اخبار داغ

در برنامه مطالبه مطرح شد؛

کارخانه‌های سیمان درخواست تامین برق مستمر و کامل برای تولید دارند/ هیچ کمبود مرغی در بازار نداریم

کارخانه‌های سیمان درخواست تامین برق مستمر و کامل برای تولید دارند/ هیچ کمبود مرغی در بازار نداریم
قطعی برق کارخانه‌های سیمان سبب کاهش تولید این کالا و کمبود آن در بازار و به تبع ان افزایش قیمت سیمان شده که کارخانه‌ها برای تولید سیمان، قول تامین مستمر برق از مسئولان را دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; برنامه مطالبه در شبکه اشراق با موضوع بررسی تورم و تاثیر آن به بازار استان با حضور محمدرضا آبی‌پور (معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار) و ناصر فغفوری (رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان) برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در خصوص کمبود سیمان در بازار گفت: مشکلات و محدودیت‌هایی که در رابطه با قطعی برق بود، صنایع به‌خصوص فولاد و سیمان نیز جزء محدودیت‌های مصرف برق بودند و همین امر سبب کاهش سیمان در بازار زنجان طی 20 روز گذشته شد که هم اقدامات نظارتی انجام شد و هم در پی تامین برق مورد نیاز برای این واحدها شدیم تا مشکل ان برطرف شود و با همان ظرفیت سابق تولید کنند.

,

وی با بیان اینکه 2 مشکل در این حوزه وجود داشت، اظهار کرد: مشکل اول اینکه به دلیل نبود سیمان در کارخانه سیمان زنجان، قیمت آن بالا رفت که تخلف بود و پس از تولید، قیمت آن همان 40 هزار تومان زده شد.

,

آبی‌پور خاطرنشان کرد: مشکل بعدی هم وجود سیمان در داخل کارخانه و در انبار بود که با ورود دستگاه قضایی و دادستان این سیمان نیز وارد بازار شد و در واقع تعلل در توزیع بود که با اقدامات نظارتی، وارد بازار و توزیع شد و سیمان از روز دوشنبه هفته گذشته در بازار زنجان توزیع می‌شود.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه گرانی و بازار، 2 بحث جدا هستند، گفت: گرانی یعنی اینکه کالایی را گران می‌خرم که در این صورت خریدار باید از طریق سامانه‌های موجود، گرانی را گزارش دهد ضمن اینکه نظارت بر کالاهای یارانه‌ای در بازار از طریق دولت انجام می‌شود اما متولی نظارت بر کالاهای غیریارانه‌ای، اتحادیه مربوطه است و دولت فقط به گزارشات تخلف، رسیدگی می‌کند.

,

وی افزود: برای مثال؛ توزیع مرغ در بازار به صورت سیستمی است و از مرغداری تا کشتارگاه و سپس شبکه توزیع، کاملاً سیستمی بوده و در هر کجا تخلفی مشاده شود، رسیدگی می‌شود.

,

آبی‌پور با بیان اینکه 72 کاخانه سیمان در سطح کشور برق نداشتند که 2 کارخانه برای استان زنجان است، خاطرنشان کرد: دولت، سامانه‌ای به شماره 124 ایجاد کرده که شهروندان در صورت مشاهده تخلف می‌توانند از این طریق، گزارش دهند.تا رسیدگی شود.

,

وی در خصوص انبار سیمان در کارخانه‌ها برای چنین شرایطی که قطعی برق حتی از ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: بهترین کارخانه، کارخانه‌ای است که انبار نداشته باشد و هیچ کارخانه‌ای این کار را نمی‌کند چرا که روزانه تولید کرده و به فروش می‌رساند.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: سامانه 124 معرفی شده و شهروندان در صورت مشاهده تخلف چه در حوزه سیمان و چه در سایر حوزه‌ها گزارش دهند تا رسیدگی شود و انتظار از مردم این است که تخلفات را از طریق شماره تلفن 124 گزارش دهند تا رسیدگی شود و از این بابت هم مطمئن باشند که اطلاعات و مشخصات آن‌ها محفوظ است.

,

وی در خصوص مشکلات موجود در بازار لوازم یدکی و روغن موتور خودرو اظهار داشت: اختیار خرید در دست خریدار است و تا وقتی که فرد به اختیار خود کالایی را گران می‌خرد نمی‌توان کاری کرد بلکه باید گرانفروشی را گزارش دهد. فردی که روغن موتور را هم گران و هم بدون فاکتور خرید، چه زمانی به ما گزارش کرده است؟! ضمن اینکه اخیراً تخلفی در بخش روغن موتور بود که رسیدگی و برخورد لازم انجام شد.

,

آبی‌پور تصریح کرد: مشخصات انبارها در سامانه ثبت شده و احتکارها مشخص می‌شود به عبارت دیگر این خریدار است که دلش می‌خواهد گران بخرد و این تخلف را انعکاس ندهد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصدی استاندار زنجان با بیان اینکه در بازار سالم، خریدار و فروشنده هر 2 باید راضی و خرسند از بازار خارج شوند، گفت: قیمت مرغ گرم طی سال‌های 98 و 99 از کیلویی 11 هزار به 25 هزار تومان رسیده و با توجه به اینکه 70 درصد تولید مرغ، نهاده است پس قیمت نهاده آن حداکثر 10 هزار تومان می‌شود.

,

وی افزود: قیمت 30 درصد باقی مانده هر کیلوگرم مرغ بین 10 تا 15 هزار تومان شده لذا انچه که باعث گرانی شده، تورمی است که به 30 درصد وارد شده و اثر گذاشته که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ناراضی هستند.

,

آبی‌پور اظهار داشت: 65 درصد کالای مصرفی خانوار مشمول 60 درصد تورم بوده و نرخ تورم نیز 44 درصد است لذا یکی از تعاریف تورم، کاهش ارزش پول است یعنی ارزش پول به دلیل تورم از بین رفته است.

,

وی با بیان اینکه کمبود مرغ در زنجان همیشه به دلیل ارزانی بوده نه گرانی تصریح کرد: حتی یک کیلوگرم از مرغ تولیدی استان بدون نظارت از استان خارج نشده است ضمن اینکه اگر یک مرغداری، 95 درصد مرغ خود را تحویل کشتارگاه ندهد، اجازه جوجه‌ریزی داده نمی‌شود و تمام این‌ها به صورت سیستمی است.

,

معاون استاندار زنجان ادامه داد: من به تکلیف خودم در استان زنجان عمل می‌کنم و اینکه استان‌های دیگر مصوبه دولت مبنی بر قیمت مرغ را اجرا نمی‌کنند، مشکل بنده نیست.

,

 

,

*‌ قیمت سیمان کیسه‌ای بین 32 تا 33 هزار تومان است

, *‌ قیمت سیمان کیسه‌ای بین 32 تا 33 هزار تومان است, *‌ قیمت سیمان کیسه‌ای بین 32 تا 33 هزار تومان است,

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با بیان اینکه توزیع سیمان از فروردین سال جاری تاکنون مقداری چالش‌زا بود، گفت: قیمت جدید سیمان در اواخر اردیبهشت داده شد که از گیسه‌ای 26 به 32 تا 33 هزار تومان رسید.

,

وی با بیان اینکه 2 کارخانه سیمان در زنجان داریم، اظهار داشت: معدن یکی از کارخانه‌ها در جنب ان بوده و معدن یکی دیگر 13 کیلومتر یا کارخانه فاصله دارد که هزینه تمام‌شده در این کارخانه متفاوت با دیگری است.

,

فغفوری با بیان اینکه نیاز به سیمان در سطح کشور به شدت افزایش یافت، افزود: سیمان خمسه زنجان ظرفیت تولید روزناه 3 هزار تُن سیمان را دارد که به دلیل افزایش نیاز، تولید این کارخانه به روزانه 4 هزار تن نیز رسید و حداقل 1400 تن بیش از ظرفیت مندرج در پروانه تولید می‌کنند.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه بیش از 4 هزار تن سیمان در زنجان تولید می‌شود، گفت: این در حالی است که مصرف استان حداکثر تا 2 هزار تن است.

,

وی با تاکید بر اینکه قیمت سیمان کیسه‌ای بین 32 تا 33 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: هفته قبل به دلیل کمبود در بازار زنجان، سیمان از خوی امده بود که هر تُن آن را به قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان خریده بودند در حالی که قیمت هر تن سیمان 400 هزار تومان است اما با بررسی‌هایی که توسط نیروی انتظامی انجام شد، خریدار اثبات کرد که در حال ساخت ساختمان بوده و تاخیر در اجرای پروژه سبب خسارت به واحدهای کناری آن می‌شد و به هر قیمتی باید تهیه می‌کرد.

,

فغفوری با بیان اینکه وزیر نیرو بنا به سیاستگذاری در سطح کشور می‌گوید هیچ خاموشی نخواهیم داشت، اظهار کرد: این در حالی است که خاموشی صورت گرفته و تبعات آن نیز بررسی نشده است چرا که فشار این خاموشی به صنعت وارد می‌شود و برق صنعت را حداکثر به 10 درصد می‌رسانند که آن هم کفاف روشنایی را می‌دهد.

,

رئیس سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه 14 روز است که هیچ تولیدی در کارخانه‌های سیمان زنجان نبوده است، گفت: اصل تولید سیمان در کوره است که شرکت برق، نامه‌ای به کارخانه‌ها زده که حداقل به مدت 2 هفته برق ندارید لذا کارخانه‌ها از این فرصت برای تعمیر و تعویض کوره‌ها استفاده می‌کنند در حالی که در حالت عادی این کار معمولاً در آبان‌ماه انجام می‌شد.

,

وی با بیان اینکه شرکت سیمان خمسه تا 7 یا 10 روز اینده امکان تولید ندارد، خاطرنشان کرد: تولید فعلی نیز به دلیل کلینکرهای آماده موجود در کارخانه است.

,

فغفوری با بیان اینکه توزین و بارگیزی و همچنین تولید کلینکر هرکدام 5 مگاوات برق نیاز دارد، افزود: شرکت سیمان خمسه باید 20 مگاوات برق برای تولید سیمان داشته باشد که در ابتدا 2 مگاوات و در مقعی نیز 5 مگاوات برق در اختیار این شرکت قرار دادند که قادر به تخلیه سیمان‌های موجود در مخزن باشد.

,

 

,

*‌ کارخانه‌ها قول تامین برق مستمر می‌خواهند

, *‌ کارخانه‌ها قول تامین برق مستمر می‌خواهند, *‌ کارخانه‌ها قول تامین برق مستمر می‌خواهند,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه سیمان، مشمول قیمت‌گذاری است، گفت: کارخانه‌های سیمان تا زمانی که کلینکر نباشد، امکان تولید سیمان را نخواهند داشت لذا 2 کارخانه موجود در زنجان، قول تامین برق مستمر و کامل می‌خواهند که با این حساب امیدواریم شرایط قطعی برق، حل شود وگرنه امکان تولید نخواهد بود ضمن اینکه تعمیر کوره‌ها هزینه میلیاردی دارد و خسارت برای کارخانه‌ها است.

,

وی با بیان اینکه تولید سیمان در کشور مازاد بر نیاز است و مقداری از ان صادر می‌شود، اظهار داشت: تفاوت چشمگیر قیمت صادرات با مصرف داخل، ممکن است هزاران روش نادرست ایجاد کند لذا دولت با حذف یارانه به دنبال توزان قیمت مصرف داخل و صادرات است.

,

فغفوری در خصوص تفاوت قیمت کالاها در مغازه‌های مختلف خاطرنشان کرد: شرایط خرید هر کدام از مغازه‌ها متفاوت است و برای مثال؛ قیمت خرید 10 عدد از یک کالا توسط یک مغازه با 100 عدد از همان کالا توسط مغازه دیگر، متفاوت است ضمن اینکه بخشی از کالاها مشمول قیمت‌گذاری نبوده و این مردم هستند که به مردم، گران می‌دهند!! و مردم هستند که قادرند گرانی را کنترل کنند.

,

رئیس سازمان صمت استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا با کمبود مرغ در بازار مواجه خواهیم شد؟ گفت: وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی از 24 تیر بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد اما در این زمینه همچنان خود را در کنار سازمان جهاد کشاورزی می‌بینیم.

,

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان جوجه‌ریزی نسبت به دوره‌های قبل، افزایش یافته است، اظهار کرد: طی 45 تا 60 روز آینده هیچگونه مکلی در تامین مرغ نخواهیم داشت.

,

فغفوری با بیان اینکه کمبود علوفه و خشکسالی نیز دامداران را اذیت می‌کند که مجبور هستند در وزن‌های پیین بفروشند، ابراز کرد: حتماً حوزه واردات و تنظیم بازار در گوشت منجمد و مرغ می‌تواند کمک کند.

,

 

,

*‌ افزایش قیمت نان به قیمت آرد بستگی دارد

, *‌ افزایش قیمت نان به قیمت آرد بستگی دارد, *‌ افزایش قیمت نان به قیمت آرد بستگی دارد,

رئیس سازمان صمت استان زنجان در خصوص افزایش قیمت نان گفت: قیمت آرد هر سال بر اساس نرخ خرید تضمینی دولت مشخص می‌شود که فعلا برای سال جاری مشخص نشده است.

,

وی اظهار داشت: دولت در سال گذشته گندم را به قیمت 2700 تومان خریداری می‌کرد و امسال به قیمت 5 هزار تومان می‌خرد اما تاکنون مشخص نشده که قیمت آرد را چگونه محاسبه خواهند کرد.

,

فغفوری خاطرنشان کرد: آنالیز قیمت در کارگروه آرد و نان انجام شده و کارشناسی می‌شود تا فشاری بر نانوایی هم وارد نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه