اخبار داغ

گزارشی از مشکلات پیش‌روی گلخانه‌داران؛

نگرانی متقاضیان گلخانه‌ای از آوارشدن اقساط بانکی/ گلخانه‌داران منتظر مانع زدایی مسئولان هستند

نگرانی متقاضیان گلخانه‌ای از آوارشدن اقساط بانکی/ گلخانه‌داران منتظر مانع زدایی مسئولان هستند
هم اکنون سه واحد گلخانه ای در شهرستان سربیشه آماده بهره برداری است که به دلیل عدم اجرای طرح انتقال گاز، همچنان غیرفعال هستند، در حالی که هر روز؛ سر رسید اقساط آن نزدیک تر می شود و باعث نگرانی گلخانه داران شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از خاورستان،یکی از طرح های مهم اقتصادی و توسعه ای در خراسان جنوبی، طرح نهضت گلخانه ای است که در تعدادی از شهرستان های استان در حال اجرا است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

در شهرستان سربیشه هم این طرح هدفگذاری شده و اکنون زیرساخت های آن در حال انجام است، اما هنوز واحدی در این خصوص به بهره برداری نرسیده است. اما طرح گلخانه ای دیگر این شهرستان که جدا از طرح نهضت گلخانه ای است، از حدود 16 سال قبل کلید خورده است و حالا به تازگی سه واحد از گلخانه های این طرح اماده بهره برداری است.

,

اما متاسفانه این گلخانه ها در حالی که آماده بهره برداری هستند، به دلیل اجرا نشدن کامل پروژه گازرسانی، هنوز نتوانسته اند به مرحله تولید برسند که با توجه به هزینه ها و تسهیلات هزینه شده در این خصوص، اکنون متقاضیان نگران از عدم بهره وری و درآمد و از طرف دیگر سررسیدن اقساط هستند.

,

مسئولان مانع زدایی را با مانع زایی اشتباه گرفته اند

, مسئولان مانع زدایی را با مانع زایی اشتباه گرفته اند,

یکی از متقاضیان و سرمایه گذاران گلخانه در شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: پروژه گازرسانی به مجتمع گلخانه ای شهرستان سربیشه از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون بخش اعظم این پروژه در سایت داخلی مجتمع و خط انتقال انجام شده است.

,

وی افزود: اما از نیمه دوم سال گذشته، پروژه به علت عبور خط لوله از داخل اراضی خصوصی متوقف شده و علی رقم مذاکرات صورت گرفته، این مشکل حل نشده و تصمیم گرفته شده که مسیر خط لوله عوض شود و در بهمن ماه سال 1399 نقشه برداری مسیر جدید انجام و برای تایید به شرکت گاز خراسان جنوبی ارسال شده است.

,

این سرمایه گذار تاکید کرد: با توجه به پیگیری های مداوم اعضای این مجتمع، متاسفانه هیچ کس در مدیریت جهادکشاورزی شهرستان،  سازمان جهادکشاورزی استان، شرکت شهرکهای کشاورزی، پیمانکار مجری طرح انتقال گاز و شرکت گاز خراسان جنوبی، پاسخی مبنی بر زمان اتمام کامل طرح نداده و آخرین پاسخ عدم تایید نقشه مسیر توسط شرکت گاز بوده است.

,

وی تصریح کرد: با توجه به شعار امسال که تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها است، به نظر می رسد که مسئولین استان یا معنی و مفهوم این شعار را درک نکرده اند و یا اهمیتی برای آن قائل نیستند و یا هم کلمه مانع زدایی را با مانع زایی اشتباه گرفته اند.

,

او گفت: هم اکنون سه واحد گلخانه در این سایت آماده بهره برداری است که به دلیل عدم اجرای طرح انتقال گاز، همچنان غیرفعال هستند، در حالی که هر روز؛ سر رسید اقساط آن نزدیک تر می شود و مطمئنا در ادامه با مشکل عدم امکان پرداخت اقساط مواجه خواهیم شد که گویا برای هیچ کدام از مسئولین مرتبط استانی و شهرستانی اهمیتی ندارد.

,

این متقاضی بیان کرد: با این شیوه تحقق پروژه ها، خواهشا مسئولان مردم را به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال تشویق نکنند و با وعده های نادرست خود باعث سردرگمی و تشویش اذهان آنها نشوند.

,

وی افزود: حداقل خواهشمندیم برای لوله هایی که مدت های زیادی است در کنار خط انتقال رها شده و از سوی عوامل محیطی آسیب دیده، فکری برداشته شود.

,

متوقف شدن پروژه گازرسانی به شهرک گلخانه ای سربیشه با پیشرفت 80 درصدی

, متوقف شدن پروژه گازرسانی به شهرک گلخانه ای سربیشه با پیشرفت 80 درصدی,

مجید وارسته کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در شهرستان سربیشه دو شهرک گلخانه ای فاز یک و فاز دو وجود دارد. فاز یک 20 هکتار و معادل 42 قطعه است که واحدهای آن در سال 1384 استارت خورده و در سال 1395 هم تکمیل شده و به متقاضیان تحویل شده است.

,

وی افزود: از سال 1395 هم که این اراضی تحویل شرکت شهرک های کشاورزی استان شده است، تاکنون 20 قطعه به متقاضیان واگذار شده که 3 قطعه آن شامل دو قطعه 2500 متری و یک قطعه 1500 متری، به بهره رداری رسیده و 4 قطعه دیگر هم در حال بهره برداری است که 2 قطعه ستون گذاری شده و 2 قطعه هم باید نصب پلاستیک شود. بقیه قطعه ها هم که هنوز کاری انجام نداده اند، دلیل آن، این بوده است که به پایان دولت و نبود تسهیلات برخورده اند و اگر هم تسهیلاتی داده نشود کسی رغبتی برای این کار ندارد.

,

کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: فاز دو شهرک گلخانه ای سربیشه هم که در طرح نهضت گلخانه ای راه اندازی شده، معادل 31 هکتار و 38 قطعه، در جنب فاز یک است که فقط شبکه توزیع داخلی گاز و شبکه معابر آن اجرا شده است. این فاز هنوز در مرحله اجرای زیرساخت ها است و هنوز به متقاضیان واگذار نشده است.

,

وارسته گفت: پروژه گازرسانی به فاز یک شهرک گلخانه ای سربیشه که دارای 3 واحد به بهره برداری رسیده است، از شهریورماه سال 1399 شروع و قرارداد آن به مدت دو ماه با پیمانکا بسته شد، اما در حالی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، بعد از دو ماه و از آبان ماه اجرای آن متوقف شد.

,

وی بیان کرد: مشکل این پروژه این است که متاسفانه مسیر آن به معارضین قنات حسن آباد که اکنون خشک شده و اراضی آن هم بلااستفاده مانده، برخورد کرده است. مالکان این قنات و اراضی هم با ارسال نامه مکتوب به شرکت گاز، جلوی کار را گرفته اند و شرکت گاز هم اجرای پروژه را منوط به اخذ موافقت مالکین کرده است.

,

گازرسانی به گلخانه ها؛ لنگ رضایت مالکان قنات حسن آباد

, گازرسانی به گلخانه ها؛ لنگ رضایت مالکان قنات حسن آباد,

کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون حدود  10 ماه است که هر هفته با این مالکین در تماس هستیم و خواهش می کنیم که برای حل این مشکل، صورتجلسه ای تنظیم و امضا کنند. ولی این مالکین خواسته هایی دارند که خلاف قانون و مقرارات است، مثلا درخواست کرده اند که سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد بارگاه بهداشتی زرشک در این اراضی و یا هم فنس کشی آن مجوز بدهد. اما سازمان جهاد برای این زمین های بایر، دیمه زار و بلااستفاده که سالها کشت نشده و در آن درخت یا کشاورزی وجود ندارد، نمی تواند چنین کاری کند.

,

وارسته بیان کرد: بنده از اردیبهشت ماه امسال به عنوان مسئول پیگیری این موضوع، مامور شده ام و تاکنون هم چندین جلسه با این مالکان داشته ام تا به جمع بندی برسیم. یک توافق اولیه ای هم انجام شده اما مالکان هنوز آن را امضا نکرده اند و نمی کنند.

,

وی تصریح کرد: این در حالی است که تمام خط انتقال گاز به میزان یک کیلومتر و نیم اجرا شده و دستگاه تقلیل فشار هم با هزینه حدود 800 میلیون اجرا شده است، اما تنها همین 300 متر مانده که متاسفانه مالکان اصلا همکاری نمی کنند و تا زمانی هم که رضایت ندهند، هیچ کاری نمی توان کرد.

,

تاکید مدیران استان بر اجرای پروژه در چهارچوب قوانین 

, تاکید مدیران استان بر اجرای پروژه در چهارچوب قوانین ,

کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امکان عبور خط انتقال گاز از حاشیه جاده اصلی هم وجود دارد و اداره راهداری و حمل و نقل و جاده ای استان این اجازه را می دهد، اما با لوله 4 اینچ، در حالی که شرکت گاز معتقد است که گلخانه ها برای گازرسانی به لوله 6 اینچ نیاز دارند چرا که باید حجم بالایی از گاز را انتقال دهد و ضوابط این اجازه را نمی دهد. بر همین اساس هم موافقت اداره راه هم کارگشا نیست.

,

وارسته اظهارکرد: این موضوع را در ستاد گلخانه ای استان پیگیری کردیم و استاندار هم در خصوص آن مکاتبه کرده است، اما چون خلاف مقررات است و دستگاه های نظارتی هم به شدت روی این موضوع و رعایت قوانین و ضوابط تاکید دارند و از طرف دیگر هیچ مدیری هم دلش نمی خواهد بعدا پله های سازمان بازرسی را بالا پایین برود، این کار را انجام نمی دهند و می گویند قانون این است و شما می توانید کارتان را اینگونه انجام دهید، در غیر اینصورت تعطیل کنید.

,

وی ادامه داد: در این شرایط، تنها راهی که برای گازرسانی به این گلخانه ها مانده است، راضی کردن مالکین قنات حسن آباد است، چرا که پروژه تا کنار اراضی این مالکان اجرا شده و اکنون اصلا نمی توان آن را از سمت دیگری برد.

,

رضایت همه مالکان در ابتدای کار

, رضایت همه مالکان در ابتدای کار,

کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی افزود: قبل از اجرای پروژه هم که نقشه ها تهیه شده، کل خط انتقال از دوراهی درح، از داخل اراضی مردم عبور می کرده است. اما در ابتدای کار همه مردم موافقت خود را انجام دادند و مالکان اراضی حسن آباد هم روز اول موافقت کردند، اما وقتی که خط انتقال گاز به اراضی آنها رسیده، گویا دندان طمع تیز کرده و با خواسته های غیرمنطقی خود، می خواهند تیری در تاریکی بزنند. 

,

وارسته افزود: در این خصوص به مالکان قنات حسن آباد گفته ایم که تا جایی که امکان داشته باشد، سازمان جهاد کشاورزی با شما همکاری خواهد داشت، اما اینکه مالکان خواسته های نامعقولی از شرکت شهرک ها یا سازمان جهاد کشاورزی داشته باشند، گروکشی و بی انصافی است.

,

وی با بیان اینکه تاکنون در تمام سطح استان، مالکین اراضی در اجرای پروژه ها بسیار همکاری داشته اند و با آغوش باز استقبال کرده اند، گفت: در اجرای همین پروژه هم بسیاری از مردم بزرگوار اجازه عبور خط لوله گاز از اراضی شان را داده اند، اما مالکان قنات حسن آباد تملک قسمتی از زمین های خود که لوله های گاز از آن عبور می کند را هم قبول نمی کنند.

,

امکان کشاورزی روی خط لوله گاز

, امکان کشاورزی روی خط لوله گاز,

کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این در حالی است که زمین های کشاورزی اصلا حریمی ندارد و مالکان روی خط انتقال گاز هم می توانند برای خود کشاورزی کنند و هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود.

,

وارسته تاکید کرد: با وجود این شرایط، ستاد مرکزی شرکت شهرک های کشاورزی در تهران پیگیر این موضوع بود که پیمان شرکت گاز برای گازرسانی به گلخانه های سربیشه را خاتمه داده و اعتبار آن را جابجا کند که جلوی آن را گرفته ایم.  

,

تبعات اجتماعی در پی  متوقف شدن پروژه 

, تبعات اجتماعی در پی  متوقف شدن پروژه ,

وی با بیان اینکه این پروژه یک پروژه ملی است و استان برای آن اعتباری نگذاشته است، گفت: خودمان را به این در و آن در می زنیم تا پولی برای استان جذب می کنیم، اما برخی افراد می گویند فدای سرم که به این گلخانه گاز برسد یا نرسد، مهم شرایط و خواسته های من است. این در حالی است که متقاضیان گلخانه، در این شرایط حدود یک تا یک میلیارد و نیم برای هر واحد هزینه کرده اند و اکنون هم که موقع بهره وری آن شده، نمی توانند از سرمایه و آورده خود، حتی یک ریال هم دربیاورند. متاسفانه این موضوع قطعا برای دولت و شرکت شهرک های کشاورزی استان، تبعات اجتماعی دارد.

,

کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: اجرای شبکه گازرسانی در داخل خود مجتمع گلخانه ای هم به طور کامل اجرا شده و تنها اجرای پروژه در همین 300 متر اراضی حسن آباد مانده است که اگر مالکان آن اجازه دهند، پروژه به سرعت اجرا و یک هفته بعد گاز تزریق می شود. اعتبار گازرسانی برای این شهرک گلخانه ای، 3 میلیارد و 400 میلیون تومان است اما اگر بزرگواران و مالکان قنات حسن آباد برای اجرای 300 متر باقی مانده پروژه همکاری نکنند، این پروژه بسته می شود و معلوم نیست بعدا اعتباری برای راه اندازی آن وجود داشته باشد یا خیر.

,

حل مشکلات پروژه نیازمند ضرب الاجل مسئولان

, حل مشکلات پروژه نیازمند ضرب الاجل مسئولان,

بر اساس این گزارش؛ آنطور که کارشناس شرکت شهرک های کشاورزی استان می گوید، مالکان خصوصی مانعی بر سر راه این پروژه شده اند و از طرف دیگر مسئولان استان هم اجرای این پروژه را در چهارچوب قوانین منحصر کرده اند. اما در این بین که هر کدام از مالکان خصوصی و مسئولان دولتی به فکر منافع خود هستند، تمام ضرر و زیان شامل متقاضیانی می شود که ریسک سرمایه گذاری در این اوضاع نامساعد اقتصادی را به جان خریده اند و پا در میدان تولید گذاشته اند. اما حالا با این شرایط نه تنها تولیدی در کار نیست، بلکه باید متقاضیان این طرح، هر روز نگران استهلاک سازه و همچنین اقساط سنگین بانک ها باشند. در حالی که تمام داشته های خود و تسهیلات بانکی را برای این طرح هزینه کرده اند و دیگر نه سرمایه و نه درآمدی هم برای پرداخت اقساط ندارند.

,

اما مسئولان استان و در رأس آن آقای استاندار که همیشه مشوق سرمایه گذاران برای عرصه های تولیدی بوده اند، چرا اکنون برای حل مشکلات پیش پای تولیدف ضرب الاجل تعیین نمی کنند و با تمهیدات و تدابیری، کمک نمی کنند تا این سرمایه های معطل مانده، بیش از این ضرر ندهد. در حالی که به گفته کارشناس شرکت شهرک ها، امکان خاتمه پیمان این پروژه و جابجا کردن اعتبار آن هم وجود دارد که در این صورت، سرنوشت واحدهای گلخانه ای این شهرستان نامعلوم و سرمایه گذاران هم به خاک سیاه خواهند نشست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه