اخبار داغ

گزارشی از یک معضل اجتماعی؛

آستانه تحمل مردم در سراشیبی سقوط است/ رواج خشونت؛ زیر پوست شهر

آستانه تحمل مردم در سراشیبی سقوط است/ رواج خشونت؛ زیر پوست شهر
این روزها زنگ خطر افزایش خشونت در جامعه به صدا درآمده است و اگر برای حل آن اقدام موثری صورت نگیرد، قطعا تبدیل به یک بحران اجتماعی خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ متاسفانه چند وقتی است زنگ خطر خشونت در جامعه به صدا در آمده و متولیان فرهنگی همچنان در خواب غفلت به سر می‌برند. یک روز در فضای مجازی کلیپ های زد و خورد جذاب و لایک خور می شود و روز دیگر خبر خشونت های خانوادگی و تجاوز و قتل‌های درون خانواده ها تیتراول سایت ها و روزنامه‌ها می شود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرآت,

پدیده خشونت واقعیتی غیر قابل انکار است که نه می توان آن را به حال خود رها کرد و نه با گسترش فضای مجازی می‌توان از انتشار کلیپ های آن در جامعه ممانعت کرد.

,

به گفته متخصصین امر پرداختن به معضلات اجتماعی همچون تیغه دولبه‌‌ای است که باید با احتیاط فراوان با آن برخورد کرد و مراقب بود که از یک طرف بررسی آن به گونه‌ای باشد که موجب عادی انگاری در جامعه نشود و در عین حال عامل بازدارنده ای نیز تلقی شود.

,

خشونت تنها ابزار قدرت جوانان در جای خالی عدالت 

, خشونت تنها ابزار قدرت جوانان در جای خالی عدالت , خشونت تنها ابزار قدرت جوانان در جای خالی عدالت ,

محبوبه موسیوند عضو هیأت علمی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا در گفتگو با خبرنگار مرآت در بررسی این معضل اجتماعی در جامعه گفت: متاسفانه با جامعه ای روبرو هستیم که دچار خشم فروخفته و تلنبار شده ای از عدم توازن اجتماعی، اقتصادی و مدنی در تمام لایه های خود است، البته این خشم تنها در نسل های جدید نمود پیدا کرده، بلکه شاید در بین تمام مردم  این امر متجلی است، ولی بعلت گستردگی حضور نسل جدید در فضای مجازی این موضوع بیشتر به این نسل منتسب می شود.

, مرآت,

این پژوهشگر اجتماعی خشونت را یک معضل چند وجهی و نشات گرفته از هم دستی عوامل گوناگونی  دانست و در این راستا اذعان کرد: از نظر بنده به عنوان یک پژوهشگر حوزه اجتماعی وقتی جامعه دچار گسست زنجیره ی پاسخگویی و مسئولیت پذیری باشد، در تمام ساحت آن عدالت قربانی خواهد شد  و در چنین جامعه ای مولفه ی قدرت، از هر جنسی، نقش اول را در پیش برد مطالبات بازی خواهد کرد.

,

وی همچنین تاکید کرد: نسلی که بیشتر از همه قربانی این عدم توازن است، نسل جوان به عنوان ضعیف ترین نسل اجتماعی، هم بیشتر از بقیه در معرض سرکوب های نرم و سخت حقوق خود خواهد بود و هم بیشتر از بقیه خشونت را، بعنوان گریزی ناگزیر، دستاویز مطالبات خود قرار خواهد داد.

,

وقتی جوکر قهرمان می شود

, وقتی جوکر قهرمان می شود, وقتی جوکر قهرمان می شود,

موسیوند در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت مبنی برآنکه این قبیل پدیده های اجتماعی با وجود قباحت چرا همچنان در فضای مجازی جذاب هستند، عنوان کرد: قطعا خشونت قبیح و زشت است، اما وقتی ساز و کار های مطالبه گری در جامعه به بن بست رسیده است و عدم توازن ناشی از ساخت اجتماعی مسیر دستیابی به کامیابی و سعادت را بصورت یکطرفه تنها در اختیار طبقه ای خاص که صاحب قدرت است قرار داده است در این شرایط "جوکر" قهرمان شهر خواهد بود.

,

عضو هیأت علمی پژوهشکده زنان دانشگاه خانواده را به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی تنها پناهگاه آلام و دردهای افراد در هنگام بحران ها دانست و معتقد است جامعه ای که افراد با دست خود مبادرت به تخریب این نهاد می کنند در واقع نشان از انحطاط این جامعه در ابعاد مختلف دارد. 

,

آستانه تحمل در سراشیبی سقوط   

, آستانه تحمل در سراشیبی سقوط   , آستانه تحمل در سراشیبی سقوط   ,

موسیوند همچنین خاطرنشان کرد: قطعا نمی توان برای تمام خشونت های خانوادگی فرمولی خاص نوشت که در صورت بروز این عوامل این دسته از خشونت ها با این حدود و شدت رخ می دهد، اما یقینا ما با سقوط شدید آستانه ی تحمل روبرو هستیم، مردم ما دیگر اهل "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" نیستند، چون سرشار از خشم های گوناگون هستند، عقده های فروخفته که به تلنگری نمایان می شود و  ساده انگارانه است با بیان نظراتی چون آموزش افراد خانواده و دوره های کنترل خشم در مدارس و... صورت مسئله را پاک کرد و چشم انداز امیدوار کننده ای ترسیم کرد، اما واقعیتش این است که ناهنجاری خشونت ریشه در عوامل اجتماعی اتقان یافته ای دارد که تا آنها رفع نشود این معضل کنترل نخواهد شد. 

,

تشکیل 600هزار پرونده ضرب و جرح در پزشکی قانونی 

, تشکیل 600هزار پرونده ضرب و جرح در پزشکی قانونی , تشکیل 600هزار پرونده ضرب و جرح در پزشکی قانونی ,

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به آمار های قضائی و پزشکی قانونی و اورژانس اجتماعی گفت: متاسفانه خشونت یکی از وجوه رفتاری مردم  در این روزها شده است و براساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۹۹ کمتر از ۶۰۰هزار پرونده ضرب و جرح تشکیل شده است.

,

وی در توضیح علل این پدیده اجتماعی ادامه داد: براساس آمارهای موجود خشونت در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی در جامعه است و این اتفاق ناخوشایند محصول عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی و بحران های مانند کرونا است که همچنان با غفلت در حوزه سلامت روانی و اجتماعی همراه است و اقدامات موثری در مورد آن انجام نگرفته است.

,

افزایش خشونت را بپذیریم

, افزایش خشونت را بپذیریم, افزایش خشونت را بپذیریم,

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: حال مردم این روزها خوب نیست و این یک موضوع غیر قابل انکار است و از طرف دیگر برای امید افرینی و نشاط مردم برنامه ریزی جدی وجود ندارد و برای حل این معضل  باید ابتدا وجود آن را پذیرفت.

,

موسوی در نهایت حل این معضل را در گرو همراهی تمام ارگانها دانست و خاطر نشان کرد: در ابتدای باید در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بازنگری های لازم صورت گیرد و سپس با توجه به آن برنامه ریزی لازم برای افزایش مهارت های ارتباطی از جمله کنترل خشم، خود مراقبتی و تاب آوری انجام داد.

,

موسوی تایید های غیر کارشناسی و احساسی در فضای مجازی را  عاملی برای ترویج و گسترش این پدیده در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: پرداختن بیش از حد به یک موضوع خاص می تواند عاملی برای عادی انگاری  آن می شود و رسانه ها در این خصوص نباید یک شخص خاص بلکه باید در کل این پدیده را مورد بررسی قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه