اخبار داغ

ضعف اجرایی در کشور دلیل اصلی رشد قارچی سوداگران/ «صنایع تبدیلی» در کشاورزی و «بورس کالا» راهکار ساماندهی واسطه‌ها

ضعف اجرایی در کشور دلیل اصلی رشد قارچی سوداگران/ «صنایع تبدیلی» در کشاورزی و «بورس کالا» راهکار ساماندهی واسطه‌ها
دلالی و واسطه‌گری غیرقانونی در کسب و کار، تولید و تجارت در کشور یکی از دلایل اصلی گرانی کالا و خدمات است که در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی نهادهای اجرایی روز به روز این معضل بیشتر نمایان می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، دلالی و واسطه‌گری غیرقانونی در محیط کسب و کار و تولید و تجارت کشور، یکی از دلایل اصلی گرانی کالا و خدمات است. ضعف سیستم کنترلی و نظارتی و یا ناکارآمدی برخی از مدیران در این رابطه بی تاثیر نیست و اگرچه این موارد می‌تواند با مدیریت صحیح و با کمترین هزینه برطرف شود، اما به نظر می‌رسد مقابله با دلالی و واسطه گری نامتعارف و به عبارت دیگر دلالی و واسطه‌گری غیرقانونی باید در اولویت قرار بگیرد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که غفلت از آن می‌تواند به ظهور ثروتمندان نوظهور جدید و عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی ناشی از کسب منافع نامشروع توسط این گروه منجر شود. این همان خطر بزرگ و نگران کننده‌ای است که هم اکنون آثار آن در جامعه محسوس است و تداوم غفلت از مقابله با آن می‌تواند به یک بحران جدی تبدیل گردد. همانطور که رئیس جمهور منتخب در نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن تاکید داشتند، دست دلالان و سوداگران باید قطع شود زیرا آن‌ها شیرینی تولید را بر کام مردم تلخ کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: برخورد با سوداگران و دلالان خلأ قانونی ندارد

, عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: برخورد با سوداگران و دلالان خلأ قانونی ندارد, عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: , برخورد با سوداگران و دلالان خلأ قانونی ندارد,

در همین رابطه حجت‌الاسلام محمد نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: دلالی و واسطه گری چه از مبادی تولیدی برای مصرف کشاورزان و دامداران و چه از سوی دامداران برای تولید محصول در بازار مصرف، آفت تولید است و از طرفی کشاورزان و دامداران مجبور هستند محصول مصرفی خود را گران تأمین کند و از طرفی محصولات تولیدی را ارزان باید به فروش برسانند.

, صبح توس,

وی با بیان اینکه واسطه‌های رانتی و دلال‌ها فرصت طلب هستند و از ضعف و موقعیت خاص کشاورزان و دامداران سوء استفاده می‌کنند افزود: در همین راستا عمده مطلب به عرصه اجرایی بر می‌گردد و از نظر قانونی خلأ وجود ندارد.

,

این نماینده مجلس گفت: در سالیان گذشته در عرصه اجرا، مجریان و مدیران جهاد کشاورزی در هیچ کدام از این موارد سیاستگذاری مطلوبی در عرصه اجرایی نداشتند و شاهد هستیم در نهاده های دامی کمترین میزان مدیریت معقول و منطقی را اعمال کردند که اخیرا نهاده ها در گمرک انبار شد و در حمل و نقل مشکلاتی داشتیم.

,

وی افزود: در زمینه تولیدی‌ها قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را در مجلس مصوب کردیم که قانون مترقی است و محصولات اساسی مانند گوشت، شیر، جو و گندم را شامل می شود و نیازمند این هستیم مجری قوی قوانین را به خوبی اجرا کند.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به الگوهای جایگزین دلالی ادامه داد: در قضیه عرضه محصولات برای مصرف‌کننده به یک سری زیرساخت ها نیاز است و از طرفی اقتصاد دستوری غالباً جوابگو و مؤثر نیست و موضوع مهم کیفیت و رسیدن محصول برای مصرف کننده و البته آگاه سازی کشاورز است.

,

, ,

تمرکز بر صنایع تبدیلی در صنعت کشاورزی، دست دلال را قطع می‌کند

, تمرکز بر صنایع تبدیلی در صنعت کشاورزی، دست دلال را قطع می‌کند, تمرکز بر صنایع تبدیلی در صنعت کشاورزی، دست دلال را قطع می‌کند,

وی ضمن تأکید بر افزایش حمایت از صنایع تبدیلی افزود: در سفرهای مختلف به استان های کشور در برخی فصول تولید محصولاتی مانند گوجه و پیاز افزایش می‌یابد لذا اگر صنایع تبدیلی در این نقاط گسترش یابد به صورت اتوماتیک کشاورز مجبور به فروش ارزان محصولات خود نخواهد شد ولی وقتی محصول آماده برداشت است و هیچ صنعت تبدیلی در کشاورزی فعال نیستند تولیدکننده مجبور است به قیمت دلخواه واسطه ها و دلالان محصول خود را به فروش برساند.

,

حجت‌الاسلام نقدعلی تصریح کرد: ایجاد فروشگاه های بزرگ و مبادی بلاواسطه برای سهولت رسیدن محصول در اختیار مردم چیزی نیست که نیاز به وضع قانون جدید داشته باشد و ظرفیت های قانونی برای اجرا وجود دارد.

,

 ورود دولت به خرید محصولات کشاورزی به عنوان واسطه فسادزا است

,  ورود دولت به خرید محصولات کشاورزی به عنوان واسطه فسادزا است,  ورود دولت به خرید محصولات کشاورزی به عنوان واسطه فسادزا است,

وی با بیان اینکه تیم مجرب اقتصادی می تواند ظرفیت های تولیدی کشور را بررسی کند افزود: ورود دولت به این عرصه ها و خرید محصولات کشاورزی به عنوان واسطه فسادزا است چراکه کار دولت تسهیل گری و ایجاد ظرفیت‌ها و زیرساخت ها است.

,

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً اگر نگاه دولت نگاه رفع تبعیض و حمایتی باشد برای سازوکار رسیدن محصول بدون واسطه به دست مردم راهکارهای خوب در قالب قانون و دستورالعمل ها وجود دارد.

,

حجت‌الاسلام نقدعلی افزود: بخش مهمی در اقتصاد مدیریت‌ها و اقدامات بازدارنده است که در این زمینه برخورد و بازدارندگی قوانین فراوانی وجود دارد و قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی در این عرصه بخشی از این پازل برخورد با واسطه گران هستند اما مبادی فساد و سوءمدیریت باید در قوه مجریه بسته شود و مقادیر ناجیز پس از آن را با برخورد قضایی ریشه‌کن کرد تا اقتصاد مطلوب و روانی رقم بخورد.

,

 

,

, ,

 

,

تعزیرات حکومتی: تنظیم بازار، تأمین کالاهای اساسی، نظارت بر بازار وظیفه صمت است

, تعزیرات حکومتی: تنظیم بازار، تأمین کالاهای اساسی، نظارت بر بازار وظیفه صمت است, تعزیرات حکومتی: تنظیم بازار، تأمین کالاهای اساسی، نظارت بر بازار وظیفه صمت است,

محمد مظفری نژاد، رئیس اداره تعزیرات حکومتی سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه رسالت تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده است، اظهار کرد: این پرونده‌ها از طریق اداره صمت، اتاق اصناف، نیروی انتظامی و گزارش‌های مردمی به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود. ما برای حمایت از ضابطان و تثبیت بازار، در گشت‌های مشترک هم شرکت می‌کنیم، اما اداره صنعت، معدن و تجارت کارش تنظیم بازار، تأمین کالاهای اساسی، نظارت بر بازار، نظارت بر اصناف و اتحادیه‌ها است.

,

, ,

 

,

سود محصولات کشاورزی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود / ورود محصولات به بورس و توسعه صنایع فراوری سهم کشاورز را افزایش دهد

, سود محصولات کشاورزی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود / ورود محصولات به بورس و توسعه صنایع فراوری سهم کشاورز را افزایش دهد, سود محصولات کشاورزی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود / ورود محصولات به بورس و توسعه صنایع فراوری سهم کشاورز را افزایش دهد,

ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در بحث ورود دلالان به بخش کشاورزی و ایجاد گرانی اظهار داشت: استان خراسان رضوی در زیر بخش محصولات باغبانی، رتبه دوم کشور را از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است و محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انگور به ترتیب بیشترین درآمد ناخالص شامل می‌شود و جزو مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی استان است. این محصولات ازاین‌جهت که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار به فروش می‌رسند دچار نوسان قیمت می‌شوند که از عمده مشکلات آن است. محصولات پسته، زعفران و انگور چون صادراتی هستند گاهاً دچار تغییر قیمت شدید می‌شوند و در این زمان واسطه‌ها وارد عرصه می‌شوند و اختیار تعیین قیمت را از تولیدکننده واقعی می‌گیرند.

,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه دلالان بازار محصولاتی نظیر انگور و کشمش را در اختیار دارند، تصریح کرد: سطح زیر کشت کشمش انگور در خراسان رضوی ۲۹ هزار و ۱۳۰ هکتار است که از این سطح، ۲۱ هزار و ۴۳۰ هکتار به‌صورت آبی و ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار به‌صورت دیم کشت شده است.

,

ساربان با بیان اینکه به طور معمول ۶۰ تا ۷۰ درصد انگور تولیدی تبدیل به کشمش می‌شود، عنوان کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصول باهدف حذف واسطه‌ها و کسب ارزش افزوده بیشتر نسبت به راه‌اندازی به بورس کشمش در منطقه ترشیز در سال ۱۳۹۹ اقدام شد.

,

, ,

 

,

دلالان هیچ تعهدی نسبت به دولت از نظر دارایی و مالیات ندارند

, دلالان هیچ تعهدی نسبت به دولت از نظر دارایی و مالیات ندارند, دلالان هیچ تعهدی نسبت به دولت از نظر دارایی و مالیات ندارند,

وی مرجعیت قیمت را یکی از کارکردهای بورس دانست و تشریح کرد: کشمش وارد بورس شد تا در فصل برداشت از سقوط شدید قیمت‌ها جلوگیری شود و از طرف دیگر بحث استانداردسازی محصول هم مطرح شود زیرا بورس با اعلام استانداردهای لازم، تولیدکننده را تشویق به تولید کیفی محصول می‌کند.

,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در راستای حذف یا کاهش واسطه‌ها و دلالان برای اولین‌بار در سال ۹۹ کشمش سبز خلیل‌آباد به‌عنوان قطب تولید انگور استان وارد بورس شد، بیان کرد: کشاورزان بعدازاین امر برای اطلاع از ارزش محصول خود، قیمت‌ها را از تابلوی بورس جویا می‌شدند و تأثیر بسیار مطلوبی در منطقی کردن قیمت داشت.

,

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه سال گذشته حدود ۱۰ تن کشمش سبز در بورس بارگذاری شد ولی همین میزان باعث افزایش قیمت محصول شد و نیازی به ورود دولت نبود، تاکید کرد: واسطه‌ها و دلالان از گذشته‌های دور نقش پررنگی در فروش محصولات بخش کشاورزی داشتند ولی متأسفانه این افراد ساماندهی نشدند.

,

ساربان با اشاره به اینکه اکثر سود محصولات تولیدی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود درصورتی‌که این سود باید به جیب کشاورز برود، ابراز کرد: معمولاً دلالی در اکثر محصولات کشاورزی وجود دارد به‌خصوص در محصولاتی که بیشتر برای صادرات به کار برده می‌شوند.

,

وی با تاکید بر اینکه ورود محصولات کشاورزی به بورس می‌تواند قیمت را شفاف کند حتی برای محصولی نظیر زعفران نیازمند ورود به بورس بین‌المللی دارد، اظهار داشت: متأسفانه در طول این ۴ دهه گذشته که بخش کشاورزی توسعه داشته، واسطه‌ها و دلالان نظام‌مند نشدند و هیچ تعهدی نسبت به دولت از نظر دارایی و مالیات نداشتند و گاهاً پیش‌خرید محصولات را داشتند و در برخی اوقات مردم هم به وجود آنها عادت کردند و آنها را به‌عنوان افراد خدمات‌دهنده معرفی می‌کنند.

,

بورس می‌تواند به نظام‌مند‌شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند

, بورس می‌تواند به نظام‌مند‌شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند, بورس می‌تواند به نظام‌مند‌شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر ساماندهی واسطه‌های بخش کشاورزی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سهم کشاورز و سهم دلالان یا واسطه‌ها از فروش محصول باید تعریف شده و مشخص باشد و در غیر این صورت این موارد به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

,

وی با بیان اینکه بورس می‌تواند به نظام‌مند شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند و قطعاً منافع کشاورز نسبت به گذشته بهتر دیده می‌شود، تصریح کرد: صنعت پیشرفته‌ای در حوزه کشمش و انگور که بتواند کیفیت محصول را برای صادرات تأمین کند نداریم و به‌جای اصرار بر تولید کشمش زرد باید به سمت توسعه واحدهای فراوری حرکت کنیم.

,

ساربان با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند باعث واقعی شدن ارزش محصولات کشاورزی به‌خصوص انگور و کشمش شود و سود واقعی محصول به کشاورز برسد، اذعان کرد: سرمایه‌گذاران باید در حوزه فراوری محصولات انگور ورود کنند چون بهترین محصولات را می‌توان از انگور تولید کرد.

,

وی با تاکید بر اینکه زمانی که بخش زیادی از انگور تولیدی تبدیل به کشمش زرد با گوگرد می‌شود و قطعاً کشورها به جز کشورهای خاص از آن استقبال نمی‌کنند، عنوان کرد: کشورهای زیادی به دنبال محصول باکیفیت و سالم هستند و اگر بتوانیم محصول مدنظر را تولید کنیم مطمئناً بازار محصول خود را پیدا خواهیم کرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه