اخبار داغ

جانشین سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس آجا:

روایتی خواندنی از عملیات غرور آفرین مرصاد / درایت و فرماندهی امیر صیاد شیرازی طومار منافقین را در هم پیچید

روایتی خواندنی از عملیات غرور آفرین مرصاد / درایت و فرماندهی امیر صیاد شیرازی طومار منافقین را در هم پیچید
جانشین سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس آجا گفت: بعد از اینکه پادگان شهید نوژه همدان توسط نیروی هوایی رژیم بعث عراق به شدت آسیب دید و نیروهای ما پشتیبانی هوایی نداشتند در این زمان درایت و هدایت فرمانده شاخص عملیات مرصاد امیر صیاد شیرازی طومار منافقین را به کمک همه نیروها در هم پیچید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ هنوز چند روز بیشتر از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال 67 نمی گذشت که در بعد از ظهر اوائل مردادماه ناگهان ستونی از تجهیزات نظامی با عبور از مرز وارد کشور شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

پس از آنکه خیال خام فتح سه روز تهران صدام بعثی با لشکرکشی و جنایت های بیرحمانه پس از هشت سال جنگ تحمیلی نقش بر آب شد اینبار نوبت سرکردگان گروهک خبیث سازمان مجاهدین خلق بود که با همان خیال خام فتح 48 ساعته تهران، لشکر ابرهه را به سمت مرزهای جمهوری اسلامی ایران روانه کند اما هرگز نمی دانست همان اراده ای که صدام بعثی را با آن همه پشتیبانی شرق و غرب شکست مفتضحانه داد، درهم پیچیدن طومار گروهکی خیانتکار و منافق برایش کاری ندارد و در واقع دارند با پای خود به سمت گورستان خود می روند.

,

مسعود رجوی برای این عملیات که فروغ جاویدان نام گذاشته بود حدود ۳۰ تیپ رزمی که هر تیپ ۱۷۰ تن نیروی رزمی (۲۰ زن و ۱۵۰ مرد) در اختیار داشت به همراه نیروهای پشتیبانی به ۲۸۰ تن می‌رسید و دارای دو/ گردان پیاده، یک گردان تانک، یک گردان ادوات و یک گردان ارکان و پشتیبانی رزم بود تعداد کل نیروی رزمنده نیز حدود ۵ هزار و ۲۰۰ نفر و نیروی در صحنه به حدود ۷ هزار نفر رسید به خاک ایران تجاوز کرده و با سرعت زیاد پیشروی کرد غیر از مقاومت محدودی که توسط ساکنان کرد منطقه وجود داشت، نیروهای مجاهدین بدون مانعی جدی تا عمق ۱۴۵ کیلومتری خاک ایران پیش رفتند.

,

مجاهدین پیش‌بینی کرده بودند با اشغال منطقه مردم از آنها حمایت خواهند کرد ولی بر خلاف انتظار، کردهای منطقه به مقاومت پرداختند که همین مقاومت محدود محلی سرعت پیشرفت ستون نظامی مجاهدین را محدود کرد و چون با مقاومت مردم روبرو شدند در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند غرب و اسلام آباد که تصرف کرده بودند شدیدترین جنایت ها و تخریب ها انجام دادند ولی در نهایت آنچه بعداز 48 ساعت حاصل شد اجساد حدود یک هزار و ۵۲۳ تن از افراد آنها، دو هزار و ۳۰۰ تن زخمی و ۳۰۵ تن اسیر بود که برجای ماند. همچنین از تجهیزات جنگی این گروهک بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره ‌انداز ۸۰ میلی‌متری، ۱۵۰ قبضه خمپاره ‌انداز ۶۰ میلی‌متری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی‌متری از میان رفت.

,

, ,

یادآوری و بازگوکردن خاطرات عملیات غرور افرین مرصاد، برگ زرین دیگری بر کارنامه درخشان نیروهای مسلح کشورمان است که به همین منظور با سرهنگ مخابرات حمیدرضا سهیلی جانشین سازمان حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس در ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

,

صاحب نیوز: خیانت گروهک منافقین بر علیه مردم ایران در عملیات فروغ جاویدان چگونه شکل گرفت؟

, صاحب نیوز: خیانت گروهک منافقین بر علیه مردم ایران در عملیات فروغ جاویدان چگونه شکل گرفت؟, صاحب نیوز: خیانت گروهک منافقین بر علیه مردم ایران در عملیات فروغ جاویدان چگونه شکل گرفت؟,

سرهنگ حمیدرضا سهیلی: تا قبل از عملیات مرصاد چهره خبیث منافقین برای برخی از مردم کشورمان نا آشنا بود اما از وقتی که با صدام حسین بعثی که جنایت های زیادی بر علیه کشورمان انجام داده بود هم پیمان شده و تصمیم گرفتند طرح ریزی عملیاتی انجام دادند با نیت اینکه کرمانشاه را مورد هدف قرار دهند از مرزهای غربی وارد کشور شدند چهره واقعی این منافقان کوردل برای همه مردم آشکار و نمایان شد.

,

رژیم بعث عراق تجربه آغاز جنگ تحمیلی را داشت که چگونه با غافلگیری وارد خاک کشورمان شدند سرکردگان منافقین هم با همین اصل غافلگیری به مرز کرمانشاه تجاوز کرد چرا غافلگیری چون دقیقا دو هفته قبل از این جمهوری اسلامی ایران قطعنامه 598 را پذیرفته بود و کشور در حالت پذیرش قطعنامه از سوی هر دو کشور قرار داشت و فکر می کردیم صلح شده اصطلاحا نیروها در حال چای خوردن در سنگرها بودند و آمادگی رزمی همانند زمان جنگ وجود نداشت و این باعث شد با غافلگیری وارد مرزهای کشورمان شده و جلو بیایند.

,

چون با غافلگیری آمدند و دیدند که هوانیروز بمباران وسیعی انجام می دهد و نیروهای پیش رونده آسیب می بینند، تصمیم گرفتند نیرو هوایی عراق پشتیبانی نزدیکی از آنها انجام داده و در اولین گام در عملیات مرصاد آمدند و سایت رادار «سوباشی» را مورد اصابت قرار دادند. لازم به ذکر است که در طول هشت سال جنگ تحمیلی رادارمن های ارتش اجازه ندادند این رادار مورد اصابت قرار بگیرد و بارها موشک های هدایت شونده راداری تلاش کردند آسیبی به این رادار وارد کنند اما با اقدامات به موقع ضد اختلال راداری شد یا فعال کردند یا سیستم را خاموش کردند.

,

بعد از اینکه رادار سوباشی نوسط نیروی هوایی عراق مورد اصابت قرار گرفت با تصور اینکه ایران دیگر چشمی ندارد که بتواند نیرو هوایی خود را به منطقه گسیل کند و نیروهای هوایی ایران هم اگر بخواهد برود و متکی به رادار خودش باشد ضعیف تر این است بنابراین در گام دوم عملیات بازهم با پشتیبانی نزدیک هوایی عراق پادگان شهید نوژه همدان را مورد سنگین ترین بمباران که حتی در جنگ هم سابقه نداشت قرار دادند.

,

 عملیات مرصاد چه ویژگی داشت و شهید امیر صیاد شیرازی چه نقشی در این عملیات بر عهده داشتند؟

,  عملیات مرصاد چه ویژگی داشت و شهید امیر صیاد شیرازی چه نقشی در این عملیات بر عهده داشتند؟,  عملیات مرصاد چه ویژگی داشت و شهید امیر صیاد شیرازی چه نقشی در این عملیات بر عهده داشتند؟,

* تشکیل پست متحرک هوایی برای نخستین بار به فرماندهی شهید صیاد شیرازی

, * تشکیل پست متحرک هوایی برای نخستین بار به فرماندهی شهید صیاد شیرازی, * تشکیل پست متحرک هوایی برای نخستین بار به فرماندهی شهید صیاد شیرازی,

بعد از اینکه پادگان شهید نوژه همدان به شدت آسیب دید و نیروهای ما پشتیبانی هوایی نداشتند در این زمان درایت و هدایت فرمانده شاخص عملیات مرصاد امیر صیاد شیرازی طومار منافقین را به کمک همه نیروها در هم پیچید.

,

یکی از ویژگی های مهم عملیات مرصاد که در دیگر عملیات های دوران دفاع مقدس وجود ندارد تشکیل پست متحرک هوایی به فرماندهی شهید صیاد شیرازی است که برای نخستین بار در هلیکوپتر 214 تشکیل شد. شهید صیاد شیرازی هوانیروز را خیلی خوب به کارگیری می کرد به طوریکه در این عملیات گفته می شود هوانیروز آغاز کننده عملیات مرصاد  بود، خدا رحمت کند شهیدان شمشادیان و سهیلیان اینها کسانی بودند که می گفتند ما گلوله هایمان را با توکل به خدا شلیک می کنیم و واقعا هم همینطور بود و با هر هلیکوپتر جلوی یک ستون تانک را گرفتند اوائل که هوانیروز خیلی خوب عمل کرد منافقین آمدند اسلام آباد را دور زدند و با عبور از اسلام آباد به سمت کرمانشاه در گردنه چهارزبر حرکت کردند.

,

(قدرت نگهداری و تعمیرات در بین نیروهای ایرانی خیلی مهم است حتی سایت های اسرائیلی چند بار نوشته اند که قدرت نگهداری و تعمیرات رزمندگان ایرانی برای ما تهدید است یعنی هر کجا آسیب بزنیم دو روز بعد دوباره آماده به کار است) نیروی هوایی بعد از دو روز وارد عمل شد بمباران سنگینی در گردنه چهارزبر انجام دادند که منافقین مجبور شدند از ستون ها جدا شده و به سمت ارتفاعات متواری شوند.

,

* چهره خبیث منافقین برای مردم ایران آشکار شد

, * چهره خبیث منافقین برای مردم ایران آشکار شد, * چهره خبیث منافقین برای مردم ایران آشکار شد,

اینجا بود که چشم تیز بین شهید صیاد شیرازی ارتفاعات را پایش می کرد هلی برن گسترده نیروها سر ارتفاعات شروع شد، صیاد شیرازی چون در پست فرماندهی متحرک هوایی بود هر کجا که منافقین متواری می شدند به همان جا نیرو اعزام می کرد و رزمندگان بسیجی و سپاهی که به سمت آنها می رفتند واقعا آسیب سنگینی به آنها وارد می کردند.

,

این عملیات دو ویژگی مهم دیگر هم داشت یکی اینکه چهره خبیث منافقین برای مردم آشکار شد و دوم اینکه آنها نه تنها به اهداف خودشان نرسیدند بلکه به طرز خیلی فجیعی شکست هم خوردند.

,

, ,

چرا با وجود اینکه ایران قطعنامه را پذیرفته بود رژیم بعث مجدد در عملیات منافقین آنها را پشتیبانی می کرد؟

, چرا با وجود اینکه ایران قطعنامه را پذیرفته بود رژیم بعث مجدد در عملیات منافقین آنها را پشتیبانی می کرد؟, چرا با وجود اینکه ایران قطعنامه را پذیرفته بود رژیم بعث مجدد در عملیات منافقین آنها را پشتیبانی می کرد؟,

رژیم بعث عراق به دلیل اینکه نتوانسته بود به اهداف خود در جنگ تحمیلی دست پیدا کند و از طرفی ضربه و شکست شدیدی هم خورده بود بغض خیلی شدیدی از هر قسمت کشور ما که آسیب جدی به او وارد کرده بود داشت چه از نیروهای مردمی بسیج، سپاه پاسداران که در سالهای آخر جنگ کاملا قوام پیدا کرده بود و چه نیروی هوایی کشورمان که به آنها آسیب جدی زده بود و سایت راداری سوباشی که بارها جبهه انها را منهدم کرده بود در واقع اطلاعات نظامی هوایی کشور را می داد اینها چون از این نقاط آسیب دیده بودند آمدند بعض و کینه خودشان را با کمک به منافقین ثابت کردند.

,

*بغض و کینه ورزی رژیم بعث و گروهک منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران

, *بغض و کینه ورزی رژیم بعث و گروهک منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران, *بغض و کینه ورزی رژیم بعث و گروهک منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران,

یعنی صدام حسین هم به منافقین کمک می کرد و هم کینه توزی خودش را دنبال می کرد تا آسیب بیشتری به ایران وارد شود اما همانند اوائل جنگ تحمیلی دچار غافلگیری راهبردی شد اوائل جنگ تحمیلی هم فکر می کرد در ایران ارتشی وجود ندارد که مقابل او بایستد و می تواند بیاید و تهران را فتح کند. اینبار هم نیروهای مردمی مجدد صدام را دچار این غافلگیری راهبردی کرد و آنها نتوانستند به اهداف شوم خودش برسند.

,

برای طرح ریزی این عملیات و کمک به منافقین حداقل به دوماه فکر کردن نیاز دارد ولی درست چند روز بعد از پذیرش قطعنامه شورای امنیت این عملیات را پیاده می کنند بیشترین کمک را نیروهای اطلاعاتی صدام حسین به منافقین می کردند که از کجا وارد شوند، چگونه حرکت کنند پشتیبانی هوایی ما چگونه عمل می کند؟ بمباران های مقدم هوایی که عراق انجام داد تقریبا سنگرهای مقدم اینها را برچید شمار زیادی داریم که در لحظه اول در بمباران هوایی پاکسازی شدند. نیروهای منافقین در مسیری قرار گرفتند که در لحظه اول با نیروهای ما درگیر نشوند به همین خاطر توانستند تا اسلام آباد جلو بیایند و به زعم خودشان غافلگیری خوبی انجام داده باشند.

,

اما درایت شهید صیاد شیرازی جلوی این غافلگیری چند لحظه اول را گرفت. ویژگی مهمی که شهید صیاد شیرازی داشت این بود که صاحب اسم و رسمی بود و نیروهای مردمی بسیج و سپاه و ارتش مطابعت به مباهات و با افتخار از ایشان داشتند و این تبعیت ویژه موجب شد پست فرماندهی ثابت شده و برای نخستین بار فرماندهی پست متحرک هوایی در منطقه را هم برعهده داشت از آسمان با دید کامل دستورات خیلی دقیق و حساب شده می داد تجربه هشت سال جنگ از نیروها داشت هر کسی از هر جایی وارد شد درست عمل کرد.

,

ویژگی خاص این عملیات که باید به آن اشاره کرد استفاده از بخشی از نیروهای هلی برن در منطقه بود به طوریکه هوانیروز هر کجا که لازم بود و درخواست می شد بلافاصله در کمترین زمان و در همان نقطه ای که منافقین می خواستند به سمت ارتفاعات پراکنده شوند اجازه داده نمی شد و نیروها را پیاده می کردند بنابراین از دو جبهه نیروهای متواری تحت فشار قرار گرفتند و خیلی از آنها طبق ماموریتی که داشتند وقتی خود را شکست خورده و بازنده دیدند با استفاده از کپسول سیانور خودکشی می کردند.

,

*شهید امیر صیاد شیرازی در عملیات مرصاد نقش محوری و تعیین کننده ای داشت

, *شهید امیر صیاد شیرازی در عملیات مرصاد نقش محوری و تعیین کننده ای داشت, *شهید امیر صیاد شیرازی در عملیات مرصاد نقش محوری و تعیین کننده ای داشت,

شهید امیر صیاد شیرازی فرمانده این عملیات بودند و نقش محوری را معمولا فرمانده عملیات برعهده دارد صاحب فکر عملیات فرمانده است و سایر نیروها تحت امر و اختیار ایشان هستند. صیاد شیرازی خوبی که داشت قبل از اینکه حکم فرماندهی عملیات را دریافت کند از شب قبل با فرمانده هوانیروز تماس گرفت و گفت همه هلی کوپترها را لود مهمات کنید و همه هم تبعیت کردند و فرماندهی این در عملیات باعث شد با وجود نیروهای مردمی بسیج، سپاه، ارتش و نیروهای انتظامی که در منطقه حضور داشتند نیروهای متواری منافقین به درک واصل شوند.

,

در طراحی عملیات مرصاد شهید حاج قاسم سلیمانی هم مشارکت داشت؟

, در طراحی عملیات مرصاد شهید حاج قاسم سلیمانی هم مشارکت داشت؟, در طراحی عملیات مرصاد شهید حاج قاسم سلیمانی هم مشارکت داشت؟,

اتاق جنگ که شکل می گیرد در آن شورای ستادی همه فرماندهان شرکت می کنند شهید صیاد شیرازی صاحب تفکر همه نیروها بود بله علاوه بر شهید سردار سلیمانی چند تن دیگر از فرماندهان شاخص سپاه از جمله شهید سردار شوشتری هم در طراحی عملیات مرصاد حضور و نقش کلیدی داشتند که به نسبت شهید سردار سلیمانی اشرافیت بیشتری داشتند.

,

حمله منافقین تهدید در سطح ملی به شمار می رفت در آن لحظه شهر کرمانشاه از نظر ما مورد تهدید بود به علت همین شرایط خاص بود شهید صیاد شیرازی به همراه چند تن دیگر از فرماندهان شبانه به سمت کرمانشاه پرواز کرد و در همان شب هم تصمیم گرفته شد چون وحدت فرماندهی بسیار ضروری بود و همه تحت تبعیت یک فرمانده باید قرار می گرفتند بنابراین فرماندهی این عملیات را به شهید امیر صیاد شیرازی سپردند.

,

سخن پایانی:

, سخن پایانی:, سخن پایانی:,

نسل جوان ما باید این امید را داشته باشند که همه باید به خودمان ببالیم که دشمنان ما آن زمانی که فکر کردند ما ناتوان هستیم و به سمت ما آمدند ولی ناکام برگشتند چرا چون ما در آن دوران به تکلیفمان درست عمل کردیم امروز هم تکلیف اساسی ما این است که باور و امید داشته باشیم که می توانیم کشورمان را در مسیر تعالی و موفقیت حفظ کنیم آن چیزی که دشمنان نمی خواهند ما باور کنیم «ما می توانیم» است و در هر حوزه ای این باور را داشته باشیم و صرفا به تکلیف عمل کنیم کاملا موفق خواهیم شد و بدانیم دست امام زمان(عج) بر سر همه ما است برای اینکه ما سربازان ایشان هستیم برای برافراشته داشتن پرچم حق علیه باطل.

,

تشکر می کنم از وقت و حوصله ای که در اختیار ما گذاشتید و پاسخ دادید

, تشکر می کنم از وقت و حوصله ای که در اختیار ما گذاشتید و پاسخ دادید, تشکر می کنم از وقت و حوصله ای که در اختیار ما گذاشتید و پاسخ دادید,

خواهش می کنم در پایان بار دیگر فرارسیدن عید غدیر عید امامت و ولایت را به همه هموطنان تبریک عرض می کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه