اخبار داغ

راز رونق دانش‌بنیان‌ها در کوره راه تحریم؛

معافیت مالیاتی راه تنفس شرکت‌های دانش‌بنیان را باز نگه می‌دارد

معافیت مالیاتی راه تنفس شرکت‌های دانش‌بنیان را باز نگه می‌دارد
هر شرکت دانش‌بنیانی که تشکیل می‌شود منحنی اقتصادی آن حداقل تا سه سال زیر خط درآمد است یعنی هر کدام از این شرکت‌ها دست کم سه سال فرصت و تنفس نیاز دارند تا بتوانند به بهره‌وری برسند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین، کارآفرینی، اقتصادی‌کردن ایده‌ها و تئوری‌ها، درآمدزایی علمی، ایجاد ارتباط منطقی و کارآمد بین دانشگاه و صنعت و بازار، عبارتهایی است که طی سال‌های گذشته به دلیل رخ نمودن مسائل و مشکلات اقتصادی مختلف بسیار شنیده شده و افراد و نهادهای بسیاری برای تحقق این واژگان در تلاش هستند تا وضعیت اقتصادی کشور به سبک مطلوب‌تری پیش رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

در این راستا هرچه پایه و اساس کار اقتصادی علمی‌تر بوده و بر پایه نظریات و ایده‌های تحت مطالعه عمیق‌تری بنا شده باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است و احتمال اینکه به بهره‌وری بالاتری ختم شود بیشتر است.

تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری جهت تجاری ساختن ایده‌ها از نخستین کارهای جدی است که در کشور  به منظور عملی شدن تبدیل نوآوری‌ها به تکنولوژی صورت گرفته است  هر چند تاسیس چنین شرکت‌هایی گامی مثبت در این زمینه به شمار می‌آید اما هنوز وجود محدودیت‌هایی که درشکل‌گیری چنین موسسات و نهادهایی وجود دارد ما را از رسیدن به اهدافی که در چشم انداز 20 ساله نیز به آن اشاره شده بازداشته است.

این شرکت‌ها با مشکلات عدیده‌ای از جمله محدودیت در چگونگی و مکان تاسیس، فقدان حمایت دولت و ترس از سنگ‌اندازی سایر موسسات و شرکت‌ها روبرو هستند از این رو چندی پیش لایحه حمایت از این شرکت‌ها و موسسات و بازاری کردن ابداعات، اختراعات و نوآوری‌ها در مجلس به تصویب رسید تا راهگشای برخی از مشکلات چنین شرکت‌هایی باشد و از این طریق سرنوشت موسسات دانش‌بنیان و قوانین حاکم بر آنها از هاله ابهام خارج شود.



هدف از تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان

موضوع تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان در پارکهای علم و فناوری، به طور رسمی از سال ۸۱ مطرح شد. طبق تعریف ارائه شده در لایحه دولت، شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند وهمین طور  تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

در واقع این شرکتها حلقه اتصال بین ایده و تکنولوژی هستند که می‌توانند ایده‌ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژی هدایت کنند وگاهی اوقات خود همین شرکتها هم می‌توانند ایده خودشان را به  تکنولوژی تبدیل کنند.

هر شرکت دانش‌بنیانی که تشکیل می‌شود منحنی اقتصادی آن حداقل تا سه سال زیر خط درآمد است یعنی هر کدام از این شرکت‌ها دست کم سه سال فرصت و تنفس نیاز دارند تا بتوانند به بهره‌وری برسند. اگر از هر ۱۲ شرکت حتی یک شرکت به بهره‌وری لازم برسد نشان‌دهنده سیاست موفق تشکیل این شرکت‌ها خواهد بود زیرا درآمدی که از همان یک شرکت حاصل می‌شود هزینه‌ها را به خوبی جبران می‌کند.

طبق لایحه دولت که در سال ۸۹ تسلیم مجلس شد سایر شرکت‌هایی هم که ناموفق بوده‌اند فرصت دارند ایده جدیدی را تجاری کنند و یا منحل شوند که در این‌صورت هیچ بدهکاری به دولت نخواهند داشت تا کسی از تاسیس این گونه شرکت‌ها هراس نداشته باشد اما تا امروز عملا این بند از لایحه تحقق نیافته است.

پروسه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان

هر کدام از این شرکت‌ها برای تاسیس نیازمند طی مراحل و مقدماتی است و اولویت‌ها در پذیرش طرح‌ها لحاظ می‌شود. طرح‌های دانش‌بنیانی که در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری پذیرفته می‌شوند عموما طرح‌هایی هستند که علاوه بر ظرفیت بالای جذب سرمایه، دارای مزایای خاصی از جمله سودآوری، پیچیدگی فناوری و کپی‌برداری سخت از آنها و طول عمر به نسبت بالا به دلیل ابداعی بودن طرح‌ها برخوردار باشد.

این شرکت‌ها ابتدا باید بصورت عادی در اداره ﻛﻞ ﺛﺒﺖ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد و اﻣﻼک ﻛﺸﻮر ﺑﺎﻳﺪ ﺛﺒﺖ ﺷﻮﻧﺪ و در ﻫﻨﮕﺎم ﺛﺒﺖ، ﻫﻴﭻ ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ وﺟﻮد ﻧﺪارد. تقاضای ثبت آنها بر مبنای آئین نامه مصوب کارگروه ارزیابی شده و برنامه‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در زمان بررسی می‌توانند از تسهیلات و مزایای قانونی استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 

نحوه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در قزوین

شرکت‌های دانش‌بنیان در قزوین نیز ابتدا باید درخواست خود را مبنی بر تقاضای پذیرش به پارک علم و فناوری استان قزوین تسلیم کنند. به همین منظور باید اصل یا شماره نامه استعلام اداره ثبت اختراع را تحویل دهند. همچنین باید فایلی حاوی شرح و توضیح زمینه فنی اختراع، مشکل فنی موجود که این اختراع حل می‌کند، اهداف اختراع، شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه پیشرفت‌هایی که در ارتباط با این اختراع وجود دارد، توضیح اشکال و نمودارها، بیان دقیق و واضح مزایای این اختراع، ذکر صریح کاربرد و توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به‌کارگیری این اختراع ضمیمه تقاضای ثبت شود.

پس از ثبت تقاضانامه و تکمیل فرم درخواست، این تقاضا توسط کارشناس پذیرش بررسی می‌شود.در این حین بررسی اولیه و تشکیل پرونده توسط دفتر حداکثر طی دو روز انجام می‌شود و ارزیابی آن نیز توسط کمیته در زمانی 7 روزه انجام می‌شود و پس از انجام کار برای رفع نواقص مدارک و مستندات موجود به شرکت مذکور ارجاع داده می‌شود.

زمانی‌که وضعیت متقاضی توسط کارشناس مربوطه بررسی و تایید شد زمان آنست که فرم پارک تکمیل شده و به همراه سایر مدارک به پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین ارسال شود. مدارک توسط کارشناس پارک به دقت بررسی می‌شود و در صورت احراز شرایط لازم زمانی برای بازدید مسئولین پارک از شرکت متقاضی تعیین می‌شود.

از طرفی دیگر کارشناسان متخصص مرکز رشد نیز با بررسی تخصصی طرح و ارائه تدوین برنامه رشد مقدماتی پارک را در سنجش دقیقتر عملکرد و برنامه‌های شرکت یاری می‌کنند.

پس از تایید متخصصان پارک علم و فناوری و مرکز رشد، تقاضای مربوطه در کمیته پذیرش مطرح می‌شود. اگر طرح در دوره مقدماتی مورد قبول واقع شود متقاضی پذیرفته شده و در پارک استقرار پیدا می‌کند. از سویی دیگر پس از تایید نظر کمیته، طرح در شورای مرکز رشد و پارک علم و فناوری بررسی شده و در صورت پذیرش، شرکت مذکور در پارک استقرار می‌یابد.

اما اگر نظر کمیته مبنی بر مردود باشد این نتیجه فنی به متقاضی اعلام شده و فرصتی برای اصلاح آن وجود ندارد.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

 مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در قزوین، به گفته اعضا و موسسین این شرکت‌ها شامل موارد مختلف است. مهمترین مشکلی که این گروهها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند راه صعب العبور تامین سرمایه است. علی‌رغم تصویب لایحه در این زمینه، به طور معمول سرمایه‌گذاران و به‌ویژه بانک‌ها میانه خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان در استان ندارند که البته این عدم همکاری از خطر بالای سرمایه‌گذاری و ناآشنا بودن سرمایه‌گذاران با زمینه‌های فعالیت شرکت‌های با ایده‌های جدید نشات می‌گیرد و این امر مشکل بزرگی برای تامین سرمایه اولیه ایجاد می‌کند.

مشکل دیگر درخواست وثیقه و ضمانت از طرف سرمایه‌گذاران است که سنگ بزرگی بر سر راه جذب سرمایه و تامین مخارج شرکت‌های دانش‌بنیان است و طبق اذعان اعضای این شرکت‌ها، تشکیل صندوق‌های تامین کننده سرمایه راه حل این مشکل است. صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری از طریق تضمین اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها، اقدام به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تسهیل در تأمین منابع مالی آنان می‌نماید.

از سویی به گفته اهالی صنعت استان، عدم آشنایی با قوانین، اصول مدیریت، نحوه تجاری سازی، حسابداری و ... از دیگر مشکلات هر شرکت دانش بنیان نوپاست. محققانی که پس از سال‌ها فعالیت پژوهشی یا دانشگاهی می‌خواهند پا به عرصه تولید بگذارند با بسیاری از اصول اولیه و قوانین حاکم آشنا نیستند. قوانین مالیاتی و گمرکی و عوارض مختلف بارزترین مشکلی است که این شرکت‌ها با آن روبرو می‌شوند. معافیت‌های مختلف مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان یا آموزش های اجباری شرکت های تازه تاسیس می‌تواند راه حل این مشکل باشد.

یک کارآفرین در حوزه صنایع بهداشتی می‌گوید:  مشکل مهم دیگر شرکت‌های نوپا نداشتن شناخت درست از بازار و بازاریابی محصولات تولیدی در صورت موفقیت در تکمیل چرخه ایده تا محصول است. برخی از شرکت‌های دانش بنیان که با صرف نیروی زیاد موفق به گذر از مراحل مختلف توسعه فناوری و تولید می‌شوند با مشکل عدم تقاضا یا موفقیت در معرفی یا فروش محصولات خود مواجه می‌شوند.


 

وی می‌افزاید: ارزیابی دقیق اقتصادی طرح‌ها و استفاده از مشاوره بازاریابی از جمله راه‌های رفع این مشکل است.

یک تولید کننده لوازم الکترونیک در استان با اشاره به مرارت‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: کسب مجوز یکی از مشکلات کلیدی شرکت‌های دانش بنیان است؛ پیچ‌وخم اداری، نامشخص بودن مراحل یا نهادهای اعطای مجوز، مشخص نبودن نیاز یا عدم نیاز به مجوز برای تولید، عدم تسلط علمی برای داوری و اعطای مجوز در برخی حوزه‌های نوآورانه، هزینه‌های بالای اعطای مجوز برای شرکت‌های نوپا و در مواردی عدم صدور مجوز به خاطر محافظه کاری، فناوری هراسی یا منافع شخصی از جمله این مشکلات هستند.

وی ادامه می‌دهد: در این مورد، ورود تشکیلاتی مانند معاونت علمی و فناوری به حوزه اعطای مجوز و ساماندهی آن الزامی است و از جمله حمایت‌هایی است که به دلیل ماهیت آن، امکان سوءاستفاده در آن بسیار کم است.

به گفته یک فعال زیست فناوری، تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یکی از راه حل‌های برخی از این مشکلات می‌باشد که با حمایت‌های مقطعی، امکان رشد شرکت‌های نوپا و ورود آنها را به بازار فراهم می‌سازند. این گونه مراکز، با تامین دفتر اداری و امکانات عمومی آزمایشگاهی یا تولیدی نیز بخشی از امکانات اولیه شرکت‌های نوپا یا واحدهای تحقیق و  توسعه را فراهم می‌کنند.

 حمایت از این مراکز، به طور غیر مستقیم حمایت از بخش خصوصی نوپاست.

وی تاکید می‌کند: در اکثر مشکلات، دولت بدون دغدغه سوءاستفاده از حمایت‌های انجام شده، می‌تواند از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی کند، زیرا معافیت مالیاتی، ایجاد کشش بازار و کمک در اخذ مجوز، به طور واقع بینانه‌ای صرفاً سرمایه گذاری غیر مستقیم در بخش خصوصی نوپا است و امکان بهره‌برداری نامطلوب از آن مثل دریافت وام و خرید زمین به جای سرمایه گذاری در تولید وجود ندارد.

انتهای پیام/

,

در این راستا هرچه پایه و اساس کار اقتصادی علمی‌تر بوده و بر پایه نظریات و ایده‌های تحت مطالعه عمیق‌تری بنا شده باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است و احتمال اینکه به بهره‌وری بالاتری ختم شود بیشتر است.

,

تشکیل شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری جهت تجاری ساختن ایده‌ها از نخستین کارهای جدی است که در کشور  به منظور عملی شدن تبدیل نوآوری‌ها به تکنولوژی صورت گرفته است  هر چند تاسیس چنین شرکت‌هایی گامی مثبت در این زمینه به شمار می‌آید اما هنوز وجود محدودیت‌هایی که درشکل‌گیری چنین موسسات و نهادهایی وجود دارد ما را از رسیدن به اهدافی که در چشم انداز 20 ساله نیز به آن اشاره شده بازداشته است.

,

این شرکت‌ها با مشکلات عدیده‌ای از جمله محدودیت در چگونگی و مکان تاسیس، فقدان حمایت دولت و ترس از سنگ‌اندازی سایر موسسات و شرکت‌ها روبرو هستند از این رو چندی پیش لایحه حمایت از این شرکت‌ها و موسسات و بازاری کردن ابداعات، اختراعات و نوآوری‌ها در مجلس به تصویب رسید تا راهگشای برخی از مشکلات چنین شرکت‌هایی باشد و از این طریق سرنوشت موسسات دانش‌بنیان و قوانین حاکم بر آنها از هاله ابهام خارج شود.

,



,
,
, ,

هدف از تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان

, هدف از تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان, هدف از تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان,
,
,
,
,
,
,

پروسه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان

, پروسه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان, پروسه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان,

هر کدام از این شرکت‌ها برای تاسیس نیازمند طی مراحل و مقدماتی است و اولویت‌ها در پذیرش طرح‌ها لحاظ می‌شود. طرح‌های دانش‌بنیانی که در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری پذیرفته می‌شوند عموما طرح‌هایی هستند که علاوه بر ظرفیت بالای جذب سرمایه، دارای مزایای خاصی از جمله سودآوری، پیچیدگی فناوری و کپی‌برداری سخت از آنها و طول عمر به نسبت بالا به دلیل ابداعی بودن طرح‌ها برخوردار باشد.

,

این شرکت‌ها ابتدا باید بصورت عادی در اداره ﻛﻞ ﺛﺒﺖ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد و اﻣﻼک ﻛﺸﻮر ﺑﺎﻳﺪ ﺛﺒﺖ ﺷﻮﻧﺪ و در ﻫﻨﮕﺎم ﺛﺒﺖ، ﻫﻴﭻ ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻴﻦ ﺷﺮﻛﺘﻬﺎ وﺟﻮد ﻧﺪارد. تقاضای ثبت آنها بر مبنای آئین نامه مصوب کارگروه ارزیابی شده و برنامه‌های آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در زمان بررسی می‌توانند از تسهیلات و مزایای قانونی استفاده کنند و برای تمدید زمان استفاده مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 

,
,

نحوه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در قزوین

, نحوه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در قزوین, نحوه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در قزوین,

شرکت‌های دانش‌بنیان در قزوین نیز ابتدا باید درخواست خود را مبنی بر تقاضای پذیرش به پارک علم و فناوری استان قزوین تسلیم کنند. به همین منظور باید اصل یا شماره نامه استعلام اداره ثبت اختراع را تحویل دهند. همچنین باید فایلی حاوی شرح و توضیح زمینه فنی اختراع، مشکل فنی موجود که این اختراع حل می‌کند، اهداف اختراع، شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه پیشرفت‌هایی که در ارتباط با این اختراع وجود دارد، توضیح اشکال و نمودارها، بیان دقیق و واضح مزایای این اختراع، ذکر صریح کاربرد و توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به‌کارگیری این اختراع ضمیمه تقاضای ثبت شود.

,

پس از ثبت تقاضانامه و تکمیل فرم درخواست، این تقاضا توسط کارشناس پذیرش بررسی می‌شود.در این حین بررسی اولیه و تشکیل پرونده توسط دفتر حداکثر طی دو روز انجام می‌شود و ارزیابی آن نیز توسط کمیته در زمانی 7 روزه انجام می‌شود و پس از انجام کار برای رفع نواقص مدارک و مستندات موجود به شرکت مذکور ارجاع داده می‌شود.

,

زمانی‌که وضعیت متقاضی توسط کارشناس مربوطه بررسی و تایید شد زمان آنست که فرم پارک تکمیل شده و به همراه سایر مدارک به پارک علم و فناوری امام خمینی (ره) قزوین ارسال شود. مدارک توسط کارشناس پارک به دقت بررسی می‌شود و در صورت احراز شرایط لازم زمانی برای بازدید مسئولین پارک از شرکت متقاضی تعیین می‌شود.

,

از طرفی دیگر کارشناسان متخصص مرکز رشد نیز با بررسی تخصصی طرح و ارائه تدوین برنامه رشد مقدماتی پارک را در سنجش دقیقتر عملکرد و برنامه‌های شرکت یاری می‌کنند.

,

پس از تایید متخصصان پارک علم و فناوری و مرکز رشد، تقاضای مربوطه در کمیته پذیرش مطرح می‌شود. اگر طرح در دوره مقدماتی مورد قبول واقع شود متقاضی پذیرفته شده و در پارک استقرار پیدا می‌کند. از سویی دیگر پس از تایید نظر کمیته، طرح در شورای مرکز رشد و پارک علم و فناوری بررسی شده و در صورت پذیرش، شرکت مذکور در پارک استقرار می‌یابد.

,

اما اگر نظر کمیته مبنی بر مردود باشد این نتیجه فنی به متقاضی اعلام شده و فرصتی برای اصلاح آن وجود ندارد.

 

,
,
,

, ,

شرکت‌های دانش‌بنیان در استان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

, شرکت‌های دانش‌بنیان در استان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟, شرکت‌های دانش‌بنیان در استان با چه مشکلاتی مواجه هستند؟,

 مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در قزوین، به گفته اعضا و موسسین این شرکت‌ها شامل موارد مختلف است. مهمترین مشکلی که این گروهها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند راه صعب العبور تامین سرمایه است. علی‌رغم تصویب لایحه در این زمینه، به طور معمول سرمایه‌گذاران و به‌ویژه بانک‌ها میانه خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان در استان ندارند که البته این عدم همکاری از خطر بالای سرمایه‌گذاری و ناآشنا بودن سرمایه‌گذاران با زمینه‌های فعالیت شرکت‌های با ایده‌های جدید نشات می‌گیرد و این امر مشکل بزرگی برای تامین سرمایه اولیه ایجاد می‌کند.

,

مشکل دیگر درخواست وثیقه و ضمانت از طرف سرمایه‌گذاران است که سنگ بزرگی بر سر راه جذب سرمایه و تامین مخارج شرکت‌های دانش‌بنیان است و طبق اذعان اعضای این شرکت‌ها، تشکیل صندوق‌های تامین کننده سرمایه راه حل این مشکل است. صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری از طریق تضمین اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها، اقدام به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تسهیل در تأمین منابع مالی آنان می‌نماید.

,

از سویی به گفته اهالی صنعت استان، عدم آشنایی با قوانین، اصول مدیریت، نحوه تجاری سازی، حسابداری و ... از دیگر مشکلات هر شرکت دانش بنیان نوپاست. محققانی که پس از سال‌ها فعالیت پژوهشی یا دانشگاهی می‌خواهند پا به عرصه تولید بگذارند با بسیاری از اصول اولیه و قوانین حاکم آشنا نیستند. قوانین مالیاتی و گمرکی و عوارض مختلف بارزترین مشکلی است که این شرکت‌ها با آن روبرو می‌شوند. معافیت‌های مختلف مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان یا آموزش های اجباری شرکت های تازه تاسیس می‌تواند راه حل این مشکل باشد.

,

یک کارآفرین در حوزه صنایع بهداشتی می‌گوید:  مشکل مهم دیگر شرکت‌های نوپا نداشتن شناخت درست از بازار و بازاریابی محصولات تولیدی در صورت موفقیت در تکمیل چرخه ایده تا محصول است. برخی از شرکت‌های دانش بنیان که با صرف نیروی زیاد موفق به گذر از مراحل مختلف توسعه فناوری و تولید می‌شوند با مشکل عدم تقاضا یا موفقیت در معرفی یا فروش محصولات خود مواجه می‌شوند.


 

,
,
,
,

, ,

وی می‌افزاید: ارزیابی دقیق اقتصادی طرح‌ها و استفاده از مشاوره بازاریابی از جمله راه‌های رفع این مشکل است.

,

یک تولید کننده لوازم الکترونیک در استان با اشاره به مرارت‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: کسب مجوز یکی از مشکلات کلیدی شرکت‌های دانش بنیان است؛ پیچ‌وخم اداری، نامشخص بودن مراحل یا نهادهای اعطای مجوز، مشخص نبودن نیاز یا عدم نیاز به مجوز برای تولید، عدم تسلط علمی برای داوری و اعطای مجوز در برخی حوزه‌های نوآورانه، هزینه‌های بالای اعطای مجوز برای شرکت‌های نوپا و در مواردی عدم صدور مجوز به خاطر محافظه کاری، فناوری هراسی یا منافع شخصی از جمله این مشکلات هستند.

,

وی ادامه می‌دهد: در این مورد، ورود تشکیلاتی مانند معاونت علمی و فناوری به حوزه اعطای مجوز و ساماندهی آن الزامی است و از جمله حمایت‌هایی است که به دلیل ماهیت آن، امکان سوءاستفاده در آن بسیار کم است.

,

به گفته یک فعال زیست فناوری، تاسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری یکی از راه حل‌های برخی از این مشکلات می‌باشد که با حمایت‌های مقطعی، امکان رشد شرکت‌های نوپا و ورود آنها را به بازار فراهم می‌سازند. این گونه مراکز، با تامین دفتر اداری و امکانات عمومی آزمایشگاهی یا تولیدی نیز بخشی از امکانات اولیه شرکت‌های نوپا یا واحدهای تحقیق و  توسعه را فراهم می‌کنند.

,

 حمایت از این مراکز، به طور غیر مستقیم حمایت از بخش خصوصی نوپاست.

,  حمایت از این مراکز، به طور غیر مستقیم حمایت از بخش خصوصی نوپاست.,  حمایت از این مراکز، به طور غیر مستقیم حمایت از بخش خصوصی نوپاست.,

وی تاکید می‌کند: در اکثر مشکلات، دولت بدون دغدغه سوءاستفاده از حمایت‌های انجام شده، می‌تواند از شرکت‌های دانش‌بنیان پشتیبانی کند، زیرا معافیت مالیاتی، ایجاد کشش بازار و کمک در اخذ مجوز، به طور واقع بینانه‌ای صرفاً سرمایه گذاری غیر مستقیم در بخش خصوصی نوپا است و امکان بهره‌برداری نامطلوب از آن مثل دریافت وام و خرید زمین به جای سرمایه گذاری در تولید وجود ندارد.

انتهای پیام/

,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه