اخبار داغ

وقتی تسهیلات اندک جواب‌گوی هنرمندان نیست؛

"کرونا" تیشه بر ریشه اقتصاد صنعتگران زد/ شعار؛ دوای درد هنرمندان صنایع دستی نیست

"کرونا" تیشه بر ریشه اقتصاد صنعتگران زد/ شعار؛ دوای درد هنرمندان صنایع دستی نیست
صنعتگران صنایع دستی که روزیشان را از صادرات و فروش محصول هنر دستشان به دست می آروند در این روزهای سخت کرونایی بیش از پیش نیازمند حمایت مسئولان هستند و تنها دادن وام های اندک دردی از آنها را دوا نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع بومی و دستی یکی از افتخارات هر ملتی به شمار می رود به طوری که هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور که ریشه ای عمیق و استوار در اعتقادات، آداب و رسوم و سنتها دارد نمایشگر فرهنگ و تمدن پیشنیان و اعتقادات مردم هر منطقه محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

صنایع دستی مانند ارثیه ای از گذشتگان به نسل های آینده می رسد و نسل های جوان با تلفیقی از هنرپیشینیان و مد روز فرهنگ خود را با چنگ و دندان حفظ می کنند و میراث دار گذشتگان خود می شوند؛ بی شک صنایع دستی تبلوری از آداب و رسوم مردم هر دیار را به نمایش می گذارد.

,

صنایع دستی از دیرباز در جای جای جهان رونق داشته و زمانی که تکنولوژی به صورت کنونی پیشرفت نداشته مردم از وسایل موجود در طبیعت اسباب رفاه زندگی خود را فراهم می کردند.

,

, ,

ساخت هنرهای فاخر از وسایل بی جان طبیعت

, ساخت هنرهای فاخر از وسایل بی جان طبیعت,

صنایع دستی از جمله ابزارهایی است که با بها دادن به آن می توان گام های موثری در حوزه اقتصادی برداشت، به طوری که  از آن می توان به عنوان یکی از منابع صادرات غیرضروری نفت، زمینه های رشد اقتصادی را در کشور فراهم کند.

,

هرمزگان که از پیشینه و فرهنگ غنی برخوردار بوده در حوزه صنایع دستی نیز نه تنها در کشور بلکه در جهان حرفی برای گفتن دارد به طوری که هنرهای دست زنان و مردان این خطه از جنوب کشور مشتری های پر و پا قرصی در کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس دارد.

,

این استان دارای ۴۵ رشته صنایع دستی است و بیش از  ۸۵ هزار هنرمند و صنعتگر  دارای مجوز وجود دارد که  ۹۰ درصد از آنها بانوان بوده و بیشتر این صنعتگران در رشته‌های گلابتون دوزی، خوس دوزی، گلیم‌بافی، حصیربافی، صنایع‌دستی دریایی، سفالگری و… فعالیت دارند.

,

صادرات صنایع دستی با همه گیری کرونا دچار چالش شد

, صادرات صنایع دستی با همه گیری کرونا دچار چالش شد,

مردمان ساحل نشین هرمزگانی علاوه بر گلابتون دوزی که به نام مردم این خطه به ثبت رسیده از ظرفیت های موجود در دل طبیعت بهره جسته و از برگ درختان نخل و صدف های بی جان هنرهای فاخری را تولید می کنند.

,

رونق صنایع دستی و بازار صادرات آن در کشور و هرمزگان گرم گرم بود تا اینکه ویروس منحوس کرونا همان گونه که سایر مشاغل را به چالش کشیده باعث شد که ریشه صادرات و رونق خرید و فروش صنایع دستی رو به افول شود.

,

هنرهای سنتی که با بر پایی نمایشگاه ها رونق می گرفت در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برپایی آنها زمین گیر شده و تولیدکنندگان و صنعتگران صنایع دستی با محدودیهای کرونایی امکان عرضه و فروش محصولات خود را از دست داده اند؛هر چند وجود دارند افرادی که از فضای مجازی استفاده می کنند و محصولات خود را به فروش می رسانند اما رونق آن مانند پیش از دوران همه گیری کرونا نیست.

,

, ,

استادم در صنایع دستی زنده یاد مادر بزرگم بود

, استادم در صنایع دستی زنده یاد مادر بزرگم بود,

ناصر رهسپار، کارآفرین و هنرمند صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به تاریخچه فعالیت خود در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: از سال ۱۳۷۱ با ۳۰۰ هزار تومان کارم را شروع و سال ۱۳۸۶تعاونی صنایع دستی هرمزان کار میناب را تاسیس کردم. استادم در این حوزه، زنده یاد مادر بزرگم بود.

,

کار آفرین صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه در بیش از ۳۰۰ نمایشگاه صنایع دستی در بیشتر شهرهای کشورم شرکت کردم که موفق به دریافت ۲۵ لوح تقدیر شدم، عنوان کرد: از سال ۲۰۰۸میلادی به عنوان اولین هرمزگانی بدون هیچ حمایتی وارد نمایشگاههای خارج از کشور شدم و تاکنون در ۴۸ نمایشگاه خارجی در ۶ کشور آسیایی و اروپایی حضور داشتم و نتیجه آن، دریافت ۵ لوح تقدیر خارجی شد و سال ۱۳۹۸ باحضور در دوازده نمایشگاه خارجی در دو کشور عراق و ترکیه توانستم رکورددار ایران در زمینه حضور در نمایشگاههای خارجی صنایع دستی باشم.

,

رهسپار افزود: سالهای ۱۳۸۶ و ۸۹ و ۱۳۹۴ در نمایشگاههای سراسری کشور در شهرهای تهران و شیراز عنوان هنرمند برتر را کسب کردم و سال ۱۳۹۲نشان عالی خدمت از ریاست جمهور دریافت کردم و سال ۱۳۹۳ نیز به عنوان کارآفرین برتر استان هرمزگان معرفی شدم و  از سال ۲۰۱۸تاکنون به عنوان اولین لژیونر صنایع دستی استان هرمزگان در لیگ برتر صنایع دستی ترکیه حضور دارم.

,

, ,

کرونا باعث تعطیلی نمایشگاهها در سراسر جهان شد

, کرونا باعث تعطیلی نمایشگاهها در سراسر جهان شد,

وی با اشاره به اینکه تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۸۳ نفر صنایع دستی تولید می کردند که اکنون کمتر از ۱۰نفر در تعاونی تحت پوشش بنده مشغول به فعالیت هستند، گفت: قبل از کرونا، هر ماه دو بار صادرات صنایع دستی به ترکیه داشتم که اکنون ۶ماه یکبار اندکی صادرات دارم و به جرات می توانم بگویم باعث افت شدید تولید و صادرات ما شده است و دو سال هست که تمامی نمایشگاههای داخل کشور ایران و بیش از ۸۰درصد از نمایشگاههای کشور ترکیه تعطیل شده و بازار بی رونق شده است.

,

هنرمند صنایع دستی هرمزگان با تاکید بر اینکه کرونا باعث تعطیلی نمایشگاهها در سراسر جهان شد، تصریح کرد: اکثر کشورها و بخصوص ترکیه حمایت تقریبا خوبی از هنرمندان و کارآفرینان صنایع دستی کشورش کرد ولی ما همچنان با چشمانی گریان التماس کنان؛ منتظر دست کمک و یاری از جانب مسئولین هستیم و تاکنون هیچ حمایتی صورت نگرفته است و برای نخبه ها و کارآفرینان عرصه صنایع دستی مبلغ ۱۰ یا ۲۰ میلیون وام چاره ساز نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.

,

شعار؛ دوای درد هنرمندان صنایع دستی نیست

, شعار؛ دوای درد هنرمندان صنایع دستی نیست,

رهسپار تاکید کرد: امیدوارم اندک نگاه دلسوزانه تری نسبت به فعالیت در حوزه صنایع دستی معطوف شود. چون فعالان این حوزه، هم زندگی دارند و تنها منبع درآمد ما همین صنایع دستی هست و روا نیست که ما از دید مسئولین همیشه دور بمانیم. این روزها هنرمندان صنایع دستی بشدت تحت فشار هستند و نیاز مبرم به حمایت دارند و شعار؛ دوای درد فعالان این حوزه نیست .

,

وی خاطر نشان کرد: از مسئولین تمنا می کنم که ما را از جنس خودشان بدانند و دلسوزانه و مدبرانه تدبیری اندیشیده و با اعطای وام های کم بهره رونق دوباره به کار و کسب هنرمندان صنایع دستی بدهند. باور کنند که با ۱۰میلیون وام دردی از دردهای هنرمندان صنایع دستی دوا نخواهد شد.

,

, ,

وعده های حمایت باید از مرحله حرف وارد عمل شود

, وعده های حمایت باید از مرحله حرف وارد عمل شود,

رحمانی، یکی دیگر از صنعتکران هرمزگانی عنوان کرد:تا پیش از همه گیری کرونا محصولات صنایع دستی خود را در نمایشگاه ها و بازار و مقداری را نیز صادر می کردیم اما کرونا بر کسب و کار ما نیز ار گذاشت و دیگر مانند سابق مشتری نداریم.

,

این صنعتگر هرمزگانی اظهار کرد: پنج شنبه بازار میناب مکانی ناب برای فروش محصولات صنایع دستی مان بود که با تعطیلی آن تیشه بر ریشه اقتصاد صنعتگران این منطقه زده شد و خریداران صنایع دستی ما تنها دوستان و آشنایانی هستند که از نزدیک ما را می شناسند.

,

رحمانی عنوان کرد:برخی از صنعتگران در شبکه های اجتماعی محصولاتشان را به فروش می رسانند اما با این وجود بسیاری از هنرمندان صنایع دستی به شبکه های اجتماعی دسترسی ندارند و حال زندگیشان خوب نیست.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی دوران کرونا را گرفته است، بیان داشت: وام بانکی که به عنوان وام دوران کرونا از آن یاد می‌شود هم فایده چندانی برای صنعتگر ندارد و با توجه به نبود ثبات در قیمت‌های مواد اولیه امکان برنامه ریزی هم وجود ندارد.

,

این هنرمند مینابی خاطر نشان کرد: وعده های حمایت باید از مرحله حرف وارد عمل شود و ما صنعتگران خواستار حمایت ویژه مسئولان هستیم.

,

پرداخت تسهیلات کرونا به صنعتگران صنایع‌دستی هرمزگان

,

سهراب بناوند، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه مبلغ ۴ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال برای توسعه کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در سال گذشته پرداخت‌ شده، اظهار کرد: از این مبلغ برای ۶۳ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی استان تسهیلات ۶۰ و ۱۲۰ میلیون ریالی پرداخت ‌شده است.

,

بناوند عنوان کرد: در بخش مشاغل خانگی مبلغ ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت‌ شده که از این طریق برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: صنعتگرانی که از تسهیلات ارائه‌شده بهره‌مند شده‌اند در رشته‌های گلابتون‌دوزی، زری‌بافی، خوس‌دوزی، حصیربافی، رودوزی‌های سنتی و صنایع‌دستی دریایی فعالیت دارند.

,

 علی ای حال صنعتگران صنایع دستی که روزیشان را از صادرات و فروش محصول هنر دستشان به دست می آروند در این روزهای سخت کرونایی بیش از پیش نیازمند حمایت مسئولان هستند و تنها دادن وام های اندک دردی از آنها را دوا نخواهد ساخت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه