اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

تلاش اصلاح‌طلبان برای زنده نگه داشتن کلید واژه FATF/ فشار شک‌برانگیز برای تصویب یک معاهده!

تلاش اصلاح‌طلبان برای زنده نگه داشتن کلید واژه FATF/ فشار شک‌برانگیز برای تصویب یک معاهده!
دولتی ها بر این سیاست مصمم هستند که کلید واژه FATF دوباره به صدر اخبار برگشته و کلید حل مشکلات کشور پذیرش این معاهده جلوه داده شود تا شاید کمی از فشار حاصل از ناکامی های برجامی کاسته شود.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از نمایان شدن ناکامی وعده های برجامی دولت در سال 95 و اجرا نشدن تعهدات مورد توافق از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی محافل فکری نزدیک به دولت FATF را دستاویز تازه خود قرار دادند تا عدم تحقق وعده های برجامی را به گردن عدم امضا این توافق بیندازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

جریان همسو با دولت در شرایطی قرار گرفت که یک بهانه بیشتر نداشت تا از بن بست برجامی فرار کرده و عدم پذیرش FATF را مقصر ناکامی های خود معرفی کند.

,

بدعهدی های طرف های برجامی ایران به خصوص آمریکا و به تبع آن اروپا از دوره باراک اوباما آغاز شد رئیس جمهور که خود تن به مذاکرات هسته ای داده بود و توافق برجام را امضا کرده بود اما حاضر نشد پای تعهد خود بماند و با وضع شدید ترین تحریم ها معادلات برجامی را برهم زد.

,

, ,

اتاق فکر نزدیک به دولت و جریان اصلاح طلب تصمیم گرفت برای خارج شدن از فشار عدم اجرای توافق برجام و وعده های دولت با تمام قدرت به موضوع FATF چنگ بزند توافقی که سی اف تی و پارلمو نیز ذیل آن قرار داشت. همین امر باعث شد تا از سال 96 فشارها برای تصویب FATF افزایش پیدا کند.

,

مجلس دهم که قاطبه آن را نمایندگان نزدیک به دولت و لیست امید تشکیل می داد تصویب این معاهده را در دستور کار خود قرار داد و تلاش کرد آن را به اصلی ترین مطالبه مجلس و کشور تبیدل کند اما به دلیل نبود تضمین از یک سو و برخی زیاده خواهی ها آمریکا در FATF از سوی دیگر باعث شد تصویب این معاهده در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت مانده و دائما مورد بررسی و چانه زنی اعضای مجمع قرار گیرد.

,

همزمان با داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهور کاندیداهای نزدیک به دولت که دستاوردی برای عرضه به مردم نداشتند نیز به FATF چنگ زدند تا ناکارآمدی 7 و نیم ساله خود را به گردن کسانی که مانع امضا این معاهده هستند بیندازند.

,

عبدالناصر همتی کاندیدای دولتی مورد حمایت جریان اصلاحات در جریان مناظره های انتخاباتی گفت:  مگر FATF چیست که نمی‌گذارند تصویب شد، دو سال معطل کرده‌اند؛ دیگه دارم خفه می‌شوم از دست اینها؛ همین آقایانند که بانی وضع موجودند؛ اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست، پس چیست؟!

,

, ,

البته این اظهارات همتی بعد از چرخش چند درجه ای در مواضع قبلی خود نسبت به FATF مطرح شد؛ وی دو سال قبل از انتخابات یعنی در سال 98 درست زمانی که ریاست بانک مرکزی را برعهده داشت درباره افسارگسیختگی قیمت ارز گفته بود: تصویب یا عدم تصویب FATF تاثیری بر بازار پول و ارز ندارد؛ سفته‌بازان بازار ارز، اشتباه متوجه شده‌اند؛ عمده خبرسازی‌ها در این خصوص با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد؛ مردم مراقبت نمایند که با شگرد جدید سودجویان، این‌بار تحت عنوان «تأثیر FATF» دارایی‌های آنها در بازار ارز در معرض ریسک قرار نگیرد؛ به لیست سیاه FATF  نمی‌رویم!

,

اگرچه بسیاری بر این باور بودند که اظهارات همتی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری بیشتر کارکرد انتخاباتی داشت اما رویکرد جریان اصلاحات و نزدیک به دولت نشان می دهد که سیبل قرار دادن FATF استراتژی تازه ای است که برای ایجاد جنگ روانی و فشار به دولت آینده در دستور کار این جریان قرار گرفته است.

,

عبدالواحد موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت وگویی اظهار کرده است: اصولگرایان باید راهی باز کنند تا مردم احساس کنند مدیریت کشور یکدست شده است و بنا است که یک گشایشی ایجاد شود. تمام کارشناسان بانک مرکزی و غیره می گویند دو بخش پالرمو و CFT از FATF که باقی مانده، باید تصویب شود. FATF را نگه داشته اند که آسمان به زمین بیاید؟

,

, ,

اظهارات این چهره شاخص اصلاح طلب حکایت از این دارد که فشار برای تصویب FATF سناریویی است برای آنکه مشکلات امروز کشور که قرار بود با امضا برجام حل شود را به گردن دولت آینده بیندازند.

,

دولتی ها بر این سیاست مصمم هستند که کلید واژه FATF دوباره به صدر اخبار برگشته و کلید حل مشکلات کشور پذیرش این معاهده جلوه داده شود.

,

این درحالی است که سیاست اعتماد به غرب و آمریکا از سوی دولت در برجام آزموده شد و نتیجه آن دستاورد تقریبا هیچ و بار مشکلات مضاعف بر دوش کشور بود.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه