اخبار داغ

درآستانه عید غدیر انجام شد؛

تبیین عظمت و فضیلت عید غدیر از دیدگاه کارشناسان دینی

تبیین عظمت و فضیلت عید غدیر از دیدگاه کارشناسان دینی
در آستانه عید سعید غدیر خم، عظمت و فضیلت عید غدیر از دیدگاه کارشناسان دینی استان هرمزگان تبیین شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز، روز ۱۸ ذی‌الحجه را باید یکی از وقایع مهم در تاریخ صدر اسلام بدانیم که در آن اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم به وضوح دیده می‌شود؛ بنابر روایات، پیامبر مکرم اسلام (ص) در آخرین حج زندگی پربرکت‌شان از تمام قبایل و طوایف مسلمانان دعوت کردند تا در این مراسم شرکت کنند؛ قریب به ۱۲۰ هزار نفر دعوت پیامبر را لبیک گفته و در این مراسم معنوی شرکت کردند. با تمام این وجود، حجه‌الوداع را با اتفاق مهم دیگری می‌شناسند و آن هم واقعه غدیر خم و تعیین تکلیف ولایت پس از پیامبر(ص) است.

رسول مکرم اسلام خبر ولایت را نه در منا و عرفات بلکه در کیلومترها آن طرف‌تر یعنی در غدیرخم اعلام کردند؛ شاید بتوان گفت دلیل این کار پیامبر این است که همه حاجیان بدانند که خبر ولایت خبری بسیار مهم است و همه توجهات باید جلب آن شود. فرض کنید که پیامبر این خبر را در منا یا روز عید قربان اعلام می‌کرد، آیا بهانه‌ای دست عده‌ای نمی‌آمد که بگویند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» توصیه‌ای همانند دیگر توصیه‌های پیامبر در موسم حج است؟ بنابراین جلب توجهات برای اعلام این خبر بسیار مهم بود. علاوه بر این پیامبر همه شرکت‌کنندگان در حج را در غدیرخم نگه‌داشت، چه کسانی که جلوتر رفته بودند و چه کسانی که عقب مانده بودند. این موضوع هم دلیلی بر اهمیت خبری است که قصد اعلامش را دارند.

واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلألؤ خاصی در تاریخ اسلام است. جای هیچ تردیدی باقی نمی ماند که روز نزول و ابلاغ این امر مهم و خطیر که بدین واسطه، روز اکمال دین و رضایت پروردگار محسوب می گردد، دارای اهمیت بسزایی در میان مسلمین خواهد بود. بنابراین نصب امام علی(ع) به مقام ولایت در غدیر خم، از موضوعات مهم تاریخ اسلام است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, هرمز,
,
,
,
,

 

,



 

, ,
,
,

کرسی‌ آزاداندیشی غدیرشناسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شود

مریم ریاضی طهرانی مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سخن گفتن در رابطه با مولای متقیان(ع) و شخصیت ایشان کار دشواری است و با نقل اینکه همه دنیا در یک کلمه جمع می‌شود آن هم امام علی(ع) است، اظهار کرد: عدالت امام علی(ع) را که از دوران کودکی تا پایان حیات همراه حضرت بود و به نقلی، نماد عدالت در دنیای اسلام هستند، رشادت آن حضرت که در وجود امام علی(ع) تنها به معنای حق خواهی بود و گذشت ایشان را که روایت‌های تاریخی متعددی برای آن بیان شده است از جمله روایت لیله‌المبیت، همه و همه را می توان از شاخصه های عظمت وجودی آن حضرت بیان کرد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از شاخصه‌هایی که عظمت وجود حضرت علی(ع) را می‌رساند شاخصه اسلامی آن حضرت است که به نوعی گذشت ایشان در راه آرمان‌های اسلامی است. نهج‌البلاغه به نوعی یادآور قرآن است، این کتاب، درون مایه‌های عظیمی را در خود جای داده است به نوعی اگر از نگاه غیردینی نهج البلاغه را مورد مطالعه قرار دهیم مفاهیم با ارزشی را از آن خواهیم یافت.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای فهم عمیق و دقیق کتاب ارزشمند نهج البلاغه که قابل فهم و درک آحاد جامعه اسلامی و تمام عاشق ولایت در کل دنیا ،باشد قطعا اساتید حوزه و دانشگاه سهم بسزایی در فرهنگ سازی و نهادینه سازی با تحقیقات و پژوهش دارند. فرهنگ سازی و نهادینه سازی غدیر در جامعه ضرورتی انکار ناپذیر است.

ریاضی طهرانی اضافه کرد: جرج جرادق نویسنده آلمانی بیش از ۲۰۰ بار نهج البلاغه را مطالعه کرده است، می گوید: «من آرزو می‌کنم ای کاش یکبار دیگر منبر کوفه برپا شود و علی (ع) به بالای منبر برود و من به پای صحبت‌های ایشان بنشینم» این امرنشان دهنده آن است سهم حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور که تخصص در غدیر شناسی دارند در تبیین و فرهنگ سازی غدیر با قلم و به تحریر در آوردن درباره شخصیت امام علی (ع) و کلام گهربارش دارند البته برای ما مهم نیست از چه دیدگاهی به نهج‌البلاغه و مطالعه آن می‌پردازیم مهم درون مایه‌های باارزش آن است که هر دیدگاهی را معطوف به خود می‌کند.

وی تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید بیش از پیش به مباحثی همچون تاریخ و فلسفه تاریخ، اخلاق و منش انسانی، کرامت و بزرگواری به عنوان شاخصه‌های اصلی یک مومن که در نهج‌البلاغه نیز به آن‌ها اشاره شده است، بپردازد.

مدرس حوزه گفت: من با اشاره به خطبه سوم نهج البلاغه، خطبه شقشقیه یک از اصلی‌ترین خطبه‌های تاریخی امام علی(ع) است،‌ آن حضرت در این خطبه با بیان اینکه غصب حق من همانند استخوانی در گلو و خاری در چشمان بود اما ایشان باز خویشتن داری می‌کند از ابراز موضوعاتی که فکر می‌کردند باعث تفرقه‌اندازی بین مسلمانان می‌شود دوری، و جامعه رو به وحدت عملی دعوت می کند.

ریاضی طهرانی در ادامه افزود: مشاهده می‌کنیم که امام علی(ع) در اکثر خطبه‌های خود در نهج البلاغه سلوک انسان در عرصه های خودسازی فردی و ارتباط و معاشرت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی تبین شده ولی زبان فهم همگان با بیان فارسی سلیس و روان نهج البلاغه به عهده مبلغان دینی حوزه و مدرسین دانشگاه است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه ها و دانشگاه ها کرسی های آزاد اندیشی غدیر شناسی برگزار شود، ابراز داشت: از هنرمندان عرصه هنر در حوزه ها و دانشگاها دعوت شود که در غالب هنر معرفت افزایی غدیر شناسی شود. همچنین اهل قلم؛ ترجمه و شرح نهج البلاغه رو به تحریر در آوردند.

, کرسی‌ آزاداندیشی غدیرشناسی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,



 

, ,
,
,

غدیر یک تفکر است/ لزوم ترویج پیام غدیر در بین نسل جوان

حجت الاسلام محمد فولادی رئیس تبلیغات اسلامی بندرلنگه با بیان اینکه بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است، اظهار کرد: در این واقعه، پیامبر اسلام(ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله آن حضرت می‌انجامید.

وی با اشاره به اینکه عید سعید غدیرخم بزرگ‌ترین عید مسلمانان است و به همین خاطر به آن عیدالله الاکبر و عید آل محمد (ص) گفته می‌شود، افزود: برای این روز اعمال مستحبی زیادی در روایات ذکر شده است، از جمله اعمال فردی می‌توان به روزه گرفتن، غسل کردن، عطر زدن، بیزاری جستن، نماز روز عید غدیر، عبادت کردن، دعا کردن، عمل صالح انجام دادن، صلوات فرستادن، حمد کردن و از جمله اعمال اجتماعی نیز می‌توان به تبریک و تهنیت، توسعه زندگی، مصافحه، برادر شدن، زینت دادن و آذین‌بندی، جشن گرفتن و شادی کردن، قضای حوائج مؤمنان به جای آوردن، مهربانی و عطوفت کردن، طعام دادن، صدقه دادن، هدیه دادن و افطاری دادن اشاره کرد.

رئیس تبلیغات اسلامی بندرلنگه گفت: در فرهنگ مسلمانان، بعضی روز‌ها به دلیل برکت و خیری که در آنهاست، عید نامیده شده است. یکی ازاین روز‌های والامقام، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی رسول گرامی اسلام، برترین عید امت لقب گرفته است.

فولادی ادامه داد: واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام (ص) رخ داد و در آن علی(ع)به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، حادثه‌ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع به آن نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ بلکه یک تفکر است.

وی ادامه داد: غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‌دهد. این روز تاریخی، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه‌داران امامت است، غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه‌ای است که تا پایان هستی می‌جوشد.

رئیس تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: واقعه تاریخی غدیر خم نشان‌دهنده ضرورت و عظمت ولایت است چراکه رسول گرامی اسلام (ص) در زیر گرمای آفتاب کاروان‌ها را نگه می‌دارد تا پیامی را که خداوند متعال وحی نموده را به مردم ابلاغ کند و عید غدیر و اهمیت ویژه‌ای که به این روز نسبت داده‌شده است نشان می‌دهد این واقعه بزرگ در کنار امامت تأکیدی ویژه ‌بر ولایت دارد.

تاکید کرد: باید امروز به زنان و مردان و کودکان جامعه ضرورت و اهمیت غدیر را یادآور شد و پیام های غدیر را امروز باید نه‌تنها به اقشار مختلف جامعه بلکه به نسل جوان به‌خوبی انتقال داد.

, غدیر یک تفکر است/ لزوم ترویج پیام غدیر در بین نسل جوان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,



 

, ,
,
,

یکی از مهمترین پیام‌های خطبه غدیر؛ اندیشه مهدویت است

امیر محمد رضایی زارعی پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل دینی پیرامون اهمیت غدیر و جایگاه حضرت علی(ع) نزد پیامبر اکرم (ص) و خداوند متعال اظهار کرد: همانطور که بار ها در کتب و سخنرانی ها بیان شده است پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند متعال، جانشین حقیقی و واقعی خود را امام علی (ع) معرفی می کند و پس از این معرفی به وسیله پیامبر(ص) با جمله «من کنت مولاه فهذا على مولاه»، خداوند متعال پیرامون این واقعه می فرمایند: «الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دیناً» امروز دینم را بر شما تمام ساختم و نعتم را بر شما تمام کردم یعنى واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی (ع)، اکمال کننده دین، اتمام کننده نعمت های الهی و موجب رضایت و خوشنودى خداست‌.

وی در ادامه ضمن اشاره با ماهیت و دلایل ایراد خطبه غدیر افزود: مهم ترین مسئله جهان اسلام، جانشنی پیامبر اسلام (ص) بود که بعد از وفات پیامبر اسلام باید جریان جامعه اسلامی را مدیریت می کرد و سبب تعالی و پیشرفت مولفه های اسلامی می شد و جامعه اسلامی را راهبری و مدیریت می کرد اگر در این خصوص اشخاص فاسق، معاند، نفوذی، گنهکار جریان اسلام و زعمات جامعه تازه مسلمان شده مردم را بر دست می‌گرفتند سبب انشقاق و اضمحلال اسلام ناب محمدی میشد و این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل ایراد خطبه غدیر هست.

این پژوهشگر حوزه مهدویت و مسائل دینی در ادامه پیرامون چیستی و چرایی و موضوعات خطبه غدیر تصریح کرد: در ابتدا پیامبر اکرم(ص) بعد از جمع کردن مردم ضمن اشاره به اینکه خداوند متعال فرمان الهی ای صادر کرده برای بیان مطلبی مهم و این گونه فرمودند که: خداوند به من چنین وحی کرده است: «بِسْمِ اللّه‏ِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا اَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ…»ای پیامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده ـ درباره علی، یعنی خلافت علی بن ابی‌‏طالب ـ و اگر انجام ندهی رسالت او را نرسانده‌‏ای، و خداوند تو را از مردم حفظ می‏‌کند. پیامبر اکرم(ص) در ادامه فرمودند:ای مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکرده‏‌ام، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان می‏‌کنم.

رضایی زارعی در ادامه تشریح خطبه غدیر گفت: پیامبر اکرم(ص) بعد از زمینه چینی برای معرفی امام که جانشین پیامبر (ص)هست این گونه فرمودند که: «فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ ذلِکَ فیهِ وَافْهَمُوهُ، وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّه‏َ قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیا وَإماما فَرَضَ طاعَتَهُ ای مردم، این مطلب را درباره او بدانید و بفهمید، و بدانید که خداوند او را برای شما صاحب‌اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است»و در ادامه ضمن لزوم تبعیت و پیروی از امام اینگونه می‌فرمایند که «وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَصَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَأَطاعَ لَهُ بر هر یکتاپرستی حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است. خداوند او را و هر کس را که از او بشنود و او را اطاعت کند آمرزیده» و در ادامه برای اینکه امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کنند فرمودند: أیهَا النّاسُ، مَنْ أوْلی بِکُمْ مِنْ أنْفُسِکُمْ؟ قالوا: اللّه‏ُ وَ رَسوُلُهُ. فَقالَ: ألا فَمَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، اللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ ای مردم، چه کسی بر شما از خودتان صاحب‌اختیارتر است؟ گفتند: خدا و رسولش. فرمود: ای مردم، چه کسی بر شما از خودتان صاحب‌اختیارتر است؟ گفتند: خدا و رسولش. فرمود: بدانید که هر کس من صاحب‌اختیار اویم این علی صاحب‌اختیار اوست. خدایا دوست بدار هرکس او را دوست بدارد، و دشمن ‏بدار هر کس او را دشمن بدارد، و یاری کن هر کس او را یاری کند، و خوار کن هر کس او را خوار کند.

وی در پایان ضمن تبیین و تشریح خطبه غدیر مهمترین پیام در خطبه را بعد از امامت، مهدویت و ظهور امام زمان اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم در این خطبه بعد از معرفی امام علی علیه السلام پایان سلسله امامت و آخرین امام را حضرت مهدی معرفی می‌کند و می‌فرمایند «أَلا إنَّ خاتَمَ الأَئِمَّهِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. أَلا إنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ. أَلا إنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. أَلا إنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَهٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ» بدانید که آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ‏ها و منهدم کننده آنها، اوست غالب بر هر قبیله ‏ای از اهل شرک و هدایت کننده آنان»

انتهای پیام/

, یکی از مهمترین پیام‌های خطبه غدیر؛ اندیشه مهدویت است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه