اخبار داغ

کارشناس آموزشی در گفت‌و‌گو با دانا؛

وزیر آموزش‌و‌پرورش باید در"دولت" نفوذ و اعتبار داشته باشد/ بهبود معیشت معلمان؛ بستر تحول در نظام آموزشی

وزیر آموزش‌و‌پرورش باید در"دولت" نفوذ و اعتبار داشته باشد/ بهبود معیشت معلمان؛ بستر تحول در نظام آموزشی
کارشناس مسائل آموزش و پرورش در رابطه با شاخصه های لازم برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش گفت: وزیر باید در کابینه نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد تا بتواند معیشت معلمان را به عنوان اصلی ترین مطالبه این قشر بر آورده کند.
[

محمدرضا نیک نژاد ؛کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با الزاماتی که پیرامون انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باید مد نظر قرار بگیرد، گفت: بنده در چند سالی که معلم هستم و در این سالیان پیگیر سیاست های وزرای آموزش و پرورش و در جریان معضلات این وزارتخانه بوده ام، متوجه اصل غیر قابل کتمانی شده ام و آن این است که آن دسته از وزرای آموزش و پرورشی که روی کار آمده اند و نسبت به سایر وزرا موفق عمل کرده اند، به این جهت بوده که به لحاظ تخصص با ساختار آموزشی این وزارتخانه  آشنا بوده اند.

, محمدرضا نیک نژاد ؛کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , محمدرضا نیک نژاد , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم,
 
,
وی اضافه کرد: به بیان دیگر وزرای موفق خودشان از ابتدا در این وزارتخانه به عنوان معلم و مدیر مدرسه شروع به کار کرده و به تدریج مسئولیت مهم‌تری به آنها واگذار شده است و بدین صورت تجربه کاملی از رویارویی با مشکلات بی شمار این وزارتخانه در کارنامه خود دارند.  
,
 
,
این معلم که ماه های پایانی خدمت در آموزش و پرورش را می‌گذراند با بیان اینکه وزاری موفق آموزش و پرورش با شناختی که از مشکلات معلمان، دانش آموزان، مدارس و ... داشته اند، در مدیریت بحران ها درست عمل کرده اند، گفت: شناخت یک وزیر از وزارتخانه تحت مدیریتش دست کم سبب شده که اگر وی در مقام وزیر باعث پیشرفت وزارتخانه متبوعش نبوده؛ اما اجازه ندهد که وضع حوزه تحت مدیریت او افول کند. گرچه به جرآت می توان ادعا کرد که این دسته از وزرا همواره منشاء اثر بوده اند. 
,
 
,
 
,
وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد
, وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد, وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رأی و اعتبار داشته باشد,
 
,
نیک‌نژاد در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: با این وجود به نظر بنده مهمترین شاخصه انتخاب وزیر آموزش و پرورش این است که در ابتدا به جایگاه او در هیئت دولت نگاه شود. وزیر باید در دولت نفوذ کلام و قدرت رای و اعتبار داشته باشد تا بتواند اقدامات مورد نظرش را درست تحلیل و تشریح کند و آنها را به سامان برساند. 
,
 
,
وی ادامه داد: حرف وزیر باید شنیده شود و هم دولتمردان در هیئت دولت و هم معاونان و مدیران زیر دست وزیر باید از دستورات وی تمکین کنند. اگر پرسنل متوجه کاربلدی و سابقه درخشان وزیر شوند نمی توانند از دستورات و خواسته های وزیر سرپیچی کنند و یا کوتاهی های خود را در انجام وظایف محوله توجیه نمایند؛ چرا که آن وزیر پیش از نیروهای خود، در آن مسئولیت ها انجام وظیفه کرده و آن کارها را انجام داده است.  
,
 
,
 
,
باید از افزایش حقوق و تامین معیشت شروع کرد
, باید از افزایش حقوق و تامین معیشت شروع کرد,
 
,
 
,
 
,
, , ,
 
,
 
,
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما وزیر جدید آموزش و پرورش ابتدا به ساکن باید روی حل و فصل چه معضلی تمرکز کند، گفت: به نظر بنده وزیر جدید باید از بهبود معیشت و افزایش حقوق و پرداخت مطالبات و مزایای معلمان و فرهنگیان شروع کند؛ چرا که امر معیشت معلمان در حال حاضر مانند کوهی بر تمام معضلات دیگر سایه انداخته و اگر درست به این موضوع نگاه شود، خواهند دید که در این شرایط اقتصادی جامعه که تورم‌ها سر به فلک کشیده، معیشت حرف اول را می زند که یک وزیر با سیاست ذاتی خود باید بتواند برای افزایش حقوق فرهنگیان و معلمان بجنگد و کاری اساسی از خود به یادگار بگذارد.
,
 
,
 
,
وزیری آینده باید بتواند مشکل معیشت معلمان را حل کند
, وزیری آینده باید بتواند مشکل معیشت معلمان را حل کند, وزیری آینده باید بتواند مشکل معیشت معلمان را حل کند,
 
,
این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به این نکته که در سال های اخیر علت اعتراض و تحصن معلمان و فرهنگیان بدون تردید مسئله معیشت و مطالبات معوقه و درخواست افزایش حقوق بوده، خاطر نشان کرد: همچنانکه در سالیان گذشته و دولت های پیشین مسئله نابرابری در دریافت حقوق فرهنگیان یکی از معضلات مشترک دولت های گذشته بوده که متاسفانه تا کنون اقدام کارساز و نافعی در این رابطه صورت نگرفته و هر اقدامی مقطعی و کوتاه مدت بوده است. از این جهت وزیری باید در راس کار قرار بگیرد که فارغ از این سوال که چند سال در راس کار می ماند، یک بار برای همیشه مشکلات معلمان را حل و فصل کند.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
نیک نژاد در ادامه متذکر شد: واقعیت این است که بدون واریز به موقع حقوق و پرداخت مزایا و اضافه کار و سایر مطالبات فرهنگیان و معلمان، امکان اجرای برنامه های مهم دیگر وجود ندارد. دلیل آن هم این است که یک وزیر باید در وهله اول هزینه زندگی و معیشت معلمان را تامین کند، تا بتواند در وهله بعد به مقوله کیفیت آموزش و مثلا تغییر ساختار نظام آموزشی و اجرای سند تحول و.. این وزارتخانه بیندیشند و اقدام به اجرای آنها کند. 
,
 
,
 
,
رئیس جمهور هم باید علاقه مند به رفع مشکلات باشد
, رئیس جمهور هم باید علاقه مند به رفع مشکلات باشد, رئیس جمهور هم باید علاقه مند به رفع مشکلات باشد,
 
,
وی اضافه کرد: ناگفته نماند که رفع معضلات پرسنل آموزش و پرورش از جمله معیشت معلمان و فرهنگیان که مورد بحث است، صرفا نباید توسط وزیر آموزش و پرورش دنبال شود، بلکه باید چنین اهداف و برنامه هایی در اولویت رئیس جمهور آینده هم باشد؛ رئیس جمهوری که آغاز پروسه علمی و افتخارات تحصیلی او از همین کلاس ها و توسط همین معلمان آغاز شده است. 
,
 
,
بنابراین بنده فکر میکنم اگر دولت آقای رئیسی تنها بحث معیشت معلمان را دنبال کند و به نتیجه برساند بزرگترین مشکل وزارت آموزش و پرورش حل خواهد شد و انگیزه های بسیار زیادی در امر آموزش به وجود خواهد آمد؛ چرا که با مرتفع کردن امر معیشت دروازه های تحول در نظام آموزشی باز خواهند شد و معلم با عشق و انگیزه در کلاس درس حضور پیدا می‌کند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه