اخبار داغ

یک جامعه‌ شناس:

دولت زمینه اشتغال مناسب زباله‌گردها را فراهم کند/ ضرورت مقابله با واسطه‌گران خرید زباله‌

دولت زمینه اشتغال مناسب زباله‌گردها را فراهم کند/ ضرورت مقابله با واسطه‌گران خرید زباله‌
کریمی گفت: دولت باید با تشکیل نهادی تخصصی به بررسی دقیق معضل زباله‌گردی و معضلات مشابه بپردازد همچنین با اختصاص اعتبارات ویژه، زمینه اشتغال مناسب افراد زباله‌گرد را فراهم کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هادی کریمی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با صبح توس، در خصوص دلایل افزایش معضل زباله گردی، اظهار کرد: افزایش معضل زباله گردی دلایل متعددی دارد که می‌توان به ناتوانایی برنامه‌ریزی اشتغال اجتماعی توسط نهادهای ذی‌ربط، نوسانات پرفشار اقتصادی و کاهش سطح دستمزدها نسبت به میزان نیازهای خانوار، کم اهمیت جلوه نمودن پدیده زباله گردی در مقایسه با چالش‌های اساسی موجود در کشور اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

عوامل افزایش معضل زباله گردی در کشور

, عوامل افزایش معضل زباله گردی در کشور ,

وی افزود: همچنین از دیگر عواملی که باعث افزایش معضل زباله گردی در کشور شده است می‌توان به کشش تقاضای کارگاه‌ها و صنایع بازیافت زباله با قیمت پایین و عدم واکنش‌های عمومی جامعه نسبت به معضل زباله گردی که دارای پیامدهای نامطلوب فرهنگی، بهداشتی، اجتماعی و مرامی است، اشاره کرد.

,

کریمی ضمن تأکید بر ضرورت برخورد هرچه قاطع‌تر با این پدیده نابهنجار، خاطر نشان شد: زباله گردی با سطح شعور اجتماعی و تعالی انسان‌ها و شهروندان سازگاری ندارد از طرف دیگر با جلوگیری از گسترش زباله گردی می‌توان از انتقال و شیوع بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

,

جامعه‌شناس با اشاره به اینکه زباله گردان باعث زشت شدن محیط زندگی و شهری می‌شوند، گفت: مردم و شهروندان باید نسبت به حضور زباله گردان و مشاغل کاذب و پرخطر حساس باشند و اجازه گسترش آن‌ها را در محیط اطراف خود را ندهند از طرف دیگر با توجه به اینکه زباله گردی باعث ایجاد یک سلسله آسیب‌های اجتماعی می‌شود ضرورت مبارزه با این معضل در کلان‌شهرها بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

,

دولت و مردم در قبال معضل زباله گردی مسئول هستند/ دولت زمینه اشتغال مناسب افراد زباله گرد را فراهم کند

, دولت و مردم در قبال معضل زباله گردی مسئول هستند/ دولت زمینه اشتغال مناسب افراد زباله گرد را فراهم کند,

وی خاطر نشان شد: دولت و مردم در قبال معضل زباله گردی مسئول هستند ازاین‌رو دولت باید با تشکیل نهادی تخصصی به بررسی دقیق معضل زباله گردی و معضلات مشابه بپردازد همچنین با اختصاص اعتبارات ویژه زمینه اشتغال مناسب افراد زباله گرد را فراهم کند علاوه برآن دولت می‌تواند با راه‌اندازی بنگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های مخصوصی اقدام به کنترل زباله گردی با حمایت‌های قانونی کند.

,

کریمی بیان کرد: دولت می‌تواند با استفاده از بودجه‌های حمایتی و بحران زدا در کاهش فاصله طبقاتی و درآمدی در جامعه عمل کند؛ یکی دیگر از عواملی که باعث شده تا معضل زباله گردی تاکنون حل نشود تصمیمات پراکنده ارگان‌های دولتی است، ازاین‌رو دولت باید برای این معضل یک متولی متمرکز انتخاب کند تا جلوی تصمیمات پراکنده و جزیره‌ای گرفته شود.

,

این جامعه‌شناس ضمن تأکید بر اینکه مردم نیز در قبال معضل زباله گردی مسئول هستند، افزود: مردم می‌توانند توسط رسانه‌های جمعی، شبکه‌های اجتماعی و فراخوان‌های عمومی در خصوص معضل زباله گردی ایجاد حساسیت کنند.

,

وی یادآور شد: مردم همچنین می‌توانند با ایجاد کمپین‌های اجتماعی صدای مردم به ایجاد مراکز خیریه برای کمک به زباله گردان کمک کنند علاوه بر آن با به وجود آوردن همدلی و همراهی عمومی در کنترل بیماری‌ها و معضلات مشابه قدم بردارند.

,

کریمی در خصوص چگونگی پاک شدن چهره شهرها از معضل زباله گردی، گفت: در ابتدا باید میز خدمت یکپارچه‌ای بین ارگان‌های ذی‌ربط ایجاد شود تا بتواند تصمیمات واحد و منعطف در خصوص برخورد با زباله گردان بگیرد زیرا برخورد سرسختانه، خشن و غیرمنطقی باعث محرومیت‌های بیشتر و به وجود آمدن اشکال دیگر آسیب می‌شود.

,

راه حل‌های پاک کردن معضل زباله گردی

, راه حل‌های پاک کردن معضل زباله گردی,

این جامعه‌شناس تصریح کرد: یکی از راه‌های حل مشکل زباله گردی، از دسترس خارج کردن زباله‌ها است زیرا اگر زباله‌ای روی زمین و در سطل‌های زباله نباشد، زباله گردی نیز وجود نخواهد داشت و این کار باید با همکاری شهروندان صورت بگیرد.

,

وی تأکید کرد: یکی دیگر از راه‌های مقابله با زباله گردی حذف واسطه گران خرید زباله‌ها است همچنین ارگان‌های ذی‌ربط مانند سازمان بازیافت شهرداری می‌تواند از زباله گردان در روند تفکیک زباله و گسترش فعالیت‌های بازیافتی شهرداری‌ها استفاده کند.

,

کریمی عنوان کرد: مردم و ارگان‌ها می‌توانند با تبلیغات، بنرهای اطلاع‌رسانی باعث تحریک حس اجتماعی شهروندان در قبال معضلات اجتماعی مانند زباله گردی شوند در این صورت کشور و جامعه به سمت سلامت پایدار، سلامت اجتماعی و توسعه پایدار حرکت خواهد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه