اخبار داغ

شبکه‌های اجتماعی مروج مُدهای نامتعارف؛

فرهنگ غربی بر حجاب اصیل ایرانی چنبره زد/رنگ باختن عفاف در سایه سکوت متولیان فرهنگی!

فرهنگ غربی بر حجاب اصیل ایرانی چنبره زد/رنگ باختن عفاف در سایه سکوت متولیان فرهنگی!
با چرخی کوتاه در بازار شهر جای خالی البسه اصیل ایرانی حس می‌شود و حجم بسیاری از پوشش دختران و زنان الگوگیری از سلبریتی‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مدتهاست که بازار البسه دستخوش تغییرات شده است، پوشاک هایی که با فرهنگ ما سنخیتی ندارند و برگرفته از فرهنگ غرب است، لباس هایی که بدحجابی را تبلیغ می کنند و هر روز به شکل و شمایلی جدید بر تن مانکن های ویترین مغازه ها خودنمایی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

بسیاری از لباس های نامتعارف دارای نوشته هایی با حروف لاتین و یا تصاویری هستند که بخشی از این لباسها از مبادی قاچاق وارد کشور می شوند، این لباس ها در ویترین ها به گونه ای چیده می شوند که توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند.

,

در این روزها فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به یکی از اصلی ترین مروج های مُد تبدیل شده تا جایی که انوع پوشاک، کیف، کفش و لوازم آرایشی و پیرایشی را به سبک مختلف تبلیغ می کند، پوشش هایی که با هدف نفوذ فرهنگی گسترش یافته اند.

,

هیجان خرید لباس هایی با مُدهای عجیب و غریب برای برخی از جوانان بسیار لذت بخش است، بروز بودن با مُدهایی که گاهی با یک تقلید، آسیب های مختلفی از جمله آسیب اجتماعی را به دنبال دارد.

,

بسیاری از این مُدهای جدید با هزینه های گزاف در بازار عرضه می شود و به گفته تعدادی از فروشندگان، لباس های جدید و بروز، متقاضیانی دارد که فروشندگان نیز طبق سلیقه این افراد پوشاک و مُدهای جدید را عرضه می کنند.

,

تبلیغات دشمن برای ترویج مُدهای غربی

, تبلیغات دشمن برای ترویج مُدهای غربی, تبلیغات دشمن برای ترویج مُدهای غربی,

ترویج بدحجابی به سبک تبلیغ مُدهای غربی یکی از اهداف دشمنان است، لباس هایی که دور شدن از فرهنگ اصیل اسلامی و ارزشها را به دنبال دارد اما سوال اینجاست گرایش جوانان به سمت استفاده از مُدهای عجیب و نامتعارف نشات گرفته از نفوذ فرهنگی است یا ناشی از غفلت متولیان و مسئولانی است که در طراحی لباس هایی متناسب با فرهنگ اسلامی ایران، کوتاهی کرده اند.

,

در این میان ماراتن چشم و همچشمی برای پوشش لباس هایی به اصطلاح مُدهای جدید در بین جوانان به گونه ای است که گاهی با دیدن این لباسها بر تن افراد، تعجب سراپای انسان را فرا می گیرد.

,

, ,

متاسفانه مدتهاست مانتوها بدون دکمه و آستین کوتاه شده اند، شلوارها روز به روز کوتاهتر و چسبان تر، شال ها باریکتر و بازتر و این بدحجابی در فصل تابستان به اوج خود می رسد و عده ای به بهانه رهایی از گرمای طاقت فرسای تابستان لباس هایی می پوشند که بدحجابی را نمایش می دهد.

,

برخی از مُدها در مزون های زیرزمینی و برخی از مُدها هم در ویترین ها به نمایش گذاشته می شوند اما در میان این جای خالی نظارت بر عرضه این لباسها به خوبی دیده می شود.

,

لزوم حمایت از طراحان در صنعت لباس

, لزوم حمایت از طراحان در صنعت لباس, لزوم حمایت از طراحان در صنعت لباس,

یاسمن ابراهیمی کارشناس طراحی لباس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سالهاست که طراحی لباس یکی از رشته های دانشگاهی شده و استقبال دانشجویان از این رشته خوب بوده اما نیاز است که این افراد پس از فارغ التحصیلی مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند با طراحی لباس هایی متناسب با فرهنگ در بازار پوشاک نقش خود را ایفا کنند.

,

وی افزود: همه تلاش طراحان لباس این است که اصالت فرهنگی را در لباس ها جا داده و متناسب با سلیقه ها بتوانند لباس هایی با رنگ های مختلف و طرح های گوناگون را در بازار عرضه کنند اما اجرای این برنامه منوط به حمایت و برنامه ریزی لازم از سوی مسئولین و تولیدکنندگان است.

,

کارشناس طراحی لباس تصریح کرد: صنایع تولیدی پوشاک می توانند از طراحان لباس در تولید لباسها استفاده نمایند ولی متاسفانه بسیاری از لباسهای تولیدی طبق سلیقه تولیدکنندگان و بدون در نظر گرفتن طراحی متناسب با فرهنگ تولید می شوند.

,

ابراهیمی بیان کرد: ترویج لباس های بومی و تحقق تولید مناسب در این زمینه نیازمند برنامه ریزی متولیان است تا هنرمندان در این رشته بتوانند لباس هایی متناسب با سلیقه ایرانی را تهیه کنند البته خلاقیت در طراحی لباسها نقش بسیار برجسته ای دارد.

,

, ,

پوشش نامناسب، تیشه به ریشه فرهنگ اصیل ایرانی

, پوشش نامناسب، تیشه به ریشه فرهنگ اصیل ایرانی, پوشش نامناسب، تیشه به ریشه فرهنگ اصیل ایرانی,

روح انگیز جهان افروز کارشناس اجتماعی و خانواده در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: یکی از شیوه ها و الگوهای رفتاری نامطلوب در جامعه که حجاب را تهدید می کند مُد است و معمولا مُد از گروه های بالای اجتماعی آغاز می شود که این افراد به لحاظ طبقه اجتماعی و اقتصادی خود را برتر می دانند و خود را نسبت به مابقی گروه ها، در یک کلاس بالاتر اجتماعی می بینند.

,

وی افزود: این دسته از افراد در شروع استفاده از مُدهای مختلف پیش قدم می شوند چرا که معمولا مُد یک عامل تمایز است و افرادی که به دنبال مُد هستند تلاش دارند تا در جامعه نسبت به دیگران متفاوت باشند.

,

کارشناس اجتماعی و خانواده تصریح کرد: با توجه به اینکه مُد تاثیر گذار در حجاب اسلامی است، مشاهده می کنیم که ترویج مُد طی یک برنامه مدون و از پیش تعیین شده در غرب انجام می شود و نقش آنها به عنوان بازیگران عرصه مبارزه با حجاب بسیار مشهود است که با انتخاب یک لباس و حضور در رسانه ها یا تبلیغات به گونه ای وسیع به ترویج مُد می پردازند.

,

جهان افروز عنوان کرد: به همین دلیل هر روز شیوه ای جدید از پوشش لباس های عجیب متداول می شود و استفاده از این نوع پوشش، تیشه به ریشه فرهنگ جامعه می زند، مانتوهای جلو باز، شلوارهای کوتاه، ساپورت های بدن نما تنها بخشی از ناهنجاری هایی است که وارد فرهنگ حجاب شده است اما به نظر می رسد برای جلوگیری از رشد شتابنده این جریان می توان با ارائه لباس ها و مُدهایی مطابق با پوشش اسلامی که اصول عفت و حیا در آنها لحاظ شده،  مُدهایی که طرح ها و مدل های نو را ارائه کنند اقداماتی انجام داد و با تولید مُدهای جوان پسند با رنگ های شاد بتوان در بلند مدت رقیبی برای بازار انحصاری مُد ایجاد کرد.

,

وی با تاکید بر استفاده از خلاقیت و طراحی هنر ایرانی در لباس گفت: با تلاش می توان جانی تازه به جسم فرهنگ غنی حجاب و عفت داد و در نهایت با بهره گیری از تکنولوژی روز، خلاقیت و هنر ایرانی و در نظر داشتن گوهر وجودی بانوان و حفظ عفاف در طراحی لباس طراحان ایرانی می توان مُدهایی بومی و مذهبی را پدید آورد که تمامی گزینه ها را در بر گرفته و طیف گسترده سلیقه بانوان ایرانی را به این شکل ممکن پوشش دهد.

,

, ,

تلاش غرب برای تغییر پوشش

, تلاش غرب برای تغییر پوشش, تلاش غرب برای تغییر پوشش,

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در یک جامعه اعتقادات، ارزشها و باورهای مردم جامعه براساس باورها، سنت‌ها و… بایدها و نبایدهای آنان چارچوبی را درست می کند که مردم به تبعیت از آنها زندگی خود را سامان می دهند.

,

وی افزود: وقتی ارزش‌های دینی و تمدنی را بررسی می کنیم، تغییراتی را در نوع پوشش مشاهده می کنیم که انسان را دچار حیرت می کند و وضعیت پوشش خصوصا در بین برخی از بانوان به سمت و سویی پیش می رود که همخوانی با فرهنگ و اعتقادات ما ندارد.

,

این جامعه شناس تصریح کرد: در سراسر جهان پوشش برای تمام انسانها وجود دارد اما وقتی سیر تحول در غرب بررسی می شود می بینیم که در این جوامع پوشش جایگاه خاصی ندارد اما در جامعه ما بانوان ارزش بالایی دارند و ارزشی که برای بانوان قائل هستیم در هیچ جای دنیا دیده نمی شود و به همین دلیل پوشش مناسب برای بانوان اهمیت خاصی دارد.

,

پرچی گفت: عده ای تصور دارند  تا با استفاده از پوشش های نامناسب یا به اصطلاح مُدها، متمایز از دیگران در جامعه حضور داشته باشند که انحطاط فکری در این قشر نیاز به علاج دارد و این در حالیست که خود این افراد بیشترین ضرر را متحمل می شوند.

,

, ,

نقش پوشش در استحکام خانواده

, نقش پوشش در استحکام خانواده,

وی با تاکید بر اینکه پوشش در جامعه ما باید متناسب با ارزش های ایرانی اسلامی باشد، افزود: در جامعه اسلامی توجه به مسائل اعتقادی، فرهنگی، تمدنی ارزش والا و سبقه طولانی دارند و برای اینکه این تمدن زنده نگه داشته شود باید برای خودمان چارچوب عقیدتی فکری داشته باشیم.

,

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: امروز جوامع غربی تلاش دارند تا از هر راهی بتوانند این سبک زندگی را تغییر دهند به طوری که با القا و ترویج مُدهای مختلف سعی دارند تا پوشش های نامناسب را مطلوب جلوه دادند در حالی که ارزش های ایرانی اسلامی باعث تحکیم خانواده می شود.

,

پرچی با اشاره به نقش حجاب در استحکام بنیان خانواده گفت: بخشی از مشکلات در بین خانواده به دلیل پوشش نامناسب است و وقتی ولنگاری صورت گرفت، زندگی بی معنا می شود.

,

وی بیان کرد: تنها عامل پیشرفت دنیوی و معنوی، درون خانواده معنا می یابد و تمدن و فرهنگ درون خانواده رقم می خورد که باید گفت یکی از ابزارهایی که پایه های زندگی را سست می کند پوشش نامتناسب است.

,

به هر حال نیاز است که برای ارائه لباس هایی با طراحی هنرمندان ایرانی و جلوگیری از مُدهای بی سر و ته که نشات گرفته از فرهنگ غرب هستند، به گونه ای برنامه ریزی شود که فرهنگ اسلامی ایرانی در نوع پوشش نیز دیده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه