اخبار داغ

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با بلاغ:

مجلس با قانون‌مند کردن فضای مجازی دنبال فیلترینگ و محدود کردن مردم نیست/اجازه نفوذ به برخی سودجویان را نمی‌دهیم

مجلس با قانون‌مند کردن فضای مجازی دنبال فیلترینگ و محدود کردن مردم نیست/اجازه نفوذ به برخی سودجویان را نمی‌دهیم
علی بابایی‌کارنامی با بیان اینکه مجلس تنها بدنبال قانون‌مند کردن فضای مجازی است واگرنه بدنبال هیچ مانعی برای فعالیت مردم در هیچ سطحی نیستیم؛ گفت: به طور قاطع اعلام می‌کنم نه مجلس و نه هیچ یک از نمایندگان مجلس بدنبال حتی یک دقیقه فیلترینگ و محدود کردن مردم و فضای مجازی نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی داخلی به عنوان یکی از ارکان مهم شبکه ملی اطلاعات با هدف مدیریت فضای مجازی، اظهار کرد: مجلس طی روز جاری با بررسی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی موافقت کرد.

وی افزود: در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی طرح مجلس درباره صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در دستور قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,


*مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا نشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این طرح اکنون نزدیک به یکسال است که مطرح است و باید بگوییم در حدود 15 ماه قبل بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که در رأس آن رئیس جمهور و وزیر ایشان جهرمی که همیشه در بحران‌های این چنینی خودش را به عنوان اپوزیسیون قلمداد می‌کند، قرار دارند؛ مقرر شد که ظرف مدت کوتاهی، پلتفرم‌هایی که در کل کشور اعم از داخلی و خارجی در حال فعالیت هستند، باید اقدام به اخذ مجوز رسمی از وزارت ارتباطات کشور کنند.

,
, *مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا نشد, *مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا نشد,
,
,

نماینده مردم  ساری و میاندورود در بهارستان، ادامه داد: البته همین قانون را نیز در قالب مصوبه شورای عالی فضای مجازی داشتند و البته اکنون با یکسری تغییرات و مشوق‌هایی در حوزه کسب و کار، توسعه فناوری، فضای مجازی، اپراتورهای فنی، پلتفرم‌ها و کلیه سرمایه‌گذاری‌هایی که بخواهد در این بخش صورت بگیرد، به تصویب رسیده است که مشوق‌های در نظر گرفته شده برای این بخش در 13 بند و در 37 ماده گردآوری شده است.

بابایی کارنامی، تاکید کرد: نکته قابل توجه در این مقوله این است که هیچ سخن، تصمیم و اشاره‌ای در خصوص فیلتر و فیلترینگ وجود ندارد؛ منتقدن و کسانی که سیاه نمایی می‌کنند ابن مصوبه را اینگونه تلقی می‌کنند که مجلس بدنبال این است که بیاید عقیده‌ها و فعالیت مردم را در فضای مجازی رصد کند، فیلتر کند و تعجب می‌کنم از این سخنانی که در این باره زده می‌شود.

وی عنوان کرد: اتفاقا ما این مصوبه را مشمول طرح 85 کردیم و این تصمیم به این دلیل بود که چون این بحث یک بحث بسیار مهم و سرنوشت سازی برای کشور است، قانون‌مند شدن فعالیت‌های فضای مجازی، شرکت‌های مادر و پایه و کاربردی، پلتفرم‌ها، سرمایه‌گذاران شرکت‌ها و همه کسانی که می‌خواهند در این حوزه یک امر راهبردی داشته باشند، این موارد بیایند و قانونمند شوند؛ یعنی از ان فردی که می‌خواهد از منزل خود یک کسب و کاری را در فضای مجازی انجام دهد تا برسد به سرمایه گذاری‌های میلیارد دلاری در این بخش، رمزارزها، درگاه‌های اینترنتی و غیره به صورت قانونمند و با مجوز اقدام به فعالیت کنند.
 

,
,
,
,
,
,

*حتی یک دقیقه هم دنبال فیلترینگ نیستیم

, *حتی یک دقیقه هم دنبال فیلترینگ نیستیم, *حتی یک دقیقه هم دنبال فیلترینگ نیستیم,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنده به طور قاطع اعلام می‌کنم نه مجلس و نه هیچ یک از نمایندگان مجلس بدنبال حتی یک دقیقه فیلترینگ و محدود کردن مردم و فضای مجازی نیستند، در جلسه غیرعلنی این طرح تمامی نمایندگان دغدغه امنیت مردم در فضای مجازی را داشتند و اکنون هم دارند.

نماینده مردم  ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: این طرح مشمول طرح 85 شد تا در 6 کمیسیون بررسی شود، چکش کاری شود کارهای زیربنایی صورت گیرد؛ چرا که قانون‌های مشمول اصل 85 قانون‌های آزمایشی هستند، یعنی یک سال برای آن قانون اجرا در نظر گرفته می‌شود و طی این مدت، اگر ریزش‌ها، رویش‌ها، ضعف و نیاز به اصلاحاتی دارد، شناسایی می‌شود و بر این اساس برنامه ریزی و نهایتا اصلاحات انجام می‌گیرد.

بابایی کارنامی، گفت: موافقت مجلس با این طرح بدان معنا نیست که ما همه مفاد 37 گانه این طرح را تصویب کردیم، ما 3 تا 4 ماه فرصت داریم و طی این مدت از همه صاحبنظران، منتقدان، کارشناسان و انجمن‌ها دعوت می‌کنیم، نظرخواهی می‌کنیم و در نهایت بهترین و مترقی‌ترین قانونی که تجربه دنیا رو پشت سرش داشته باشد را به تصویب می‌رسانیم.

وی اعلام کرد: مجلس چند خط قرمز در این طرح دارد، یکی اینکه ما دنبال قانون‌مند کردن فعالیت‌های فضای مجازی هستیم و این اصلی است که همه مردم موافق آن هستند؛ چقدر طی همین سال‌ها در فضای نا امن فضای مجازی، کلاهبرداری صورت گرفت؟ میلیاردها تومان پول در همین درگاه‌های جعلی از مردم کلاهبرداری شد، خیلی از شرط‌بندی‌ها در این فضا انجام نگرفت؟

,
,
,
,
,
,
,

 

,

*فعالیت‌های مردم رصد نمی‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: مگر مردم به دنبال شفافیت در کشور نیستند؟ چرا بعضی‌ها از شفافیت نگران‌اند؟ در شرایط کنونی مردم بدنبال گرفتاری‌های فراوان خود در مسائل اقتصادی و غیره هستند، خیلی از روستاییان اصلا در این فضا فعالیتی ندارند، برخی‌ها این القا را به مردم می‌کنند که نظام جمهوری اسلامی بدنبال رصد فعالیت‌های مردم در فضای مجازی است، نظام جمهوری اسلامی کجا دست به چنین اقدامی زد؟

وی مطرح کرد: نظام جمهوری اسلامی همواره آزادی را به مردم داده است، همیشه حق را به مردم داده است، همیشه به مردم آزادی عمل داده است و لذا اگر قرار شده است که ما در فضای پارادوکس و اپوزیسیون این کار را انجام دهیم خوب بروند انجام دهند؛ نمی‌شود فضائل یک ملت را به خاطر یک گروه اندک در فضای رسانه‌ای و مجازی، نادیده گرفت.

بابایی کارنامی، تشریح کرد: ما نگران محتواسازی و غنی سازی فضای حاکم بر این حوزه هم هستیم، ما در حال حاضر تنها یک مجمع داریم که در حال مدیریت بیش از 9 میلیون در ایران و منطقه در یک فضای بی‌بندوباری اجتماعی هستیم! چه کسی باید این بخش را مدیریت کند؟ اگر قانونمند شوند، اگر در یک فضای قانونمند فعالیت کنند، هیچ اشکالی پیش نمی‌آید.

, *فعالیت‌های مردم رصد نمی‌شود, *فعالیت‌های مردم رصد نمی‌شود,
,
,
,
,
,
,

 

,

*به برخی سودجویان اجازه نفوذ در کشور نمی‌دهیم

وی ادامه داد: چرا یک مدرسه غیرانتفاعی برای راه اندازی نیاز به یک مجوز قانونی دارد، ولی کسی که در منزل خود به صدها نفر در فضای مجازی آموزش می‌دهد، کتاب‌های کنکور تدریس می‌کند، نباید مجوزی بگیرد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: در هر صورت ما تابع نظرات مردم هستیم، ما خادم مردم هستیم و اکثریت مردم برای ما قابل احترام هستند؛ اما به برخی از سودجویان اجازه نفوذ در کشور نمی‌دهیم.

نماینده مردم  ساری و میاندورود در بهارستان، اذعان کرد: ما آمادگی کامل برای مناظره و مباحثه با هر کارشناسی در هر موضوعی از این بحث را داریم، یک نمونه در میان کشورهای دنیا بیاورند که فعالیت در فضای مجازی در پهنه‌های مختلف، قانون‌مند نباشد.

, *به برخی سودجویان اجازه نفوذ در کشور نمی‌دهیم, *به برخی سودجویان اجازه نفوذ در کشور نمی‌دهیم,
,
,
,
,
,
,

 

,

*نگرانی کشورهای خارجی از تصمیم مجلس

بابایی کارنامی، اظهار کرد: بلکه کشورهای خارجی از این تصمیم مجلس نگران شده‌اند، به این دلیل که پلتفرم‌های مختلف خارجی قصد دارند در ایران فعالیت کنند، خوب بیایند و از کشور مجوز بگیرند؛ فلان مجموعه میلیاردی از کشورهای مختلف دنیا می‌آید و به راحتی در فضای مجازی کشور ما بدون مجوز و قانونمندی فعالیت می‌کند، باید فعالیت این پلتفرم‌ها در کشور تحت نظر باشد.

وی یادآور شد: ما باید در این فضا و ظرفیت، دیدگاه‌های خودمان را به دنیا تحمیل کنیم، نه اینکه دنیا بیاید از این ظرفیت گسترده به نفع خودش استفاده کند؛ اکنون یک سری در خارج از کشور نشسته‌اند و فضای مجازی داخل کشور ما را مدیریت می‌کنند و این شرایط مطلوبی نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس تنها بدنبال قانون‌مند کردن فضای مجازی است، واگرنه بدنبال هیچ مانعی برای فعالیت مردم در هیچ سطحی نیستیم؛ ما حتی مشوق‌هایی برای فعالیت‌های بانکی و بسیاری از کسب و کارها گذاشته‌ایم.

نماینده مردم  ساری و میاندورود در بهارستان، گفت: اگر در فضای پلتفرم‌های بدون مجوز فعلی نظیر تلگرام تخلفات، کلاهبرداری‌ها و آسیب‌هایی به مردم برسد، چه کسی باید پاسخ دهد؟ لذا ما بدنبال امن کردن، قانونمند کردن و حفط حقوق مردم هستیم.

انتهای پیام/

, *نگرانی کشورهای خارجی از تصمیم مجلس, *نگرانی کشورهای خارجی از تصمیم مجلس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه