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی که در بین ترکمن ها رواج دارد، عید قربان است، که هر ساله مردم برای استقبال از این عید بزرگ از سه روز و یا گاها دوماه قبل آماده می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی که در بین ترکمن ها رواج دارد، عید قربان است، که هر ساله مردم برای استقبال از این عید بزرگ از سه روز و یا گاها دوماه قبل آماده می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, عصراترک,

یکی از کارهایی که از دوماه قبل انجام می شود، پرورش دام برای قربانی در روز عید قربان است که دام هایی از قبیل گاو، گوسفند، بز و یا شتر را تهیه و پروار می کنند که به دلیل گرانی ها دیگر از چند ماه قبل تر تدارک این موضوع را دیده باشند.

,

همچنین تهیه دام در سه روز مانده به عید قربان مردم را بیشتر به تکاپو می اندازد و میدان های فروش دام را شلوغ تر می کند.

,

 

,

, ,

 

,

" کرگون " یا خانه تکانی یکی دیگر از آیین هایی است که ترکمن های منطقه جرگلان خراسان شمالی برای رفتن به استقبال عید قربان انجام می دهند؛ خانه را رفت و روب و گاها اعضای خانواده لباس نو تهیه می کنند.

,

" قوقن " مراسم دیگری است که یک روز مانده به عید قربان زنان ترکمن انجام می دهند و نان های محلی و روغنی را پخت و بین همسایه و فامیل تقسیم می کنند و برای یک دیگر دعای خیر دارند، همچنین مردان خانواده نیز در مسجد یا خانه یکی از اهالی روستا جمع می شوند و بعد از خوردن نان محلی با تلاوت آیات قرآن به روح رفتگان فاتحه می فرستند و برای زنده ها دعای خیر دارند.

,

با نزدیک شدن به ایام عید سعید قربان، مردم محلی با کمک یکدیگر کارهای نیمه تمام را به پایان می رسانند تا با آرامش در مراسم جشن و عید دیدنی قربان حضور پیدا کنند.

,

 

,

, ,

 

,

بعد از آن نسبت به ساخت اجاق گلی و سنگی و جمع آوری هیزم اقدام می کنند تا برای پخت قورمه غذای محلی این روز مشکلی نداشته باشند.

,

آماده کردن تاب و تاب بازی با عنوان"دیکمه اوچماق" از دیگر رسم های پرطرفدار دربین جوانان است، که تاب های بلندی را با چوب برپا کرده و جوانان ترکمن دور هم جمع شده و ایام عید را با تاب بازی کردن و شادی کردن در کنار دیگر مراسم های عید سپری می کنند.

,

مردم جرگلان چندین روز مانده به عید قربان، برای تهیه لباس های با رنگ شاد اقدام می کنند و از پوشیدن لباس تیره و مشکی در روز عید ممانعت دارند.

,

آخرین مراسمی که در یک روز مانده به عید قربان انجام می شود، استحمام مخصوص این روزا با عنوان قربان شورا است که در شب انجام می شود و غسل مخصوص این روز را انجام می دهند.

,

از مهم ترین غذاهایی که در این روز پخته می شود، قورمه غذای معروف ترکمن های جرگلان است، که این خوراکی بعد از قربانی کردن دام با گوشت های قربانی پخته می شود.

,

 

,

, ,

 

,

تهیه این غذا به این صورت است که ترکمن در روز عید قربانی گوشت گاو یا گوسفند یا بز را از استخوان آن جدا می کنند و در تیکه های کوچک گوشت را برش می دهند و در دیگ های مخصوص بنام قازان و با استفاده از هیزم این خوراکی را پخت می کنند.

,

ترکمن ها قورمه را کمی شور درست می کنند و اتفاقا این خوراکی را همین شور بودنش خوشمزه می کند و همچنین اگر بعد از پذیرایی از مهمان اضافه ماند بتوان در روز های اینده نیز استفاده کرد شور درست کردن قورمه به ماندگاری آن نیز کمک می کند .

,

 

,

, ,

 

,

 قورمه توسط مادر خانواده تهیه می شود و این خوراکی غذای اصلی و بعنوان اولین مواد بعد از نان و چای در سفره ترکمن ها جای دارد و در عید قربان نیز به عنوان پذیرایی از مهمانان بسیار مورد استفاده است .

,

 علاوه بر این غذا، خوراکی دیگری بنام چای چوربا نیز  درست می شود، بدین ترتیب که در داخل کاسه مقداری قورمه ریخته و سپس کمی چای روی آن میریزند و با نان میل می شود که البته این خوراکی را چوپان ها به دلیل وقت کم برای غذا درست کردن در چراگاهها می خورند

,

 

,

صاحب جمال رحیمی/ انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه