اخبار داغ

رنج پنهان دروازه طلایی اقتصاد ایران؛

زنان دستفروش پنجه در پنجه کرونا/ اقتصادی که حامی ندارد

زنان دستفروش پنجه در پنجه کرونا/ اقتصادی که حامی ندارد
دست‌فروشان در این روزهای کرونایی، سخت‌ترین و شاید تلخ‌ترین روزهای زندگیشان را می‌گذرانند که اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم و اجاره‌خانه احتمالی و حساب و کتاب بدهکاری یا اقساط مختلف را در نظر نگیریم، در این روزها سایه سنگین کرونا بر معشیت آنها کاملا محسوس است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز، در این بحبوحه شیوع ویروس منحوس کرونا؛ زندگی همه اقشار جامعه را تحت شعاع قرار داده و معیشت آنها را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. دستفروشی اگر چه هیچگاه به عنوان یک شغل به رسمیت شناخته نشده اما پدیده‌ای است که همه شهرهای دنیا و بویژه شهرهای کشور ما نیز از این قائده مستثنی نیست.

فعالیت دستفروشان به فراخور سالیان مختلف تغییرات بسزایی کرده است. اما در این برهه از زمان به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی این پدیده به وفور در گوشه و کنار شهر دیده می‌شود؛ از مترو و اتوبوس گرفته تا هر قسمتی از پیاده‌ راه‌ها و خیابان‌های پر تردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, هرمز,
,
,


 

, ,
,

اگرچه مسئولان همواره در تلاش بوده‌اند تا چهره‌ شهر را از دستفروشان پاک یا به نوعی آنها را ساماندهی کنند اما در این امر موفقیت چندانی حاصل نشده و طی‌ سا‌ل‌های اخیر و با تشدید فشارهای اقتصادی به قشر آسیب پذیر جامعه شاهد کوچ دستفروشان از خیابانی به خیابان دیگر بوده‌ایم با این حال تنها عاملی که توانست فعالیت دستفروشان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد شیوع ویروس کرونا بود.

در ادامه گزارش دستفروشان به بررسی جنبه های مختلف این شغل می پردازیم.

اغلب افرادی که در شهرهای مختلف بویژه پایتخت اقتصاد ایران تنها راه امرار معاش‌شان از طریق دستفروشی است قطعا تصوراتشان نسبت به سایر افراد چند شغله، بسیار متفاوت است.

,
,
,
,
,

 

,


 

, ,
,

دستفروشان در این روزهای کرونایی، سخت ‌ترین و شاید تلخ ترین روزهای زندگیشان باشد که اگر خوش بینانه نگاه کنیم و اجاره خانه احتمالی و حساب و کتاب بدهکاری یا اقساط مختلف را در نظر نگیریم، در این روزها سایه سنگین کرونا بر معشیت آنها کاملا محسوس است و آنها را برای تأمین خورد و خوراک روزانه با مشکل مواجه کرده است.

یکی از بانوان دستفروش سوژه امروز «هرمز» است، این مادر زحمت کش حدود ۶۰ سال سن دارد. از یک سو چهره پیر و فرتوتش و از سویی دیگر دستهای پینه بسته اش بیانگر این مسئله بود که او طعم سرما و گرمای روزگار را به وضوح چشیده و ناراحتی هایش را در پشت چهره در هم فرو رفته اش پنهان کرده است.

به گفته این مادر زحمت کش؛ با وجود عمل های مختلف قلب و همچنین بیماری های ناشی از کهولت سن اعم پادرد، کمردرد، آرتروز، سیاتیک و….که این روزها جوانان مان را نیز به نوعی درگیر کرده است، روز به روز بر تمام جانم رخنه کرده و تنها امید زندگی ام برای زنده ماندن «وجود دخترم» است.

,
,
,
,
,

 

,



 

, ,
,
,

این بانوی دستفروش؛ خاطرات تلخ زندگی اش را اینگونه برای ما بازگو می کند؛ زمانیکه همسرم فوت کرد من بتازگی باردار شدم آن زمان درآمدی برای امرار معاش نداشتم. به تنهایی بار تمام مسئولیت های زندگی را به دوش کشیده و اوایل فعالیتم را با فروش پوشاک در خانه آغاز کردم و اما هم اکنون چند سالی است که در بازار روز دستفروشی می کنم.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه