اخبار داغ

عطر گل‌های شاخه‌بریده در بلندای بام ایران؛

گلایل؛ گلی که در چهارمحال و بختیاری به خوبی پرورش پیدا می‌کند

گلایل؛ گلی که در چهارمحال و بختیاری به خوبی پرورش پیدا می‌کند
چهارمحال و بختیاری اولین تجربه کشت گل گلایل را داشت، این گل با کیفیت عالی در استان پرورش یافت و در تغییر الگوی مصرف نیز کاربرد فراوانی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ گل گلایول، نام گلی است که اغلب در کناره های دریای مدیترانه در رنگ و گونه های متنوعی می روید. این گل ها با رنگ های سفید، صورتی پررنگ، یاسی،نارنجی، آبی و حتی سبز یافت می شوند.

گلایول، شامل 260 نوع گونه مختلف می‌شود. حدود 250 نوع از این گونه‌ها متعلق به صحراهای آفریقا، بخصوص بخش جنوبی آن است. از این بین، تنها 10 گونه از گلایول هستند که به اوراسیا ( آسیا و اروپا) تعلق دارد.

فرقی نمی‌کند چگونه از گلایل نگهداری می‌کنید؛ در گلدان آب، گلدان خاک، باغچه، شاخه‌ای و حتی در دسته گل! گلایل برای تمام منظورها عالی و بی‌نظیر است.

در یونان باستان، نام این گل Xiphium بوده است. این کلمه به معنی شمشیر است!

برای نخستین بار در قرن هجدهم، گلایول‌های آفریقایی در مقیاس زیادی به اروپا برده شد و بلافاصله به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد.

این گل زیبا در ایران نیز وجود داشته و طرفداران زیادی نیز به خود جلب کرده است. چرا که این گل هم زیبا بوده و هم می توان به مدت طولانی تری آن را نگهداری کرد. اما توجه داشته باشید، این نوع گل در ایران محدود است اما استان چهارمحال و بختیاری به خوبی توانسته است آن را پرورش دهد وچند استان نیز صادر کند.



گل گلایل و شاخه بریده در چهارمحال و بختیاری به خوبی پرورش می یابد

عطاء الله ابراهیمی مدیر کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری 30 هکتار گلخانه وجود دارد و 200 هکتار هم متقاضای از طرف سرمایه گذار که آماده معرفی به بانک های عامل برای گرفتن تسهیلات هستند.

وی با اشاره به اینکه  گل های گلایل برای اولین بار در استان چهارمحال و بختیاری کشت می شود تصریح کرد: مزرعه کشت گل های گلایل از ابتدای امسال کار خود را اغاز کرد و تا کنون نیز به تولیدات زیادی دست پیدا کرده است.

ابراهیمی ادامه داد:  کشت گل های گلایل در استان جواب داده و کیفیت آن نیز بسیار بهتر از جاهای دیگر است.

وی با بیان اینکه مزرعه کشت گل های گلایل 6 هکتار است بیان داشت: به ازای هر شاخه گل دو هزار تومان هزینه شده است .

ابراهیمی با تاکید بر اینکه گل گلایل و شاخه بریده جزء گل های سوپر محسوب می شود گفت: گل گلایل اولین تجربه این استان است که به خوبی جواب داده است.


تنوع کشت در چهارمحال و بختیاری بالا رود ضریب امنیت نیز بالا می رود

حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد : کشت گل های گلایل در تغییر الگو کشت بسیار موثر است و هرچقدر تنوع کشت بالا رود ضریب امنیت بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه این استان از لحاظ دمایی و ارتفاع از شرایط ویژه ای برخوردار است گفت: هرچقدر تنوع کشت بالا رود ضریب امنیت بالا خواهد رفت.

برزگر با اذعان بر اینکه گل های شاخه بریده با شرایط آب و هوایی این استان سازگار است عنوان کرد: خواستگاه اصلی گل گلایل در غاره آفریقا و هلند است که پیازچه این گل از هلند به استان آمده است.

وی یادآور شد: طول دوره رشد گل گلایل 50 روز است و همین میزان مصرف آب را کم می کند در واقع تغییر الگو کشت بر روی آن موثر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, گل گلایل و شاخه بریده در چهارمحال و بختیاری به خوبی پرورش می یابد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تنوع کشت در چهارمحال و بختیاری بالا رود ضریب امنیت نیز بالا می رود ,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,

 

,



 
به ازای تولید هر شاخه‌گل گلایل ،  دو هزار تومان هزینه صرف شده است


حمید گلوی‌زاده مدیرعامل شرکت زرین‌گل زاگرس  گفت: با کشت گل گلایل در استان چهارمحال و بختیاری در واقع تنوع تولیدات افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مزرعه گل گلایل در این استان 6 هکتار است بیان داشت:  در هر کتار از این مزرعه 3 هزار شاخه گل تولید و در مجموع روزانه 40 هزار شاخه گل تولید می شود.

گلوی زاده ادامه داد: سرمایه گذاری برای مزرعه گل گلایل  سه و نیم میلیارد تومان است .

گلوی‌زاده با اذعان بر اینکه  طول دوره رشد گل گلایول، ۵۰ روز است و همین امر میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد گفت:  از آن‌جا که اختلاف دمای شبانه‌روز در استان زیاد است، گل گلایول، گل‌های شاخه‌بریده و گل‌محمدی مناسب آب و هوای چهارمحال وبختیاری و به‌عنوان گل‌های کم‌آب‌بر برای پرورش هستند.

وی  خاطر نشان کرد: به ازای تولید هر شاخه‌گل، ۲۰۰۰ تومان هزینه صرف شده است، فروش هر شاخه‌ گل گلایول در بازار بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است و این گل، ۷۰ درصد بازدهی سرمایه دارد.

گلوی‌زاده یادآور شد : محصولات این مزرعه برای شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد ارسال می‌شود و صادرات به کشورهای خارجی در حال حاضر و با وجود تحریم‌ها تنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس خلاصه می‌شود.

وی عنوان کرد:  این مزرعه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۲۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ گلایول از اوایل خرداد ( ارقام زودرس) تا اواخر پاییز (ارقام دیررس) گل می دهد. در ایران با توجه به تنوع اب و هوایی مناطق مختلف، امکان تولید گل بریده گلایول در سراسر سال وجود دارد. به عنوان مثال در محلات، از ابتدای بهار، سه بار با فاصله ۵/۲ ماه کشت می شود و محصول آن در اواخر بهار تا اواسط پاییز به بازار عرضه می شود. در مناطق گرمسیری مثل دزفول در ۹ ماه از سال می توان در فضای آزاد گل آن را تولید کرد. تمایز گل ۳ تا ۸ هفته پس از کاشت میسر است که به دمای خاک، اندازه پداژه و میزان توسعه جوانه یا بخش مریستمی بستگی دارد که در چهارمحال و بختیاری به خوبی جواب داده است.

انتهای پیام/

, ,
,
,
, به ازای تولید هر شاخه‌گل گلایل ، ,  دو هزار تومان , هزینه صرف شده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه