اخبار داغ

تبلیغات رنگارنگ انتخابات شورای شهر کرج؛ شفافیت شوکه‌کننده!

تبلیغات رنگارنگ انتخابات شورای شهر کرج؛ شفافیت شوکه‌کننده!
پس از انتشار بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی اغلب اعضای شورای شهر ششم در کرج، به پویش "شفافیت هزینه‌های انتخاباتی" پیوستند اما اعلام هزینه آنها شوکه‌کننده بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، نبود نگاه علمی و تخصصی در روند اداره شهر و به صورت جزئی تر، ضعف در شناختِ دانش مبارزه با فساد و داشتن رویکرد سخت و پسینی، از جمله عوامل اصلی رشد مفاسد اقتصادی و کاهش اعتماد عمومی به نظام مدیریت شهری در طول سال های اخیر علی الخصوص در شهر کرج بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
راه حل اصلی هم در واقع این است که سیاست مبارزه با فساد، از حالت سخت به سیاست های نرم میل کند. یعنی به جای بگیر و ببندِ مفسدین باید کاری کرد که اساسا فضایی برای وقوع فساد به وجود نیاید و در اصلاح بسترهای فساد از بین بروند. از اصلی ترین بسترهای بروز فساد، قرارگیری مدیران در موقعیت تعارض منافع است.
,
 
,
برای مدیریت این مسئله، بهتر است زمامداری امور مردم با شفافیت و پاسخگویی بالاتر، محدودیت های بیشتر و برخورداری کمتر همراه و در یک کلام هزینه مند گردد تا با اتکای به نقش فاعلی مردم در کنار نظارتِ ناظرانِ قانونی مبارزه با فساد، بتوان صندلی مدیریتی را برای غیر صالحان، داغ کرد‌.
,
 
,
شفافیت، معجزه ای اعتمادساز است. یکی از مصادیق این معجزه، شفافیت هزینه های تبلیغاتی (انتشار جزییات منابع مالی و مخارج تبلیغاتی هر نامزد) است، تا ضمن اطلاع عموم مردم و نخبگان از این هزینه کردها، عدم وابستگی به کانون های قدرت و ثروت نیز تضمین گردد.
,
 
,
امری که مقام معظم رهبری در بند چهارم از سیاست های کلی انتخابات به آن پرداخته و اعلام میدارند؛ «تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی»
,
 
,
پس از انتشار بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی و تا این لحظه، اکثر غریب به اتفاق اعضای شورای شهر ششم در کرج، به پویش شفافیت هزینه های انتخاباتی پیوسته و خود را در قبال مردم و جنبش اصیل و عدالت خواهِ بسیج دانشجویی پاسخگو دیده اند.
,
 
,
از آن جا که شفاف کردن هزینه های انتخاباتی فی نفسه امری مثبت، رو به جلو و قابل تقدیر است، به سهم خود از این عزیزان تشکر و باقی دوستان را هم به این پویش دعوت میکنیم. اگر چه هدف ما از این پویش (شفافیت منابع و هزینه کردها، حتی الامکان به همراه اسناد) به طور کامل محقق نشد، اما همین سطح از پاسخگوییِ نمایندگان مردم در پارلمان شهری کرج آن هم به صورتی داوطلبانه می تواند در خور توجه و زمینه سازِ رشد تعامل و همکاری بیشتر جنبش های دانشجویی با این عزیزان برای حل مشکلات مردم باشد.
,
 
,
هر چند برای عموم مردمِ شهر کرج که در ایام انتخابات، تبلیغات رنگارنگ و پر زرق و برق بعضی کاندیداها را به چشم خود دیده بودند، مشاهده ارقام اعلام شده، هم عجیب بود و هم غریب! اما از آن جا که بستر قانونی برای اعلام این هزینه ها به مراجع ذی صلاح، فعلا در دسترس نبوده و بالطبع امکانی برای راستی آزمایی این ادعاها در دسترس نیست، بهتر بود این عزیزان در اولین فرصت برای پاسخگویی، متناسب با صداقت و وجدان خویش آزموده می شدند تا مردم نیز این ادعای وکلای خود را با آن چه در سطح شهر و ایام تبلیغات دیده اند، مقایسه کنند.
,
 
,
جالب است بدانید برای این حقیر هم، مشاهده ارقام مطرح شده از سوی برخی عزیزانِ راه یافته به شورای شهر کرج، غیرقابل باور و در اندک مصادیقی شوکه کننده بود. اما خب طبق قانون، ما نیز مسئول اعتبار سنجی این ادعاها نیستیم و مثل باقی شهروندان، این ارقام را با آنچه دیده ایم مقایسه خواهیم نمود.
,
 
,
در این جا لازم میدانم این نکته را عرض کنم که؛ رقابت های انتخاباتی مستلزم پرداخت هزینه هایی است. (میزان این هزینه ها به خود کاندیداها مربوط است، چه هزار تومان چه میلیاردها تومان _ البته ساده زیستی کاندیدا و کم خرج بودن ستادهای انتخاباتی اش، برای این حقیر و خیلی از مردم، شرط است.)
,
 
,
پس مسئله اصلی برای ما، میزان این هزینه ها نبود، بلکه محل تامین بودجه و جلوگیری از بسترسازی ذی نفعان برای سوء استفاده در آینده مطرح است. همین که برای ما و عموم مردم، این سوال پیش آمد که آیا واقعا این ادعاها در مورد هزینه کردها توسط اعضای شورای شهر کرج، صحت دارد یا نه؟!، نشان دهنده ی ارزش بالای شفافیت در هر سطحی و علی الخصوص در این پویش (شفافیت هزینه های انتخاباتی)، است.
,
 
,
در واقع همین مدل از شفافیت هاست که با تکمیل کردن مدل حکمرانی و از طریق رشد نظارت های مردمی و طبعا تحت فشار افکار عمومی بودن مدیران، موجب کمتر شدن هزینه های مبارزه با فساد در آینده ای نه چندان دور خواهد شد.
,
 
,
اکنون عَلَم مبارزه با فساد از طریق مدیریت تعارض منافع و شفافیت، در دستان جنبش جوان و توانمند دانشجویی است. البته این برای ما، #تازه_شروع_ماجراست و بنا داریم در آینده ای نه چندان دور و با برنامه ای دقیق، با بسترهای فساد در نظام مدیریت شهری برخورد و با اتخاذ راه حل های علمی و پیشنهاد آن به شورای شهر محترم، به حل مشکلات مردم کرج کمک کنیم.
,
 
,
سناریویی که از شفافیت هزینه های انتخاباتی شروع و به شفافیت اموال و دارایی ها، شفافیت فرآیند انتخاب شهردار، شفافیت آراء، ارتقای سامانه شفافیت، تمام الکترونیک کردن فرآیندها، انتشار مشروح مذاکرات صحن و کمیسیون های شورای شهر، حذف امضاهای طلایی، حمایت قانونی از گزارش گران فساد و... و در یک کلام به شفاف شدن و مبارزه با بسترهای فساد در فضای مدیریت شهری، شهر کرج و در مقیاسی بزرگتر، در تمام استان البرز، منجر خواهد شد.
,
 
,
 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه