اخبار داغ

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کرمانشاه:

مشکلات کنونی جامعه محصول بی تفاوتی به امر به معروف و نهی از منکر است

مشکلات کنونی جامعه محصول بی تفاوتی به امر به معروف و نهی از منکر است
حجت الاسلام مسعود احمدی گفت: برخی از ناهنجاری ها و مشکلاتی که اکنون در جامعه، استان و شهر وجود دارد محصول بی تفاوتی به امر به معروف و نهی از منکر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام مسعود احمدی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره نظرسنجی برگزار شده با موضوع عدم تذکر عده ای به اسراف آب، اظهار داشت: در پاسخ به اینکه چرا برخی بی تفاوت از این موضوع عبور می کنند یا امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند دلایل مختلفی می توان ذکر کرد.

وی افزود: طبق پژوهش انجام شده عده ای به دلیل بی اثر بودن تذکر امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند در واقع چون احتمال می دهند تذکر آنها تاثیری ندارد تذکر نمی دهند.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: عده ای هم به دلیل ترس از انجام دهنده منکر که به آنها آسیبی نرساند همچنین به دلیل تذکر منفعتی از آنها سلب شود از تذکر دادن پرهیز می کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع ناشی از فرهنگ غربی وارد شده به کشور است، عنوان کرد: ستاد امر به معروف خود را حامی ناهیان از اسراف آب می داند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه گفت: طبق روایتی از پیغمبر(ص) آب را اسراف نکنید هرچند در کنار نهر جاری باشید که این موضوع اهمیت مصرف بهینه آب را در کلام پیامبر اکرم(ص) می رساند.

حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: فردی که آب را اسراف می کند کار وی یا عمدی است یا سهوی که اگر سهوی باشد پس از تذکر توجه می کند اما اگر عمدی باشد و عزیزی وی را نهی از منکر کرد و دچار مشکلی شد ستاد امر به معروف و نهی از منکر خود را موظف به حمایت از وی می داند.

وی افزود: مسئولان وظیفه دارند این بی تفاوتی را به وسیله فرهنگ سازی از جامعه خارج کند و همین جا باید به مسئولان و اسراف کنندگان تذکر دهم که از اتفاقات خوزستان عبرت بگیرند.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: در واقع از آنجا که برخی مواقع عبرت نمی گیریم باز هم بی تفاوت هستیم در واقع وقتی به مسئولی که در این زمینه وظیفه دارد یا به فردی که اسراف می کند تذکر داده نمی شود یا تذکر سطحی است دچار مشکلاتی خواهیم شد.

وی عنوان کرد: به نظرم راه حل مشکلات کرمانشاه تمکین مسئولان به ویژه مسئولان کم کار و اسراف کنندگان نسبت به مطالبات مردم است البته شرایط مطالبات و شیوه بیان آن مهم است و این تذکر دادن باید با ادب و احترام همراه باشد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه تصریح کرد: برخی مواقع چون دیگری به ما بد تذکر داده می گوییم من به کسی تذکر نمی دهم تا مجدد دچار تذکر بد نشوم این هم یک مفهم ذهنی و روانی است که باید روی آن کار کرد.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: باید دست در دست هم دهیم که زمینه های بی تفاوتی را در جامعه از بین ببریم.

وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع به آموزشی، پرورش و پژوهشی برمی گردد، افزود: باید از کودکی به فرزندان خود یاد دهیم  اگر بی تفاوت باشند منابع ما از بین می رود، همان گونه که حضرت علی(ع) می فرماید: اسراف باعث تباهی و نابودی می شود پس اگر به فردی که اسراف می کند تذکر ندهیم به تباهی می رسیم و این اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام احمدی گفت: روایت دیگری هم داریم که اسراف فراوانی را هم نابود می کند پس اگر منبع انرژی آب، برق یا انرژی دیگری داریم و دیگران اسراف می کنند اگر به آنها تذکر ندهیم فراوانی از بین می رود پس همه باید به این موضوع ورود کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ غرب امام راحل فرمودند من از مردم التماس می کنم این فرهنگ غرب زدگی و غرب زده ها را کنار بزنید زیرا در فرهنگ غرب بی تفاوتی یکی از اصول است و اگر بی تفاوت نبودند در دنیا دچار این همه مشکل نبودیم فرهنگ اسلام بی تفاوتی را نمی پذیرد بلکه یک راه حل به نام امر به معروف و نهی از منکر دارد و همه مردم را در این مطلب دخیل می داند پس همه ما مسئول هستیم و نباید بی تفاوت باشیم.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه برخی از ترس مشکلی که برای آنها ایجاد می شود، تذکر نمی دهند، افزود: باید شرایط را سنجید اما ترس نباید باعث از بین رفتن نحوه امر به معروف و نهی از منکر شود بلکه باید شیوه خلاقانه دیگری را برای تذکر دادن انتخاب کرد.

وی گفت: بعید می دانم مردم با تذکر دادن مخالف باشند لذا باید زمینه های بی تفاوتی را بررسی کنیم بر همین مبنا در نظر سنجی دیگری عنوان شود اهل نظر سنجی هستید یا خیر و دلیل آن چیست همچنین سوال شود اگر زمینه های بی تفاوتی از بین رود مردم تذکر می دهند یا خیر که قطعا پاسخ مثبت است.

حجت الاسلام احمدی افزود: حدود دو سوم جامعه ما اهل تذکر هستند زیرا این گونه تربیت شده اند و می دانند اگر تذکر ندهند ضرر می کنند لذا برخی مواقع این ترس هایی که در ذهن خود ساخته ایم را باید کنار بگذاریم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه تصریح کرد: هنگامی که می ترسیم امر به معروف مثلا در بحث آب نتیجه ای ندارد یک بار تذکر دهیم ببینیم نتیجه ای می گیریم یا خیر همچنین

باید بحث تذکر را از خود آغاز کنیم و به خودم تذکر دهیم.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه باید ظرفیت تذکر پذیری را در خود بالا ببریم، گفت: برخی افراد که مسئولیت پذیری و تذکر پذیری در آنها پایین است به دیگران تذکر نمی دهند یعنی می گویند من مسئولیت نمی پذیرم چرا دیگران نمی پذیرند.

وی افزود: یقین داشته باشیم اسراف در مصرف آب، برق و انرژی حتما منکر محسوب می شود و وظیفه شرعی، عرفی، قانونی و عقلی ما این است که تذکر دهیم و تعارفی در آن نداریم.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: بخشی از این مطلب به برخی مدیران برمی گردد که باید گفت مدیران پاک دست دغدغه ای جز خدمت به مردم ندارند در واقع خود آمران به معروف، افرادی که مسئولیت پذیر هستند و مسئولیت خود را به درستی انجام می دهند مایه خیر و برکت جامه هستند لذا مقابل آنها افراد بی تفاوتی قرار دارند که دیگر مایه خیر و برکت نیستند زیرا خیر در این است که مانع اسراف شوند.

وی افزود: همچنین خیر در این است که امر به معروف را ترویج دهیم لذا برخی از ناهنجاری ها و مشکلاتی که اکنون در جامعه، استان و شهر وجود دارد محصول بی تفاوتی به امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: اگر افراد امر به معروف و نهی از منکر می کنند شرایط آن یعنی رعایت ادب و احترام را رعایت کنند همچنین آنهایی که امر به معروف و نهی از منکر می شوند، آن را بپذیرند و از خود مقاومت نشان ندهند بلکه لحظه ای خود را جای فردی که تذکر می دهد بگذارند یا از وی بپرسند چرا تذکر می دهد دلیل را بشنوند.

وی افزود: زیاده روی و اسراف مقدمه فقر وتنگدستی برای جامعه است آن هم جامعه ما که از بسیاری جهات غنی است.

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه