اخبار داغ

در مراکز خرید شهر کرمان چه خبر است؛

دست کج سودجویان در جیب ساکنان شهر/ دریافت سودهای نجومی تنها به بهانه موقعیت مکانی واحدهای صنفی

دست کج سودجویان در جیب ساکنان شهر/ دریافت سودهای نجومی تنها به بهانه موقعیت مکانی واحدهای صنفی
معمولا اختلاف قیمت بین اجناس در مغازه های مختلف وجود دارد اما اختلاف قیمت ۷۰۰ هزار تومانی آن هم برای خرید یک مانتو قابل هضم نیست و نشان دهنده گران فروشی برخی واحدهای صنفی با دریافت سودهای نجومی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، چندی پیش یکی از خبرنگاران پایگاه خبری راه آرمان برای بررسی وضعیت قیمت پوشاک به مغازه های سطح شهر رفت که با پدیده گران فروشی آن هم به سبک نجومی مواجه شد،

مانتویی در مغازه واقع در خیابان باقدرت شهر کرمان به قیمت 220 هزار تومان به فروش می رسید و همان مانتو در ۲ مغازه در خیابان شهید بهشتی با اختلاف قیمت ۷۰۰ هزار تومانی برای فروش در معرض نمایش قرار گرفته بود.

معمولا اختلاف قیمت بین اجناس در مغازه های مختلف وجود دارد اما این حجم از اختلاف قیمت قابل هضم نیست و نشان دهنده گران فروشی آن ها با  دریافت سودهای نجومی است.

از این رو خبرنگار راه آرمان به سراغ ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان، روح الله منزلی رئیس اتحادیه صنف پوشاک و خشکشویی کرمان و محسن یزدانپناه معاون نظارت اداره صمت شمال استان کرمان رفت و علت این گران فروشی را جویا شد.

اختلاف مکانی دو مغازه دلیلی برای گران فروشی محسوب نمی شود

روح الله منزلی رئیس اتحادیه صنف پوشاک و خشکشویی کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: مانتوها باید در ابتدا از نظر نوع پارچه و دوخت در اتحادیه بررسی شوند چرا که ممکن است با یک دیگر متفاوت باشند و همین تفاوت، علت این اختلاف قیمت فاحش باشد، این اختلاف قیمت بسیار زیاد و عجیب است.

وی افزود: سود مجاز پوشاک ۲۰ درصد و ۲ درصد هم هزینه حمل است و در نهایت فروشنده مجاز است که ۲۲ درصد سود را دریافت کند و بیشتر از این مقدار گران فروشی محسوب می شود.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک و خشکشویی کرمان بیان کرد: اختلاف مکانی دو مغازه و تفاوت در نرخ اجاره بها دلیلی برای گران فروشی محسوب نمی شود، چرا که مغازه ای که در موقعیت بهتر قرار دارد قطعا فروش بیشتری هم خواهد داشت و این اجاره بها جبران می شود.

منزلی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه ای است که بسیاری از فروشندگان متضرر و ورشکست شده اند، پیش از این سالیانه حداکثر یک جواز لغو می شد اما اکنون ما هر هفته به دلیل ورشکستگی چندین جواز را لغو می کنیم.

وی یادآور شد: افزایش تورم سبب شده تا قدرت خرید مردم کاهش یابد و کاهش تمایل مردم به خرید پوشاک عملا امکان گران فروشی را کاهش داده، در این بین ممکن است عده ای تخلف کرده و گران فروشی کنند.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک و خشکشویی کرمان تصریح کرد: سیستم نظارتی ما مطلوب نیست، در واقع عرضه و تقاضا هستند که نظارت را تنظیم می کنند، اگرچه سازمان هایی متولی امر نظارت هستند اما این اقدام تاثیر چندانی ندارد.

منزلی متذکر شد: زمانی که خود مردم متولی نظارت باشند و عرضه و تقاضا تنظیم کننده باشد قطعا تفاوت قیمت ها و گران فروشی ها شناسایی شده و با آن ها برخورد می شود‌.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه ای که هر روز نرخ تورم تغییر می کند نمی توان نظارت صحیحی بر بازار داشت و چرخه معیوبی بر بازار حاکم است.

دریافت سود بیش از میزان تعیین شده گران فروشی و تخلف است

در ادامه محسن یزدانپناه معاون نظارت اداره صمت شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار کرد: واحدهای صنفی مختلف در ۲ منطقه متفاوت دلیلی برای گران فروشی محسوب نمی شود چرا که حاشیه سود هر صنفی مشخص است و بر اساس فاکتور خرید، واحدهای صنفی موظف به دریافت سود تعیین شده هستند.

وی بیان کرد: بازرسان سازمان صمت به صورت نوبه ای از واحدهای صنفی بازرسی به عمل می آورند و بر اساس فاکتورها حاشیه سود را تخمین زده و با متخلفین برخورد کرده و پرونده را به تعزیرات حکومتی ارسال می کنند.

در پایان ارسلان میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در این رابطه به خبرنگار راه آرمان می گوید: بازرسی و نظارت بر اصناف وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت است، در صورتی که تخلف گران فروشی یک واحد صنفی گزارش و پرونده به تعزیرات ارسال شود، ما می توانیم برای آن رای صادر کنیم.

نظارت، کلاف سردر گم این روزهای بازار

وی افزود: حاشیه سود پوشاک ۲۰ درصد بدون هزینه حمل است که عده ای بدون در نظر گرفتن سود مجاز در حقیقت گران فروشی می کنند و مردم می توانند این موارد را با شماره گیری ۱۲۴ اطلاع دهند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در پایان ابراز کرد: تعزیرات مرجع رسیدگی به پرونده هایی است که پیش از این پروندهای آن در سازمان صمت بررسی شده و تخلف آن ها محرز شده و در واقع تعزیرات یک دادگاه تخصصی برای رسیدگی به جرائم اقتصادی است.

به گزارش راه آرمان، اگرچه مسئولان از انجام بازرسی ها و صدور احکام تخلف اصناف صحبت می کنند اما آنچه که مردم در حقیقت لمس می کنند، دستگاه نظارتی معیوب است و دود آن به چشم مردم می رود.

در این بین تنها سودجویان هستند که منافعشان را با دست درازی به جیب مردم و دریافت سودهای نجومی تامین کرده و همواره از چنگال قانون فرار می کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,
,
,
,
,
,
,
,
, اختلاف مکانی دو مغازه دلیلی برای گران فروشی محسوب نمی شود, اختلاف مکانی دو مغازه دلیلی برای گران فروشی محسوب نمی شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دریافت سود بیش از میزان تعیین شده گران فروشی و تخلف است, دریافت سود بیش از میزان تعیین شده گران فروشی و تخلف است,
,
,
,
,
,
,
,
, نظارت، کلاف سردر گم این روزهای بازار, نظارت، کلاف سردر گم این روزهای بازار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه