اخبار داغ

خاطره خونین ۶۵/۵/۵؛

مروری بر حمله های هوایی رژیم بعث به صنایع اراک+تصاویر

مروری بر حمله های هوایی رژیم بعث به صنایع اراک+تصاویر
پنجم مرداد ۱۳۶۵، روزی تلخ و فراموش نشدنی برای مردم اراک است. روزی که جنگنده های رژیم بعث عراق بی رحمانه چند کارخانه اطراف شهر را بمباران کردند و ۷۸ نفر را به شهادت رساندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دیار آفتاب؛ استان مرکزی به واسطه دارا بودن صنایع مادر، نقش کم نظیری در جنگ تحمیلی ایفا کرد و توانست با پشتیبانی های لجستیک خود رزمندگان دفاع مقدس را یاری دهد. از جمله این کمک ها را می توان ساخت پل معلق در عرض رودخانه اروند توسط کارخانه ماشین‌سازی اراک دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

, ,

البته صنایع دیگر استان از جمله هپکو نیز در ساخت ماشین آلات سنگین و دیگر صنایع کوچک و بزرگ استان با ساخت انواع اسلحه، گلوله، خمپاره و سایر تجهیزات نظامی به سهم خود در کمک رسانی به نیروهای ایرانی حاضر در خط مقدم جبهه یاری رساندند.

,

این نقش تاثیرگذار باعث شد تا رژیم بعث که بی بهانه به بسیاری از شهرهای کشور حمله ور می شد و زنان و کودکان را به خاک و خون می کشید، با بهانه از کار انداختن نیروهای پشتیبانی کننده رزمندگان ایرانی، به صنایع سنگین اطراف شهر اراک حمله ور شود.

,

به گفته شاهدان عینی در ساعت ۹:۱۰ پنجم مرداد ماه سال ۱۳۶۵، رژیم بعث با سه فروند میگ جنگی خود جمعا ۱۲ راکت را به سه صنعت بزرگ واگن سازی پارس، آلومینیوم سازی و آذرآب شلیک کرد.

,

هواپیماهای بعثی در ارتفاع پایین اهداف خود را مورد حمله قرار دادند و کارگرانی را که از محوطه کارخانه‌ها بیرون آمده بودند، به زیر رگبار کالیبرهای خود گرفتند. این حمله بی سابقه باعث شهادت ۷۸ نفر از کارکنان این شرکت ها و زخمی شدن عده بیشتری (حدود ۳۵۰ نفر) شد.

, .,

, ,

صاحب زمانی که این حادثه را از یکی از بلندی های اطراف اراک مشاهده کرده، می گوید: هیچگاه رقص های گیج کننده میگ ها و حرکات نمایشی دو به دو موازی آن ها از ذهنم پاک نمی شود. صدای ممتد شلیک پدافند ها  و در نهایت دود مهیبی که از بمباران دسته جمعی کارخانه ها بلند شد . صدای پایان ناپذیر آژیر آمبولانسها که تا غروب ادامه داشت و محوطه ورودی بیمارستان ولیعصر که با رنگ قرمزی تزیئین شده بود که رفته رفته سیاه وسیاه تر می شد.

, .,

همچنین آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود حادثه آن روز را اینطور نقل می کند: "عمده‌ترین حملات هوایی امروز عراق، علیه مناطق غیرنظامی در اراک صورت گرفت، به این ترتیب که صبح امروز هواپیماهای عراقی به مناطق کارگری صنعتی اطراف شهرستان اراک حمله کردند؛ که بر اثر آن، شماری از کارگران که مشغول کار بودند به شهادت رسیدند. طی این حمله، شش هواپیمای عراقی در حالی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند کارخانه واگن سازی پارس، آلومینیوم، کارخانه آذرآب، مراکز آموزش ماشین‌سازی اراک، یک ساختمان اداری و یک منطقه در شهر اراک را در مورد حمله قرار دادند. این تعرض هوایی در مجموع(کارخانه ها و شهر) بیش از ۱۰۰ شهید و بیش از ۵۰۰ مجروح بر جای گذاشت."

, .",

, ,

برای زنده نگه داشتن یاد شهدای این حادثه تلخ، در همان سال ورزشگاهی را به نام شهدای پنجم مرداد نامگذاری کردند.

,

استان مرکزی در دوران هشت سال دفاع مقدس همچون دیگر شهرهای کشور تمام توان خود را در بخش های مختلف به کار گرفت و با تقدیم بیش از شش هزار شهید، ۱۵ هزار جانباز و ۸۰۰ آزاده سرفراز به انقلاب اسلامی کارنامه درخشانی در دوران مقاومت و ایثار از خود به یادگار گذاشت.

,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه